Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leuke Lensjes kiezen met vast budget...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leuke Lensjes kiezen met vast budget...

    Ik heb deze week wat leuke spullen bijgekocht en zit nog met een budget van 1500€ dat opzij ligt voor fotomateriaal...

    ik wou oorspronkelijk een 85mm 1.2L erbij ( voor de 5D als portretlens) maar ik ben eens beginne kijken naar wat ik nog wel zou kunne gebruiken..
    voor de dure prijs van een nieuwe 85mm kan ik 2 wss meer inzetbaardere lenzen kopen...

    -de EF135mm f/2L zou op de 5D 20mm meer zijn dan de 85mm op de 1d mk2
    ze is met de 1.4x convertor ook lekker om actiepics te maken met de 1d dan... dus dubbel inzetbaar... want de 85mm kan niet gecombineerd worden met een convertor?
    bedoeling is eigelijk een lichtsterke snelle portretlens voor binnen (50 mm 1.2L is te kort.. zeker op de 5D,was mij al te kort,de 1.4 dan op de 1d....)


    -de Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG ASF HSM zou ik ook nog wel zien zitten voor de 'echt' wijde shots en interieur...
    heb een 16-35 2.8L die fantastisch presteert op de 5D maar kwil nog wijder kunne gaan...
    de sigma is wel niet zo lichtsterk maar kheb mijn eerste pics met de 5D en de 16-35L samen ook praktisch van F4 tot 5.6 getrokke ivm sterk tegenlicht...
    anders biedt ''n statiefje nog wel oplossing(zo wie zo voor interieur..)

    wat ik wil weten van deze lens is :
    - kan je ze zonder al te veel 'bijverschijnselen' als vignettering gebruiken op een FF (site geeft weer dat ze bruikbaar is voor analoog dus.. mensen met ervaring?)

    ps mocht iemand een van 2 bovenstaande ( 135mm / sigma 12-24 van de hand wille doen in goeie staat,glas dus..) hoor ik't hier ook graag evt... geef 'r altijd een eerlijke prijs voor...)


    mvg

  • #2
    Re: Leuke Lensjes kiezen met vast budget...

    De 85 mm/1.8 is ook erg goed, en een pak goedkoper dan de 85L

    De 135 is een fantastische lens (optisch beter dan de 85L), razendsnelle AF en levert fantastisch contrastrijke beelden op. Met 1,4x convertor quasi geen kwaliteitsverlies. Om binnen als portretlens te gebruiken wel redelijk lang (alleen voor head&shoulders)

    De sigma 12-24 is een uitstekende lens in het diafragmabereik dat je meestal gaat gebruiken (f1/8.0 tot f1/11.0). Het is mijn favoriete lens op de 5D, en op 12 mm
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

    Comment


    • #3
      Re: Leuke Lensjes kiezen met vast budget...

      thnx voor de reply sugar...

      zou je es een onbewerkte architectuur foto wille posten ( gewoon horizontaal buiten) op 12 mm met jouw 5D op f4.5? zou wel 's wille zien wat ze doet qua vignettering en vervorming op een FF

      heb net mijn 70-200 es op de 5D gedraaid en dan op 135 mm zoom geschoven... is wel enkele stapjes naar achter zette ,ook al is't op FF...

      vind de 1.2L alleen zo achterlijk duur nieuw tov de 135mm, die ik dan voor 2 dingen zou kunne gebruiken...

      morgen eens 135mm testen op portretten trekken binne...

      Comment


      • #4
        Re: Leuke Lensjes kiezen met vast budget...

        wat moet zo'n 12-24 eigelijk 2de hands opbrengen?

        nieuw zijn ze te koop aan 660€(online)

        Comment


        • #5
          Re: Leuke Lensjes kiezen met vast budget...

          zo de 12-24 is gekocht(online 2dehandsje...)

          ga toch voor een 85mm 1.8 gaan... het prijsverschil is gigantisch en zo slecht zal ze niet zijn (heb wat gesurfd naar vb pics op goeie body's..)

          de 135mm was toch wat te ver voor binnen portretten

          wordt toch nog een lens die in mijn tassen komt te zitten...

          Comment


          • #6
            Re: Leuke Lensjes kiezen met vast budget...

            Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
            De sigma 12-24 is een uitstekende lens in het diafragmabereik dat je meestal gaat gebruiken (f1/8.0 tot f1/11.0). Het is mijn favoriete lens op de 5D, en op 12 mm
            seg sugar...

            vandaag heb ik mijn 12-24 netjes binnegehad van geheugenkaart.. ff opde 5d geduwd en getest(binnen wel 't was al donker)


            geeft wel enige vignettering in de hoeken op f4.5 , niet dat dit erg is voor 't doel waar ik ze voor gebruik(is toch weg te werken ) maar dacht dat ze ook geschikt was voor FF en analoog..?

            Comment


            • #7
              Re: Leuke Lensjes kiezen met vast budget...

              Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere Bekijk bericht
              dacht dat ze ook geschikt was voor FF en analoog..?
              Dat is ook zo. Bij mij staat ze nu op mijn filmbody.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Leuke Lensjes kiezen met vast budget...

                is erges ook normaal bij 12mm echte zoom denk'k :d

                is zo weggewerkt in cs2 of dergelijke, dacht alleen dat ze 'r geen last van zou hebbe omdat 'r uidrukkelijk bijstond , geschikt voor analoog..

                de nikkor kon je niet gebruiken naar 't schijnt net als de tokina(te felle vignettering..)


                ben 'r in ieder geval heel blij mee lol

                Comment


                • #9
                  Re: Leuke Lensjes kiezen met vast budget...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere Bekijk bericht
                  seg sugar...

                  vandaag heb ik mijn 12-24 netjes binnegehad van geheugenkaart.. ff opde 5d geduwd en getest(binnen wel 't was al donker)


                  geeft wel enige vignettering in de hoeken op f4.5 , niet dat dit erg is voor 't doel waar ik ze voor gebruik(is toch weg te werken ) maar dacht dat ze ook geschikt was voor FF en analoog..?
                  Tuurlijk vignettering. Zoals alle andere lenzen. Zeker breedhoeklenzen. Ze is 100% geschikt voor analoog en digitaal FF

                  Mijn twee HOF-foto's zijn allebei gemaakt met de 12-24



                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                  http://supermasj.zenfolio.com

                  Comment

                  Working...
                  X