Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nogmaals garantievraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nogmaals garantievraagje

    Goededag,

    Bij konijn zeggen ze dat ze maar 12maand garantie geven (op objectief), moet dit niet 2jaar zijn in belgie?
    Hoe kan ik hen 'verplichten' van mij 2jaar te geven??
    Heeft er iemand dit al meegemaakt en opgelost gekregen bij konijn?


    mvg
    -M-
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

  • #2
    Re: nogmaals garantievraagje

    In België is de wettelijke garantie twee jaar sedert 01/1/2005, punt uit, 'konijn' kan zeggen wat hij wil doet niet ter zake ! Kijk hier maar eens !!!
    Wat de verkoper ook bepaalt...

    Vandaag nog goederen aangekocht bij een zeer gekende computershop (tones.be), volgens hun factuur slechts één jaar garantie op de harde schijf die ik er aankocht, onmiddellijk een klacht ingediend bij de bevoegde economische inspectie ! De wet is de wet !!
    Last edited by Wimpy; 15 november 2006, 10:40.

    Comment


    • #3
      Re: nogmaals garantievraagje

      thx
      Ze moeten gvd maar doen wat ze moeten doen !!!, we betalen er toch voor niet.

      -M-
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

      Comment


      • #4
        Re: nogmaals garantievraagje

        Op de website van konijn staat duidelijk 1 jaar voor Nederland en 2 jaar voor België

        Als voorbeeld eens gaan zien op 28-135 IS van Canon ...
        Standaard Fabrieksgarantie NL/BE 12 maand (NL) / 24 maand (BE)
        Last edited by VerSeg; 15 november 2006, 11:52.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: nogmaals garantievraagje

          bij sigma anders niet :

          Bij nikkor ook niet...


          -M-
          Mijn site...
          vandaelefotografie.be
          * BD0916BE *

          Comment


          • #6
            Re: nogmaals garantievraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
            Inderdaad ... maar dan nog geen ramp hé ... er staat "Standaard Fabrieksgarantie"
            Fabrieksgarantie moet inderdaad geen twee jaar zijn ... enkel de verkoper moet u volgens de wet 2 jaar geven (België) wat de fabrieksgarantie ook is.

            Op hun website staat anders nog dit :
            Artikel 9. Garantie.

            9.1 Konijnenberg garandeert dat de door haar verkochte zaken vrij zijn van ontwerp-, materiaal- en fabricagefouten gedurende een periode van 1 jaar na levering[, tenzij anders overeengekomen.

            En :

            Artikel 18. Diversen.

            18.3 Indien één of meer van de bepalingen van deze algemene voorwaarden of enig andere overeenkomst met Konijnenberg in strijd mochten zijn met enig toepasselijk rechtsvoorschrift, zal de betreffende bepaling komen te vervallen en zal deze worden vervangen door een door Konijnenberg vast te stellen nieuwe rechtens toelaatbare vergelijkbare bepaling.

            Nu zien of ze eerlijk zijn maar daar kunnen klanten met problemen meer van zeggen ...
            Last edited by VerSeg; 15 november 2006, 13:45. Reden: Deel weggehaald wegens niet relevant voor dit topic
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: nogmaals garantievraagje

              Ik heb soms sterk de indruk dat sommige mensen handelaars en verkopers beschouwen als personen, die alleen op eigen gewin uit zijn en daarom zo veel mogelijk proberen te verkopen zonder zich aan de regels te houden. Niets is minder waar! Ieder rechtgeaard zelfstandige weet dat een mistevreden klant niet gemakkelijk terug te winnen is en een bron is van potentïeel negatieve reclame. Immers de doorsnee Belg heeft niet de gewoonte om snel te reclameren, maar zal zich eerder terugtrekken en zijn gading op een ander zoeken. De doorsnee Nederlander leerde ondertussen al dat reclameren wel degelijk helpt en de handelaar kan in dit laatste geval dan ook van zijn 'fouten' leren.
              I.v.m. de garantie is het misschien ook belangrijk er op te wijzen dat, indien er fouten zouden zijn aan de aangekochte koopwaar, de koper of consument na zes maanden zelf moet bewijzen dat het gebrek of non-conformiteit bij aankoop reeds aanwezig was. Dus, de twee jaar garantie zijn alleszins geen twee jaar omniumgarantie, zoals vele consumenten dit graag zouden willen geloven. Ik weet wel dat vele handelaars ook hier uit commerciële overwegingen dikwijls het gelijk aan de klant zullen laten.

              Comment


              • #8
                Re: nogmaals garantievraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door Rafke Bekijk bericht
                I.v.m. de garantie is het misschien ook belangrijk er op te wijzen dat, indien er fouten zouden zijn aan de aangekochte koopwaar, de koper of consument na zes maanden zelf moet bewijzen dat het gebrek of non-conformiteit bij aankoop reeds aanwezig was. Dus, de twee jaar garantie zijn alleszins geen twee jaar omniumgarantie, zoals vele consumenten dit graag zouden willen geloven.
                Ik denk dat u wel even verschillende garanties en soorten gebreken/defecten dooreen aan het halen bent ...
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: nogmaals garantievraagje

                  Ik schrijf hier over een gebrek of non-conformiteit die opduikt zes maanden na de aankoop.

                  'Men kan zich beroepen op de wettelijke garantie, indien de niet-conformiteit wordt vastgesteld binnen de 2 jaar na levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen na de levering van het product. Indien de vaststelling gebeurt meer dan zes maanden na de levering dan moet de consument bewijzen dat deze niet-conformiteit bestond op het ogenblik van de levering.'

                  Deze tekst kan men makkelijk terugvinden op http://mineco.fgov.be/protection_con...nty_nl_001.htm

                  Comment


                  • #10
                    Re: nogmaals garantievraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rafke Bekijk bericht
                    Deze tekst kan men makkelijk terugvinden op http://mineco.fgov.be/protection_con...nty_nl_001.htm
                    Weet ik wel ... heb deze link hier al verschillende keren gepost ...
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: nogmaals garantievraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rafke Bekijk bericht
                      Ik schrijf hier over een gebrek of non-conformiteit die opduikt zes maanden na de aankoop.

                      'Men kan zich beroepen op de wettelijke garantie, indien de niet-conformiteit wordt vastgesteld binnen de 2 jaar na levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen na de levering van het product. Indien de vaststelling gebeurt meer dan zes maanden na de levering dan moet de consument bewijzen dat deze niet-conformiteit bestond op het ogenblik van de levering.'

                      Deze tekst kan men makkelijk terugvinden op http://mineco.fgov.be/protection_con...nty_nl_001.htm
                      Je interpreteert dit te breed. Je moet bewijzen dat de fout niet het gevolg is van een verkeerd gebruik van het toestel, met andere woorden dat het gebrek het gevolg is van het ontwerp van het product en niet van het gebruik (abnormale slijtage valt ook onder garantie want dat is een bewijs van een slecht ontwerp)
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                      http://supermasj.zenfolio.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: nogmaals garantievraagje

                        Konijn past de wet dus niet toe ...
                        Je krijgt de garantie van de fabrikant (meestal 1 jaar) en voor de rest kan je de boom in.

                        Een collega van mij heeft hen eens gecontacteerd omdat hij een Sigma 150 macro wou kopen en volgend antwoord gekregen (namen verwijderd) :

                        ---------- Forwarded message ----------
                        From: Foto Konijnenberg België > xxx <xxx@foto-konijnenberg.be>
                        Date: Nov 15, 2006 2:23 PM
                        Subject: RE: xxx
                        To: xxx

                        Beste heer xxx,

                        Waarschijnlijk hebt u ook al op Belgium Digital geschreven, ik verontschuldig mij indien dat niet het geval is. Ik zie daar inderdaad vele discussies voorbij komen mbt garantiebepalingen.

                        Het maakt niet uit of u Nederland aankoopt of in België, in de zaak of via internet. Wij hanteren de garantiebepalingen welke wij van onze leveranciers krijgen. Dat is bij bijna alle leveranciers helaas slechts 12 maanden. Alleen Canon geeft in België 24 maanden garantie, dus in Nederland slechts 12 maanden. De garantietermijnen voor de producten zijn terug te vinden op onze site. Ook Nikon België geeft slechts 12 maanden garantie. Het eerste jaar is wettelijke verplicht, het tweede jaar licht de bewijslast bij de consument en zal in 9 van de 10x niet haalbaar zijn.

                        Ik wil niet klantvriendelijk overkomen maar indien klanten hier niet mee akkoord gaan hebben ze zelf de keuze om elders aan te kopen. Klanten zijn bewust van de garantiebepalingen welke op onze site staan vermeld en gaan dit bij aanschaf van artikelen hiermee ook akkoord.

                        En wat betreft de CreditCards, dit is onze keuze om het op deze manier aan te bieden. De 2% provisie moet niet gezien worden als winst, maar is alleen om de kosten te dekken. Nogmaals de klant heeft de keuze uit verschillende betaalmethoden, dus niet verplicht om 2% extra te betalen. Indien dit wettelijk niet toegestaan is zien wij de melding van de desbetreffende instanties wel tegemoet en zullen wij desnoods onze maatregelen treffen.

                        Met vriendelijke groet,

                        Comment


                        • #13
                          Re: nogmaals garantievraagje

                          Oorspronkelijk geplaatst door Flitserke Bekijk bericht
                          Konijn past de wet dus niet toe ...
                          Je krijgt de garantie van de fabrikant (meestal 1 jaar) en voor de rest kan je de boom in.

                          Een collega van mij heeft hen eens gecontacteerd omdat hij een Sigma 150 macro wou kopen en volgend antwoord gekregen (namen verwijderd) :

                          ---------- Forwarded message ----------
                          From: Foto Konijnenberg België > xxx <xxx@foto-konijnenberg.be>
                          Date: Nov 15, 2006 2:23 PM
                          Subject: RE: xxx
                          To: xxx

                          Beste heer xxx,

                          Waarschijnlijk hebt u ook al op Belgium Digital geschreven, ik verontschuldig mij indien dat niet het geval is. Ik zie daar inderdaad vele discussies voorbij komen mbt garantiebepalingen.

                          Het maakt niet uit of u Nederland aankoopt of in België, in de zaak of via internet. Wij hanteren de garantiebepalingen welke wij van onze leveranciers krijgen. Dat is bij bijna alle leveranciers helaas slechts 12 maanden. Alleen Canon geeft in België 24 maanden garantie, dus in Nederland slechts 12 maanden. De garantietermijnen voor de producten zijn terug te vinden op onze site. Ook Nikon België geeft slechts 12 maanden garantie. Het eerste jaar is wettelijke verplicht, het tweede jaar licht de bewijslast bij de consument en zal in 9 van de 10x niet haalbaar zijn.

                          Ik wil niet klantvriendelijk overkomen maar indien klanten hier niet mee akkoord gaan hebben ze zelf de keuze om elders aan te kopen. Klanten zijn bewust van de garantiebepalingen welke op onze site staan vermeld en gaan dit bij aanschaf van artikelen hiermee ook akkoord.

                          En wat betreft de CreditCards, dit is onze keuze om het op deze manier aan te bieden. De 2% provisie moet niet gezien worden als winst, maar is alleen om de kosten te dekken. Nogmaals de klant heeft de keuze uit verschillende betaalmethoden, dus niet verplicht om 2% extra te betalen. Indien dit wettelijk niet toegestaan is zien wij de melding van de desbetreffende instanties wel tegemoet en zullen wij desnoods onze maatregelen treffen.

                          Met vriendelijke groet,


                          Tegenstrijdige bepalingen ivm de garantie door verkoper en/of fabrikant doen niet ter zake ...
                          Maw, het is niet omdat het op de site van 'konijn' of wie dan ook anders aangegeven staat dat dit wettelijk is en dat daardoor de klant er door gebonden zou zijn !!

                          Comment


                          • #14
                            Re: nogmaals garantievraagje

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                            Tegenstrijdige bepalingen ivm de garantie door verkoper en/of fabrikant doen niet ter zake ...
                            Maw, het is niet omdat het op de site van 'konijn' of wie dan ook anders aangegeven staat dat dit wettelijk is en dat daardoor de klant er door gebonden zou zijn !!
                            Maar als ik hun mail goed lees bevestigen ze zelf dat je de garantie het tweede jaar in 9/10 gevallen kan vergeten ... rare houding die niet veel vertrouwen schept
                            Wettelijk of niet, wat doe je als klant als ze u wandelen sturen met uw garantie? Jaren procederen of zo?

                            En dan nog alleen voor Canon blijkbaar want voor de rest hanteren ze dus slechts 1 jaar
                            Enfin, ik zal er in elk geval nog geen last van hebben want ben er nog geen klant en de kans dat ik dit wordt vermindert met de minuut als ik dit lees.
                            Last edited by VerSeg; 17 november 2006, 12:36.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: nogmaals garantievraagje

                              Oorspronkelijk geplaatst door Flitserke Bekijk bericht
                              ...Ik wil niet klantvriendelijk overkomen maar indien klanten hier niet mee akkoord gaan hebben ze zelf de keuze om elders aan te kopen...

                              ...het tweede jaar licht de bewijslast bij de consument...
                              Straight to the point zou ik zeggen en de bewijslast wordt ook erg "licht" bevonden
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

                              Comment

                              Working...
                              X