Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Domme vraag!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Domme vraag!

    Even een domme vraag! Kan een Sigma 70-300 tegelijkertijd op een Canon en een Nikon passen?

    Raf

  • #2
    Re: Domme vraag!

    Een objectief kan nooit tegelijkertijd op 2 bodies. Bij 2 bodies heb je 2 objectieven tegelijkertijd nodig.
    En een objectief heeft trouwens een dedicated mount, dus een bajonet, voor één bepaald merk. Nikon bajonetvattingen passen niet op Canon, en andersom ook niet.

    Comment


    • #3
      Re: Domme vraag!

      O.a. op eBay vind je alle mogelijke tussenstukken om elk merk op een ander merk te kunnen plaatsen, maar meestal gaan dan functies zoals AF e.d. verloren ... best vergeten dus

      Comment


      • #4
        Re: Domme vraag!

        Tamron adaptalls kon je indertijd op alle bodies kwijt, maar die moest je altijd van een adapter voorzien. Maar 'k denk niet dat Tamron die nog maakt?

        Voor de rest kan je altijd modden als je overstapt, maar daarbij riskeer je meer stuk te maken dan dat je wint. Van de ene op de andere zal moeilijk zijn.

        Maar tss Nikon en Canon... is er dat ook niet het probleem van de registreerafstand, of hoe noem je dat in het Nederlands. De afstand tss het achter element en het gevoelige oppervlak. Ik meende gehoord te hebben dat Canon daar lichtjes afwijkt. Maar ik kan me vergissen... (gebeurt vaker dan me lief is ) Als er daar een verschil is kan zelfs een adapter niet altijd helpen...

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Domme vraag!

          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Een objectief kan nooit tegelijkertijd op 2 bodies. Bij 2 bodies heb je 2 objectieven tegelijkertijd nodig.
          En een objectief heeft trouwens een dedicated mount, dus een bajonet, voor één bepaald merk. Nikon bajonetvattingen passen niet op Canon, en andersom ook niet.
          Pol, toch iets klein rechtzetten, er zijn wel objectieven die je zonder adaptor kan gebruiken op 2 bodies, namelijk alle Nikon objectieven : die passen allemaal op een FUJI DSLR ook aangezien die de Nikonvatting gebruiken
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Domme vraag!

            Oorspronkelijk geplaatst door Rafke Bekijk bericht
            Even een domme vraag! Kan een Sigma 70-300 tegelijkertijd op een Canon en een Nikon passen?

            Raf
            Niet op Nikon en Canon tegelijk, wel kan een Nikon objectief ook gebruikt worden op een Fuji DSLR zoals de Fuji S3 Pro of de aankomende Fuji S5 Pro.
            Dit is dus één van de belangrijkste redenen waarom ik voor Nikon heb gekozen. Twee vliegen in één klap
            Last edited by Franciskine; 16 november 2006, 06:40.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Domme vraag!

              Een Nikon objectief kan altijd op een Canon camera gezet worden, zonder enig kwaliteitsverlies, door een adapter die vrij makkelijk te verkrijgen is .

              Je verliest wel AF en als de lens niet voorzien is van een manuele diafragmaring, ook de diafragmasturing.

              Er zijn een aantal Nikonobjectieven die zinvol kunnen ingezet worden op Canon, onder meer een 17-35/2.8 van Nikon, een 35 mm PC, een 85mm PC, omdat die lenzen allemaal een manuele diafragmaring hebben (en PC lenzen zowiezo MF zijn), maar dat zijn allemaal dure lenzen. De sigmalenzen hebben allemaal (voo r zover ik weet) een electronische diafragmaring en in dat geval is het vrij zinloos om die op een Canon te zetten.


              Tom
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

              http://supermasj.zenfolio.com

              Comment


              • #8
                Re: Domme vraag!

                Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                De sigmalenzen hebben allemaal (voo r zover ik weet) een electronische diafragmaring en in dat geval is het vrij zinloos om die op een Canon te zetten.
                Weet je niet goed, ik denk dat alleen de DC lenzen van Sigma voor Nikon geen diafragma ring hebben, de DG's hebben die wel, maar misschien zijn daar ook weer uitzonderingen op.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Domme vraag!

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Weet je niet goed, ik denk dat alleen de DC lenzen van Sigma voor Nikon geen diafragma ring hebben, de DG's hebben die wel, maar misschien zijn daar ook weer uitzonderingen op.
                  Hah, de lenzen die ik heb vastgehad hadden ze niet, verkeerde consluie getrokken
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                  http://supermasj.zenfolio.com

                  Comment

                  Working...
                  X