Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude lens wegdoen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude lens wegdoen?

    Hey allen! Ik heb al meerdere malen gepost omdat ik op zoek ben naar een nieuw objectief. Nu ben ik weer op het volgend idee uitgekomen:

    k heb een D70S met de volgende lens: 28-80 mm F3.3-5.6 G
    Een analoge lens dus. (is analoog minder goed dan een digitaal objectief?)

    Nu wil ik de 18-200 VR van Nikon aanschaffen. Ga ik hier kwalitatief veel op vooruit?

    Zijn er anders andere objectieven die beter zijn dan de 18-200mm van Nikon?

    Ik zal de lens voornamelijk gebruiken om stilstaande objecten te fotograferen.

    Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven

  • #2
    Re: Oude lens wegdoen?

    Je 28-80 is een matig presterend objectief.
    De 18-200 is beter.
    De 18-200 heeft wel vertekening. Meer zoom is bijna nooit beter.

    De 18-70 is een prima alternatief. Was voor een prikkie te koop als kit objectief bij je camera.

    Lees anders het "objectief advies" op m'n site.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #3
      Re: Oude lens wegdoen?

      Wat voor stilstaande objecten wil je fotograferen?

      Onder welke lichtomstandigheden? (licht/donker, kunstlicht/daglicht, binenn/buiten)

      Vanaf waar?
      (dichtbij/veraf/van alles)

      Comment


      • #4
        Re: Oude lens wegdoen?

        Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
        Wat voor stilstaande objecten wil je fotograferen?

        Onder welke lichtomstandigheden? (licht/donker, kunstlicht/daglicht, binenn/buiten)

        Vanaf waar?
        (dichtbij/veraf/van alles)
        Ik wil voornamelijk stilstaande auto's en mensen fotograferen.
        Het zal eens lens worden die ik op vakantie mee kan nemen en verder zal ik het voor mn hobby toepassen als lens om stilstaande auto's te fotograferen. Dus, lichte omstandigheden, daglicht, buiten en afstand dichtbij)
        Voor rijdende auto's (actie foto's ) is dit zeker een minder geschikt objectief?

        Hans: bedankt voor je reacti. Ik ga eens op je site kijken

        Comment


        • #5
          Re: Oude lens wegdoen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Fumacher Bekijk bericht
          Ik wil voornamelijk stilstaande auto's en mensen fotograferen.
          Het zal eens lens worden die ik op vakantie mee kan nemen en verder zal ik het voor mn hobby toepassen als lens om stilstaande auto's te fotograferen. Dus, lichte omstandigheden, daglicht, buiten en afstand dichtbij)
          Voor rijdende auto's (actie foto's ) is dit zeker een minder geschikt objectief?

          Hans: bedankt voor je reacti. Ik ga eens op je site kijken
          Voor stilstaande objecten heb je geen VR (vibration reduction) nodig. En als je dan dicht genoeg bij kan komen heb je aan de 18-70 lens ruim voldoende. Die koop je tweedehands (meestal ongebruikt) voor 200 euro.

          Als je wat meer telebereik wil hebben is de 18-200 VR zeker aan te raden (is ook duurder). Met de VR functie kan je met wat langere sluitertijden werken uit de hand. Maar daar heb je nou net niks aan bij bewegende objecten zoals auto's, omdat dan de bewegingsonscherpte niet wordt veroorzaakt door je hand maar door het object zelf.
          Deze lens zal ook zeker prettig zijn als je op vakantie eens in wat mindere lichtomstandigheden een foto wil maken, bijvoorbeeld in een museum waar je niet mag flitsen of in een bazaar waar het donker is.

          Comment


          • #6
            Re: Oude lens wegdoen?

            Als je met een auto meebeweegt voor een actie foto, dan kan er toch onscherpte ontstaan doordat je een minder vaste hand hebt? In dat geval is de VR wel handig?

            Comment


            • #7
              Re: Oude lens wegdoen?

              In dat geval wel.

              Comment


              • #8
                Re: Oude lens wegdoen?

                Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                Voor stilstaande objecten heb je geen VR (vibration reduction) nodig. En als je dan dicht genoeg bij kan komen heb je aan de 18-70 lens ruim voldoende. Die koop je tweedehands (meestal ongebruikt) voor 200 euro.

                Als je wat meer telebereik wil hebben is de 18-200 VR zeker aan te raden (is ook duurder). Met de VR functie kan je met wat langere sluitertijden werken uit de hand. Maar daar heb je nou net niks aan bij bewegende objecten zoals auto's, omdat dan de bewegingsonscherpte niet wordt veroorzaakt door je hand maar door het object zelf.
                Deze lens zal ook zeker prettig zijn als je op vakantie eens in wat mindere lichtomstandigheden een foto wil maken, bijvoorbeeld in een museum waar je niet mag flitsen of in een bazaar waar het donker is.

                Voor stilstaande objecten is juist de VR bedoeld !!!!
                www.sportactiefoto.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Oude lens wegdoen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                  Voor stilstaande objecten heb je geen VR (vibration reduction) nodig.
                  Dat geldt alleen als de fotograaf het stilstaande object is, voor alle andere stilstaande objecten heb je dus de VR nodig.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oude lens wegdoen?

                    @marbico en hjanssen:
                    Fumacher geeft aan dat hij/zij voornamelijk stilstaande objecten fotografeert, van dichtbij, overdag bij voldoende licht...

                    Daar heb je geen VR voor nodig en zou de 18-70 lens prima voldoen.

                    In de omstandigheden die Fumacher omschrijft heb je voor stilstaande objecten geen VR nodig.

                    Daar gaat het topic over... niet hoe VR werkt...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oude lens wegdoen?

                      Wel eens aan het gewone AF f1,8 50 MM gedacht. Goede kwaliteit, weinig geld.
                      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oude lens wegdoen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                        Voor stilstaande objecten heb je geen VR (vibration reduction) nodig.
                        net voor stilstaande objecten is de VR juist handig (als je wat minder licht hebt)... en voor bewegende beelden zoals een bewegende auto of sportman weer compleet nutteloos...
                        Last edited by Matthias; 14 november 2006, 15:42. Reden: is hier blijkbaar al eens gezegd...
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oude lens wegdoen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          net voor stilstaande objecten is de VR juist handig (als je wat minder licht hebt)... en voor bewegende beelden zoals een bewegende auto of sportman weer compleet nutteloos...
                          En ik snap niet dat mensen de topic niet lezen maar enkel reageren op een enkele post... zoals ik hier boven al heb geschreven beweer ik niet dat VR niet nodig is voor stilstaande objecten.
                          Als je het topic leest dan zie je dat de vrager stilstaande objecten gaat fotograferen, overdag, bij voldoende licht en dan dichtbij.

                          In die context heb je geen lens met VR nodig.

                          Aub topic lezen...!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oude lens wegdoen?

                            Ik denk dat ik het volgende ga doen:

                            - voor gewoon gebruik de 18-70mm van Nikkon
                            -voor actiefoto's de 70-200 van Nikon of Sigma (ben er nog iet over uit)

                            Wel is de 18 mm een van NikonKitlens. Is het beter om voor de Sigma 17-70 F2.8-4.5 te gaan?
                            Heb net in de winkel geinformeerd en deze kost 399E en de Nikon 18 mm 349E.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oude lens wegdoen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fumacher Bekijk bericht
                              Ik denk dat ik het volgende ga doen:

                              - voor gewoon gebruik de 18-70mm van Nikkon
                              -voor actiefoto's de 70-200 van Nikon of Sigma (ben er nog iet over uit)

                              Wel is de 18 mm een Kitlens. Is het beter om voor de Sigma 17-70 F2.8-4.5 te gaan?
                              Heb net in de winkel geinformeerd en deze kost 399E en de Nikon 18 mm 349.
                              Ik ken enkel de Nikon 18-70... maar dat is wel een goede. Die kan je trouwens veel tweedehands vinden, juist omdat veel mensen upgraden. Dan is ie ook niet gebruikt. Hier op BD staan er voldoende.

                              Ik weet niet wat je in totaal kwijt bent of wat je overweging is om deze lenzen aan te schaffen in plaats van de 18-200 VR?

                              Comment

                              Working...
                              X