Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 500D close-up lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 500D close-up lens

    Kan iemand me vertellen wat de Canon 500D close-up lens juist is of waar ik er meer informatie over kan vinden? Als ik zoek op google vind ik heel veel sites waar je ze kan kopen maar geen waar ik uitleg vind hoe het werkt.
    Werkt die ook op Nikon lenzen?
    mvg
    Bert

  • #2
    Re: Canon 500D close-up lens

    De 500D voorzetlens is een soort vergrootglas dat je vooraan op de lens schroeft. Het is een dubbel lenselement, tegen de enkele elementjes in de goedkope macro-voorzetlensjes. Deze is optisch ook heel wat beter dan de goedkope setjes.

    Met die 500D kan je dus opnames maken van dichtbij, en krijg je ook een grotere vergroting. De werkafstand is echter wel heel beperkt (maar dat is ook zo bij de andere macro-voorzetlenzen). Je moet de camera voor of achteruit bewegen om zo goed mogelijk scherp te kunnen stellen.
    Met een echte macrolens kan je van dichtbij tot oneindig werken als je dat wil, dat gaat niet als er zo'n voorzetlens op je lens zit.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon 500D close-up lens

      Deze 500D is een zeergoed stuk glas. Je gebruikt ze best op een lichtsterke tele, zoals een 70-200 2.8.
      Je gaat verbaast zijn hoe kortbij je tele nu zoomt.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Canon 500D close-up lens

        Zou dit ook op een Nikon 18-200 AFS VR ED werken?
        mvg
        Bert

        Comment


        • #5
          Re: Canon 500D close-up lens

          Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
          Zou dit ook op een Nikon 18-200 AFS VR ED werken?
          Ja, die werkt op elke lens, als je de juiste diameter van voorzetlens hebt. (of een adapterring om die lens te laten passen).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon 500D close-up lens

            Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
            Zou dit ook op een Nikon 18-200 AFS VR ED werken?
            De vraag is, of je toch niet beter bent met een goedkope tweedehands macrolens, de 500d kost bijna 200€, daarvoor heb je al een nikkor 60mm macro 1:1. Ik ben aan het twijfelen in ieder geval. de prijs van een gebruikte 500d (als je er een vind) zit rond de 100-125€.

            Overigens, Nikon heeft er ook 2 gehad in het verleden, t4 en t5 dacht ik.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 500D close-up lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ja, die werkt op elke lens, als je de juiste diameter van voorzetlens hebt. (of een adapterring om die lens te laten passen).

              Ik weet niet of je in het groothoek gedeelte je onderwerp echt scherp krijgt.
              Tss 70-200 gaat het wel goed maar de AF is veel minder accuraat.
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Canon 500D close-up lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                De vraag is, of je toch niet beter bent met een goedkope tweedehands macrolens, de 500d kost bijna 200€, daarvoor heb je al een nikkor 60mm macro 1:1. Ik ben aan het twijfelen in ieder geval. de prijs van een gebruikte 500d (als je er een vind) zit rond de 100-125€.

                Overigens, Nikon heeft er ook 2 gehad in het verleden, t4 en t5 dacht ik.
                Een 60mm nikkor voor 200€?? Als je dat objectief nieuw aan die prijs vindt, koop het dan maar direct Er staat af en toe wel een 500d hier aangeboden op het forum trouwens. Ik heb zelf de 60mm nikkor maar overweeg de 500D op mijn 80-400mm, maar heeft iemand een idee van de werkafstand op 400mm? Of blijft die hetzelfde ongeacht de brandpuntsafstand?
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 500D close-up lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                  Een 60mm nikkor voor 200€?? Als je dat objectief nieuw aan die prijs vindt, koop het dan maar direct Er staat af en toe wel een 500d hier aangeboden op het forum trouwens. Ik heb zelf de 60mm nikkor maar overweeg de 500D op mijn 80-400mm, maar heeft iemand een idee van de werkafstand op 400mm? Of blijft die hetzelfde ongeacht de brandpuntsafstand?
                  Nee, natuurlijk niet nieuw, maar er staat er net eentje voor 265€ (gebruikte wel te verstaan)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 500D close-up lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                    Ik heb zelf de 60mm nikkor maar overweeg de 500D op mijn 80-400mm, maar heeft iemand een idee van de werkafstand op 400mm? Of blijft die hetzelfde ongeacht de brandpuntsafstand?
                    Daar heb ik ze ook eens op gebruikt.
                    Waarschijnlijk kan je het juist berekenenen maar ik schat dat de werkafstand op 400mm tss 40cm - 60cm zat. Het is al een tijdje geleden.
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 500D close-up lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                      Nee, natuurlijk niet nieuw, maar er staat er net eentje voor 265€ (gebruikte wel te verstaan)
                      Da's al ietsje meer maar een heel mooie prijs als die lens in goede staat is. Ik zou de mijne nooit weg doen

                      @ JePe, bedankt, het zou dus wel handig zijn voor vlinders en dergelijke, waar ik met die 60mm wel dicht moet komen. En op 400mm heb je al een goed nauwe beeldhoek. Enkel de prijs van dat stukje glas hé
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 500D close-up lens

                        Op 400mm zal je toch de sluitertijd kort genoeg moeten kunnen houden, anders heb je geen enkele scherpe foto. Ik heb de 500D ooit uitgetest op de 100-400L IS, en door de beeldstabilisatie was het nog net te doen om foto's te maken. Maar de foto's met de Sigma 150mm macro (eventueel + 1,4x extender) zijn scherper dan de foto's van de 100-400L + 500D voozetlens.

                        Op een scherpe prime zal de 500D ook veel betere resultaten geven dan op een zoomlens.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 500D close-up lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
                          Zou dit ook op een Nikon 18-200 AFS VR ED werken?
                          Ik heb hem net vrijdag samen met mijn 18-200mm VR opgehaald Gisteren heb ik deze combinatie uitgeprobeerd http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...4580829&size=o & http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...4580827&size=o Het is ingezoomd vandaar de weinig DOF
                          Last edited by Roosje; 12 november 2006, 13:48.
                          Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                          Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 500D close-up lens

                            voor ietsje meer (329 euro) heb je een Tokina 100mm macro lens ...
                            dan kan je altijd focussen...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 500D close-up lens

                              Ik heb er twee. Een 77mm versie die ik kan gebruiken op al m'n f/2.8 lenzen, handig als je vb een trekking maakt en je het ontziet om een macrolens mee te sjouwen, en een 58mm versie die ik heel dikwijls gebruik op m'n 90mm T&S lens : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/ts_flowers . Deze 58mm gebruik ik het meest.

                              Comment

                              Working...
                              X