Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkoop fotos van evenementen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verkoop fotos van evenementen.

    Er is al heel wat geschreven over copyright en publicaties van fotos, zonder voorafgaandelijke toestemming van de geportretteerde, maar waar ik graag meer zou over vernemen is wat met de verkoop van die fotos?
    Bij sport evenementen en/of publieke wandelingen voor amateurs worden er meestal opnames gemaakt van de deelnemers tijdens hun prestaties (vb 20 Km van Brussel). De laatste tijd worden deze fotos ook op het web aangeboden in verschillende uitvoeringen en prijzen. Iedereen kan die fotos aankopen, zowel geportretteerde als fans. Naam en voornaam van geportretteerde worden zelfs vermeld.
    Wie weet in hoeverre deze commerciële activiteit mag zonder de toestemming van de geportretteerde? Bestaan er wettelijke voorschriften hieromtrent?
    Extra vraag: mag ik als fotoamateur dergelijke activiteiten ook uitvoeren? En welke instanties moet ik hiervoor raadplegen als ik alles officieel wil doen?

    Henri
    lidnummer: BD0435BE

  • #2
    Re: Verkoop fotos van evenementen.

    Eerst en vooral lijkt het mij dat er geen specifieke regelgeving is omtrent de verkoop van foto's. Er bestaat wél een regelgeving over de publicatie van foto's en die moet je respecteren. Of je nu geld verdient met de publicatie of niet, dat is bijzaak lijkt mij.

    De wetten over publicatie van foto's is zeer uitgebreid en kent vele uitzonderingen. Er is niet 1 regel die op elke foto van toepassing is. Veel hangt af van de specifieke foto. De basis waarvan je moet vertrekken is het portretrecht. Dit portretrecht 'verplicht' je in principe om toestemming te hebben van de mensen die op de foto staan. Echter, er zijn uitzonderingen waarbij het portretrecht vervalt. Zo is het bv. toegestaan om foto's te nemen op openbare plaatsen zonder toestemming van de mensen op die plaats. Er zijn ook uitzonderingen wanneer de foto genomen wordt in het kader van een evenement en gepubliceerd wordt in dat kader. Verder zijn er ook nog vele uitzonderingen op het nemen van portretten waar de opdrachtgever niet het onderwerp is van de foto.
    Maar op die uitzonderingen zijn dan ook weer uitzonderingen. Zo mag je wel foto's maken op openbare plaatsen, maar het moet zichtbaar zijn op de foto dat het een openbare plaats was. Zelfde geld voor foto's op evenementen etc.

    Lang verhaal kort: veel van de uitzonderingen op portretrecht zijn voor ruime interpretatie vatbaar. Komen er ooit problemen van, dan zal het de rechter zijn visie zijn die doorslaggevend is.

    Wil je safe zitten dan lijkt het me veiligst dat je van je onderwerpen toestemming krijgt om de foto te publiceren en verkopen. Als het zwart op wit staat, kunnen ze je niets doen zolang je je aan de afspraken houdt.

    Als je met alles in orde wil zijn als je foto's gaat verkopen, zal je je waarschijnlijk als fotograaf in bijberoep moeten laten verklaren. Dat is de enige manier lijkt mij om dit legaal te doen. Als het om een eenmalige verkoop gaat, kan je proberen om het als een "occassionele inkomst" te verklaren, maar blijkbaar is de fiscus hier heel streng over en is dit meestal sterk af te raden.

    Ten slotte: dit is mijn interpretatie op de wetgevingen die ik gelezen heb. Ik kan mij dus vergissen. Zie dit bericht dus liefst niet als een absolute waarheid.
    http://www.nicolaslammens.be - mijn persoonlijke foto-website

    Comment


    • #3
      Re: Verkoop fotos van evenementen.

      Veel bezoekers, dus beslist interesse.
      Weinig of geen reacties, dus weinig solide info beschikbaar.
      @ nicolas-lammens oprechte dank. Alle beetjes helpen.
      Conclusie: groot gat in de algemene kennis rondom fotoexploitatie.

      Henri
      lidnummer: BD0435BE

      Comment


      • #4
        Re: Verkoop fotos van evenementen.

        In de laatste uitgave van ZOOM.NL magazine stond iets over rechten en plichten van een fotograaf. Niet geheel uitgebreid, maar toch een goede basis.

        Wat ook zo is op stock sites, is dat er geen foto's mogen verkocht worden waarop herkenbare merken of logo's staan. Ook geen gebouw of dingen waar copyrights op staan. Mensen mogen zolang ze onherkenbaar zijn, als ze herkenbaar zijn is een contract nodig.
        Last edited by littlewan; 15 november 2006, 23:44.

        Comment

        Working...
        X