Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotografie recht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotografie recht

    Hi,

    als student toegepaste informatica, moet ik dit jaar een case'je schrijven voor recht. Ik heb gekozen voor het fotografie-recht, aangezien ik dit wel interessant vind.

    Ik ben ondertussen zelf aan het zoeken geslagen, maar vond toch dat ik best hier ook een topicje zou starten, om het aan de mensen eens te vragen die er mee bezig zijn

    Als iemand iets meer weer over fotografie-recht, gelieve deze discussie te joinen.

    Voorlopige onderdelen van mn case:
    - beeldrecht <-> panoramarecht (onderdeel v auteursrecht): mag iemand een foto trekken van om het even wat openbaar gebouw of monument, mag je foto's trekken van private domeinen (er is hiervoor een andere topic ook heb ik gezien), etc..
    - portretrecht: in welke mate moet een fotograaf zn 'targets' vragen of hij wel mág een foto maken & verspreiden?
    - verspreiding van foto's op het internet, mag je zomaar foto's online zetten?
    - copyrights: mag iemand fotomateriaal van 3den overnemen (vb foto van een andere site halen, om op de uwe te gebruiken)
    - .. enige andere ideetjes?

    Beetje een zwaardere topic, maar die mocht er vond ik toch ook eens zijn Mn uiteindelijk werk zal ik hier dan ook eens posten.

    grtz,

    Sven

  • #2
    Re: fotografie recht

    gebruik de zoekknop en je krijgt antwoord op al die vragen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: fotografie recht

      Sven, veel succes!!

      Ik ben zelf bezig geweest om't een en ander uit te zoeken ivm mijn website. Conclusie: eigenlijk weet niemand precies hoe 't in elkaar zit :-)

      Bijv: Marktrock - Oude Markt. Is dit een openbare plaats? Ja, nl een marktplein. Is't een publieke plaats tijdens Marktrock? Nee -> is in gebruik genomen
      door een organisatie. Of ja, zoals de politie het stelde: 't is toch een publieke plaats door 't gebruik er van op dat moment, nl. iedereen kan een ticket kopen
      en 't plein opgaan. Anders zou 't als er criteria gesteld zouden worden voor de aanschaf van een ticket (bijv. enkel op vertoon van studentenkaart), enzoverder,
      enzoverder. Ik heb eigenlijk gewoon de moed opgegeven en zal wel merken als 't tegen de wet is zekers??
      www.YourConcertShots.com

      Comment


      • #4
        Re: fotografie recht

        Ga zeker teen en tander na over Creative Commons. Is een mooie aanvulling
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: fotografie recht

          Ik zou hieronder eens te rade gaan:

          Comment


          • #6
            Re: fotografie recht

            Ik heb inderdaad al veel dit forum afgeschuimd, en al veel nuttige informatie gevonden

            Wel merk ik dat het recht omtrend fotografie maar verwarrend ineen zit. Er bestaan heel veel artikels, die elkaar soms wel eens durven tegenspreken.

            3 dingen waar ik op dit moment een beetje met sukkel:
            - is er, naast het recht op afbeelding, ook zo een rechtsartikel die meer zegt over het mogen fotograferen van openbare plaatsen, natuur, monumenten,..?
            - ik heb over recht op afbeelding al veel informatie gevonden, wel nog niet de nodige bewijsstukken (wetsartikels). Artikel 10 vd wet van 1994 heb ik wel al, maar verdere beperkingen/uitbereidingen ben ik nog niet officieel tegengekomen.
            Kent iemand een website waar deze officiële stukken te vinden zijn? (ik ga alvast deze middag mn zus haar rechtscodex eens lenen )
            - idem dito ivm het intellectuele eigendomsrecht

            ook bedankt voor de hint over creative commons, is wel interessant om deze ook eens te bespreken!

            thx,

            Sven

            Comment


            • #7
              Re: fotografie recht

              Ik stel voor dat je je case hier op de forum zet als je klaar bent :-)
              Allé, als je gebuisd bent uiteraard.. :-) Grapje hé

              Maar ik denk dat er hier veel zitten wachten op een duidelijk overzicht van de wetgeving hieromtrent, als dat al mogelijk is.
              www.YourConcertShots.com

              Comment


              • #8
                Re: fotografie recht

                hehe thx

                het zal allesinds een interpretatie zijn. Ik denk dat de materie iets té complex is om samen te vatten in een tiental pagina's.
                Ik ben van plan om mn case hier te posten, vooraleer ik deze aan mn docent geef. Zo probeer ik eventuële verkeerde interpretaties te vermijden.

                Comment


                • #9
                  Re: fotografie recht

                  Leo Neels (advokaat, docent media-recht, ex-raad van bestuur vtm) is een eminentie in dit vakdomein.

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotografie recht



                    iemand een idee of deze beperking van recht op afbeelding enkel voor de pers/actualiteitsverslaggeving geldt, of ook voor amateurfotografen?

                    Het lijkt mij toch logisch dat dit voor alle fotografen zou zijn, maar ik vind hier atm nergens iets van terug.

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotografie recht

                      Ja, ik heb hier ook al massa's info over gevonden en zelfs een advocaat geraadpleegd.
                      Ik ga een boek publiceren met daarin mijn straatfoto's. Foto's die genomen zijn zonder toestemming whatsoever. Het recht op afbeelding treed ik zeker met de voeten als je het volgens de letter van de wet interpreteert. Dat is ook wat SOFAM en die advocaat wisten te melden. Maar er is ook een zeker artistiek recht dat je enige bewegingsvrijheid geeft.

                      Conclusie, je zal pas in de rechtzaal te weten komen of je al dan niet een persoon heb "geschaad". Schade toebrengen door hem/haar in een verkeerde context te plaatsen, of belachelijk maakt enz. Alles is dus voor interpretatie vatbaar. Als de rechter van oordeel is dat dit niet het geval is dan heb je geluk. In het andere geval mag je dokken.
                      Voor straatfotografie is er dus een grijze zone en geen duidelijkheid.
                      Het enige geluk dat ik heb is dat mijn boek in de USA wordt gepubliceerd en daar mag dit soort fotografie wel .
                      Een gaatje in de wet


                      Wist je trouwens dat volgens de letter van de wet je effectief in overtreding bent als je een foto van iemand op je harde schijf hebt? Zelfs dat is al een vorm van publicatie want de foto kan makkelijk gedeeld worden met anderen. Laat al maar staan dat je ze op een website/forum plaatst.

                      Succes met je werk en laat ons zeker je conclusies weten.

                      P.

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotografie recht

                        Naast al je vragen i.v.m. fotografie recht zou het mss ook wel interessant zijn om een bijkomend aspect nader te bestuderen. Hiermee bedoel ik het verkopen van de gemaakte fotos op het web. Mag ik je verwijzen naar mijn recente posting in dit forum?
                        Sommige organisaties gaan zelfs zover dat ze niet enkel de naam en voornaam van de geportretteerden vermelden maar andere info die tot de privé sector behoort.
                        Veel succes met je studie.

                        Henri
                        lidnummer: BD0435BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: fotografie recht

                          Het antwoord is simpel je hebt het recht elke foto op elke openbareplaats te maken, ongeacht of dat daar mensen aanwezig zijn. Je hebt het recht foto's te maken en te publiceren van alle publiekefiguren die gemaakt zijn buiten hun privaat woondomdomein.
                          Portretrecht is een overeenkomst met de geportreteerden: deze ligt meestal bij de auteur en onder voorwaarde bij de opdrachtgever (de geportreteerden).
                          Fotograven en filmers hebben een grote vrijheid: anders zou er niet een krant; tijdschrift of TV-programma gemaakt kunnen worden.
                          Bij misbruik kan de benadeelde altijd naar de rechter stappen.
                          De Nederlandse Fotograven vakbond heeft een boekje over auteurs en portretrecht waarin gedetaileerd de ( juridische) rechten en plichten als fotograaf-filmer worden behandeld.

                          Comment


                          • #14
                            Re: fotografie recht

                            de deadline van deze opdracht was vandaag. Ik heb geen tijd genoeg meer gehad om het door jullie eerst te laten herlezen, maar hier volgt de uiteindelijke versie:



                            reacties erop zijn meer dan welkom, hopelijk heb ik nergens een fout gemaakt

                            Comment


                            • #15
                              Re: fotografie recht

                              Oorspronkelijk geplaatst door SvenV Bekijk bericht
                              de deadline van deze opdracht was vandaag. Ik heb geen tijd genoeg meer gehad om het door jullie eerst te laten herlezen, maar hier volgt de uiteindelijke versie:



                              reacties erop zijn meer dan welkom, hopelijk heb ik nergens een fout gemaakt
                              Ben je werk eventjes gaan bekijken en ben verstomd door de grondige en gedetailleerde aanpak. Als leek kan ik niet oordelen over de inhoud, maar ik denk dat dit werk, mits bevestiging van de inhoud door bevoegde mensen, beslist goed zal onthaald worden op dit forum.
                              Succes met je werk.

                              Henri
                              lidnummer: BD0435BE

                              Comment

                              Working...
                              X