Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

.eps formaat afdrukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • .eps formaat afdrukken

    Ik heb in Adobe Illustrator een (kerst) kaart gemaakt. Nu wil ik deze in een grote oplage laten adrukken (250X). Weet iemand welke afdrukcentrale dit doet. Het merendeel van de afdrukcentrales accepteert allen het JPG formaat. Ik heb de kaart ook in eps formaat beschikbaar.
    Welke centrale kan dit?

  • #2
    Re: .eps formaat afdrukken

    Misschien kan je de kaart in PDF opslaan, en ze vervolgens in een copy-center laten afdrukken.
    Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat er juist op de kaart staat. Een kleurenlaserprinter zal vector-afbeeldingen met een beperkt kleurenpalet perfect afdrukken, voor echte foto's ben je waarschijnlijk beter af in een echte afdrukcentrale.

    Groeten,
    Jeroen
    http://www.jvermeulen.be

    Comment


    • #3
      Re: .eps formaat afdrukken

      Ik begrijp de vraag niet 100%. Kan je gewoon geen 250 fotoafdrukken laten maken? Of wil je op de achterkant van de kaart adres en zo kunnen schrijven en het zonder omslag opsturen?
      _______________________________________
      Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

      Comment


      • #4
        Re: .eps formaat afdrukken

        .eps formaat kan wel voor wat problemen zorgen. Ik zou je aanraden het op te slaan in .PDF formaat. Normaal kan je dit automatisch in illustrator.

        Afhankelijk van het aantal kleuren (vector = beperkt)(foto = veel) zou ik kiezen tussen een kwalitatief kleuren kopie center (beperkt) en een fotoafdrukcentrale (veel).

        Michiel

        PS:Opdrachten voor school (eindwerk, etc.) liet ik vroeger altijd afdrukken bij de Schrijverij in Mariakerke, Gent. Heel vriendelijke mensen, snelle levering en ik vond de kwaliteit behoorlijk goed. Elke stad heeft wel een dergelijk bedrijf, maar in Brugge heb ik ze nog niet gevonden.. dus ga ik altijd naar mariakerke .

        Nieuwjaarskaartjes drukte ik vroeger altijd zelf op school.. ik weet niet wat ik dit jaar zal doen. Gelukkig heb ik er nog een 200tal over van vorig jaar ..haha
        Canon R | Leica Q
        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
        [/COLOR]

        Comment


        • #5
          Re: .eps formaat afdrukken

          En wat zijn dan de problemen met het eps formaat? Is wel raar dat dit dan door veel grafische bedrijven als dé standaard wordt beschouwd?
          www.olivierdutre.com
          Boek 'Seeking Stillness' verkrijgbaar via Amazon

          Comment


          • #6
            Re: .eps formaat afdrukken

            Het is inderdaad mijn bedoeling om de kaart als foto af te laten drukken. Dit i.v.m de kosten.
            Inmiddels heb ik het opgelost.
            Via ACDSee photo editor heb ik het formaat kunnen omzetten naar jpg.
            Nu kan ik gewoon overal waar ik wil bestellen.
            Dank voor de reacties.

            Comment


            • #7
              Re: .eps formaat afdrukken

              Oorspronkelijk geplaatst door Oli4 Bekijk bericht
              En wat zijn dan de problemen met het eps formaat? Is wel raar dat dit dan door veel grafische bedrijven als dé standaard wordt beschouwd?
              EPS wordt door grafische bedrijven als standaard aanzien voor logo's en vector formaten die in een layout geïmporteerd worden, niet voor pure afdruk, daarvoor dient PDF of nog beter het PDF/X formaat.

              Het nadeel van EPS is dat er geen paginaformaat in staat, geen lettertypes in de file zelf zitten (als je de eps standaard volgt toch niet) en als ik het goed heb normaal gezien alleen een 72dpi pre-view van foto's insteekt ... als je naar een pure PS gaat worden er wel de high res foto, de fonts en het paginaformaat ingestoken (als je de juiste instellingen gebruikt) maar dan heb je een vrij zware file.

              PS : PostScript
              EPS : Encapsulated PostScript

              Als je naar een digitale afdrukcentrale gaat zou ik altijd in PDF werken, dan zijn zowel je foto's als je text in de hoogst mogelijke resolutie en kan je ICC kleurprofielen gebruiken
              Als je omzet naar JPG wordt de text ook in raster omgezet en in de resolutie van opmaak gezet, je kan dan geen vergroting meer doen want dan krijg je 'trapeffect' op de randen - foto's kan je natuurlijk nog altijd niet veel vergroten, ook niet in PDF.

              Johan

              Comment


              • #8
                Re: .eps formaat afdrukken

                Uw ontwerp is toch gemaakt in Illustrator? Dus hoofdzakelijk vector informatie?

                Dan zou ik een .jpg toch ten sterkste afraden. Al uw vectorinformatie zal omgezet worden naar een bitmap (pixels) waardoor uw 'kwaliteitsvoordeel' net weg is. In het slechtste geval is er nog in een compressie in uw .jpg omzetting en kan je nog last krijgen van "ruis" e.d. Ook is er de mogelijkheid dat je wegschrijft aan een te lage resolutie (72dpi).

                Ik begrijp niet waarom je niet gewoon wegschrijft jaar .pdf.. dat is (dacht ik) toch standaard in elke (recente) versie van illustrator ?
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

                Comment

                Working...
                X