Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaren studiofotografen vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ervaren studiofotografen vraag

    Ik heb een vraag aan de ervaren studiofotograaf.
    Ik wil een eigen fotostudio aan huis beginnen. Ik heb de canon EOS 350D en wil een nieuwe lens kopen voor betere foto's. Ik heb navraag gedaan en velen adviseren mij de 28-75 van tamron aan te schaffen.
    Ik wil deze vraag hier ook graag stellen. Welke lens gebruik je het meest als het gaat om studiofotografie (mensen/portretten/close ups etc.)

    Groetjes,
    Flokkie.

  • #2
    Re: ervaren studiofotografen vraag

    Ik gebruk bijna altijd 24-70 2.8, en soms ook de 50 1.8
    Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
    Focaldesign

    Comment


    • #3
      Re: ervaren studiofotografen vraag

      Meestal gebruik ik de 17-55 f2.8 "standaardlens" en de 105 f2.8 macro voor kleine dingen.
      Een studiolens heeft liefst een lichtsterkte van 2.8 of meer, aangezien je in de studio alle mogelijkheden hebt om met de scherptediepte te spelen.

      Een budgetvriendelijke 50 f1.8 lijkt mij ook een goede keuze voor studiowerk. Een zoomlens is niet echt nodig daar je de mogelijkheid hebt om de camera te verplaatsen om een juiste compositie te krijgen.

      Comment


      • #4
        Re: ervaren studiofotografen vraag

        ik durf mezelf absoluut geen ervaren studiofotograaf noemen... maar de 50mm 1.8 en de 85mm 1.8 zijn de favo's...
        some toys 4 big boys
        http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

        Comment


        • #5
          Re: ervaren studiofotografen vraag

          Ik gebruik veelal mijn 70-200, maar da's wel full-frame. Op een APS-C camera is de 50mm prime een hele goede optie, maar die Tamron 28-75 is een super objectiefje voor zijn prijs - daar doe je echt geen miskoop aan. Hij haalt het iniet bij een 24-70/2.8L, maar ja, die is dan ook 5 x zo duur...

          Comment


          • #6
            Re: ervaren studiofotografen vraag

            Zelf heb ik en Tamron 28-70 F2.8 voor studiowerk, maar ik merk dat ik toch nog wat zoom mis. De luie fotograaf (zoals ik dus :P) blijft soms te veel staan waar hij staat en kadreert door in te zoomen en uit te zoomen ipv naar voor en naar achter te verhuizen met zijn statief, waardoor je soms heel mooie close-ups mist. Ik heb onlangs een shoot gedaan met mijn 28-300, waarbij ik zeer mooie portretfoto's heb gehaald. Echter, met zo'n lens verlies je weer een deel kwaliteit.

            Kijk eens op deze pagina Die 28-105 F2.8-4 lijkt me een zeer mooie lens om portretfotografie te doen. En die is zeker niet al te duur. Ik ben echter geen expert in lenzen en ga enkel af op het zoombereik en de lichtsterkte. Andere lezers kunnen eventueel wat extra info geven bij de kwaliteit van de lens. Dingen zoals Asferisch, APO, DX, ... zeggen mij (nog) weinig. Let hier wel bij op dat je op 105mm dus aan F4 werkt, niet aan F2.8

            Als je toevallig 600 euro te veel hebt liggen lijkt me DEZE wel ideaal. Op 28mm heb je toch al kleine vervormingen, die gebruik je toch best niet te veel. En 105mm is mss nog net iets te weinig. Ik geloof dat de meest gangbare modellen voor studio iets van een 35-125mm zijn, maar heb nu niet de tijd om exact dat model op te zoeken.
            Last edited by s5034454; 21 november 2006, 14:39.
            http://www.dennisclaes.be

            Comment


            • #7
              Re: ervaren studiofotografen vraag

              Een ideale portretlens situeerd zich in het bereik 75 tot 135.
              Met de 85 en 100 mm als referentie.

              In dit bereik is het perspectief vervorming het minste.
              Wanneer je een kleiner brandpunt neemt krijg je uiteengetrokken effect en bij grotere bandpunten krijg je een ineengeduwd effect.
              Wil je een persoon zo correct mogelijk weergeven kan ik je de 85 mm lens aanraden.

              Door de cropfactor op de meeste DSLR's betekend dit dat je wel een redelijk grote ruimte ter beschikking moet hebben.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: ervaren studiofotografen vraag

                Ik gebruik mijn 80-200 F2.8 héél veel. Soms durf ik voor een oog in detail wel de 50mm 1.8 gebruiken. 18-70 nooit, en 10-20 nog minder.

                Bij hele barre achtergronden of in fel tegenlicht schroef ik mijn 2x extender op de 80-200 en op statief met 400mm geeft dat wel een leuke DOF
                www.fotofolio.be

                Comment


                • #9
                  Re: ervaren studiofotografen vraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kayrun Bekijk bericht
                  Bij hele barre achtergronden of in fel tegenlicht schroef ik mijn 2x extender op de 80-200 en op statief met 400mm geeft dat wel een leuke DOF
                  Dus dan werk je zogezegd met een 160-400mm tijdens een shoot? Amai, hoe groot is jouw studio dan? Ter grote van een half voetbalveld ofzo? Ik kan me idd wel inbeelden dat het machtige DOF effecten geeft, maar in een studio is zo'n lens echt niet bruikbaar. Zelfs gewoon de 80-200 zou'k niet aanraden in een studio. Volgens mij heb je toch een minimumbrandpuntsafstand van 35mm nodig.

                  In den tijd is me de Nikon 50mm F1.8 (Prime) meermaals aangeraden. Kheb 'm bijna gekocht, ware het niet dat ik echt niet van mijn "zoom-gewoontes" af kan geraken.
                  http://www.dennisclaes.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: ervaren studiofotografen vraag

                    Ik bouw mijn studio steeds in verlaten panden
                    www.fotofolio.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: ervaren studiofotografen vraag

                      Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
                      Dus dan werk je zogezegd met een 160-400mm tijdens een shoot? Amai, hoe groot is jouw studio dan? Ter grote van een half voetbalveld ofzo? Ik kan me idd wel inbeelden dat het machtige DOF effecten geeft, maar in een studio is zo'n lens echt niet bruikbaar. Zelfs gewoon de 80-200 zou'k niet aanraden in een studio. Volgens mij heb je toch een minimumbrandpuntsafstand van 35mm nodig.

                      In den tijd is me de Nikon 50mm F1.8 (Prime) meermaals aangeraden. Kheb 'm bijna gekocht, ware het niet dat ik echt niet van mijn "zoom-gewoontes" af kan geraken.
                      Voor portretfotografie wordt dikwijls de 70-200 F/2.8 (of 80-200) gebruikt.
                      Je hebt geen perspectief vervormingen op 70 tot 100 en voor een close-up kun je strak inzoomen.

                      Naarmate je inzoomt verminderd de DOF (voor als de achtergrond niet mooi is).
                      Hiervoor moet je dan wel een stapje achteruit doen

                      50mm kan er al door maar optimaal is 85 tot 100 mm
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: ervaren studiofotografen vraag

                        [QUOTE=zunoel;1188493]Voor portretfotografie wordt dikwijls de 70-200 F/2.8 (of 80-200) gebruikt.
                        Je hebt geen perspectief vervormingen op 70 tot 100 en voor een close-up kun je strak inzoomen.
                        [QUOTE]

                        voila
                        www.fotofolio.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: ervaren studiofotografen vraag

                          ja maar de 70-200 is geen optie voor mij aangezien de ruimte beperkt is. Ik kan dus geen stapje achteruit doen want ik sta al tegen een muur aan..

                          Comment


                          • #14
                            Re: ervaren studiofotografen vraag

                            Ik gebruikte in het verleden de Tamron 28-75 2.8 en ben een jaar geleden overgestapt op de canon 24-70 2.8 L en heb daar geen spijt van.
                            Ik denk dat de canon veel meer solide is, sneller focused en ietsje scherper is.

                            Maar de Tamron is een uitstekende lens waarmee je uitstekende foto's kan maken.

                            Is budget geen probleem dan kies ik voor de Canons is er wel een beperkt budget dan doe je met de tamron echt geen verkeerde keus.

                            Wil je eens oefenen met studio en model fotografie zie dan eens op mijn website: http://www.aardenburg.org

                            Comment


                            • #15
                              Re: ervaren studiofotografen vraag

                              Oorspronkelijk geplaatst door robert62 Bekijk bericht
                              Ik gebruikte in het verleden de Tamron 28-75 2.8 en ben een jaar geleden overgestapt op de canon 24-70 2.8 L en heb daar geen spijt van.
                              Ik denk dat de canon veel meer solide is, sneller focused en ietsje scherper is.

                              Maar de Tamron is een uitstekende lens waarmee je uitstekende foto's kan maken.

                              Is budget geen probleem dan kies ik voor de Canons is er wel een beperkt budget dan doe je met de tamron echt geen verkeerde keus.

                              Wil je eens oefenen met studio en model fotografie zie dan eens op mijn website: http://www.aardenburg.org
                              bedankt voor je reactie. Mijn budget is niet echt hoog, dus ik denk dat ik voor de Tamron ga. Jammer dat je zo ver weg woont, want ik zou graag eens met je meelopen in de studio ! Ik heb zelf helaas geen geschikte ruimte om mijn hobby flink aan te pakken.. hoe graag ik ook wil. Huren is helaas geen optie..

                              Comment

                              Working...
                              X