PDA

Volledige versie bekijken : "showcase" wordt "display" ??

mm
14 november 2006, 11:42
ik heb de indruk dat de toevloed aan BD-geregistreerden
twee belangrijke gevolgen heeft voor de showcase:

1. enkele nieuwe posters trekken het nivo van de geplaatste foto's
heel fel omhoog! het zijn dan ook niet de minste, en van enkele daarvan
konden we o.a. reeds werk zien op andere zusterfora.
dit zie ik als een heel positieve evolutie die mij ondertussen al niet tweemaal
maar drie- tot viermaal doet nadenken vooraleer ik hier foto's plaats. :G :G

2. enkele nieuwe posters trekken het nivo van de geplaatste foto's
heel fel omlaag! dikwijls zijn het posts van mensen die net een (nieuwe)
digitale camera hebben gekocht en (terecht of onterecht) fier zijn op de
resultaten die ze daarmee boeken. snapshots van familiefeestjes, de hond op
wandeling, zicht vanuit mijn toilet-raampje, ... en zo meer. dit laat het nivo
van de showcase soms tot een bedenkelijk nivo zakken. :B :B

naast showcase is er het discussieforum, opgedeeld in het "gematigde"
onderdeel en in het hardere "extra" onderdeel. vroeger heette dit "beginners"
en "gevorderden". af en toe (vooral sedert de hervorming van het
gedeelte "nieuwe berichten") bekijk en becommentarieer ik foto's uit dat
onderdeel. daarbij moet ik soms heel goed opletten of ik in zachte of harde
discussie zit, en eventueel mijn bewoording of opmerkingen aanpassen. :o :o

nu gebeurt het echter ook dat ik een topic aanklik en commentaar geef in de
veronderstelling dat ik op het discussieforum zit, terwijl de foto (uit categorie
2 hierboven) blijkt op de "showcase" te staan.
dit geeft me soms de goesting om de commentaar als "extra in het kwadraat"
te schrijven, maar dit heeft al eerder voor pijnlijke tenen gezorgd bij de
(nietsvermoedende) posters. :( :(

eigenlijk is mijn vraag nu:

is het gepermitteerd keiharde commentaar te geven bij foto's in het showcase-gedeelte
geplaatst die daar (volgens mijn/jouw bescheiden mening) niet in thuishoren?
(in zoverre dit beschaafd gebeurt)

:confused: :confused:

mm

mexicano
14 november 2006, 11:52
Persoonlijk vind ik van wel, maar of iedereen dat in dank gaat afnemen ?
Ik denk dat een beetje voorzichtigheid gemoeid is als het om 'echte' beginners gaat
Anderzijds wordt Showcase dikwijls (meestal) gebruikt om de beperkingen van het discussieforum te omzeilen en dan vind ik zeker dat je 'hard' moet kunnen gaan
Mijn idee hierover is trouwens dat je niet elke dag een meesterfoto maakt, dus waarom niet maximaal 1 per dag in de volledige Showcase (en niet 1 per rubriek) en 3 per dag in Beoordeling (in Showcase om :G of :B vragen is toch eigenlijk hetzelfde als om een beoordeling vragen)

Macroshopper
14 november 2006, 11:55
De poster zet z'n foto's waar hij wil maar je kan hem idd vertellen over fotodiscussie en extra en wat de bedoeling daarvan is.Dit staat wel ergens in het reglement maar wie van de beginners leest dat hé;)

hvr_oosterzele
14 november 2006, 12:06
is het gepermitteerd keiharde commentaar te geven bij foto's in het
showcase-gedeelte geplaatst die daar (volgens mijn bescheiden mening) niet
in thuishoren? (in zoverre dit beschaafd gebeurt) :confused: :confused:

mm

Mij is het in ieder geval nooit in dank afgenomen met PM's à la "mensen als jij maken het forum kapot" als gevolg :rolleyes:.

Griffin
14 november 2006, 12:08
Ik ben hier nog maar een beginner en ik geef toe dat ik niet alles tot in detail gelezen had voor ik mijn eerste post hier gedaan heb, maar ik heb toch eerst voldoende rondgekeken voor ik de plek koos waar ik hem neerzette. Ik vind dat je pas iets in showcase kunt posten als je er zelf van overtuigd bent dat het één van je beste foto's is én ook anderen het daarover eens zijn met je.
Maar ik heb begrepen dat je een foto die je bij fotodiscussie plaatst, niet meer bij showcase mag plaatsen, klopt dat?

bouk
14 november 2006, 12:24
Ik ben hier nog maar een beginner en ik geef toe dat ik niet alles tot in detail gelezen had voor ik mijn eerste post hier gedaan heb, maar ik heb toch eerst voldoende rondgekeken voor ik de plek koos waar ik hem neerzette. Ik vind dat je pas iets in showcase kunt posten als je er zelf van overtuigd bent dat het één van je beste foto's is én ook anderen het daarover eens zijn met je.
Maar ik heb begrepen dat je een foto die je bij fotodiscussie plaatst, niet meer bij showcase mag plaatsen, klopt dat?

ja dat klopt.
grt,bouk.

Debruri
14 november 2006, 12:24
Mij is het in ieder geval nooit in dank afgenomen met PM's à la "mensen als jij maken het forum kapot" als gevolg :rolleyes:.

Dat kan ik wel geloven. Hoe zou je zelf reageren als je zo een pmeke krijgt?

Je kan forum splitsen in: "Sukkelaars" en "Fotografen" dan is dit opgelost niet? :D :clown:

hvr_oosterzele
14 november 2006, 12:26
Dat kan ik wel geloven. Hoe zou je zelf reageren als je zo een pmeke krijgt?

IK kreeg die PM's als ik durfde zeggen dat die post niet in showcase thuishoorde :rolleyes:

Debruri
14 november 2006, 12:33
IK kreeg die PM's als ik durfde zeggen dat die post niet in showcase thuishoorde :rolleyes:

Sorry dacht het omgekeerde
Ja das dan toch wel grof

mexicano
14 november 2006, 12:35
Je kan forum splitsen in: "Sukkelaars" en "Fotografen" dan is dit opgelost niet? :D :clown:

Zonder kritiek te (mogen) geven kunnen de 'Fotografen' de 'Sukkelaars' niet vooruithelpen :clown:
Ik zie mezelf trouwens nog altijd als een 'gevorderde sukkelaar' :green: :D behalve als het op croppen aankomt

Griffin
14 november 2006, 12:45
ja dat klopt.
grt,bouk.

Dan blijf ik nog wel even in fotodiscussies posten :green:

Trouwens, is het geen idee om het onderdeel "showcase" pas beschikbaar te maken na x-aantal posts? Of na keuren van een mod van je eerdere fotoposts op het forum? Alhoewel, dat zal ook wel weer onhandig zijn.

Debruri
14 november 2006, 12:47
Zonder kritiek te (mogen) geven kunnen de 'Fotografen' de 'Sukkelaars' niet vooruithelpen :clown:
Ik zie mezelf trouwens nog altijd als een 'gevorderde sukkelaar' :green: :D

Das waar, behoor zelf ook nog bij die categorie :p:D

Maar hoe "hoog" moet je dan de lat leggen als je met "gewoon" glas werkt?
imo ligt de lat dan altijd te hoog.... en heb je maar een forumonderdeel meer over.... en als je geluk hebt krijg je veel respons.
Is er geen spreekwoord?: Kleuren en smaken....;)

Arousal
14 november 2006, 12:49
Discussie is al vaker gevoerd en het is gewoon moeilijk !
Wie kan hier over oordelen ? Als een poster overtuigd is van zijn foto, wie gaat hem dan het tegendeel influisteren ?
Je kan dit trouwens door trekken naar de HOF, wie oordeelt daar over ? Is dat altijd correct ? Is en blijft nu eenmaal subjectief hé ;)

herorienteren kan wel nuttig zijn, sommigen zijn idd een beetje de weg kwijt. Vooral als ze zelf al openen met "ik ben een beginneling en weet niet dat dit wel een goeie is... of dit is mijn eerste foto met een dslr... " en dan direct in showcase posten ...

Joris818
14 november 2006, 12:54
Ik vind dat de harde commentaar zeker toegelaten zou moeten zijn, met harde bedoel ik dan wel, commentaar die me duidelijk op mijn fouten drukt. Als iemand onbeschoft wordt zal ik dit ook niet in dank afnemen. Maar ik heb hier nog maar zelden echt onbeschofte commentaar gelezen, het gebeurt natuurlijk, dat kan niemand verhinderen, maar toch niet veel.Ik ben zelf ook een beginner in het fotografie gebeuren en ik durf eerlijk gezegd nog niet eens een foto in showcase plaatsen omdat zo goed als alleen negatieve commentaar krijg op mijn foto's, wat natuurlijk volledig normaal is. Je komt hier als piepkuiken aan en beland tussen mensen die al 20-30 jaar in de branche zitten. Ik zou het veel erger vinden als iemand me goede commentaar geeft op een foto die totaal niet gemeend is, dan harde (maar eerlijke) kritiek op een foto waar ik tenminste iets aan heb.
EN als je meestal harde commentaar krijgt, doet het eens te meer plezier als iemand je positieve commentaar op je foto's geeft.

dus laat maar komen die harde commentaar

lut
14 november 2006, 14:21
Trouwens, is het geen idee om het onderdeel "showcase" pas beschikbaar te maken na x-aantal posts?
Zou dat beter zijn? Sommigen gaan misschien x-aantal waardeloze foto's posten om aan het gewenste aantal te komen.

Of na keuren van een mod van je eerdere fotoposts op het forum? Alhoewel, dat zal ook wel weer onhandig zijn.
Spaar ons daarvan.
Soms zijn strikte regeltjes al zo moeilijk om op te volgen. Wat dan, als we volgens onze mening moeten (be)oordelen.:confused:
Zouden de Mods dan nog foto's durven posten?
Laat voor ons ook nog wat fotofun over.;)

Mod Lut

Griffin
14 november 2006, 14:25
Zou dat beter zijn? Sommigen gaan misschien x-aantal waardeloze foto's posten om aan het gewenste aantal te komen.
Ja dat risico loop je altijd natuurlijk. Wat ook een mogelijkheid is (die ik op een ander forum heb gezien als voorwaarde om aan polls mee te kunnen doen) posters pas na een aantal dagen (weken) toe te laten om te posten in showcase (en hopen dat ze ondertussen dus de moeite nemen om de regels goed te lezen).

Spaar ons daarvan.
Soms zijn strikte regeltjes al zo moeilijk om op te volgen. Wat dan, als we volgens onze mening moeten (be)oordelen.:confused:
Laat voor ons ook nog wat fotofun over.;)

Mod Lut
Ja dat is absoluut waar, 't beoordelen zal sowieso altijd subjectief gebeuren, en zonder duidelijke regels om je beoordeling aan te toetsen lijkt me dat heel erg lastig. :clown:

mm
14 november 2006, 14:32
misschien (misschein) is het een goed idee om elke geregistreerde een mail te zenden waarin duidelijk staat waar het hem om draait, de "not-done"'s en "grote richtlijnen" van het forum en ze pas toe te laten te posten (waar ze willen!) nadat ze deze richtlijnen hebben gelezen én voor akkoord beantwoord.
zo kunnen ze daar ten allen tijde op gewezen worden ...

PAS OP: ik herhaal even de oorspronkelijke vraag uit mijn openingspost:

is het gepermitteerd keiharde commentaar te geven bij foto's in het showcase-gedeelte

mm

James Joyce
14 november 2006, 14:56
Geen enkel probleem met "keihard" commentaar (volledig eens met punten 1 en 2) maar...

Teveel wordt hier gekeken naar de technische kant van foto's en veel te weinig naar het inhoudelijke.

Een voorbeeld ter illustratie misschien. Wanneer iemand een foto in de natuur neemt van een bloem/dier die maar door een tiental Belgen is gefotografeerd en je post dit op gelijk welk natuurforum, krijg je meer dan waarschijnlijk enorm positieve reacties omdat hier de waarneming primeert.
Op BD zal het eerder gaan van: "ja, maar..." omdat men teveel met zijn/haar neus op het scherm zit en te weinig achter het fototoestel. Men beseft niet hoe de foto tot stand is gekomen.

En hier wringt voor mij persoonlijk het schoentje wat. Wat heb je het liefst? Een perfect uitgevoerde foto in de dierentuin of een wat te donkere foto van bv. een berggorilla midden in de jungle?

Tenslotte: er zijn heel veel mensen geweest die gefundeerde kritiek gaven en die je ook met alle plezier aaanvaardde maar nu heb ik de indruk dat er sommigen zijn die heel veel kritiek spuien maar zelf weinig posten. Bovendien is het door de groei van BD schier onmogelijk geworden om op elke foto GEFUNDEERDE kritiek te geven maar dit is zowat inherent aan alle fotografiefora.

Griffin
14 november 2006, 14:57
Het lijkt mij dat je, op het moment dat je je foto op een forum post, open staat voor kritiek. Enfin, dat is toch mijn bedoeling als ik hier een foto post. Dus, om het iets duidelijker te stellen: ja, kritiek moet kunnen, ook in showcase.

linda16093
14 november 2006, 14:59
mm

ik vind van wel, en heb dit ook al eens gedaan, zeker als men vraagt om kritiek of raad van hoe het beter zou kunnen.
Een vraag als vind je de foto goed of slecht is ook al zo moeilijk te beantwoorden, veel hangt dan af van je eigen smaak.
Anderzijds is het misschien ook zo dat bij de foto's in "fotodiscussie" niet voldoende gereageerd wordt en denkt de poster bij showcase meer bijval te kennen.

JLP
14 november 2006, 15:05
Waarom zou keihard commentaar niet mogen? ;) Het gaat erom dat je het fatsoenlijk opschrijft én onderbouwd. Je mag gerust vertellen dat een foto in jouw ogen niet showcase waardig is om welke reden dan ook, zolang het maar goed uitgelegd is en het taalgebruik fatsoenlijk is.

Dus niet iets in de richting van: "Jij kunt ook geen foto's maken, dit is nu al de zoveelste onscherpe foto die ik hier in Showcase zie. Dit hoort in Fotodiscussie."

Maar wel: "Deze foto kun je mijns inziens beter plaatsen in Fotodiscussie, omdat de foto nog flink wat verbeterd kan worden. Zo ontbreekt de scherpte en zijn er veel overbelichte plekken op te zien." (met eventueel als toevoeging hoe je de foto kunt verbeteren)

Soms heb ik het idee dat mensen liever in Showcase posten, omdat je daar 3 foto's mag tonen en in Fotodiscussie maar één. Maar of dit inderdaad een reden is dat mensen liever in Showcase posten, weet ik natuurlijk niet zeker.

vanslycken
14 november 2006, 15:27
Ik ben allicht één van diegene die het "showcase" niveau een beetje naar beneden trekt... Familie en vrienden waren altijd zeer onder de indruk van mijn foto's, maar hier was dat veel minder het geval :clown:
Meestal heb ik van mijn uitstappen een honderdtal foto's, waarvan ik er een stuk of tien persoonlijk best wel "echt goed" vind ... ik heb het geduld niet om die stuk per stuk in "fotodiscussie" te plaatsen, bovendien zijn er altijd nogal gelijkaardige tussen. Bovendien merk ik dat het in "fotodiscussie" vnl met specifiekere vragen te maken heeft ("hoe kan ik dit verbeteren", "wat vinden jullie van dit aspect van de foto") terwijl ik van mijn foto's eerder algemeen wil horen of ze "goed" of "niet goed" zijn, liefst met wat uitleg.
En die uitleg mag gerust "hard" zijn, wat schieten we ermee op als iedereen maar :G :G :G zegt en in zichzelf denkt "vuilbak"...
Toen ik in het begin steeds het commentaar kreeg "te donker" dacht ik dat het aan mijn scherm lag :rolleyes: Ondertussen weet ik wel (ietsjes) beter, al vraagt het nog wel een pak inspanning om alles goed te krijgen. Ik merk ook nog altijd dat ik een foto soms "goed" vind en dat ik het daarbij zou laten, tot ik 'm dan nog wat lichter maak en merk dat hij daarmee echt wel verbetert.

Ik weet niet zo goed wat ik van de gestelde vraag moet denken... 't zou uiteraard geweldig zijn als hier alleen schitterende foto's gepost werden... maar als ik echt goeie foto's wil zien blader ik eens door de HOF, en showcase beschouw ik toch nog als een "post en becommentarieer"-forum. In het begin was ik ook wat gepikeerd dat niemand een lovend woord overhad voor de foto's die de vrienden allemaal zo "machtig" vonden... maar door meer te kijken en te lezen op dit forum (en af en toe eens iets te posten) zie ik nu ook wel in waar de fouten liggen. Als iemand op mijn foto's antwoordt "in de vuilbak ermee" zal ik eerder vragen "waarom juist?"...

Maar je hebt altijd van die mensen die alles wat ze zelf doen fantastisch vinden, en als er dan iemand zegt dat het eigenlijk onder niveau is, zijn ze op de tenen getrapt... Ik vind, als je een foto post in de showcase, dat je je toch aan commentaar mag verwachten, en is dat positief, zoveel te beter (daar ben ik nog niet aan toe :)). Anders moet je gewoon je eigen siteje starten en daar een pak foto's opzetten en familie en vrienden alle dagen laten kijken en bewonderend ooh en aah laten roepen.
Als je begint met een "beginners" en "gevorderden"-sectie zet dat laatste soort mensen zichzelf toch in de "gevorderden"-categorie hoor.

Ik vind zelfs dat er in de showcase nog wat meer becommentarieerd zou mogen worden. We kunnen er maar van leren!

eentonig
14 november 2006, 15:31
Ik vond de vroegere benammigen alleszinds duidelijker aangeven dat fotodiscussie diende om kritiek (opbouwend en constructief) te krijgen op je foto's. Dus om iets bij te leren. Daarom ook dat je je exif dient mee te geven.

Showcase is enkel en alleen om je meesterwerkjes te tonen. Als je overtuigd bent dat je een meesterwerk gemaakt hebt, moet je er ook maar tegen kunnen dat dit op technische mankementen afgebroken wordt.

JLP
14 november 2006, 15:44
Op BelgiumDigital is destijds bewust een apart forumonderdeel gemaakt waar je je foto's kunt laten beoordelen, namelijk Fotodiscussie (Extra). Hier is het verplicht om onderbouwd commentaar te geven (hoeft niet per sé over een onderdeel te gaan, maar in het algemeen mag ook).
Showcase is helemaal niet bedoeld om commentaar op de foto te geven. Hier volstaat "dit is een mooie foto" al. Het is in Showcase alleen maar meegenomen als iemand onderbouwd commentaar geeft, maar het is niet verplicht! Voor commentaar op je foto kun je het beste de foto in Fotodiscussie (Extra) plaatsen, want daar is het verplicht om onderbouwd commentaar te geven.

Rocca
14 november 2006, 16:37
Ik vind dit zeker een interessant topic... eentje waar ik echt alle lettertjes van gelezen heb ;)

Het is inderdaad een onderwerp waar blijvend kan over gediscussieerd worden.

In verband met het leveren van kritiek vind ik het maar normaal dat je eerlijk je mening mag zeggen over een geplaatste foto. Het zou al maar te gek zijn dat je een foto plaatst waar je enkel maar positieve commentaar op wil. Dan kan je inderdaad beter gewoon je foto aan je familie laten zien. Ik heb al een paar fotootjes geplaatst op dpz en ik merk dat er daar over het algemeen meer kritiek gegeven wordt dan hier. Hoe komt dat? Typisch Hollands? Worden er echt zoveel pm's gestuurd dat mensen geen commentaar meer durven geven?? :eek:
Dit vind ik echt wel erg... Ik geef toe dat ik ook het liefst heb dat iedereen zegt dat ik een topfoto geschoten heb maar ik moet ook zeggen dat ik het meeste al geleerd heb van dingen als: "dit vind ik wat minder omdat... "
Nu een eerlijke mening mag en moet gegeven worden maar wel zodat het respect voor de poster behouden wordt. Als een mening beleefd gegeven wordt en eventueel met wat tips voor de volgende keer zie ik hier het probleem absoluut niet van in, integendeel. VOLWASSEN mensen zouden hiervoor moeten open staan.

In verband met de onderverdeling van de topics. Misschien is het wel niet slecht om eens na te denken over de onderverdelingen. Ik post namelijk meestal in showcase hoewel ik me misschien wel kan inbeelden dat verschillende mensen vinden dat mijn foto's er niet thuishoren (hoewel dat nog niet gezegd is).
Ik vind van mezelf dat ik soms wel eens een mooie foto neem maar die absoluut niet van het niveau zijn van bepaalde andere posters op het forum. Daarvoor ben ik nog veel te groen :green:
Misschien is het daarom niet slecht om een extra onderdeel te openen voor de echte klassefoto's want er worden er op een week wel meer van dat niveau gepost dan die enkelen in de HOF.
Misschien kunnen de mods een aantal foto's uit hun onderdeel kiezen die dat tikkeltje meer hebben dan de andere showcasefoto's?? Maar die arme mods hebben misschien al wel werk genoeg.

Enfin... ik blijf het topic zeker nog even volgen.

Groeten,

Philippe

sm00keh
14 november 2006, 16:58
tja,ik snap 'mm' heel goed .

ik vind niet dat men 'mag' harde kritiek geven,'moeten' is meer het goede woord.

ik zie maar al te veel op forums dat mensen geen eerlijke kritiek kunnen geven omwille van het niet willen uitlokken van reacties.dit topic is het levendige bewijs ervan. daarom dat mijn goesting ook meer en meer aan het slinken is om foto's te posten. er zijn maar twee soorten topics: die waar je meestal alleen lovende dingen in vind,zonder al te veel in te gaan op de foto zelf.
en dan heb je die topics waar 1 of 2 comments in staan waar de poster ook weinig aan heeft,wel kan die afleiden dat de foto niet goed is natuurlijk.
aan de andere kant,er zijn hier wel mensen die goede kritiek kunnen geven,is het dan negatief of positief doet er niet veel toe.spijtig dat het altijd dezelfde mensen zijn. :)

fotodiscussie is daarom wel een goed forumonderdeel,maar ikzelf betrap me er dagelijks op dat ik er weinig ga kijken.

ik denk dat mensen ook wel weten wat goed is en wat niet,en soms stoort het me wel dat er,vergeef het me, slechte foto's tussen zitten.

misschien moest iedereen hier goede en onderbouwde kritiek geven dat de poster ook wel 3 keer zal nadenken waar hij/zij een foto neerplant. :)

ik weet ook dat het voor de verse beginner niet makkelijk is,daarom mischien opteren om een rubriek beginners te maken ofzo?

nicodejong
14 november 2006, 17:05
ik vind dat mensen toch zelf ook moeten kunnen zien of een foto showcase waardig is, als je een foto plaatst die totaal niet scherp is dat zie je toch zelf ook?

tegen zulke mensen mag je van mij keiharde comentaren gebruiken!

Groeten Nico

eentonig
14 november 2006, 17:10
Sorry, maar als beginner vind ik van mezelf soms wel dat foto's goed gelukt zijn, maar dan krijg commentaren in functie van DOF, kleuren, cadrage, etc....

Kortom, de hele foto wordt afgebroken op basis van fototechnische kenmerken die ik als leek niet zie of ken. Nu ja, ik vind dat fantastisch, want dan leer ik weer iets bij. Maar ik zie dat dus zelf niet vooraleer te posten.

Dat is trouwens een van de redenen waarom ik hier graag kom. Om bij te leren.

beauceron
14 november 2006, 17:21
Ik kan mm ofte Maarten in zijn betoog wel volgen. Laat me eerst duidelijk stellen dat mij soms ook wel enige schuld treft, niet al mijn in showcase geplaatste foto's waren dit topic waardig.

Waarom zou een moderator niet ingrijpen als zij of hij vindt dat een geplaatste foto in showcase niet thuis hoort.

Twee citaten van moderatoren.

Lut:
Citaat:
Of na keuren van een mod van je eerdere fotoposts op het forum? Alhoewel, dat zal ook wel weer onhandig zijn.
Spaar ons daarvan.
Soms zijn strikte regeltjes al zo moeilijk om op te volgen. Wat dan, als we volgens onze mening moeten (be)oordelen.
Laat voor ons ook nog wat fotofun over.

Showcase is helemaal niet bedoeld om commentaar op de foto te geven. Hier volstaat "dit is een mooie foto" al. Het is in Showcase alleen maar meegenomen als iemand onderbouwd commentaar geeft, maar het is niet verplicht! Voor commentaar op je foto kun je het beste de foto in Fotodiscussie (Extra) plaatsen, want daar is het verplicht om onderbouwd commentaar te geven.

Het is duidelijk wat JLP stelt, foto's waarvoor men vraagt om commentaar te geven, horen niet thuis in showcase. Dus kan de desbetreffende moderator de foto verplaatsen naar het gepaste forum.

Waarom zouden we de moderatoren moeten besparen van zulke actie Lut?

Er worden meer topics gesloten vanwege teveel kb-tjes dan iets anders.

Er moet toch ergens een gulden middenweg bestaan om beginnende fotografen, BD mensen, erop te wijzen dat bepaalde foto's in showcase niet horen te staan.

Alleen maar mijn persoonlijke mening.

MichielBrugge
14 november 2006, 17:44
Wel, ik begrijp mm heel goed. Sommige foto's zijn voor mij ook echte snapshots en horen bijgevolg niet thuis onder showcase.

Maar tegelijk moet ik ook toegeven dat ik in een over-enthousiaste bui de beste foto's van mijn eerste shoot met mijn eerste dslr in showcase heb gegooid. Na het aantal reply's te zien is het gelukkig tot me doorgedrongen dat ik niet objectief aan het denken was toen ik ze poste. Nu zal ik wel wat harder nadenken vooraleer ik foto's post.

Ik heb echter geen probleem met "harde kritiek", zolang dit op een beschaafde/beleefde manier gebeurt. Iedereen is hier om bij te leren (denk ik) en met "Goed zo! :G" leer je niets bij.

Maar ik merk wel dat er op showcase veel meer mensen komen kijken dan in de andere foto-discussie onderdelen. En dat duwt wrs ook mensen naar het showcase onderdeel.

Michiel

Xarder
14 november 2006, 18:01
[/mod off]

Ja en nee.

(nu had ik met dit antwoord natuurlijk kunnen volstaan maar ik vind het een goede discussie waard wat mm boven zijn vraag aanhaalt en ik denk dat mijn antwoord misschien wel wat vragen naar boven haalt omdat het 2 antwoorden zijn op 1 vraag ;))

Het beoordelen van een foto is iets wat op een persoonlijke mening gebaseerd is. De 1 houdt alleen maar van messcherpe foto's waarbij de regel van derden perfect aangehouden is. De ander houdt er juist van dat er eens van de regeltjes afgeweken wordt. Weer een ander kijkt veel meer naar de inhoud van een foto dan naar de technische kant. Nu wordt er zonder enige vraagstelling een foto gepost. Dit is mijn foto. WAT bepaalt of een foto goed of slecht is, oftewel schowcase waardig..... en WIE .....

Andere mogelijkheid, iemand post een foto in SC en vraagt wat er beter kan en wat niet, verplaatsen dus want voor een (uitgebreide) beoordeling is discussie of discussie extra het aangewezen forum. Moet die foto dan naar discussie of naar discussie extra ... WAT bepaalt of een foto dan in discussie hoort of in discussie extra ... en WIE .... dit antwoord is vrij simpel (ogenschijnlijk), de betreffende mod dus. Maar de mod is ook "alleen maar" een hobby-fotograaf met een persoonlijke mening ...

Heel strikt gezien, zou zelfs het zinnetje "dit hoort volgens mijn persoonlijke mening niet in Showcase thuis" mogen volstaan, een uitleg is dus verder niet verplicht of nodig maar mag natuurlijk altijd wel. Alleen (en hier mijn pleidooi om het niet te doen) ... als dit (vrijwel) altijd gebeurt, zal de poster misschien toch niet alsnog de volgende foto in discussie of discussie extra gaan plaatsen omdat het commentaar in SC evengoed wel komt ...

:rolleyes:

Hm, ben er zelf dus ook nog niet helemaal uit ;)

Gr. X

[/mod on]

Griffin
14 november 2006, 18:12
Ik zou zeggen: als dat blijft voorvallen met eenzelfde forumlid, dan verplaats je hem idd beter en geef je die persoon in kwestie misschien best een seintje per PM? :)

(zet zoiets in zijn gebruikersnotities om het bij te houden ofzo ;))

vanslycken
14 november 2006, 19:35
Op BelgiumDigital is destijds bewust een apart forumonderdeel gemaakt waar je je foto's kunt laten beoordelen, namelijk Fotodiscussie (Extra). Hier is het verplicht om onderbouwd commentaar te geven (hoeft niet per sé over een onderdeel te gaan, maar in het algemeen mag ook).

Daar zal ik in het vervolg rekening mee houden. Dank voor de uitleg.

sugar
14 november 2006, 19:50
Ik heb een paardenmiddel : 'Fotodiscussie' en 'Fotodiscussie extra' onderbrengen onder Showcase, als een apart onderdeel naast 'Architectuur',...

En ja, ik reageer niet op die foto's maar misschien moeten we dat dus wel doen, maar we verliezen dan misschien wel een pak BD-ers (al die arrogante lullen)

guRuh
14 november 2006, 21:15
Maarten,

Als je naast deze thread nog eentje begint over hoe Google BD aan vern**ken is, dan bouw ik een standbeeld voor u.

Waarom ik dat zeg? Omdat ik al lang zelf rondloop met hetzelfde gedacht, maar ik durf daar geen thread over starten hé.

eentonig
14 november 2006, 21:24
...En ja, ik reageer niet op die foto's maar misschien moeten we dat dus wel doen, maar we verliezen dan misschien wel een pak BD-ers (al die arrogante lullen)...

Persoonlijk vind ik het leuk als mensen mijn posts in fotodiscussie afbreken. Dan leer ik tenminste iets.
Ben zelf moderator op een ander forum en hanteer daar ook gewoon de maatstaf: "Zolang commentaar op het onderwerp is en terzake, dan is ze terecht. Of ik er nu achter sta of niet."

Harde kritieken storen me niet. Zolang ze beleefd gegeven worden en met uitleg. Hoe kan je anders iets leren?

Tenzij het natuurlijk de bedoeling is dat enkel topfotografen nog berichten/foto's plaatsen op BD. Dan ben ik hier uiteraard niet op mijn plaats en kan ik beter wegblijven. (Dit is niet ironisch. Het kan best zijn dat dit de bedoeling is van BD. Maar dan dient dit beter gecommuniceerd te worden.)

JLP
14 november 2006, 21:57
BD is er voor iedereen die geïnteresseerd is in fotografie. Het is ooit (net zoals elk ander forum) kleinschalig opgestart door een aantal serieuze amateur en prof fotografen. Door de groei van BD komen er steeds meer personen bij die niet zoveel kennis en ervaring hebben als de wat meer serieuze amateur of prof. Dit is niet erg, want iedere fotograaf is welkom op BD. Alleen leidt dit er wel toe dat je niet iedereen tevreden kan houden, want de diversiteit van de forumleden is gewoonweg wat groter geworden. ;)

eentonig
14 november 2006, 22:45
Klinkt me bekend in de horen. Het forum waarop ik modereer, kampt met dezelfde groeischeuten. En de bijhorende klacht dat "Het niet meer is wat het geweest is."

PSG
14 november 2006, 23:10
Ik zit minder op showcase ; eerder in fotobewerking.

Daar heb je ook verschillende niveaus van posts.
Maar als ik kan, help ik graag zowel de gevorderde als de beginner.
Kwestie van u wat in te leven in hun wereld en te zien wat voor hen een toegevoegde waarde zou zijn.

Het is allemaal hoe je het formuleert.
Zelfs 'harde' kritiek kan als je het tenminste constructief formuleert en wat onderbouwt.

Minder gevorderen gaan weren op showcase vind ik geen optie.
Want waar houdt dit op?

Bovendien, op niveau van de kritieken kan je u ook afvragen of ze allemaal wel zo kwalitatief zijn. Persoonlijk krijg ik de kriebels als mensen wel zien dat de foto 1° scheef staat, maar compleet voorbij gaan aan de inhoud vb.
Anderzijds heb je ook personen die graag kritiek spuien, maar zelf nooit iets posten....

Joerig1970
15 november 2006, 04:56
keiharde krietik moet kunnen, maar het mag niet beldigend zijn

ook beginners moeten in showcase kunnen plaatsen, want het is soms ook een gebrek aan kennis dat je denkt dat een foto goed is. is mij al overkomen

maar er zijn hier een minderheid die denken omdat ze al een tijdje meet dslr en slr werken, dat ze boven de beginners staan zoals ik die nog maar enekele maanden of weken een reflexcamera in handen hebben, en daarom maken ze geen slechte foto's maar soms is het ook een gebrek aan kennis om een foto bij te werken ofzo dat een foto ietsje minder maakt

en als daar dan op een beleefde manier wordt op gewezen, met een woordje uitleg erbij over hoe eventueel in een pm of een mailtje, dan help je elkaar, en zo worden de beginner ( door sommige hier ook 'sukkelaars' genoemd )
beter worden

die enkele hebben dus geluk dat ik geen beheerder ben, want ik vindt dat zo'n gedrag een tijdelijke of defitieve ban moeten worden, dit is echt niet te dulden dat er zo wordt gesproken of collega-fotograven, die misschie aoals ik op de site zijn gekomen om bij te leren

Dus ik hoop dat dit discriminerende gedoe gedaan is
En als een foto niet juist staat volgens sommige geef dan een pm naar een mod dan kan die de post eventueel verplaatsen, er zijn mod's genoeg.
Daar zullen de beginners meer aan hebben en aan beledigingen

TedereTijger
15 november 2006, 08:20
Klein ideetje, misschien kan een foto gepost worden als "poll"?
Dan kunnen mensen die willen beoordelen gewoon kiezen uit 1 vd opties (dof, scherpte, compositie, kleur, ...) , met de mogelijkheid commentaar toe te voegen.
Misschien dat er dan meer mensen (even vlug zien, klik, gedaan) een beoordeling zullen geven (op 1 punt dan wel) , en zo kan de poster dan toch zien adh van de poll welk onderdeel vd foto de meesten verbeterd willen zien en kan de poster zich daar dan op toespitsen in volgende fotos.
Soort van "gebruiksvriendelijkheid van beoordelen" vergemakkelijken ?

wouterdhoye
15 november 2006, 09:15
Om een antwoord te geven op de vraag van MM:

Het is volgens mij gepermitteerd om harde commentaar te geven op een foto in showcase. Doch die barslechte foto's komen doorgaans van beginners. Ik denk dat het dan ook belangrijk is om je commentaar in die zin te formuleren. Geef dus behalve commentaar ook voldoende tips en suggesties om het in de toekomst beter te doen. Je kan dan vervolgens, gezien de ervaring van de poster, ook aanraden om in de toekomst eerst een paar keer in fotodiscussie (extra) te posten. Het heeft dus geen zin te zeggen dat een foto op niets trekt en de showcase niet waardig is. (misschien wel waar) Maar geef dan eerder de commentaar dat, dit en dat (sherpte, dof, achtergrond, compositie) schort aan de foto.

Een andere opmerking is echter dat naar mijn gevoel in showcase meer over foto's wordt gediscussieerd dan in sommige gevallen in fotodiscussie. Dit haalt het nut van fotodsicussie soms wat onderuit.... De grens tussen beide is dan ook aan het vervagen.

Wouter.

parakiet
15 november 2006, 09:24
zolang het dan ook "keihard" opbouwend is lijkt me dat geen probleem hoor

Krims@nline
15 november 2006, 09:43
Ben van de zelfde indruk als MM.

Post zelf al wel eens een foto, maar vind vanmezelf dat deze absoluut niet showcase waardig zijn! (ben dan ook nog aan het leren). Maar door deze thread op te starten komen er nu wel meer mensen zien naar fotodiscussie (extra) en word er ook wat meer becomentarieerd maar dan is het wel niet meer opbouwend, aan mooie 'foto' hebben we in fotodiscussie niet echt veel.

Waarom wijst de raad van beheer niet een aantal superusers aan, die topics kunnen verplaatsen van showcase naar fotodiscussie (extra) ? Kan best de redenering van Lut begrijpen 'Laat ons ook nog wat fotofun'. Moderators dien dit denk ik toch volledig op vrijwillige basis, en het is geen full time bezigheid.

Waarom werk je es niet andersom, ik wil dan zeggen ...

bij de laatste software upgrade hebben de betalende BD'rs (degene met zo'n gevangenis nummer in hun profiel :D) de mogelijkheid gekregen om sterren aan een foto toe te kennen. Laat iederen zijn foto's posten in fotodiscussie (extra) en laat de betalende BD'rs oordelen, heeft een topic meer dan laat ons zeggen 3 sterren van 3 verschillende leden in fotodiscussie (extra) word hij automatisch verplaatst naar showcase in het desbtreffende onderdeel, denk dat dit softwarematig mogelijk moet zijn.

ps. fotodiscussie (extra) lees je als fotodiscussie of fotodiscussie extra.

JLP
15 november 2006, 10:22
Het sterrenidee is al eens geprobeerd en het heeft niet gewerkt. Daarom lijkt mij het ook niet handig om dat nog eens te proberen. ;)

Zelf ben ik ertegen dat mods foto's verplaatsen, want ondanks dat er foto's zijn die helemaal niet Showcase waardig zijn, zijn er ook een aantal foto's die rond de grens zitten. De smaken en ervaringen van mods zijn verschillend en dat zal dan ook voor verschillende verplaatsingen zorgen. Het is tenslotte nog altijd zo dat een forumlid zelf mag bepalen waar hij zijn foto's post. Dat dit nog wel eens verkeerd gaat (in de ogen van diegenen die de foto niet Showcase waardig vinden) heeft volgens mij meer te maken met het feit dat niet iedereen even goed de stickys / forumrichtlijnen leest die bij elk forumonderdeel horen. En dat is altijd al een "probleem" geweest. ;)

Het geven van commentaar moet ook gewoon door iedereen kunnen. Of het nu om een detail gaat, terwijl er niet naar de rest van de foto gekeken wordt of niet, dat maakt niet uit. Het voorbeeld van een scheve horizon (dat hierboven ergens wordt genoemd) vind ik zoiets. Een foto kan nog zo mooi zijn, maar als de horizon scheef staat dan kan ik mij daaraan storen. Dit is iets dat je zelf heel eenvoudig kan oplossen. Dus dat een commentaar dan alleen over de scheven horizon gaat, dat kan ik dan wel begrijpen. Hoe gevorderd iemand al is (dat is iets dat je niet kunt meten, ook niet door het aantal posts, ervaring of hetaantal geposte foto's) maakt niet uit, een goede beoordeling kan iedereen geven.

RDB
15 november 2006, 10:41
Ben het met MM wel eens, wat misschien een optie is om even over na te denken dat is om in fotodiscussie ook 3 foto’s te mogen posten ipv 1 , nu posten veel leden in showcase omdat dit de enige mogelijkheid is om op BD hier een serietje te posten of die nu showcasewaardig zijn of niet. Zoiezo is 3 foto’s al niet veel en ééntje is echt wel heel weinig, ik zit vrij regelmatig op DPZ en daar ziet men liever 10 foto’s in een post dan 3 en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het uiteindelijke resultaat beter is dan hier…

vanslycken
15 november 2006, 10:46
Nee, een poll lijkt me ook niet zo 'n goed idee... Wat eerder geopperd werd (dat de mods wat waken over de kwaliteit van de foto's) lijkt me eerder haalbaar. Ik heb me al afgevraagd welk een bovenmenselijke inspanning het vraagt om al die posts na te kijken op te veel foto's of te veel kb's... dan moet de mogelijkheid toch bestaan om er de echt slechte foto's uit te halen? Die kunnen dan bvb verplaatst worden naar een apart onderdeel van de showcase, 't mag alleen geen al te "beledigende" naam hebben (dus niet: "geknoei", "vuilbak",... ik denk dat "beginner" voor sommigen ook al wat beledigend zal overkomen - vnl als een goeie fotograaf eens een wat mindere foto post :) - en "snapshots" zal ook de lading niet dekken) - dus: denk mss eens na over een goeie naam voor een showcase voor de "minder geslaagde" foto's. En daar mag volgens mij toch ook bekritiseerd worden...
Ik vrees dat "fotodiscussie" anders gaat overspoeld worden met de snapshots, en dat de mensen die er hun tijd in steken om in dat forumonderdeel gefundeerde kritiek te geven het snel moe zullen worden om uit te leggen hoe je moet scherpstellen :)
Bovendien vind ik het leuker om 3 foto's te kunnen posten, je krijgt dan een algemener beeld van de fotograaf en je kan 'm zeggen hoe het wel moet... zo ben ik toch ook wel al ietsjes vooruit gekomen.

Natuurlijk is de keuze om een foto in dat onderdeel te plaatsen dan wat subjectief (en zal het af en toe eens voor een zere teen zorgen), maar ik denk dat de mods ondertussen toch al een goeie foto van een slechte kunnen onderscheiden. En als er naar de poster een pm gestuurd wordt met een standaardtekst à la "showcase is voor de topfoto's, wij vinden dat deze foto niet voldoet aan de hoge kwaliteitseisen in dat onderdeel en verhuizen 'm naar hier zodat je kan horen wat er beter kan..." moet dat toch slim komen?
Als de mods geen tijd hebben: bouk bekijkt toch alle foto's, maak 'm quality inspector en geef 'm een medaille :G

Wimpy
15 november 2006, 10:55
.

Het is allemaal hoe je het formuleert.
Zelfs 'harde' kritiek kan als je het tenminste constructief formuleert en wat onderbouwt.

Voilà, de manier waarop is hier het belangrijkste !! Onnodig de mensen de grond in te boren, neem een voorbeeld aan oa Bouk :G

Griffin
15 november 2006, 16:02
Nu ik er zo over denk, zit ik nog met een vraagje. Ik heb vroeger met mijn point-and-shoot HP Photosmart toch wel wat foto's genomen waarvan ik van een paar vind dat ze wel mogen gezien worden. Een beoordeling van de technische kanten ervan vind ik minder belangrijk, want aan die HP kan ik nul de botten zelf regelen behalve de compositie en flits aan/uit. Post ik dergelijke foto's dan onder showcase?

vb:
http://img451.imageshack.us/img451/4594/brugge1yo6.jpg
Vanop het concertgebouw in Brugge. (ik zet hier maar gewoon de link ipv de afbeelding zelf, om de aandacht niet van de discussie weg te leiden).

lut
15 november 2006, 16:25
Nee, een poll lijkt me ook niet zo 'n goed idee... Wat eerder geopperd werd (dat de mods wat waken over de kwaliteit van de foto's) lijkt me eerder haalbaar. Ik heb me al afgevraagd welk een bovenmenselijke inspanning het vraagt om al die posts na te kijken op te veel foto's of te veel kb's... dan moet de mogelijkheid toch bestaan om er de echt slechte foto's uit te halen? ...
Het gaat me niet om het onnoemelijke extra werk dat dit zou meebrengen, maar tellen en lezen is objectief en oordelen is subjectief.
Als we een 'subjectieve vergissing' zouden maken, dan wordt waarschijnlijk ook weer verwacht dat we onze visie gaan ver(ant)woorden. En wie zijn wij (mods) dat we de visie van de betere fotograaf vertegenwoordigen?
Ik ben ook maar een amateurke, die nog veel moet leren. :o

Mod Lut

Gigi
15 november 2006, 16:38
Ik herinner me zo wat commentaren over een foto van mijn dochter.
Ze had hem zelf gemaakt en een beetje highkey-achtig gemaakt met picasa.
Ze is 14, maar werd ongenadig becommentarieerd.
Na 1 posting moest ze al niet meer hebben van BD.
Ze herinnert zich alleen nog dat Bouk meestal positief schrijft.

Met dank aan de professionelen hier.

In de regels staat voor showcase dat je daar kan posten als je niet echt commentaar verlangt.
Wel .. zij hoeft er geen meer. Tot mijn grote spijt.

sm00keh
15 november 2006, 18:39

In de regels staat voor showcase dat je daar kan posten als je niet echt commentaar verlangt.

dan kunde hem beter in fotodiscussie neerplanten zodanig dat uw dochter er iets van opsteekt.... en iedereen verlangt commentaar imHo,anders zet je hem niet op een forum toch?

aleja,das mijn visie..

eentonig
15 november 2006, 18:44
Probleem is natuurlijk dat je op een forum ook niet kan zien of de poster nu 4, 14, 24 of 84 is. En dat veel commentators in hun beoordeling ervan uitgaan dat de poster kan omgaan met direct commentaar.

Hombre
15 november 2006, 19:53
Een hele interessante topic deze. Spijtig genoeg niet nieuw, enkele jaren geleden werd ook al moord en brand geroepen omdat er teveel nieuwelingen binnenstromen. Het zijn de nieuwelingen van toen die nu zélf dezelfde opmerkingen maken...

Ook nu zal er vrees ik geen oplossing naar voor komen die alle problemen oplost.
De Showcase is nog steeds de plaats om het betere werk te tonen. Foto's waar je trots op bent, foto's die je zou willen ophangen in de woonkamer. Natuurlijk mag er commentaar gegeven worden in Showcase, maar het is niet echt de bedoeling.
Forumleden die -met de beste intenties- in Showcase commentaar geven op de technische aspecten van de foto's ondergraven in feite het systeem van fotobeoordeling op BD. Heel vaak zien we forumleden schitterende besprekingen geven in Showcase, uitgebreide tips hoe een foto nog beter te maken. Besprekingen en tips die dan echt wel thuishoren in de Fotodiscussie-forums maar waar we diezelfde forumleden echter zelden of nooit zien.

Fotografie is ook geen exacte wetenschap, dat maakt het in de praktijk vrijwel onmogelijk om "minderwaardige" Showcase foto's door de mods te laten verplaatsen naar een meer geschikt forum zoals Fotodiscussie of eventueel een nog op te richten subforum "Beginners". Akkoord, sommige foto's zullen zonder twijfel tot een categorie beginners behoren. Echter, heel wat andere zullen niet zo eenvoudig of zonder discussie als beginner kunnen gecatalogeerd worden.

Het voorstel om dit te koppelen aan de ouderdom van het BD-account is geen oplossing. Een nieuw lid op BD kan perfect een fotograaf zijn met 30 jaar ervaring, we hebben het recent nog gezien en de topicstarter meldt het ook al. Het zou te gek zijn om die nieuwe leden (die we heel graag zien komen) te pesten door hen eerst verplicht te laten posten in een beginnersforum.

Ik lees in deze topic wel een aantal voorstanders van de "harde lijn" die liever harde maar eerlijke kritiek geven in Showcase. In de eerste plaats met de bedoeling om de "beginner" (in de echte betekenis van het woord) met zijn ronduit slechte fotowerk te weren uit Showcase. Het zijn echter heel vaak de nieuwelingen met de eerste fotopost in Showcase, ze hebben dan ook weinig of geen vermoeden hoe hard het er kan aan toe gaan in Showcase. Die nieuwe leden, die ook beginnend fotograaf zijn, schrikken zich rot en laten zich niet meer zien. Dat mag of kan de bedoeling nooit zijn!
Ik vrees dat er ook een groot aantal forumleden is dat nu weinig of niets post in Showcase, nét omdat er kritiek wordt gegeven. Forumleden die prachtig werk afleveren maar mogelijk wat onzeker zijn, of heel erg zeker van hun fotowerk. Iemand die een foto na veel wikken en wegen op een bepaalde manier heeft genomen, heeft vaak geen boodschap aan opmerkingen.
Misschien moeten we overwegen om een tekst te voorzien in Showcase: "deze fotograaf wenst geen commentaar"?

Feit blijft dat echte besprekingen niet echt thuishoren in Showcase, al kan de gemiddelde fotograaf wel een kritische opmerking waarderen.

Het massaal doorsturen van foto's die niet Showcase waardig zijn naar Fotodiscussie is zeker geen goeie oplossing. Het grondig beoordelen van foto's is iets waar veel tijd in kruipt, en we waarderen ten zeerste de forumleden die dit regelmatig doen. Maar stel je even voor dat nu het aantal foto's in Fotodiscussie verdubbelt, dan zouden heel wat foto's geen beoordeling meer krijgen of desnoods één of twee reply's.
Dan is het verplaatsen naar een "Beginners" forum een betere optie, maar zitten we opnieuw met de discussie wel/niet deze foto.

In deze topic werd ook gesproken van het maken van poll's in Showcase. Is iedereen alweer vergeten dat we enkele maanden terug een sterrensysteem uitgetest hebben om snel een indicatie te krijgen van de kwaliteit? En hoe dit systeem de grond in geboord werd? Het was nochtans ook een stap in de richting van betere foto's in Showcase te krijgen. Niemand wil met één ster te kijk staan. Als we dan opmerken dat bepaalde forumleden die testperiode gewoon saboteren, heeft het dan nog zin om wat nieuws uit te proberen?

Zolang we er niet van overtuigd zijn dat de mods geen ellende op hun hoofd halen door minderwaardige foto's te verplaatsen, zal er geen beginnersforum opgestart worden. Als we ook nog tijd moeten gaan stoppen in het motiveren van beslissingen in die zin, zal er voor fotografie nog weinig vrije tijd overblijven.

Samengevat, harde kritiek op foto's in Showcase zie ik liever niet komen. Spaar die energie voor de Fotodiscussieforums.
En als er nog schitterende ideeën zijn, of alternatieven, laat maar komen! :G

Willy

sugar
15 november 2006, 19:54
Het sterrenidee is al eens geprobeerd en het heeft niet gewerkt. Daarom lijkt mij het ook niet handig om dat nog eens te proberen. ;)

Omdat er een aantal mensen reclameerden dat hun foto's niet voldoende werden gewaardeerd, terwijl ze misschien ook niet je dat waren? Diezelfde mensen zullen dan ook geen rechstreekse kritiek accepteren, de vraag is, waarom posten ze hun foto's?

Ik vond dat wel een goed systeem... maar ja, we gaan daar misschien beter niet opnieuw over beginnen

sugar
15 november 2006, 20:17
Samengevat, harde kritiek op foto's in Showcase zie ik liever niet komen. Spaar die energie voor de Fotodiscussieforums.
En als er nog schitterende ideeën zijn, of alternatieven, laat maar komen! :G

Willy

Ik zie drie alternatieven

- Fotodiscussie opheffen, mensen de mogelijkheid geven om aan te geven of ze geen of stevige comment willen

- Eén Forum toevoegen aan showcase 'Harde kritiek' waar mensen hun beste foto's kunnen posten maar waar de kritiek niet mals is.

- Zoals al eerder geopperd, fotodiscussie onderbrengen als aparte onderdelen onder showcase

Maar het leukste zou een evolutie naar een meer fotogerichte omgeving voor fotodiscussie , waarin dat je niet steeds posts moet openen om een foto te zien

vanslycken
15 november 2006, 21:04
wat is het nut van foto's plaatsen als je er geen commentaar op wil krijgen? Dan moet je niet zeggen: "deze fotograaf wenst geen commentaar", dan moet je zeggen: "gelieve te replyen met ':G '".
Ik hoop ook elke keer als ik een paar foto's plaats dat er van alle kanten een opgestoken duim gaat komen, maar voorlopig gebeurt dat niet (gauw). Het houdt me met de voeten op de grond en het oog in de zoeker... In het begin kijk je niet te "technisch" naar een foto en denkt een mens dat zijn foto's zéker het niveau halen van de andere foto's in de showcase... tot je op den duur wel enigszins begint door te hebben waar het hapert.

Zonder al die commentaren deed ik nog altijd hetzelfde, en had ik nog altijd het idee dat ik al een "goeie" fotograaf was en dat fotograferen echt niet zo moeilijk is :D

Ik vind nu (na wat peinswerk) dat de 'showcase' toch eigenlijk beter zou opgevat worden als een forum waar korte commentaar op de foto's geleverd mag worden; voor de super-foto's is immers toch de Hall of Fame? Moeten we dan in de "showcase" streven naar een minimum van 40% HOF-foto's? Dat is toch niet haalbaar? Bovendien vinden er (denk ik) velen dat hun foto's HOF-waardig zijn :) Mijn ervaring is dat ik als beginner mijn foto's allemaal prachtig vond en dat het nu pas is dat ik de tekortkomingen zie. Ik had bij mijn eerste postings ook allemaal duimpjes omhoog verwacht omdat ik die foto's zelf erg goed vond. Nu begrijp ik waarom dat niet zo was... en probeer ik ook te verbeteren.
Fotodiscussie (al dan niet extra) vind ik dan de forums voor de iets gevorderden die eerder een uitgebreide technische bespreking willen. Mensen die weten hoe ze een foto moeten maken, mensen die weten hoe ze met hun toestel moeten omgaan, en toch nog niet het gehoopte resultaat krijgen, of twijfels hebben bij één of andere foto.

Misschien is het dan wel best om ergens te vermelden dat dit een forum is dat hoge standaarden hanteert en dat de commentaar daarom zeker niet altijd positief zal zijn. Natuurlijk, dan moet de poster wel eerst de faq lezen... ik beken dat ik dat, toen ik de eerste keer postte, ook niet gedaan had.

Kunnen jullie niet programmeren dat iemand pas kan posten nadat de faq als "gelezen" gemerkt is?

Rocca
15 november 2006, 21:24

- Fotodiscussie opheffen, mensen de mogelijkheid geven om aan te geven of ze geen of stevige comment willen

- Eén Forum toevoegen aan showcase 'Harde kritiek' waar mensen hun beste foto's kunnen posten maar waar de kritiek niet mals is.

- Zoals al eerder geopperd, fotodiscussie onderbrengen als aparte onderdelen onder showcase

Maar het leukste zou een evolutie naar een meer fotogerichte omgeving voor fotodiscussie , waarin dat je niet steeds posts moet openen om een foto te zien

Ik vind dit zeker en vast geen slechte voostellen hoor. Ik kan me hier volledig in vinden. :G

eentonig
15 november 2006, 21:29
Persoonlijk zou ik toch graag een onderdeel behouden zien, waar ik als beginnende fotograaf mijn 'beste' kiekjes kan plaatsen...
- Zonder me schuldig te voelen omdat ik teveel afsteek tov de experts.
- Ik weet dat de mensen die foto's bekijken met de bedoeling om me raad en kritiek te geven om me te verbeteren.

Zo heb ik toch altijd fotodiscussie begrepen en ervaren.

En ik vrees als dat weg gaat vallen, dat ik dan enkel nog zal komen om te kijken naar de mooie foto's, maar nooit zelf meer zal durven posten.

parakiet
16 november 2006, 07:52

't was geen zelfportret zeker? :D

neen, mss is er wel nood aan een minder serieuze showcase of een display zoals mooi aangehaald in de startpost.

Tiger
16 november 2006, 08:15

Idd, de splitsing tussen Showcase en Fotodiscussie is voor mij ook deel van het probleem. Fotodiscussie is te weining actief, dus gaan een aantal mensen posten in Showcase om een groter publiek te bereiken. Anderzijds wil je sommige fotos in Showcase plaatsen maar ook nog kritiek krijgen. Ik zie ook op sommige andere fora geen splitsing tussen de twee.

Sugar's eerste voorstel kan wel interessant zijn. Poster kan aangeven of hij commentaar krijgt of niet. Of misschien nog een tussen categorie : Poster is een beginner en wenst zachte commentaar :D. Misschien kan dit visueel aangegeven worden zodat je gemakkelijk kan zien welke posts kritiek willen of niet ? Risico is natuurlijk dat sommigen dan toch nog ongewenst gaan antwoorden (maar das nu ook het geval in Showcase).

Nog een opmerkingske over de mods. Mods zijn er om het forum te modereren en dan gaat dat vooral over technische aspecten en menselijk gedrag. Mods hoeven helemaal geen goeie fotografen te zijn. Alhoewel het natuurlijk wel kan helpen ... :D. Beoordelingen van foto's naar de mods schuiven kan niet de goeie weg zijn. Ze steken op dat vlak hun nek al uit met de HoF. Waar ik trouwens ook niet altijd mee akkoord ben :D.

Dirtyharry71
16 november 2006, 08:53
ik denk dat er ni veel zijn die graag 'negatieve' kritiek krijgen op hun foto('s)
maar eerlijke commentaar laat je wel toe om uiteindelijk betere foto's te maken
omdat je gewoon zelf kritischer wordt
als ze altijd :G zeggen, zal dat een stuk minder 't geval zijn

maar wel geen negatieve kritiek op kwetsende/brutale manier
want dat schrikt de mensen natuurlijk af

ik durf soms ook es ingaan tegen de stroom en zeggen dat dit of dat toch minder is dan wat de rest heeft gezegd

en ja het doet deugd als je 'positieve' commentaar krijgt :)

en ja af en toe maak je wel es een foto waar je dan terecht fier mag op zijn :)

en ja een echte beginner vindt zijn foto vlugger 'af' dan een meer ervaren fotograaf

't is door eerlijke constructieve commentaar op je foto('s) dat je als fotograaf beter wordt

en voor mij mag commentaar gerust in ShowCase

seppuku
16 november 2006, 12:04
Wat eerder geopperd werd (dat de mods wat waken over de kwaliteit van de foto's) lijkt me eerder haalbaar. Ik heb me al afgevraagd welk een bovenmenselijke inspanning het vraagt om al die posts na te kijken op te veel foto's of te veel kb's... dan moet de mogelijkheid toch bestaan om er de echt slechte foto's uit te halen?Er is echter een enorm verschil: bestandsgrootte en afmetingen zijn objectief vast te stellen, de kwaliteit van een foto is dat helemaal niet.

seppuku.

TedereTijger
16 november 2006, 12:41
...of een display ....

M.i. is dit gelijk aan een eigen website hebben, of pbase, of ... (iets anders).
Hebben we echt nood aan een "holiday-fotos" forum?
Ik bedoel maar, als het toch enkel maar om te tonen is en geen commentaar op te krijgen is, post dan gewoon bij telenet foto (of zo).

Flandrien
16 november 2006, 12:48
Voor mij zou het toch echt een meerwaarde zijn moest showcase voorgesteld worden als een fotogalerij ipv. een forum, zoals het nu is.
Dan kan je kiezen waar je dieper op wil ingaan op basis van de foto zelf, ipv. op basis van een thread titel, die veel minder zegt.

antoinette
16 november 2006, 13:19
Ik ben van mening dat je iedereen in zijn of haar waarde moet laten. Er zitten hier mensen die op een profesioneel niveau fotograferen met peperdure apparatuur en een enorme kennis van bewerkingsprogramma's en mensen die net komen kijken en die programma's niet hebben of minder beheersen. Ik kijk elke week even naar de foto's in the hall of fame en er zit er altijd wel 1 tussen waarvan ik persoonlijk niet snap wat daar nou zo mooi of geweldig aan is. Niet alles is toch vast te pinnen op techniek? En iedereen is ooit eens begonnen en maakte toen niet zulke geweldige platen en sommigen zullen dat misschien wel nooit doen. Kritiek mag, zeker als je mensen handvaten rijkt om te verbeteren, maar neer kijken op heb ik persoonlijk altijd een bijzonder nare eigenschap gevonden :B

mm
16 november 2006, 13:22
... is het gepermitteerd keiharde commentaar te geven bij foto's in het showcase-gedeelte
(in zoverre dit beschaafd gebeurt) ...

nog even inpikken.
ik lees rustig alle comments hier,
maar kan onmogelijk op iedereen repliek geven.
daarom even enkele bedenkingen:

1. mijn betoog is een vaststelling, geen veroordeling.
"het was vroeger beter" ga je me dus niet horen zeggen ...

2. ik denk eigenlijk dat het huidige systeem best verder kan werken,
als iedere poster er maar voldoende op wordt gewezen dat "showcase"
redelijke kwaliteit verwacht. ik wil dus niemand het recht om in SC te posten ontzeggen,
wel laten nadenken óf het er al dan niet past.

3. het idee van een "fotogallerij" in plaats van een forum voor SC
vind ik prima, maar zal voor het gestelde fenomeen niet veel uitmaken,
in tegendeel, het zal het fenomeen in de hand werken.
iedereen ziet namelijk liever z'n fotootje gedisplayed
(zoals nu dagelijks een selectie wordt gemaakt om op de homepage te zetten).

4. ik wil niemand afschrikken (en ik hoop dat ik dat ook niet doe) door dit probleem te stellen.
maar ik hoop dat iedereen toch 2 keer nadenkt vooraleer iets in SC te zetten.
een SC-topic die begint met "t zijn niet mijn beste" of "welke versie is beter" (;) mexicano)
of "ik weet niet wat ik hier fout heb gedaan, maar ..." horen gewoonweg niet in SC thuis.
waar dan wel?
geen idee.
discussieforum?
misschien,
maar daar staan de regeltjes soms in de weg
(één en slechts één foto, ...).

5. één van de redens dat ik deze topic ben gestart was deze (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=134953).
dus eigenlijk was ik mezelf die vraag vergeten te stellen, met alle gevolgen van dien.
het afsluiten van topics is iets waarvan we de mods zoveel mogelijk moeten bewaren.
dus, mm, denk 2 keer na vooraleer je nog iets post in SC !!

6. het is natuurlijk ook niet omdat je slechte comments krijgt
dat je foto niet SC-waardig zou zijn (bewijze dit topic (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=133507)).

BD is niet meer wat het "vroeger" was (en gelukkig maar)
en bijgevolg moet de site ook mee-evolueren in de juiste richting.
waar wil BD naar toe?
het bereiken van zoveel mogelijk mensen? (breed publiek, verspreiding van informatie, laag-drempelig ...)
het brengen van kwaliteit? (kwalitatieve foto's, kwalitatieve discussies, kwalitatieve tips ...)

gewoon enkele vraagjes die ik me soms stel.

mm

eentonig
16 november 2006, 13:33
Misschien kan fotodiscussie wel verder uitgebreid worden?
Fotodiscussie: milde commentaren of er van uitgaande dat de poster een beginner is die wil leren.

Fotodiscussie extra: Men mag er van uitgaan dat de poster de fotografische kneepjes onder de knie heeft. Fouten tegen comp., belichting, scherpte etc mogen dus scherper becommentarieerd worden.

Fotodiscussie bewerking/vergelijk: Om de bewerking van een foto te beoordelen of te vergelijken tov het origineel of een andere bewerking. Waar dus meer dan 1 foto kan geplaatst worden, in zover dat deze in contrast staat met de eerste.

Maar aan de andere kant kan je natuurlijk bezig blijven met alles in aparte hoekjes te steken. :p

filipo
16 november 2006, 19:12
Showcase is opgesplitst in categorieën, handig en tijdbesparend
als je een voorkeur/voorliefde hebt voor slechts enkele categorieën. In
fotodiscussie staat alles door elkaar, daar zal je mij dan ook niet vaak aantreffen.

Ik mis nog een rubriek "Allerlei" met plaats voor snapshots, grappige
foto's, foto's met een verhaal, testfoto's, enz maw foto's die technisch niet
zo goed zijn maar die men toch om een of andere reden wil laten zien en nu
eigenlijk nergens anders dan in showcase kunnen geplaatst worden...

Er hebben al altijd goede en slechte foto's in showcase (of zijn
voorgangers) gestaan, alleen evolueert de perceptie van goed en slecht
evenredig met de ervaring en kennis die men zelf opdoet in de loop der jaren.
Als men systematisch elke beginner de grond inboort dan komt dat neer op
het verloochenen van ons eigen beginperiode waarin we ook tevreden waren
over ons eerste foto's maar die we nu misschien niet meer zouden durven tonen.
Elke beginner heeft imho het recht om zijn foto's ergens te showen.
Opbouwende kritiek van kijkers kan dan wel helpen om de positieve evolutie
van de beginnende fotograaf te stimuleren...
Een reactie als "wat durft gij hier komen tonen" zal niet vaak als een stimulans overkomen. ;)

xliesx
16 november 2006, 19:45
Misschien kan fotodiscussie wel verder uitgebreid worden?
Fotodiscussie: milde commentaren of er van uitgaande dat de poster een beginner is die wil leren

Zoiets zou IMHO geen slecht idee zijn, dan durf ik misschien ook eens een foto te posten zonder bang te zijn om de grond ingeboord te worden :o

Fieldmarshall
18 november 2006, 10:44
Als ik het goed begrepen heb:
1. Je post in foto-discussie om te leren hoe goede fotos te maken
2. Je post in foto-discusse-extra om te leren hoe nog betere fotos te maken
3. Showcase om te tonen dat je iets geleerd hebt...

Sorry, maar voor een Junior member lijkt showcase toegangkelijker dan de discussie :)

Macroshopper
18 november 2006, 11:03
Zoiets zou IMHO geen slecht idee zijn, dan durf ik misschien ook eens een foto te posten zonder bang te zijn om de grond ingeboord te worden :o

Als ik naar jou site ga zien begrijp ik niet waarom je geen foto's durft posten.
Bij fotodiscussie is het toch de bedoeling van te zeggen wat fout is en hoe het wel kan/moet,op een deftige verstaanbare manier.Uit je fouten leren doe je best door een beetje hardere kritiek te verdragen.Iemand die belachelijk doet of er het zotteke mee houd zet je gewoon in je negeer bak!
Bij sommige nieuwkomers zijn de foto's ook na enkele weken verdwenen en kan men geen vergelijking niet meer maken,grote fout dus.

mexicano
18 november 2006, 16:20
Wat zeker geen onbelangrijke rol speelt bij posten in Showcase, is het publiek dat je wil bereiken.
Een voorbeeldje (lukraak gekozen) : je hebt naar eigen mening een al dan niet mooi macrootje gemaakt. In het Macro-onderdeel zul veel meer respons hierover krijgen en je hebt bovendien de aandacht van de specialisten, iets waarover ik redelijke twijfels heb als je datzelfde fotoke had gepost in Discussie

parakiet
18 november 2006, 18:33
of je het nu goed vindt of niet: showcase wordt door iedereen gebruikt.
denken dat groentjes,newbies of leken buiten showcase posten is wishfull thinking!
imho kun je dan maar beter een opsplitsing maken.

blijft de vraag "welke opsplitsing?"

jo99841
18 november 2006, 21:48
Ik maak mij hier weinig zorgen over.:)

Als ik een foto goed vindt of ik zie dat de fotograaf (e) vorderingen maakt geef ik commentaar.

Vindt ik een foto maar niks dan zal ik geen commentaar geven. Geen positieve maar zeker geen negatieve. Ik onthoudt me dan gewoon.

Aan het aantal reply's zal de TS dan wel zien (hoop ik) dat er iets scheelt met zijn foto's.

De volgende keer als hij/zij iets wil posten zal er toch worden nagedacht in de trant van" is hij beter dan de vorige, heb ik vorderingen gemaakt"?

Mijn interesse gaat naar natuur, vogels, insecten. In mindere mate naar portret.

Ik kan genieten van een mooi "straatkopje" , maar zal nooit commentaar geven om "verbeteringen" aan te brengen of negatieve commentaar om hem de grond in te boren, daarvoor ben ik hier te weinig mee bezig.

Zelfs op mijn eigen terrein (natuur, vogels etc...) zal ik nooit zware, negatieve commentaar geven. Als het mij niet bevalt ga ik gewoon verder naar de volgende, misschien wel, mooie foto.

Ik stoor mij niet aan die "mindere" foto's.

Bijna 13.000 leden, bijna 13.000 verschillende smaken, wie bepaalt wat goed of slecht is:rolleyes: ?

PS: Ik ben één van die bijna 13.000.;)

vanslycken
19 november 2006, 10:03
een idee dat plots de kop opstak: als je een bericht post kan je kiezen uit verschillende icoontjes die dan te zien zijn in de topiclijst... is daar niks mee aan te vangen? bvb een icoon voor iemand die een bespreking wenst, een icoon voor iemand die beginner is,...
Of is dat wat vergezocht?

eentonig
19 november 2006, 10:38
@jo99841:

Eigenlijk is dat wel spijtig, jouw manier van werken. Als iemand weinig commentaren krijgt, weet hij dan misschien wel dat zijn foto niet ok is. Maar dan weet hij nog steeds niet waarom juist. Terwijl als je negatieve punten zou benoemen, dan weet hij (ik) waarop te letten vooraleer een volgende posting te maken.

parakiet
19 november 2006, 10:42
een idee dat plots de kop opstak: als je een bericht post kan je kiezen uit verschillende icoontjes die dan te zien zijn in de topiclijst... is daar niks mee aan te vangen? bvb een icoon voor iemand die een bespreking wenst, een icoon voor iemand die beginner is,...
Of is dat wat vergezocht?

een bericht kan enorm groot zijn. gebruik dit voor aan te geven welke reacties je wenst of welke je juist niet wenst

JurgenTn
19 november 2006, 10:55
Aan het aantal reply's zal de TS dan wel zien (hoop ik) dat er iets scheelt met zijn foto's.

Zo leer je inderdaad niet echt veel bij. Neem me niet kwalijk maar dan komt het over als elitair. De goeie fotograaf die neerkijkt en zwijgend toekijkt hoe een geïnteresseerde aanmoddert. Terwijl de visie van de betere fotografen mij hier al heel wat hebben geleerd. :G Ze laten de beginnende fotograaf op een andere manier denken, kijken, ...

Trouwens, mag ik dan concluderen dat mijn pogingen over 't algemeen ondermaats zijn? Gezien de meestal bescheiden replies.

Ik leer bij door oa te kijken naar de postings van anderen. Goeie en minder goeie. En door de positieve en negatieve replies. Wat voor mij niet synoniem is van 'in de grond boren'. Is het niet zo dat iedereen misschien wel graag een beetje respons krijgt op een posting? Positief en minder positief? Anders zouden mensen niet posten, denk ik.

Ik sluit me aan bij wat eentonig (twee postings terug) schreef.

Grts,
Jurgen

vanslycken
19 november 2006, 11:03
Als er geen reacties komen vraag je je idd wel af: wat doe ik verkeerd? Is het een oninteressant onderwerp, trekt het echt op niks, of is iedereen sprakeloos :D

Ik maakte altijd zeer donkere foto's, bouk heeft me daar enige keren op gewezen en ik denk dat het ondertussen toch al gebeterd is met mijn donkerte. Zonder dat commentaar deed ik nu nog altijd hetzelfde.
Maar je hebt er dan inderdaad soms eens die commentaar krijgen en eigenlijk verwacht hadden dat iedereen ze ging feliciteren met de foto van de eeuw... dat geeft dan zere teentjes natuurlijk...

Zolang je commentaar enigszins onderbouwd is (en voldoende voorzichtig) vind ik dat de poster niet op zijn tenen getrapt moet zijn. Af en toe gebeurt het wel dat routinés een beetje te veel "de" waarheid gaan debiteren... Ik heb al threads gezien waarop dan komt: "die tweede foto is echt niks hoor"... gelukkig antwoordt er dan iemand anders: "ik vind dat juist de beste". Maar als die tweede persoon niet antwoordt gooit de poster misschien een best geslaagde foto weg...

eentonig
19 november 2006, 11:07
Als je niet tegen zere teentjes kan, heb je volgens mij niks te zoeken op een forum. Dat is immers nog steeds in de eerste plaats een omgeving om verschillende visies en ideëen tegen elkaar te plaatsen.

Als je niet tegen negatieve opmerkingen kan, houdt je foto's dan voor jezelf of voor de familie :D

JurgenTn
19 november 2006, 11:09
Ja, klopt.
En ook niet kwaad bedoeld hoor. Maar sommige foto's krijgen zowiezo veel waauws omdat men mekaar beter kent. Door sd's. Wat dan geen referentie is voor de waarde van de foto.
En ook bovenstaande gedachte van mezelf is dan weer onvolledig hé. Want hier verschijnen idd vaak pareltjes!

Grts,
Jurgen

jo99841
19 november 2006, 11:30
Als je niet tegen zere teentjes kan, heb je volgens mij niks te zoeken op een forum. Dat is immers nog steeds in de eerste plaats een omgeving om verschillende visies en ideëen tegen elkaar te plaatsen.

Als je niet tegen negatieve opmerkingen kan, houdt je foto's dan voor jezelf of voor de familie :D

En laat dat nu net de reden zijn dat veel "gevorderden" op deze wijze tewerk gaan:cool: . De kat uit de boom kijken, kijken of die "nieuwe" wat kan verdragen, of hij/zij voor rede vatbaar is.:(

HVR heeft het hier nog over gehad.

Als je in showcase post moet je de lange tenen thuis laten, de sandalen uitdoen en werkschoenen aandoen met een stalen "tip":clown: .

Digipics357
19 november 2006, 11:55
Commentaar moet kunnen op een forum, harde commentaar ook.
Ik heb geen probleem met reactie's op mijn postings, maar zal niet iedere reactie even serieus nemen. Da hangt af van wie die reactie geeft en wat ik zelf van die poster al gezien heb. Met andere woorden als de reactie gefundeerd lijkt dan heb je der iets aan.

Reactie's kunnen ook zeer dikwijls naast de kwestie zijn en dan zou het spijtig zijn om daar van wakker te liggen of je der ook maar iets van aan te trekken.
Reactie's moeten ook over de foto gaan en niet over een persoon die op de foto staat. Een persoonlijke smaak die je niet terug vindt in het geposte beeld, wil niet noodzakelijk zeggen dat het een minder goede foto is.

Als besluit zou ik toch willen zeggen dat je de commentaren moet nemen voor wat ze zijn en ondanks alle commentaar je moet blijven werken voor jezelf.
In real life fotoclubs heb je net hetzelfde, maar de kritiek wordt meestal beter aanvaard omdat ze persoonlijk gegeven is. Dan nog is een mening maar van beperkte waarde omdat dit de mening is van 1 individu .
Zo is het bijvoorbeeld heel goed mogelijk dat het werk dat voor een maand op een internationaal fotosalon een bekroning kreeg, niet wordt aanvaard op een provinciaal Salon. Het is voldoende als er 1 jurylid van de drie of van de vijf leden je werk bijzonder lage punten geeft om niet door de selectie te komen.
Is je werk dan minder goed, nee het is enkel door één jurylid minder naar waarde geschat. Echt niks om je zorgen over te maken.

MVG, Jeff

jan.brouwers
19 november 2006, 12:17
Als je in showcase post moet je de lange tenen thuis laten, de sandalen uitdoen en werkschoenen aandoen met een stalen "tip":clown: .
Ben het in dat punt wel met Jo eens, zoals hij al eerder aangaf geeft hij wel commentaar bij "zijn" soort foto's en zo zi ik dat ook om het zo te doen.
Wat is het nut van een comment van mij bij een modelfoto terwijl ik zelf nooit modellen op de plaat zet, soms laat ik wel mijn mening achter maar of de TS daar wat verder mee komt ? ;)

JLP
19 november 2006, 12:37
Zoals ik al eerder heb vermeld mag negatief commentaar best gegeven worden in Showcase (mits fatsoenlijk). Dan heeft de poster van de foto tenminste nog een idee of de foto Showcasewaardig is of niet. Maar ik moet er wel bij zeggen, dat veel forumleden niet zo goed tegen kritiek kunnen (ondanks dat het op een nette manier gegeven wordt)!

Een voorbeeld over de manier van commentaar geven:
Dit topic (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=135953) geeft weer hoe je wel én hoe je niet commentaar moet geven. Het gaat er mij niet eens om of de foto wel of niet thuishoort in Showcase, ik zie dagelijks namelijk veel slechtere foto's in Showcase, maar om de manier van commentaargeven. Vandaar dat ik dit voorbeeld erbij pak.
Helaas komt het veel vaker voor dan je denkt dat je op commentaar op een foto van iemand (ongeacht in welk forumonderdeel die gepost is) niet gewenst is. Hoe netjes het ook is geformuleerd. Vaak krijg je dan boze pm's waarin heel duidelijk staat dat men niet van je commentaar gediend is. Commentaar wordt vaak persoonlijk opgevat, terwijl je dat eigenlijk al nooit moet doen. Want de meeste forumleden kennen elkaar alleen van nickname en willen anderen alleen maar helpen. Ongeacht of je het commentaar nu in een pm naar iemand mailt of in het topic zelf zet. En dat motiveert in het geheel niet om commentaar te geven. Voor een aantal forumleden is dat ook een reden om niet zoveel commentaar te geven, of zelfs helemaal geen commentaar te geven.

Vergeet niet, je hoeft ook helemaal niets met het commentaar te doen! Als ik een foto post en ik krijg daarop commentaar dat die bv te donker is, dan kan ik denken, ja daar zit wat in óf ja, dat is de bedoeling. Je hoeft het niet eens te zijn met het commentaar, maar het geeft je wel een indruk hoe anderen een foto bekijken. En dat verbreedt uiteindelijk wel weer je blik. :) Kortom goed onderbouwd commentaar geven is heel moeilijk, netzoals het ontvangen van negatief commentaar als je zelf vindt dat je een topfoto hebt gemaakt.

antoinette
20 november 2006, 08:43
Wat me trouwens ook opvalt is dat er sowieso érg weinig op foto's gereageerd word in fotodiscussie. Er wordt wel steeds geroepen dat je daar eerst maar eens moet gaan posten als beginner maar wat heeft dat voor zin als er niet of nauwelijks gereageerd word? Het aantal views laat zien dat men wel kijkt maar blijkbaar geen zin heeft om iets constructiefs te zeggen.

TedereTijger
20 november 2006, 11:43
Wat me trouwens ook opvalt is dat er sowieso érg weinig op foto's gereageerd word in fotodiscussie. Er wordt wel steeds geroepen dat je daar eerst maar eens moet gaan posten als beginner maar wat heeft dat voor zin als er niet of nauwelijks gereageerd word? Het aantal views laat zien dat men wel kijkt maar blijkbaar geen zin heeft om iets constructiefs te zeggen.

Heb ik in den beginne ook bemerkt. Waarschijnlijk waren mijn fotos toen al zo perfect dat er niets op aan te merken viel. :D :clown:

mm
20 november 2006, 11:50
da's een vicieuze cirkel.
als je zelf niet in DF post,
ga je daar ook geen comments geven.
als je zelf in DF post ga je ook sneller
comments geven op andere posters
in dat onderdeel.

misschien moet er een maatstaf komen:
1 foto posten <> minimaal 2 DF-comments geven

niet verplichtend !!
maar raadzaam ...

mm

hvr_oosterzele
20 november 2006, 12:09
Wat me trouwens ook opvalt is dat er sowieso érg weinig op foto's gereageerd word in fotodiscussie.

Tja, moest er nu in FD een opsplitsing zijn zoals in Showcase (macro, dieren, ...) dan zou ik wel eens moeite doen om beginnende macro fotografen op weg te helpen. Nu is het een potje en staat heel fotodiscussie bij mij zelfs verborgen. Ik heb tijd noch goesting om elke post te openen om te zien wat het juist is.

filipo
20 november 2006, 12:32
Tja, moest er nu in FD een opsplitsing zijn zoals in Showcase (macro, dieren, ...) dan zou ik wel eens moeite doen om beginnende macro fotografen op weg te helpen. Nu is het een potje en staat heel fotodiscussie bij mij zelfs verborgen. Ik heb tijd noch goesting om elke post te openen om te zien wat het juist is.Is zoals ik hierboven reeds had opgemerkt voor mij ook een reden om daar nauwelijks of niet foto's te posten of te becommentariëren ... :green:

mm
20 november 2006, 12:43
misschien is dan een idee om het DF te laten verdwijnen
en in elk SC-onderdeel zélf een discussie/display/showcase subforum te maken? (te bepalen door bv een pulldown bij het plaatsen van een foto)
de basis-opdeling van het ganse forum per discipline zou dit kunnen ondersteunen.

mm

linda16093
20 november 2006, 14:54
Tja, moest er nu in FD een opsplitsing zijn zoals in Showcase (macro, dieren, ...) dan zou ik wel eens moeite doen om beginnende macro fotografen op weg te helpen. Nu is het een potje en staat heel fotodiscussie bij mij zelfs verborgen. Ik heb tijd noch goesting om elke post te openen om te zien wat het juist is.

Daar heb je in elk geval een punt, ik wil wel eens raad geven als ik kan, maar ik baseer me nu op de titel om een foto in FD te bekijken, want als ik eerst alle foto's van de dag zelf alleen maar bekijk, dus nog niets neerpen, ben je er niet met een uur per dag.

vanslycken
20 november 2006, 15:06
twee bedenkingen die ik me nog maak:

- Zal een beginner (enfin, iemand die zoals ik zijn eerste stappen zet) niet snel geneigd zijn zijn foto's showcase-waardig te vinden omdat hij/zij het verschil niet ziet (algemeen-technisch dan) tussen "goeie" foto's en snapshots? Ik dacht in het begin ook dat alles wat ik maakte wel goed was... ik weet beter nu, maar ik post(te) wel nog in showcase omdat ik weet dat ik nog verre van goed ben, maar omdat ik misschien liever commentaar krijg op een paar foto's tegelijk, omdat ik bepaalde zaken algemeen nog moet leren.
- Ik denk dat ik hier iemand herhaal (maar ik ga die drie pagina's niet meer doorlezen): de "slechte" foto's zinken toch snel naar de bodem, niet? En de goeie komen in de HOF terecht. Is er dan echt zo 'n nood aan opsplitsen in "de goeie" en "de knoeiers"? Ik heb hier ook al foto's zien passeren van eminente leden van het forum die mij totaal niks zegden maar enkel duimen omhoog en lof kregen. Ik durf dan al met moeite reageren natuurlijk, vooral omdat ik niet kan zeggen waarom het me niks zegt.

A propos, moet men een goed fotograaf zijn om foto's te beoordelen? Je moet de techniek wel een beetje kennen natuurlijk... maar moet men een goed auteur zijn om te vinden dat een boek "goed", of "rommel" is? Een goed schilder om een schilderij goed of slecht uitgevoerd te vinden?

En dan zijn er, zoals aangehaald, natuurlijk de persoonlijke voorkeuren... de één zal graag mensen zien, de andere graag beestjes... Ik persoonlijk vind paddestoelen iets wat je in de pan gooit bij een goed stukje wild, en niet iets om op mijn buik voor te gaan liggen met een dure lens :D

linda16093
20 november 2006, 15:37
[quote=vanslycken;1186979] En de goeie komen in de HOF terecht.
Correctie: sommige mooie en goede foto's komen in de HOF
Ik heb hier ook al foto's zien passeren van eminente leden van het forum die mij totaal niks zegden maar enkel duimen omhoog en lof kregen.
Dat zal dan waarschijnlijk zijn omdat het onderwerp je niet aanspreekt of de techniek achter de foto niet begrijpt?
Ik durf dan al met moeite reageren natuurlijk, vooral omdat ik niet kan zeggen waarom het me niks zegt.
Dan lijkt het me ook betere om niet te reageren
A propos, moet men een goed fotograaf zijn om foto's te beoordelen? Je moet de techniek wel een beetje kennen natuurlijk... maar moet men een goed auteur zijn om te vinden dat een boek "goed", of "rommel" is? Een goed schilder om een schilderij goed of slecht uitgevoerd te vinden?
Neen je moet geen "goed" fotograaf zijn maar je moet je beoordeling wel kunnen uitleggen (vind ik)
En dan zijn er, zoals aangehaald, natuurlijk de persoonlijke voorkeuren... de één zal graag mensen zien, de andere graag beestjes... Ik persoonlijk vind paddestoelen iets wat je in de pan gooit bij een goed stukje wild, en niet iets om op mijn buik voor te gaan liggen met een dure lens :D
Jammer want op je buik gaan liggen moet je soms dikwijls doen en niet alleen voor paddestoelen:D :D :D :D

Xarder
20 november 2006, 16:07

Neen je moet geen "goed" fotograaf zijn maar je moet je beoordeling wel kunnen uitleggen (vind ik)

Niet helemaal mee eens. Een beoordeling hoeft niet altijd een technische te zijn. Een beoordeling kan ook gevoelsmatig zijn. Een foto kan bijvoorbeeld totaal niet aansprekend zijn en dat kan diverse oorzaken hebben. Een technisch goede foto is niet per definitie een goede foto, daarentegen een technisch slechte foto is ook niet altijd een slechte foto. Als beginner en juist ook als (ver)gevorderde kun je een foto beoordelen op een gevoel wat je bij een foto hebt. En belangrijk is dan wel, ook al doe je het alleen maar voor jezelf, aan proberen te geven waarom die foto je niet aanspreekt. Het kan het onderwerp zijn maar ook iets wat je aandacht van het onderwerp afleidt. Of dat je vindt dat een bepaald gedeelte beter scherp had kunnen zijn. Wat daar dan de oorzaak van is (te beperkte DOF bv) doet niet ter zake op dat moment.
Van het weekend naar de tentoonstelling van Carl de Keyzer geweest. We hebben de tentoonstelling op 2 manieren bekeken. Technisch en gevoelsmatig. En wat bleek? Bij een aantal foto's die wij gevoelsmatig zeer goed vonden, ontbrak een stukje van de voet, een gedeelte van de hand, ja zelfs foto's gezien met een scheve horizon ...
Dus niet alleen techniek bepaalt of je iets een goede of slechte foto vindt. Bepaalde schrijvers spreken een groot publiek aan, sommige schrijvers minder, die zijn voor een beperkt publiek. Wil dat zeggen dat de ene een betere schrijver is dan de ander? Nee, want iedereen bepaalt voor zichzelf of hij of zij het een goede schrijver vindt ... Komt het door de gebruikte techniek? Waarschijnlijk wel voor een gedeelte maar ook het onderwerp waarover de schrijver schrijft. Volgens mij is dat niet veel anders met fotografie.
Dus een beoordeling blijft te allen tijde een subjectief iets ... Ook voor een beginner.
Dan wat betreft showcase: Je HOEFT hiet niet aan te geven waarom een foto je wel of niet aanspreekt, je MAG het wel doen. En het HOEFT niet alleen een technische beoordeling te zijn, het MAG ook een gevoelsmatige zijn. Als niemand reageert op het moment dat een foto niet aanspreekt tussen louter lovende commentaren, weet je als fotograaf ook niet dat er mensen zijn die je foto maar niks vinden (relatief dan). Andersom idem dito, als er louter slechte commentaren zijn en jij vindt een foto wel goed, schrijf dat dan gewoon. Wie zegt dat de meerderheid gelijk heeft ... en sterker nog, iedereen is een individu met een eigen mening (hoop ik dan toch;)) Wat dat betreft: Dare to be Different :)

Gr. X.

mm
20 november 2006, 16:08

neen dus,
en geloof me, héél wat mensen zijn verontwaardigd dat de foto's die ze posten hier, die op ooh en wauw en zo worden onthaald in hun familie- en vriendenkring hier zware kritiek te verduren krijgen. reden? simpel omdat er hier dieper wordt gekeken naar die foto's.

een boek dat goeie kritieken krijgt op een auteursforum is geen garantie voor een bestseller! en omgekeerd, een stuk dat daar wordt afgedaan als cliché, voorspelbaar en wansmakelijk zou wel eens wél een bestseller kunnen worden. alles hangt dus af van het publiek. en op BD zijn dat ... jawel ... fotografen! goede én slechte!

en eerlijk gezegd: zonder kennis van zaken kun je moeilijk een kritiek funderen.
als je niet kunt zeggen waarom een foto goed/slecht is, ligt dat aan jezelf, niet aan de auteur van de foto. misschien moet je dan eens werk maken daarvan en voor jezelf proberen te zeggen wat je goed/slecht vind aan bepaalde foto's.

dit is niet persoonlijk gericht hé! maar algemeen op te nemen.

mm

linda16093
20 november 2006, 17:15
Sorry Xarder maar je haalt m'n antwoorden aan Vanslycken uit z'n context.
Ik probeer kort en bondig te antwoorden;) en hier heb ik dat in een ander kleurtje gedaan.

Niet helemaal mee eens. Een beoordeling hoeft niet altijd een technische te zijn.
Ik heb niet geschreven dat een beoordeling "technisch" hoeft te zijn:( Als ik het woord "een beoordeling" gebruik dan is dat in de algemene betekenis!

Dus een beoordeling blijft te allen tijde een subjectief iets ... Ook voor een beginner.
Een beoordeling is altijd subjectief of het nu "voor" of "door" een beginner, gevorderde of ..... is:) Soms kan je er iets uit opsteken en soms niet

Dan wat betreft showcase: Je HOEFT hiet niet aan te geven waarom een foto je wel of niet aanspreekt, je MAG het wel doen. En het HOEFT niet alleen een technische beoordeling te zijn, het MAG ook een gevoelsmatige zijn. Als niemand reageert op het moment dat een foto niet aanspreekt tussen louter lovende commentaren, weet je als fotograaf ook niet dat er mensen zijn die je foto maar niks vinden (relatief dan). Andersom idem dito, als er louter slechte commentaren zijn en jij vindt een foto wel goed, schrijf dat dan gewoon. Wie zegt dat de meerderheid gelijk heeft ... en sterker nog, iedereen is een individu met een eigen mening (hoop ik dan toch;)) Wat dat betreft: Dare to be Different :)
Ook hier, ik citeer: "Ik durf dan al met moeite reageren natuurlijk, vooral omdat ik niet kan zeggen waarom het me niks zegt.
Dan lijkt het me ook beter om niet te reageren"
Jij zegt je mag maar hoeft niet te reageren, sorry maar als je nu echt niet weet waarom de foto je niets zegt lijkt het me beter niet te reageren, met enkel een duim naar beneden ben je ook niets wijzer als poster. Tenzij je er bij zet waarom;)
Hier ga ik toch even 1 vb geven: foto's van die prachtige racewagens op een betonnen circuit spreken me echt niet aan, ik mag dan gewoon bij elk van die foto's een duim naar beneden plaatsen want die foto's zeggen me niets, dan lijkt het me toch beter dat ik op die foto's niet reageer.

Gr. X.

jan.brouwers
20 november 2006, 17:19
en geloof me, héél wat mensen zijn verontwaardigd dat de foto's die ze posten hier, die op ooh en wauw en zo worden onthaald in hun familie- en vriendenkring hier zware kritiek te verduren krijgen. reden? simpel omdat er hier dieper wordt gekeken naar die foto's.
mm
En dat is een waarheid als een koe zoals wij Ollanders dat zeggen. Ik heb het de afgelopen 2 weken twee keer meegemaakt dat er op exposities van fotoclubs twee foto's als "beste plaat" werden gekozen door het grote publiek terwijl dat in de ogen van de verenigingsmensen niet meer waren dan wat kiekjes. (en neen het waren geen platen van mij. :p )

Hombre
20 november 2006, 17:36
Met alle respect, toch een beetje flauw excuus. In het Fotodiscussie forum worden iedere dag maar een drie-vier topics gestart. Idem voor Fotodiscussie Extra.
Dat maakt iedere dag misschien een halve minuut om al die topics te openen en even na te gaan of ze in jouw interessesfeer liggen. Als die halve minuut er teveel aan is, dan verwacht ik ook geen grondige en gefundeerde bespreking.

Het totaal opdelen van Fotodiscussie in dezelfde onderdelen als Showcase is totaal zinloos. Daar zou dan zo weinig beweging in zitten dat niemand nog gaat posten.
Opdoeken en opnemen in Showcase is ook geen oplossing. Ik hoop dat iedereen begrijpt dat Fotodiscussie en Showcase totaal verschillende forums zijn met totaal verschillende doelstellingen.

Willy

Xarder
20 november 2006, 18:11
@ Linda
Nu haal je mijn reactie uit zijn context omdat ik het juist als 1 geheel zie ;). Dat is nl het punt van discussie. Schowcase is showcase en discussie(extra) is discussie(extra). In Showcase laat je zien en dat kun je als toeschouwer mooi vinden of niet. Beginner of gevorderde, je HOEFT het hier niet aan te geven .... het MAG. Je MAG hier zeggen dat je iets niet mooi vindt of juist wel. Het HOEFT niet onderbouwd te worden, het MAG. En de reden waarom je iets (niet) mooi vindt, kan dus verschillend zijn omdat je technisch minder of beter onderbouwd bent of met andere ogen naar een foto kijkt. In discussie(extra) MOET je je reactie onderbouwen en dus ook vertellen WAAROM je een foto mooi vindt of niet. Dus wil je onderbouwde reacties zul je hem in discussie(extra) moeten plaatsen. En meestal is het al zo dat mensen die zelf vinden dat ze nog niet zo technisch onderbouwd zijn of nog niet zo lang bezig zijn met fotografie, dit zelf al aangeven in hun posting. Maar voor mij (en dat is dan misschien persoonlijk) vind ik de reactie van een beginner minstens zo belangrijk als van iemand die al wat langer met fotografie bezig is en technisch beter onderbouwd is.

Hier ga ik toch even 1 vb geven: foto's van die prachtige racewagens op een betonnen circuit spreken me echt niet aan, ik mag dan gewoon bij elk van die foto's een duim naar beneden plaatsen want die foto's zeggen me niets, dan lijkt het me toch beter dat ik op die foto's niet reageer.
Blijkbaar was ik hier een beetje onduidelijk :)
Dat is omdat het totale onderwerp je niks zegt ;). Dat is een ander verhaal dan dat je geïnteresseerd bent in een bepaald soort fotografie bv natuur. Daar kijk je naar. En dan zie je een foto die je niet aanspreekt of gewoon minder vindt of zelfs ronduit slecht. Moet je dan ook maar niet reageren alleen omdat je de foto niet mooi vindt? Ik vind persoonlijk van wel. Maar nogmaals als je dan reageert, HOEF je dit niet te onderbouwen maar het MAG wel.
Dat is wat ik bedoelde met het wel of niet aanspreken van een foto :)

Daarbij kan de poster altijd nog om verduidelijking vragen ;).

En door niet te reageren zal een poster ook niet weten of zijn foto wel of niet goed is in de ogen van de meeste kijkers.

Gr. X.

Cois
20 november 2006, 18:21
Niet helemaal mee eens. Een beoordeling hoeft niet altijd een technische te zijn. Een beoordeling kan ook gevoelsmatig zijn. Een foto kan bijvoorbeeld totaal niet aansprekend zijn en dat kan diverse oorzaken hebben. Een technisch goede foto is niet per definitie een goede foto, daarentegen een technisch slechte foto is ook niet altijd een slechte foto. Gr. X.
Dit is ook mijn mening.:G

Het totaal opdelen van Fotodiscussie in dezelfde onderdelen als Showcase is totaal zinloos. Daar zou dan zo weinig beweging in zitten dat niemand nog gaat posten.
Opdoeken en opnemen in Showcase is ook geen oplossing. Ik hoop dat iedereen begrijpt dat Fotodiscussie en Showcase totaal verschillende forums zijn met totaal verschillende doelstellingen.

Willy
Ik geloof dat dit ook al dikwijls is gezegd,toch komt die discussie terug en steeds terug.
Sorry voor deze korte storing.:D :D

filipo
20 november 2006, 18:36
In het Fotodiscussie forum worden iedere dag maar een drie-vier topics gestart. Idem voor Fotodiscussie Extra.
Dat maakt iedere dag misschien een halve minuut om al die topics te openen en even na te gaan of ze in jouw interessesfeer liggen. Euh, de aanduiding "nieuw bericht" geeft toch niet alleen de nieuwe topics
maar ook die waarop na het laatste bezoek werd gereageerd ? :confused:
En dat zijn per dag toch meer dan 3-4 topics ?
In FD bvb tel ik 21 "nieuwe" op 24u ...

mm
20 november 2006, 18:54
ik snap het niet goed, hombre.

enerzijds wordt er te weinig in DF gepost om een opsplitsing te rechtvaardigen
anderzijds dan weer teveel om ze integraal deel te laten uitmaken van SC?

het mag misschien theoretisch de bedoeling zijn dat de twee fora los van elkaar staan, in de praktijk is dat toch niet echt zo.

mm

Griffin
20 november 2006, 18:55
ik snap het niet goed, hombre.

enerzijds wordt er te weinig in DF gepost om een opsplitsing te rechtvaardigen
anderzijds dan weer teveel om ze integraal deel te laten uitmaken van SC?

het mag misschien theoretisch de bedoeling zijn dat de twee fora los van elkaar staan, in de praktijk is dat toch niet echt zo.

mm

Ik denk dat wordt bedoeld dat er te weinig zou worden gepost als DF opgesplitst zouden worden per categorie (dus in elk subforum van SC een DF).
(Nu komt alles in één (twee eigenlijk, ok) DF, anders zou alles worden gespreid over een heel aantal subfora)

mm
20 november 2006, 18:58
vandaar mijn idee om een opsplitsing per discipline,
en niet in showcase/discussie (zie hoger).
en dan denk ik dat er veel meer zal worden gepost
in het onderdeel "discussie" dan wat nu het geval is.
mm

hvr_oosterzele
20 november 2006, 20:55
Met alle respect, toch een beetje flauw excuus. In het Fotodiscussie forum worden iedere dag maar een drie-vier topics gestart. Idem voor Fotodiscussie Extra.
Dat maakt iedere dag misschien een halve minuut om al die topics te openen en even na te gaan of ze in jouw interessesfeer liggen. Als die halve minuut er teveel aan is, dan verwacht ik ook geen grondige en gefundeerde bespreking.

Dat is in de veronderstelling dat ik dagelijks alle nieuwe postings bekijk om te zien als er iets nieuws bijzit. Plus dan nog eens alle showcases bekijken, plus dan nog eens alle andere onderdelen van BD. Sorry, daar heb ik écht geen tijd voor. Ik bekijk zelfs alle macro posts in Showcase niet meer omdat het er teveel zijn. Komt daar nog bij dat ik niet kan zien wélke topics er echt nieuw zijn want ook na een reactie komt de topic terug naar boven. Al die titeltjes van buiten leren is écht wel teveel gevraagd hoor :D.

Als er echter om de paar dagen iemand eens iets post onder "Fotodiscussie macro" en/of "Fotodiscussie extra macro", dan kan ik misschien juist wél tijd maken om af en toe eens een grondige, gefundeerde bespreking te maken.

Kijk naar mijn profiel, ik zit nu gemiddeld aan bijna 6 postings per dag. 't Is dus niet dat ik geen moeite doe maar nog meer op BD en ik wérk niet meer :clown:.

Hombre
20 november 2006, 22:25
Kijk naar mijn profiel, ik zit nu gemiddeld aan bijna 6 postings per dag. 't Is dus niet dat ik geen moeite doe maar nog meer op BD en ik wérk niet meer :clown:.
Laat er geen twijfel over bestaan dat iedere nuttige bijdrage -van gelijk welk forumlid- ten zeerste gewaardeerd wordt. :G

Willy

pppictures
21 november 2006, 20:06
fotodiscussie is daarom wel een goed forumonderdeel,maar ikzelf betrap me er dagelijks op dat ik er weinig ga kijken.

Denk dat daar (een deel van) het probleem zit.
Ik post regelmatig in discussie extra, maar de foto's daar krijgen veel minder views en antwoorden dan de foto's in showcase. Als je in showcase meer kritiek krijgt, wat is dan nog de zin van het in stand houden van een discussieforum? zo'n DF werkt pas als er ook echt (genoeg) feedback komt!

Of gaan de mensen er van uit dat er in de DF ltijd slechtere foto's worden gepost, die het bekijken niet waard zijn?

pol parasol
21 november 2006, 23:00
Ik post nog zelden in fotodiscussie omdat wanneer je iets te bondig bent er onmiddellijk een rode sneer van een mod volgt... Heel bevorderlijk voor de discussie vind ik dat :rolleyes:

JLP
21 november 2006, 23:09
Ik post nog zelden in fotodiscussie omdat wanneer je iets te bondig bent er onmiddellijk een rode sneer van een mod volgt... Heel bevorderlijk voor de discussie vind ik dat :rolleyes:

Het gaat erom dat het commentaar fatsoenlijk is én on-topic. Onfatsoenlijk commentaar, dat wil bijvoorbeeld zeggen op de persoon is niet gewenst en wordt gelukkig verwijderd. Ik wil hiermee niet zeggen dat jij ergens op de persoon hebt gespeeld, maar zolang het niet off-topic of onfatsoenlijk is dan blijft alle commentaar gewoon staan. ;)

dleemans
21 november 2006, 23:28
Het zou misschien een idee zijn, indien technisch mogelijk, om de navigatie van BD visueler en directer te maken, ttz, een weergave met thumbnails van de geposte fotos, ipv een lijntje tekst zoals nu.
Dat zou misschien sneller uitnodigen tot het bekijken van fotos, ongeacht het forum waarin ze gepost worden.
Ik denk daarbij aan een interface zoals die van http://www.fotocommunity.com/.

Los daarvan zou je miscchien gewoon ook SC en FD kunnen afvoeren, en enkel de vesrchillende thema's overhouden, en bezoekers de keuze laten of ze al dan niet gefundeerde kritiek willen geven. Als je fotos post, doe je dat toch om te horen wat anderen ervan vinden, en moet je (gefundeerde) kritiek, zowel als simpelweg egostrelende "oh" en "ah" kunnen aanvaarden?

En voor de HOF zou je een soort van commentrating kunnen invoeren, vb een foto moet minstens x aantal positieve comments krijgen om in de HOF te geraken. De echt goeie zullen er dan ook wel in geraken, en de "mindere" niet. Lijkt me democratischer dan hoe het nu gaat.
't Is maar een idee he ?

Xarder
21 november 2006, 23:30
Mods reactie:

Een "rode sneer" volgt van mij alleen maar als er enkel gezegd wordt "mooie foto" of iets dergelijks. Of als er alleen maar over de inhoud gesproken wordt bv. "Hé dat plekje ken ik" of "dat is een zeldzame vlinder, zitten die hier nog". Dit soort commentaar is prima mits ze maar vergezeld wordt van commentaar op de foto. Mooie foto mag gezegd worden maar vertel dan ook waarom je die foto zo mooi vindt. Als dat gedaan wordt is er helemaal geen probleem ;) (of val ik nu in herhaling ;))
Je hoeft helemaal geen uitgebreid commentaar te geven maar de poster moet wel iets van het commentaar kunnen leren.

Gr. Xarder

linda16093
22 november 2006, 08:15
@ Linda
Nu haal je mijn reactie uit zijn context omdat ik het juist als 1 geheel zie ;). Dat is nl het punt van discussie. Schowcase is showcase en discussie(extra) is discussie(extra). In Showcase laat je zien en dat kun je als toeschouwer mooi vinden of niet. Beginner of gevorderde, je HOEFT het hier niet aan te geven .... het MAG. Je MAG hier zeggen dat je iets niet mooi vindt of juist wel. Het HOEFT niet onderbouwd te worden, het MAG. En de reden waarom je iets (niet) mooi vindt, kan dus verschillend zijn omdat je technisch minder of beter onderbouwd bent of met andere ogen naar een foto kijkt. In discussie(extra) MOET je je reactie onderbouwen en dus ook vertellen WAAROM je een foto mooi vindt of niet. Dus wil je onderbouwde reacties zul je hem in discussie(extra) moeten plaatsen. En meestal is het al zo dat mensen die zelf vinden dat ze nog niet zo technisch onderbouwd zijn of nog niet zo lang bezig zijn met fotografie, dit zelf al aangeven in hun posting. Maar voor mij (en dat is dan misschien persoonlijk) vind ik de reactie van een beginner minstens zo belangrijk als van iemand die al wat langer met fotografie bezig is en technisch beter onderbouwd is.

Blijkbaar was ik hier een beetje onduidelijk :)
Dat is omdat het totale onderwerp je niks zegt ;). Dat is een ander verhaal dan dat je geïnteresseerd bent in een bepaald soort fotografie bv natuur. Daar kijk je naar. En dan zie je een foto die je niet aanspreekt of gewoon minder vindt of zelfs ronduit slecht. Moet je dan ook maar niet reageren alleen omdat je de foto niet mooi vindt? Ik vind persoonlijk van wel. Maar nogmaals als je dan reageert, HOEF je dit niet te onderbouwen maar het MAG wel.
Dat is wat ik bedoelde met het wel of niet aanspreken van een foto :)

Daarbij kan de poster altijd nog om verduidelijking vragen ;).

En door niet te reageren zal een poster ook niet weten of zijn foto wel of niet goed is in de ogen van de meeste kijkers.

Gr. X.

zal nog maar eens een poging doen en de oorspronkleijke reactie kopiëren::mad:
Ik heb hier ook al foto's zien passeren van eminente leden van het forum die mij totaal niks zegden maar enkel duimen omhoog en lof kregen.
Dat zal dan waarschijnlijk zijn omdat het onderwerp je niet aanspreekt of de techniek achter de foto niet begrijpt?
Ik durf dan al met moeite reageren natuurlijk, vooral omdat ik niet kan zeggen waarom het me niks zegt.

De zwarte tekst is van Vanslycken en de blauwe mijn antwoord
Het ging dus oorspronkelijk om foto's die hem niets zegden!
linda

WouterVS
22 november 2006, 16:43

linda

Ewel dan ga ik akkoord met Vanslycken.

Ik vind ook dat er foto's zijn van bepaalde senior members die enorm postitieve commentaren krijgen, maar die bij mij totaal niet als een goede foto overkomen omdat het me niet raakt, boeit, ontroert...
Het heeft daarom niet in sé met mijn interesse naar het onderwerp toe te maken, want ik beperk me in mijn commentaar op de foto's die in de natuurcategorieën thuishoren.

En een reactie op al wat hier voorgaand is gezegd:
Er staan hier ware kunstwerkjes op BD, maar dat zou geen reden mogen zijn beginnende fotografen uit de showcase te weren. Ikzelf fotografeer met een echte k*tlens, dat weet ik, maar als ik daar mijns inziens het maximum weet uit te halen op het moment van de foto, dan vind ik die eveneens showcase waardig.
Niet iedereen heeft het budget beschikbaar (en dat heeft nu niks te maken met 'iets over hebben voor je hobby') om een echte kwaliteitslens te kopen.

Ten tweede zullen de mensen die in de natuurthreads van de showcase actief zijn misschien al gemerkt hebben dat ik bijna geen enkel commentaar heb gegeven op een foto van een dier in gevangenschap.
Ik bekijk de foto's wel, maar het fotograferen van wilde en gevangen dieren zijn 2 totaal verschillende zaken, en dienen volgens mij ook totaal verschillend geïnterpreteerd en beoordeeld te worden. Jullie snappen allemaal ook wel waarom dat zo is.
Er is daar eigenlijk nogal wat discussie over geweest, dus mss dat een aparte thread voor echte 'wildlife' daar soelaas kan brengen?

Er zitten hier fotografen op BD die foto's maken in de vrije natuur die zelfs op technisch vlak foto's van dieren in gevangenschap ruimschoots overtreffen! Héél veel respect daarvoor!

Als ik het goed begrijp stelt mm dan voor om bvb. een categorie 'dieren' te maken, met daarin telkens een subcategorie 'showcase' end 'discussie'?
Dat vind ik in elk geval een héél goed idee, want elke fotograaf heeft nu eenmaal zijn specialiteiten of specifieke interesse's en kan dan ook veel doelgerichter foto's becommentariëren waar hij zelf ervaring mee / interesse voor heeft.

PS: eigenlijk zou een aparte categorie 'paddo's ' ook mogen bestaan :p ;)

WouterVS
22 november 2006, 16:50
En voor de HOF zou je een soort van commentrating kunnen invoeren, vb een foto moet minstens x aantal positieve comments krijgen om in de HOF te geraken. De echt goeie zullen er dan ook wel in geraken, en de "mindere" niet. Lijkt me democratischer dan hoe het nu gaat.
't Is maar een idee he ?

Kijk bijvoorbeld naar het systeem van de nominaties op www.birdpix.nl .
Iets soortgelijks kan haalbaar zijn.
BD is al een forum van hoge kwaliteit en wordt over het algemeen goed gemodereerd, maar het kan altijd beter ;)

Btw, de 'experten' neigen nogal vaak naar een visie op technisch vlak en ik merk van mezelf dat ik dat ook begin te doen. Eigenlijk hou ik wel van dat gevoelsmatig commentaar. Iemand kan bijvoorbeeld een plaat schieten die technisch verre van een hoogstandje is, maar voor een bepaalde member een emotie kan oproepen door een mooie (of mss wel slechte) herinnering aan gelijkaardige situatie zoals op de foto. En voor mij zijn het die foto's die het meest ontroeren of 'doen voelen' die de beste commentaar zullen krijgen.

vanslycken
22 november 2006, 17:48
bffffft, ik geraak ondertussen de draad wat kwijt ivm alle verschillende opinies, voorstellen, commentaren... Ik zag mijn naam nog opduiken in een reactie, 'k kon me al niet meer voorstellen wat ik gezegd kon hebben :D

Er zijn onderwerpen die me niet interesseren (paddestoelen bvb) maar waar ik wel akkoord kan gaan dat een foto binnen dat segment prachtig is. Maar dan zijn er foto's van dingen die me wel kunnen interesseren (modellen,
gebouwen, ...) die me toch qua compositie of benadering van het onderwerp echt niet interessant lijken. En die laaiend enthousiast onthaald worden.

[off-topic modus aan]
Misschien hou ik te veel van de Cartier-Bressons van deze wereld, die eerder in de foto-journalistieke sfeer te vinden zijn... Soms is het dan een beetje moeilijk om onderwerp en foto gescheiden te houden... Maar toch: je merkt vaak dat er bij die foto's toch gedacht is over compositie en dergelijke meer, om de dramatiek te versterken... (Die mannen hebben er dan ook voor gestudeerd in die tijd). Fotografie "om de fotografie" spreekt me vaak minder aan. Misschien zit ik dan op het verkeerde forum :D
[off-topic modus af]

Wat me nog het simpelst lijkt, is alles laten zoals het is :D

Ik hoop dat ik, na vijf bladzijden topic, even mag recapituleren, en daar een dikke letter voor mag gebruiken?

[b] De originele vraag: mag er commentaar gegeven worden in "showcase"

De verschillende meningen:
- Ja, je post toch om commentaar te krijgen
- Nee, voor commentaar en besprekingen dient "fotodiscussie (extra)"

Vewante problemen en argumenten:
- In "showcase" zou je pas mogen posten als je een bepaald niveau haalt (of dat van jezelf vindt) <==> maar: als beginner zie je niet zo gauw de technische tekortkomingen en denk je vaak dat je een goed niveau haalt.
- Showcase is om je foto's te laten zien, niet om er commentaar over te krijgen <==> Waarom post je dan foto's? Wil je enkel ":G " krijgen als commentaar? En moet je dan uit gebrek aan duimen omhoog besluiten dat ze niet goed zijn? En hoe kan je dan weten wat er aan scheelt?
- Het vraagt veel werk om alle foto's te beoordelen die in showcase gepost worden, omdat het er (wegens het stijgend aantal leden) zoveel worden. <==> De tol van succes? Tenandere, als je nu vereist dat iedereen zijn foto's ter becommentariëring aanbiedt in Fotodiscussie, dan ga je toch gewoon zoveel werk hebben met de beoordelingen in fotodiscussie, ipv in showcase? Ik veronderstel niet dat het volume aan geposte foto's daardoor gaat verminderen...
- Fotodiscussie en fotodiscussie extra zijn niet opgedeeld in categorieën, wat niet zo gemakkelijk is <==> Mijn persoonlijke mening is dat de foto's in fotodiscussie echt wel een grondiger bespreking vragen, en dat die in showcase oppervlakkig besproken (maar dus WEL besproken mogen worden). Dus het volume foto's in FD is (hopelijk beperkter)
- Als laatste punt: als je op "nieuwe berichten" klikt krijg je ook de posts waarin er nieuw geantwoord is... Dit is een vrij groot probleem voor wie graag snel alle nieuwe foto's wil bekijken. Vraag aan de mods: kan men niet een knopje voorzien "nieuwe posts", naast "nieuwe berichten"? Bij "nieuwe posts" krijg je dan dus enkel de volledig nieuwe posts. Mogelijk of dromerij?
[b]

Ik zal wellicht heel veel vergeten hebben, maar vat dit de essentie een klein beetje samen?

Hombre
22 november 2006, 18:05

linda

Linda, gebruik aub de http://forum.belgiumdigital.com/images/editor/quote.gif quote tags, dat zal misverstanden vermijden en maakt het duidelijk voor iedereen. Bedankt!

bieb
22 november 2006, 18:43
Ik ben waarschijnlijk een van de posters die het niveau naar beneden haalt.:B

Maar van oh wat een leuke foto leer ik niks dus ja ik ben voor harde kritiek. Ik ben hier om te leren. "familiekiekjes" heb ik al genoeg geschoten en ik wil meer.

Het is wel dat mijn passie bij mijn honden ligt(heb er niet voor niets 7!!!)
Ik wil dus leren mooie foto's van mijn honden te schieten. waar op te letten e.d (maar kan natuurlijk ook wel eens iets anders schieten) En om eerlijk te zijn vind ik wel heel veel vogels langs komen, wat mij dan weer niet trekt.

Misschien zou je het kunnen overwegen hiervoor een ander topic te openen, zoiets als beginnende fotograaf, maar dan nog ben ik ben ik voor kritiek, maar dan wel onderbouwd.

aan wat een lelijke foto heb ik ook niets.

Ik spreek nu ff puur voor mezelf, hoop dat de modjes er iest aan hebben:G

groetjes bieb

mm
22 november 2006, 18:46
ik hoop dat iemand de moed heeft eens een samenvatting van dit topic te maken :o

uiteindelijk heeft hier niemand gelijk of ongelijk.
het begon met een vaststelling.
iedereen blijkt wel hetzelfde vast te stellen,
maar interpreteert het anders.

ik kan wouterVS heel goed begrijpen.
maar ik wil er wel aan toevoegen dat zijn foto's, alhoewel sommigen héél opmerkelijke spottings zijn (o.a. de koekoek)
fotografisch geen "showplaten" zijn. (zie in die zin ook mijn comment bij koen_dd's ijsvogel)

de vergelijking met birdpix.nl gaat niet echt op, vrees ik, wegens
1. het aantal dagelijkse posts;
2. dat forum over VOGELS gaat (en foto's van waarnemingen) terwijl het hier over fotografie (in AL zijn facetten) gaat.
(bekijk gerust trouwens ook www.natuurfotoalbum.be (http://www.natuurfotoalbum.be), je moet het zo ver niet zoeken ;)
en geloof me, wouter, ook technisch imperfecte platen kunnen een grote bijval krijgen hier ...
maar zoals in een ander topic dat momenteel loopt: verhaal en diepere betekenis is belangrijker
dan technische kunde in bepaalde foto's, maar je moet ook aanvaarden dat diepzelfde gevoelsmatige diepgang ondergeschikt is
aan de uitvoering in andere disciplines. laat nu toevallig "wildlife" één van die disciplines zijn ...

het geven van quoteringen is op bd vrij recent op BOE-geroep onthaalt, trouwens.

mm

bieb
22 november 2006, 18:58
misschien moet er een maatstaf komen:
1 foto posten <> minimaal 2 DF-comments geven

niet verplichtend !!
maar raadzaam ...

Ik merk dat het voor mij als beginner net zo hard leren is om een foto van een ander te kunnen beoordelen als je eigen foto's maken. Vandaar geen comments van mij.

En ik denk dat als je ipv 1 3 of 4 foto's in de discussie hoek mag plaatsen hij meer gebruikt gaat worden. Als je zelf als fotograaf ergens naar toe ben geweest dan maak je meerdere foto's en dan vidn ik het persoonlijk prettiger dat er meer vand ie foto's beoordeeld word. wat je op de een fout doet is op de ander misschien wel heel goed.

Maar misschien ben ik de enigste die er zo over denkt. zal geen discussie foto's meer plaasten in de showcase asl ze dat niet waard zijn;)

mm
22 november 2006, 19:17
Ik merk dat het voor mij als beginner net zo hard leren is om een foto van een ander te kunnen beoordelen als je eigen foto's maken.

en precies van het geven van comments op andermans foto's leer je het meeste bij! echt waar! verplicht jezelf er eens toe: één gefundeerde comment per dag?
mm

Griffin
22 november 2006, 19:43
en precies van het geven van comments op andermans foto's leer je het meeste bij! echt waar! verplicht jezelf er eens toe: één gefundeerde comment per dag?
mm

Dat vind ik ook. Ik ben zelf ook nog maar een beginner maar ik lees vrij actief de commentaren op foto's van anderen en naarmate ik meer gelezen heb, durf ik ook vaker zelf mijn mening zeggen. En doordat ik ook vaak comments gelezen heb, kan ik ook meer en meer gaan vastpinnen wàt er precies schort aan een foto of wat ze goed maakt.

bieb
22 november 2006, 19:43
ik zal het proberen maar wil wel commentaar geven waar iemand wat mee kan

Xarder
22 november 2006, 19:54
Zolang het geen reactie is van enkel mooie foto of foto boeit me niet, heeft een poster verder aan elk commentaar dat je geeft iets. Het is en blijft jouw mening. En zelfs als iemand jouw mening niet deelt, leert hij of zij er iets van.

Gr. X.

Adri H
22 november 2006, 20:20
De meeste mensen reageren het best op opbouwende kritiek, de mindere punten kunnen ook aangehaald worden. In elke foto zit wel wat goeds, begin daarmee en geef er nadien wat te verbeteren punten bij.
Reakties als 'ik heb het warm water uitgevonden en jij kunt er geen zak van' maken het geheel alleen maar elitair.
Dan moet men maar een elite-foto-site met paswoord oprichten waar men tot in den treure zichzelf kan bevredigen over de sublieme elite-foto's.

Ik denk dat een fotograaf toch zowiezo zal twijfelen om z'n beste foto's zonder watermerk op een publiek forum te zetten, er is nog zowat als copyright.

Sommigen zitten hier te katten op scherpte, maar ik heb sommige fotografen fortuinen weten verdienen met onscherpe foto's , het is dus meer dan scherpte alleen wat een goede foto maakt.

vanslycken
22 november 2006, 21:22
Ik zou willen vragen aan een aantal van de "gevorderden" hier, om de bij momenten vrij "lompe" reacties op "showcase"-foto's een béétje binnen de perken te houden. Daarnet kwam ik (weer) zo 'n topic tegen, ik ga niet zeggen het welk, dan kan iedereen die zich aangesproken voelt zijn conclusies trekken.
OK, desbetreffende foto was zeker niet geweldig... maar er is een verschil tussen commentaar geven en achteloos te laten vallen dat het eigenlijk een nul is. Want dan voelt de fotograaf zich ook een nul.

Iedereen wil eens wat posten in showcase. Bij mij heeft bouk in het begin verscheidene keren iets gezegd in de trant van "nou, deze vind ik ruim donker"... dan ga ik eens kijken en probeer ik ze wat op te lichten en zeg ik: "wel, die mens heeft gelijk" (enfin, na de derde keer :)).
Ik heb zo 'n vermoeden, moest ik nu deze foto's posten, dat er zou komen:
"zet je toestel misschien beter op automatisch" of "dit hoort hier niet, zie topic ...", of "dit is geen forum voor vakantiekiekjes".

De reacties op die post hebben me toch een beetje van mijn melk gebracht, bij momenten dacht ik even: waarom niet een showcase maken met als titel "de goeie fotografen", waarin je wel mag kijken maar slechts een paar uitverkorenen mogen posten... en je wordt uitverkoren als tien van de bestaande uitverkorenen je nomineren. Zo hoeven de heren die minderwaardige foto's geen twee seconden van hun tijd meer te gunnen. Of waarom geen keuringscommissie? Zodat je foto's kunnen beoordeeld worden op "showcase-waardigheid"?

Sorry jongens, 'k vond het er een beetje over.

----

Tiens Adri H, wij lijken min of meer gelijktijdig hetzelfde te denken (ik had jouw reactie nog niet gelezen toen ik postte, maar ik typ nogal traag met een glas wijn in mijn hand :)).

----

WouterVS
22 november 2006, 21:50
ik kan wouterVS heel goed begrijpen.
maar ik wil er wel aan toevoegen dat zijn foto's, alhoewel sommigen héél opmerkelijke spottings zijn (o.a. de koekoek)
fotografisch geen "showplaten" zijn. (zie in die zin ook mijn comment bij koen_dd's ijsvogel)

Heb ik ook niet beweerd hé ;) .
Vandaar ook mijn respect voor degenen die er wel in slagen de pracht van de natuur zo fantastisch in beeld te brengen.
Ik blijf echter in de eerste plaats een 'waarnemer' in de tweede plaats 'amateur-fotograaf' (en amateur mag hier in alle betekenissen van het woord opgevat worden :p).
Het zal nog enkele jaren duren voor ik me een deftige telelens kan aanschaffen, maar met deze kan ik toch al wat bereiken op vlak van 'emotioneel-waardevolle' waarnemingen vastleggen. Als jullie nog maar kunnen verbaasd zijn of kunnen glimlachen om de waarneming zelf, dan is dat in mijn ogen al een hele prestatie. De oohs en aahs voor de foto hoeven er niet persé bij.

het geven van quoteringen is op bd vrij recent op BOE-geroep onthaalt, trouwens.

mm

Het systeem van birdpix is nu niet langer met quoteringen maar met nominaties. Dat houdt gewoon in: hoe meer nominaties, hoe meer kans dat je foto als -bij birdpix dan- foto van de week te zien is.
Hier zou dat mss lukken om per categorie (natuur & landschappen, zwartwit... telkens 1 foto uit te kiezen als beste).

Indien het boeltje zou opgedeeld worden volgens categorie voor zowel discussie als showcase + een systeem van nominaties per categorie zou dat volgens mij kunnen resulteren in een eerlijke/"democratische" (sorry zwaar woord) keuze van de beste foto binnen de categorie.
De mensen die zich interesseren zitten nu eenmaal op die topics en weten ook wat de moeilijkheidsgraad van bepaalde foto's is.

jan.brouwers
23 november 2006, 04:10
BD is al een forum van hoge kwaliteit en wordt over het algemeen goed gemodereerd, maar het kan altijd beter ;)

Volgens mij kan men nog steeds moderators gebruiken. ;) (het is nog steeds vrijwilligerswerk)

Adri H
23 november 2006, 12:58
zwaar onderschat vrijwilligerswerk. Ik modereer ook (op een heel ander forum) en dat wordt toch serieus onderschat hoor:p
gelukkig bestaat er een systeem van pm's .. als iets je niet aanstaat, pm naar de mod.

bouk
24 november 2006, 08:17
toch denk ik dat een beginnend fotograaf, zicht beter thuis voelt in een forum dat beginners heet, dan nu fotodiscussie en dan ook eerder er in post, omdat ze dan als beginner zouden beoordeelt worden.
discussie klink nl voor een beginner toch wat afschrikwekkender dan showcase.
grt,bouk.

Debruri
24 november 2006, 11:03
toch denk ik dat een beginnend fotograaf, zicht beter thuis voelt in een forum dat beginners heet, dan nu fotodiscussie en dan ook eerder er in post, omdat ze dan als beginner zouden beoordeelt worden.
discussie klink nl voor een beginner toch wat afschrikwekkender dan showcase.
grt,bouk.

Mijn gedacht ook, beter terug "fotodiscussie" en F..extra" hernoemen naar "beginner" en "gevorderden", als de foto's goed zijn zal de poster zeker in "gevorderden" wel merken aan de replys wanneer hij of zij kan overgaan naar Showcase.

eentonig
24 november 2006, 11:10
Kan ik alleen maar achter staan :thumbs:

Eventueel zelf een regeltje ( jakkes, nog een regeltje) opleggen dat nieuwe leden (me included) sowiso in het begin enkel kunnen posten in (wat nu nog noemt...) fotodiscussie of fotodiscussie extra.

Ik veronderstel dat na één of twee foto's al wel duidelijk is of iemand de basis beheerst en dus 'showcase' waardig is.

Ik kijk zelf meestal in fotodiscussie (extra), omdat ik zelf daar ook het meeste kan opsteken. Zelfs van de slechte foto's.

Als ik dan naar 'showcase' ga, erger ik me er zelf ook aan als daar dan een ronduit slechte foto staat.

wasser
24 november 2006, 14:12
Ik had hier in het begin ook heel moeilijk mee eigenlijk.

Mijn eerste foto heb ik in fotodiscussie geplaatst maar trok eigenlijk op niet veel :)

Daarna moet ik toegeven dat ik mijn volgende 2 foto's in showcase heb gepost om verschillende redenen.

1. Ik kijk zelf voornamelijk naar SC omdat je hier de gemakkelijke onderverdeling hebt.
2. Ik was zelf best wel trots op mijn foto's (nu zie ik zoveel fouten erin en dingen dat ik anders zou doen dat ik ze nu niet meer zou posten).
3. fotodiscussie heeft me nooit echt kunnen aanspreken voornamelijk door de rommelige inhoud (no offense!).

Je ziet vanalle titels staan waarvan je meestal niet weet over wat hu juist gaat (macro, portret, ...). Allemaal afgaan is voor mij geen optie omdat niet alle onderdelen van fotografie me evenveel interesseren. Er komen niet zoveel threads bij per dag dat is waar maar het vervelende is dat als er iemand antwoord deze post weer bovenaan komt en je zo meermaals dezelfde foto bekijkt :s

Ik vond het voorstel om SC en fotodiscussie te combineren heel goed. Dus dat je bv afdeling portret hebt met hierin nog een extra onderverdeling in SC en discussie. Dan kan een portretfotograaf veel gemakkelijker commentaar geven op hetgeen dat hij dan wel goed kent.

Wat misschien een tijdelijke oplossing kan zijn is om te verplichten in fotodiscussie om een soort prefix te gebruiken. bv [portret]raarlicht. Eventueel een of ander icoontje of optie om te zien of je die bepaalde thread al bekeken hebt, ik weet niet of dit technisch mogelijk is?

Dan weet je tenminste wat voor foto het is. Met de titel kan het alles zijn.

groeten,
Wouter

Blackwaver
24 november 2006, 15:58
Na een heel open discussie gelezen te hebben post ik ook maar mijn 'nederige' opinie.

Hou bij het lezen in gedachte dat ik zelf nog groener ben dan dit manneke :green:

De lijn is zeer troebel, maar waar trek ik ze zelf:

- Discussie-forum: voor mensen die commentaar willen op het fotografisch-technische aspect van de foto en daaruit willen leren
- Showcase-forum: voor mensen die meer commentaar willen over de inhoud van de foto

Dat is ook hoe ik het forum lees. Als ik op het discussie-gedeelte rondlees, dan lees ik vooral opmerkingen of tips over de techniek, hoe de foto beter aanpassen,... en als ik de showcase doorloop, dan lees je vaak hoe men denkt over het onderwerp.

Zoals zoveel gezegd hier, moet het inderdaad mogelijk zijn om harde kritiek te geven, maar blijf menselijk. Zeker als iemand zelf al post dat het zijn eerste foto is. Dan zou ik geen opsomming geven van wat er allemaal mis is. Dat zorgt vooral voor frustratie.

Als er veel fouten zijn, begin dan je kritiek met waar de basis van de fout ligt. Dit is meestal (heb ik geleerd intussen) de compositie en details zoals bvb afgesneden vingers e.d.

Als je merkt aan de foto dat de basis er wel is, kun je verder kijken dan dat en kritiek geven op meer gevorderde technieken zoals het bewerken e.d.

Waarom zou ik kritiek in 2 stappen geven? Omwille van mijn eigen mening over wat fotografie is: in de eerste plaats een mooie compositie en foto maken zonder storende elementen,... Dus: het plaatje moet kloppen.
Als je die basis al niet mee hebt, dan is volgens mij commentaar over het werken met Photoshop al een stap te ver. Om het cru te stellen: van een totaal verkeerd genomen foto kun je met de meeste wil ter wereld geen schitterende foto maken. OK, PS kan veel, maar niet alles. Dus: schaaf eerst de beginselen bij.

Ik denk inderdaad dat een groot probleem is dat er hier zowel volledige groentjes zitten (zoals ik) en vergevorderde semi-profs en profs. Soms heb ik de indruk dat deze 'profs' vergeten zijn hoe het is om beginner te zijn...

Mijn allereerste foto dat ik gepost heb op BD was in het discussieforum en heeft nogal wat stof doen opwaaien bij bepaalde personen (ben zelfs door 1 op zijn blacklist gezet geloof ik) omdat ik zelf PS niet wou gebruiken. Waarom: zie hierboven: ik streef eerst naar een goed samengestelde foto alvorens te gaan bewerken. Hier ben ik deels van afgestapt (danzij mm) en heb Photoshop aangeschaft. NIET om mijn foto's te bewerken, want dat doe ik nog steeds niet. WEL omdat ik dan enkele basisbewerkingen kan doen zoals formaat knippen, slechte hoekjes wegwerken e.d.

Pas als ik zelf content ben en kan zeggen dat mijn foto's op dit gebied foto-waardig zijn, dan zal ik beginnen met bewerken.

Dit gaat way off-topic, maar is bedoeld ter ondersteuning van waarom ik Showcase als 'inhoudelijke discussie' en Discussie als 'technische discussie' zie.

Misschien nog een extra kleine bemerking: misschien kiest men sneller voor Showcase omdat men daar bij mensen terecht komt die meer 'gespecialiseerd' zijn in het gekozen item, waar de discussie eerder algemeen is.

mazoutjen
2 december 2006, 09:16
ik heb de indruk dat de toevloed aan BD-geregistreerden
twee belangrijke gevolgen heeft voor de showcase:

1. enkele nieuwe posters trekken het nivo van de geplaatste foto's
heel fel omhoog! het zijn dan ook niet de minste, en van enkele daarvan
konden we o.a. reeds werk zien op andere zusterfora.
dit zie ik als een heel positieve evolutie die mij ondertussen al niet tweemaal
maar drie- tot viermaal doet nadenken vooraleer ik hier foto's plaats. :G :G

2. enkele nieuwe posters trekken het nivo van de geplaatste foto's
heel fel omlaag! dikwijls zijn het posts van mensen die net een (nieuwe)
digitale camera hebben gekocht en (terecht of onterecht) fier zijn op de
resultaten die ze daarmee boeken. snapshots van familiefeestjes, de hond op
wandeling, zicht vanuit mijn toilet-raampje, ... en zo meer. dit laat het nivo
van de showcase soms tot een bedenkelijk nivo zakken. :B :B

naast showcase is er het discussieforum, opgedeeld in het "gematigde"
onderdeel en in het hardere "extra" onderdeel. vroeger heette dit "beginners"
en "gevorderden". af en toe (vooral sedert de hervorming van het
gedeelte "nieuwe berichten") bekijk en becommentarieer ik foto's uit dat
onderdeel. daarbij moet ik soms heel goed opletten of ik in zachte of harde
discussie zit, en eventueel mijn bewoording of opmerkingen aanpassen. :o :o

nu gebeurt het echter ook dat ik een topic aanklik en commentaar geef in de
veronderstelling dat ik op het discussieforum zit, terwijl de foto (uit categorie
2 hierboven) blijkt op de "showcase" te staan.
dit geeft me soms de goesting om de commentaar als "extra in het kwadraat"
te schrijven, maar dit heeft al eerder voor pijnlijke tenen gezorgd bij de
(nietsvermoedende) posters. :( :(

:confused: :confused:

mm

Ben ik verkeerd, of loopt deze post over van de arrogantie?

eentonig
2 december 2006, 09:50
Ik denk dat je verkeerd bent. :clown:

vanslycken
2 december 2006, 09:58
Ja, ik denk dat toch ook... misschien vertroebelt de rest van deze thread bij wijlen je blik een beetje :)

mm stelt wel een vrij pertinente vraag, laat het ons als volgt samenvatten:

"is dit een forum voor familiekiekjes en toevallig gelukte snapshots, of is dit een forum over fotografie?" - in het begin had ik het ook soms wat lastig met die houding maar (zoals je wel hier en daar kan lezen) heb ik m'n idee toch wat moeten bijstellen.

Waar ik me wel al aan gestoord heb is dat bepaalde mensen de lat zó hoog leggen dat zelfs een "vrij" geslaagde foto direct commentaar krijgt à la "dit hoort hier niet". Daar komt soms wel wat arrogantie (in mijn ogen) de kop opsteken.
Iemand die snel met zijn gsm een foto neemt van zijn dochtertje die net in haar pamper gedaan heeft, moet die hier niet posten. Maar soms krijgen foto's die technisch niet ideaal zijn maar wel goed bestudeerd, ook een commentaar als betrof het een gsm-foto...

Adri H
2 december 2006, 16:57
Je moet er maar van uitgaan de 'de perfecte foto' niet bestaat.
Op elke foto kan wat aangemerkt worden en je mag ervan uitgaan dat dat ook zal gebeuren.
Als poster van een foto moet jij je conclusies trekken wat er voor jou van belang is.. onderwerp, techniek, scherpte, whathaveyou.
Verder , hoe ga jij met negatieve kritiek om? Put je er kracht uit om wat beters af te leveren of ga je in een hoekje zitten mopperen-- c'est trop injuste?
Daarom denk ik dat we allemaal maar menselijk moeten blijven, en geen mensen wegjagen door hun foto's tot op het bot af te breken.
Ik weet hoeveel moeite het kost om de stap te zetten iets wat op zich vrij persoonlijk is, op een publiek forum te zetten, hou daar ajb rekening mee.
Zoals ik al eerder zei, in elke foto zit iets goeds, al is het maar een visie, een detail.

Griffin
6 december 2006, 18:41
Hmm. Ik heb hier een paar foto's van de hond die ik wel geslaagd vind. Alleen heb ik ze lang geleden gemaakt met een 2mp camera. Zijn die foto's geschikt voor showcase? (Ik vind zelf tenminste dat ze beter zijn dan de doorsnee huis-, tuin- en keukendierenfoto's).

http://img530.imageshack.us/my.php?image=toshtongof5.jpg
http://img365.imageshack.us/my.php?image=toshgolfbrekereu5.jpg
http://img379.imageshack.us/my.php?image=toshsneeuw1ra5.jpg

jan.brouwers
6 december 2006, 19:32
Hmm. Ik heb hier een paar foto's van de hond die ik wel geslaagd vind. Alleen heb ik ze lang geleden gemaakt met een 2mp camera. Zijn die foto's geschikt voor showcase? (Ik vind zelf tenminste dat ze beter zijn dan de doorsnee huis-, tuin- en keukendierenfoto's).
Je geeft hier toch zelf al het antwoord al, JIJ bent tevreden met deze foto's en dat is het criterium wat in de sticky staat voor showcase.
Voor MIJ is de tweede plaat showcasewaardig maar over de andere twee heb ik mijn twijfels, volgens MIJN mening dus. ;)

Adri H
6 december 2006, 21:45
De tweede is inderdaad een zeer mooie, zeker met een kleine camera:G