Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 105mm diafragma zit vast

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 105mm diafragma zit vast

    Een probleem met mijn Sigma 105mm macro lens.
    Het diafragma zit vast. Wanneer het diafragma zonder body op 2.8 staat ingesteld blijft het diafragma toe, het handeltje op de lens waarmee het diafragma bediend wordt kan niet bewogen worden. Heeft niet gevallen of ruw behandeld.
    Werkend van de camera gehaald, terug geplaatst en kon niet meer gemonteerd worden omdat het diafragma handel niet wil opschuiven.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    De lens is pas 9mnd oud, gelukkig nog in garantie.Ik zou ze wel niet graag voor lang moeten missen.
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: Sigma 105mm diafragma zit vast

    Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
    Een probleem met mijn Sigma 105mm macro lens.
    Het diafragma zit vast. Wanneer het diafragma zonder body op 2.8 staat ingesteld blijft het diafragma toe, het handeltje op de lens waarmee het diafragma bediend wordt kan niet bewogen worden. Heeft niet gevallen of ruw behandeld.
    Werkend van de camera gehaald, terug geplaatst en kon niet meer gemonteerd worden omdat het diafragma handel niet wil opschuiven.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    De lens is pas 9mnd oud, gelukkig nog in garantie.Ik zou ze wel niet graag voor lang moeten missen.
    Toch enerzijds verwonderd van de uitleg, gaat het hier over de Sigma 105mm f/2.8 EX DG ?
    Bezit zelf deze lens wel de canon variant, maar vermoed dat beide lenzen op dezelfde manier aangestuurd worden.
    Vooreerst de hendels op de lens (bij canon twee) één voor full of beperkt bereik van de focus , en één AF on en AF off,(+ AF ring manuele focusring waarmee tevens de AF op on of off wordt geschakeld) maar nergens geen hendels voor het instellen van de diafragma dit gebeurt elektronisch gestuurd door de body.
    Uit de begeleidende tekst kan ik aflijden dat de lens niet meer op de body kan gemonteerd worden, dus stel ik mij terug vragen of het hier over de DX versie gaat.

    Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het diafragma niet kan haperen. het lijkt misschien ingewikkeld en dit is het best ook, begrijp ook niet waarom er op één lens 2 knoppen moeten staan om de AF te sturen die bij verkeerd gebruik ook nog eens de lens kunnen beschadigen.

    Dus om een lang verhaal kort te houden ben je zeker van het feit dat je spreekt enkel alleen over een probleem veroorzaakt door het diafragma ?

    Groeten Luc.
    BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 105mm diafragma zit vast

      Er zijn twee settings aan de lens : een eerste (limiter) om het bereik te vergrendelen, een tweede om de lens op AF of MF in te stellen. De tweede instelling gebeurt door de ring (kap?) omhoog of omlaag te schuiven. Uiteraard dient ook de AF of MF stand op de body dan gekozen. Zeker dat er daar geen missing mee is ?

      Oeps, staat eigenlijk hierboven ook al
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 105mm diafragma zit vast

        Ja het gaat inderdaad om de Sigma 105mm 1:2.8D EX
        Met de focus is er geen probleem, zowel manueel als aut. instelbaar.
        Op de achterkant (blank metalen gedeelte) zit een asje met een sleuf erin. Dit dient voor de automatische instelling van de focus,omdat de lens geen interne scherpstel motor heeft. (een soort schroevendraaier op de body grijpt daarin voor de automatische instelling).
        Het probleem is dat het diafragma schijven geblokkeerd zitten.
        Op de lens zit achteraan een klein handeltje wat normaal op en neer beweegbaar is , daarmee kun je het diafragma open en dicht doen. Dit handeltje wordt vanuit de body bedient om automatisch het diafragma in te stellen. Dit handeltje zit vast. Normaal kun je ook manueel het diafragma open zetten met een instelring, de ring kun je verdraaien maar het diafragma blijft gesloten. Heb zojuist kontact opgenomen met de leverancier, de lens wordt opgestuurd. Hopelijk heb ik ze snel terug.
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 105mm diafragma zit vast

          Ik heb de lens op 15 november naar "Geheugenkaart" gestuurd waar ik ze had gekocht (heeft mij wel 17€ transport gekost)
          Op 16 november mail gekregen van "Geheugenkaart" dat de lens is doorgestuurd naar Sigma.
          Vandaag 29 nov, de lens via DPD ontvangen , herstelling onder garantie (was 8 maanden oud - 3j garantie van Sigma).
          Getest en goed bevonden.
          Uitstekende service van "Geheugenkaart " en SIGMA
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment

          Working...
          X