Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom is dit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarom is dit?

    Hallo allemaal

    een simpel vraagje. Waarom wordt meer en meer de diafragmaring op het objectief weggelaten alsook de afstandsschaal? Is verdomd moeilijk werken zonder die schaal... Hoe ervaren jullie dit?
    www.olivierdutre.com
    Boek 'Seeking Stillness' verkrijgbaar via Amazon

  • #2
    Re: Waarom is dit?

    Bedoel je de scherptediepteschaal? Met de scherptediepteschaal zijn er enkele problemen, i.e. de waargenomen scherptediepte is anders naargelang het formaat van de sensor waarop het objectief gebruikt wordt. Kleinere sensor geeft grotere vergroting nadien waardoor de grens tss scherp en onscherp sneller waarneembaar is en een andere schaal van toepassing is. Beter niet meer verwarring zaaien dan nodig, en mensen aanmoedigen scherptedieptepreview te gebruiken (of scherptedieptecalculator). Bovendien is een juiste scherptediepteschaal niet echt mogelijk op een draaizoomobjectief (vs prime of push'n'pull-zoom). Ik geef toe dat die schaal erg handig was om hyperfocaal te werken, maar dat kan nu ook nog met preview en een goede zoeker. Op m'n Pentax heb ik er nog niet echt een probleem mee gehad.

    Tenzij je de schaal bedoelt die de scherpstelafstand aangeeft? Ik zou dat inderdaad vervelend vinden (vooral in context van het scherptediepteverhaal), maar Pentax heeft die voorlopig nog niet laten vallen... Ik zag inderdaad dat andere merken deze niet plaatsten op hun kitobjectieven (ik veronderstel dat het enkele deze objectieven betreft?).

    Diafragmaring weglaten maakt de constructie goedkoper. Vermits alle moderne bodies toch toelaten het diafragma vanop de body te controleren is dit een onverantwoorde kost in het concurrentie/winst-plaatje geworden. Die diafragmaring vond ik indertijd makkelijker dan on-body, maar niet op bodies met twee instelwielen die nadien kwamen (na m'n SFXn).

    Nu heeft die diafragmaring nog nut als je met tussenstukken (o.a. omkeerringen rechtstreeks op body, manuele balgen, ...) macro wil doen. Dan verlies je vaak de nodige connecties. Als dat manueel toedraaien van je diafragma wil zeggen heb je zonder ring weinig opties... Maar in alle eerlijkheid moet je stellen dat dergelijke "kunstgrepen" indertijd vooral nodig waren omdat toemalige macro-objectieven niet voldoende dichtbij konden. Nu zijn ze nog nuttig maar dan wel om nog veel dichter te geraken... Mijn macro heeft gelukkig nog een diafragmaring...

    Je hebt een punt, maar evolutie is evolutie...

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Waarom is dit?

      Bedankt voor het duidelijk antwoord!
      www.olivierdutre.com
      Boek 'Seeking Stillness' verkrijgbaar via Amazon

      Comment

      Working...
      X