Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • .

    .

    <font size="1" color="darkgray">Edited by - svda on 07 August 2002 20:56:21</font>
    Sabine
    -=Canon Powershot Pro90IS=-

  • #2
    Hallo svda,

    Ook al gebruiken verschillende sensoren verschillende kleur(masker-)arrays, leveren de camera's, voor zover ik weet, allen RGB-bestanden op. Ik weet niet hoe of wat je bij de conversie vanuit RAW-formaat kunt instellen, maar de JPG-bestanden zullen waarschijnlijk RGB zijn, ook met een CYGM-array. (ik heb een aantal camera's met CYGM-array gebruikt die allen RGB-bestanden opleveren).

    Bewerken moet je eigenlijk altijd in de RGB-modus doen (je werkt tenslotte op een RGB-apparaat), niet naar CYMK-converteren, ook niet voor het afdrukken trouwens (alleen als je zelf aan de CMYK-uitvoerplaten wilt sleutelen). Dit ligt niet zozeer aan kleurechtheid, maar het feit dat zowel RGB als CMYK eigenlijk verschillende subsets zijn (van Lab), uiteraard met veel overlap, maar andere gebieden voor de randen. De verschillen hebben eigenlijk te maken met het feit dat je in CMYK print (ook al stuur je gewoon een RGB-bestand naar de printer) omdat papier al wit is (dus geen inkt), terwijl bij een monitor juist alle RGB-kleuren moeten worden ingeschakeld om wit te krijgen (subtractief vs additief dus). Bij bewerking in CMYK-formaat zul je overigens merken dat niet alle bewerkingsopties beschikbaar zijn.

    Je vraagt of camera's gebaseerd op RGB realistischer van kleur zijn. Bedoel je daarmee het array GRGB of de RGB-bestanden? Bij conversie van RGB naar CMYK zul je bij weergave op een monitor de kleuren (bij de randen van de subsets) zien veranderen, aangezien de CMYK-subset _anders_ is dan RGB, niet per definitie _slechter_ of kleiner (vaak zal een CMYK-bestand na omzetting zelfs méér kleuren bevatten, maar dat betekent niet beter of realistischer, de positie van de CMYK-subset tov RGB-subset ligt anders). Benadering van de realiteit is daarbij een ander verhaal waar andere factoren een rol spelen, niet zozeer het gebruikte array, maar meer de algoritmes, camera-instellingen en uiteindelijk natuurlijk de weergave (bv de instellingen van je monitor).

    Erik
    (die probeerde een uitgebreid technisch ingewikkeld verhaal vrij kort weer te geven en hoopt dat je vragen toch enigszins zijn beantwoord)


    Comment


    • #3
      dat uitroepteken wil volgens mij zeggen: 'out of gamut' wat wil zeggen, deze kleur valt buiten het bereik.

      nog dit: veel printers kunnen niet overweg met cmyk-bestanden. een tijdje geleden converteerde ik een foto naar cmyk vlak voor het printen en het leek op niets. je moet de printer gewoon het rgb-bestand aanleveren.

      Let op: dit geldt waarschijnlijk niet voor de multicartridge-printers waar c-m-y-k-patronen in zitten.

      ToM.
      ToM.___ //Fuji s602.
      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
      It goes to 11 you know? 1 louder.

      Comment


      • #4
        Er zijn wel speciale printers waar je inderdaad CMYK-afbeeldingen naar toe moet sturen, maar in het algemeen moet je gewoon RGB-plaatjes sturen, ook bij de gewone multicartidge-printers (wat voor plaatje zou je bv moeten sturen als je een fotoprinter hebt met 6 kleuren?).

        De printerdriver neemt de omzetting voor zijn rekening en gaat er zelfs van uit dat er een RGB-plaatje wordt aangeleverd. Stuur je een CMYK-JPG (of TIFF, PSD oid) zal het resultaat stevig tegenvallen, omdat het plaatje zal worden omgezet. Misschien dat er printerdrivers zijn die dit herkennen, maar iha dus gewoon RGB (is nog het gemakkelijkste ook nog ),

        Erik


        Comment


        • #5
          erik, ik doe dit ook, maar is dit je eigen mening of heeft dit ergens een wetenschappelijke grond.. (misschien uit de research voor je boeken)

          ik weet dat werken met icc-profielen het geheel dikwijls nog slechter maakt, terwijl dit de oplossing zou kunnen zijn om kleurinterpretaties tussen verschillende apparaten (scherm, scanner, printer, fototoestel, ..) , kleurmodellen (rgb, cmyk, lab ..) voor zijn rekening te houden.

          ToM.
          ToM.___ //Fuji s602.
          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
          It goes to 11 you know? 1 louder.

          Comment


          • #6
            Dag ToM,

            Het is niet zozeer mijn eigen mening, maar de werking van de (meeste) drivers. OP zich is dat ook niet zo verwonderlijk, aangezien RGB de basis voor de beoordeling en bewerking vormt (omdat de monitoren zo werken). Daarom geef ik aan dat je de bestanden in RGB moet laten staan.

            Voor servicebureaus heb ik ook wel CMYK-bestanden ingeleverd, maar op uitdrukkelijk verzoek (omdat zij dus inderdaad CMYK-platen verwerkten), hoewel ze dat mi ook gemakkelijk zelf hadden kunnen doen. In dat geval had ik echter bv niet van tevoren gezien dat het dieprood valer zou worden en daarom laten ze waarschijnlijk mij al de bestanden in CMYK inleveren (krijgen ze achteraf geen klachten, ik had immers zelf de CMYK-bestanden ingeleverd; zou dit de reden zijn?). Meestal moet je echter gewoon RGB gebruiken aangezien de printerdriver deze omzetting zelf al voor z'n rekening neemt (dus ook als je zelf het bestand omzet naar CMYK).

            Het werken met ICC-profielen staat hier trouwens los van, aangezien deze niet zozeer gebaseerd zijn op het kleurmodel, maar meer op typische eigenschappen van de printer en monitor. Instellen van de juiste ICC-profielen is een heel ander (en heel lang) verhaal. Als je het niet precies goed doet, raak je inderdaad verder van huis, dus je hebt groot gelijk dat je ze niet gebruikt als je ze niet per se nodig hebt,

            Erik

            Comment


            • #7
              <font size=2>

              Instellen van de juiste ICC-profielen is een heel ander (en heel lang) verhaal. Als je het niet precies goed doet, raak je inderdaad verder van huis,
              </font id=size2>

              Haha, dit is voor mij heel herkenbaar. Heb ooit als leek getracht dit in te stellen: printer en monitor. Ik verzandde erin, ondanks de ondersteuning van een dik boekwerk, en heb daarom maar een pragmatische oplossing gekozen. Een print maken en de monitor zo instellen dat deze de print het beste benaderde.
              Erik besteedt jij in je boek hier ook aandacht aan, uitgaande van een meer amateur-situatie?

              Jan

              You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Hallo jan,

                een amateur-oplossing zit in volgende post:

                http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=341&FORUM_ID=3&CAT_ID=2&Topic_T itle=Calibratie+monitor+%2D+printer&Forum_Title=Al gemeen

                Bovendien is alles meteen op kleur voor het www.

                Comment


                • #9
                  Jimmy,

                  Bedankt voor je reactie, het zal wel vaker voorkomen dat vragen opnieuw gesteld worden (zeker door "nieuwkomers" die tegen dezelfde problemen oplopen). Maaruh heb jij alle postings in je hoofd zitten soms? Want de posting waar jij naar refereert is al aardig gedateerd!
                  Voor mij en anderen hoop ik dat je BD niet zult verlaten.

                  Vriendelijke groet,

                  Jan

                  You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Sabine,

                    Je hebt groot gelijk!
                    Maar je leest een topic en dan schiet je "die" vraag te binnen en heb je hem al gesteld voordat ... .
                    Heb de search-button inmiddels al eens gebruikt!

                    Vriendelijke groet,

                    Jan

                    You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Ook ik heb een boek over PS (Werken met PS 5.5 van de uitgever Sybex). Hierin staat staat dat met CMYK theoretisch meer kleuren te realiseren zijn, maar dat om verschillende technische redenen juist minder kleuren kunnen worden gereproduceerd dan met het RGB-model. In een ander hoofdstuk zou nader uitleg volgen. Helaas wordt het mij daar niet duidelijker. Misschien dat iemand, Erik misschien, wat meer duidelijkheid kan verschaffen. Maar jou conclusie "..dus minder kleuren" lijkt mij juist. Aaanvullend op jouw topic bevreemd het mij dat we op basis van RGB-model werken, terwijl in de theorie wordt gesteld dat het beste is voor media die lichtuitzenden. Een print moet het hebben van lichtweerkaatsing/absorptie, dus het cmyk-model. Moet ik hier veronderstellen dat de printersoftware de juiste vertaalslag voor ons maakt?
                      Hoe het ook zij, los van allerlei theorie,ben ik best tevreden met mijn printer (epson 1200).

                      Jan

                      You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

                      Comment

                      Working...
                      X