Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verwarming studio: gas of elektriciteit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verwarming studio: gas of elektriciteit?

    Vorige zomer werd de zolder volledig geïsoleerd en heb ik er mijn mini-studiootje ondergebracht. Ik ben al geruimte tijd aan het twijfelen ivm de verwarming. Er is een gasbuis naar boven getrokken om een gaskachel aan te sluiten, maar zo'n toestel kost nogal geld en neemt plaats in beslag. Ik denk er nu aan om eventueel van een verplaatsbare elektrische kachel te kopen die ik min of meer in de buurt van het model kan zetten. Maar ik heb geen idee of de aankoop daarvan duur is, hoeveel dat verbruikt (ook t.o.v. gas), welke sterkte ik moet aankopen, enz. Het is dus niet de bedoeling om de ruimte constant te verwarmen maar slechts af en toe als ik er in werk.

    Wie heeft er ervaring met dergelijke elektr. kachels? Of raden jullie toch een gaskachel aan?

    Bedankt voor jullie hulp!


  • #2
    Re: Verwarming studio: gas of elektriciteit?

    Een pelletkachel?

    Ik heb er in elk geval eentje besteld

    (maar moet dit niet in chit chat?)

    Comment


    • #3
      Re: Verwarming studio: gas of elektriciteit?

      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Een pelletkachel?

      Ik heb er in elk geval eentje besteld

      (maar moet dit niet in chit chat?)

      Ik wist het niet zeker of het hier thuishoorde of in Chit Chat,
      het gaat ook een beetje om een fotostudio niet
      Mods, het mag verplaatst worden indien nodig.

      Bedankt voor de link, ik zal het eens checken.

      Comment


      • #4
        Re: Verwarming studio: gas of elektriciteit?

        volgens mij gaat gas je wel meer besparen, zeker als je wat meer wil verwarmen dan de voeten van je model

        -M-
        Mijn site...
        vandaelefotografie.be
        * BD0916BE *

        Comment


        • #5
          Re: Verwarming studio: gas of elektriciteit?

          elektriciteit is normaliter duurder in verbruik dan gas... er bestaan wel verschillende kleinere soorten accumulatiekachels, maar dat vereist dan wel dat je minstens tweevoudig uurtarief hebt, en dat je die kamer dan wel heel de dag gaat verwarmen (anders is het zonde van die warmte).
          Als je af en toe maar eens wat bijverwarming wil is gas zeker goedkoper. Ik heb al veel klanten gehad (als elektricien) die plots een veel hogere elektriciteitsrekening krijgen en die dan inzien dat ze wel heel vaak zo 'n elektrische verwarminkjes gebruikt hebben.

          Bekijk zelf eens je tarieven voor gas en elektriciteit...

          Comment


          • #6
            Re: Verwarming studio: gas of elektriciteit?

            Bij het gewone uurtarief is gas véél goedkoper om te verwarmen dan een elektrische verwarming. Met nachttarief (elektriciteit dus, gas kost altijd even veel) zal het verschil niet meer zo groot zijn, maar dan kan je de studio alleen tussen 22 uur en 7 uur gebruiken. Binnenkort krijgen we wel het hele weekend nachttarief (als je een tweevoudige meter hebt).

            Maar als je de verwarming maar heel zelden nodig hebt, dan zit je natuurlijk wel met de hogere aankoopprijs + installatie van de gaskachel.

            Hoe groot is de zolder, want met 2000Watt (de meeste toestellen zijn 2000W) kan je niet zo'n grote ruimte verwarmen, zelfs niet als de ruimte geisoleerd is.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Verwarming studio: gas of elektriciteit?

              Ik ga misschien ook eens uitkijken naar zo'n verplaatsbare elektrische petroleumkachel. Zou dat interessant kunnen zijn? Iemand ervaring mee?

              Comment


              • #8
                Re: Verwarming studio: gas of elektriciteit?

                Oorspronkelijk geplaatst door svc Bekijk bericht
                Ik ga misschien ook eens uitkijken naar zo'n verplaatsbare elektrische petroleumkachel. Zou dat interessant kunnen zijn? Iemand ervaring mee?
                Opgelet daarmee die verbranden de zuurstof he,dus steeds zien dat je een goede verluchting hebt

                Comment


                • #9
                  Re: Verwarming studio: gas of elektriciteit?

                  Oorspronkelijk geplaatst door svc Bekijk bericht
                  Ik ga misschien ook eens uitkijken naar zo'n verplaatsbare elektrische petroleumkachel. Zou dat interessant kunnen zijn? Iemand ervaring mee?
                  Ik heb hier al een aantal jaren eentje staan van het merk Inverter: niet zo erg goedkoop (als ik mij goed herinner zo'n goeie €300), maar zeker een heerlijk toestel!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verwarming studio: gas of elektriciteit?

                    Die petroleumvuurtjes geven wel heel veel waterdamp af bij de verbranding.
                    Je mag die eigenlijk alleen in goed verluchte lokalen gebruiken, maar dan verlies je wel de warmte .

                    Bij mijn moeder stond vroeger altijd zo'n ding in de veranda, en het dubbel glas was altijd nat als die kachel brandde. Nu hebben ze daar een akkumulatiekachel laten plaatsen, en het vochtprobleem is opgelost.

                    Ik zou mij niet veilig voelen in een gesloten ruimte, met een toestel dat zuurstof nodig heeft voor de verbranding.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verwarming studio: gas of elektriciteit?

                      Oorspronkelijk geplaatst door svc Bekijk bericht
                      Ik ga misschien ook eens uitkijken naar zo'n verplaatsbare elektrische petroleumkachel. Zou dat interessant kunnen zijn? Iemand ervaring mee?
                      Dat zijn MOORDENAARS, ze vreten de zuurstof op en blazen verbrandingsgassen de kamer in. En als je constant een raam moet openzetten vliegt je warmte zo buiten.

                      Als de ruimte niet te groot is en bij sporadisch gebruik: zonder twijfel een direkte electrische verwarming:de aanschafprijs is heel laag, ook geen probleem met schouw en zo, zodat je al zééééééér veel uren zal kunnen verwarmen eer je dezelfde som uitgegeven hebt.
                      Je model zal dan wel nooit een CO flauwte krijgen......
                      Last edited by nete; 17 november 2006, 18:18.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verwarming studio: gas of elektriciteit?

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Als de ruimte niet te groot is en bij sporadisch gebruik: zonder twijfel een direkte electrische verwarming:de aanschafprijs is heel laag, ook geen probleem met schouw en zo, zodat je al zééééééér veel uren zal kunnen verwarmen eer je dezelfde som uitgegeven hebt.
                        Volledig akkoord! Ik zou niet twijfelen!

                        Een elektrische verwarming is goedkoop, makkelijk verplaatsbaar en overal te vinden (Brico, Makro, ...). Met een model van 2000 Watt (dat meestal ook een 1000 Watt stand heeft), kan je al heel wat doen. Er bestaan ook modellen met ingebouwde ventilator, waardoor de ruimte veel sneller opwarmt.

                        Gr's, Wim
                        Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                        Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verwarming studio: gas of elektriciteit?

                          Hmmm twijfel alweer . De nieuwste modellen van Inverter hebben wel allerlei beveiligingen ingebouwd, waardoor ze veiliger lijken dan vorige modellen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verwarming studio: gas of elektriciteit?

                            Oorspronkelijk geplaatst door svc Bekijk bericht
                            Hmmm twijfel alweer . De nieuwste modellen van Inverter hebben wel allerlei beveiligingen ingebouwd, waardoor ze veiliger lijken dan vorige modellen.
                            Ik zal het nog eens herhalen: in kleine, weinig geventileerde ruimtes zijn alle verbrandingstoestellen die zuurstof uit die kleine ruimte gebruiken MOORDENAARS.
                            In zéééér grote ruimtes met hoge plafonds en goeie verluchting kan het eventueel aanvaardbaar zijn.

                            Al die veiligheden zouden niet nodig zijn als die toestellen niet aartsgevaarlijk zijn voor CO vergiftiging.
                            Ze zullen inderdaad wel afslaan door gebrek aan zuurstof. Helaas heeft een mens ook zuurstof nodig...
                            Eigenlijk zou men die gevaarlijke dingen beter wettelijk verbieden.

                            Trouwens, je zou versteld staan hoe zuinig een electrisch toestel werkt in je goed geïsoleerde zolder. Probeer zo'n ding, komt altijd ergens van pas als het toch teveel zou verbruiken op je zolder.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verwarming studio: gas of elektriciteit?

                              Bedankt voor de reacties. Ik ga dan toch eens uitkijken
                              naar zo'n verplaatsbaar elektr. kacheltje. Moet niet heel
                              de zolder verwarmen, is enkel om het model te verwarmen,
                              ik hoef het niet zo nodig warm te hebben . Ik heb er
                              deze namiddag bij Leroy-Merlin zien staan van 2000W en
                              die waren niet echt prijzig. Ik ga daarmee beginnen, en als
                              het echt nodig blijkt kan de gaskachel er nadien nog komen...

                              Comment

                              Working...
                              X