Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitsset voor beginners

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flitsset voor beginners

    Hoi,

    Ik zou graag beginnen met portret fotografie.
    Hier op BD forum vind je heel veel terug over verschillende flitssets maar ik geraak er niet wijzer uit
    Nu heeft iedereen wel zijn voorkeur van merk maar voor een beginner zoals ik is prijs kwaliteit een must
    Na wat opzoek werk denk ik dat een set van 250W of 300W zeker wel voldoende gaat zijn.
    Nu heb ik eens gekeken en heb volgende sets gevonden:

    Falcon Eyes Studio Flitsset DE-250
    Falcon Eyes Studio Flitsset DE-300b
    Linkstar Flitsset LF-250A
    Linkstar Flitsset LF-300A

    Welke kan je mij aanraden en waarom?

    Ik heb een D20, ik neem aan dat ik nog een sync kabeltje moet kopen voor de besturing van de flits?

    Hebben jullie nog raad of tips voor mij?

    ./steven

  • #2
    Re: flitsset voor beginners

    Linkstar ken ik niet, maar FE gebruik ik zelf.
    Voor goede en/of slechte kritieken: start even de zoekfunctie op dit forum.

    Als ik moest kiezen tussen de DE-250 en de DE-300b zou ik zeker de 300b nemen. Deze is traploos regelbaar, terwijl de DE250 slechts in vaste stappen regelbaar is. Dit uit zich vooral in het onderste bereik: De 300b is regelbaar tussen 38-300 Ws, de DE200 tussen 62 - 250 Ws.

    Ik heb zelf 2 x DE300b, en daarnaast kan ik over Bowens Monolites (400WS met vaste stappen) beschikken. En ik verkies de Falconeyes!

    Je zal inderdaad voor een sync kabel moeten zorgen. Maar als je een "set" koopt, is dat er gewoonlijk inbegrepen. Een laatste tip: Kijk ook eens naar de draadloze sync oplossingen!
    https://waltertalboom.be-
    Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

    Comment


    • #3
      Re: flitsset voor beginners

      Als je kwaliteit mee vooropstelt zou ik zeker niet kiezen voor een Aziatisch product.
      FalconEyes & Linkstar komen uit dezelfde fabriek en hebben dezelfde kwaliteit en afwerking.

      Voor kwaliteit zou ik gaan voor een Europees product welke voor een iets hogere prijs toch heel wat meer kwaliteit en voordelen bied:
      Kijk eens naar deze flitsset ideaal voor starters
      Flitsset Elfo Miqro pro volledig digitaal instelbaar 250 Ws
      - Volledig metalen behuizing
      - Uiterst stabiele flitskracht max. afwijking van 0.05 f-stop
      - Traploos regelbaar van 8 ws tot 250ws in stappen van 1/10 f-stop met digitaal display 6-fstops
      - Elektronische energiedumping dus geen nutteloze flits ter ontlading van flitsbuis.
      - Zeer snelle laadtijd max. 1,5 sec.
      - Draadloos aansturen waarbij fotocel instelbaar reageert op 1ste of 2de flash
      - Deze set is zeer compact en compleet incl. draagtas.

      Comment


      • #4
        Re: flitsset voor beginners

        Ik denk er ook over een flitsset te kopen voor portret/model en kleine productfotografie. Mijn keuze zou de Linkstar LF 300 A zijn . Deze set wordt geleverd met een softbox van 60 x 90 cm. Dit is voor een huiskamerstudio denk ik een goede keus om portret en modelfoto's te maken. De flitsers zijn traploos in te stellen van 1/32e tot 1/1. Ik wil ook de sieraden van mijn vriendin fotograferen en dan is, denk ik, de traploze instelling van het flitsvermogen belangrijk. Ik heb nog gedacht aan de Falcon Eyes Studio Flitsset SS150B. Deze zal volstaan voor kleine productfotografie, maar voor portret/model levert deze set niet voldoende licht Als iemand een andere mening heeft lees ik het graag.
        Last edited by elsadeb; 10 november 2006, 22:25.
        Gegroet Auke
        Nikon en wat toebehoren

        http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

        Comment


        • #5
          Re: flitsset voor beginners

          Persoonlijk is mijn keuze gevallen op de D-lites van Elinchrom.
          Dit is voor mij een goede tussenmaat tussen amateur en pro.

          Je betaalt de helft van een pro-set maar alle accessoires (statieven, draden, draagtassen, reflectoren, ...) zijn van pro kwaliteit.
          Alleen de flitsen zijn t.o.v. de pro series iets minder maar ze moeten ergens het verschil maken natuurlijk.
          Ze zijn van plastiek en niet gekoeld en er zijn kleine handigheidjes weggenomen. Vb de pro series heeft iets meer opties op het instellicht. Maar de flitsen functioneren even sterk als de pro series. Vooral hun snelheid is een sterke troef.

          Van FE heb ik al vaak gehoord dat accessoires gesmolten zijn na een intensieve shoot vb. Van linkstar heb ik vb gehoord dat er niets van documentatie bij zit. Daar sta je dan.
          Bij mijn set zit er een instructieDVD die je heel goed op weg zet. Ik had deze graag eerder onder ogen gezien want het bundelt een pak info in een gemakkelijk consumeerbaar pakket. Je krijgt ook de ondersteuning van een pro merk.

          Je kan dan zeggen : ik doe het wel zonder documentatie enzo, die accessoires zullen wel niet smelten. Mijn ervaring is dat je daar dan op een andere manier voor betaalt : met ambetantigheid, een softbox die je niet in elkaar krijgt, problemen met garantie (de service van FE zou niet goed zijn).

          Voor mij is de D-lite set (je hebt er van 200 en 400Ws) een goede tussenweg.
          Last edited by PSG; 11 november 2006, 22:23.

          Comment


          • #6
            Re: flitsset voor beginners

            Gisteren heb ik eens gewerkt met LinkStar. Verbazend goed spul voor die prijs . Ik heb eerder wel eens gekeken naar Falcon Eyes, maar dat is wel een paar jaar terug dus misschien zijn de nadelen van F.E. inmiddels wel aangepakt. De LinkStars hebben behoorlijk stevige statieven en metalen beugels om ze vast te zetten, ze worden actief gekoeld (je kunt de behuizing zonder enig bezwaar aanpakken, ook als ze uren aangestaan hebben) en ze fitsen zelf af. De mounts zijn compatible met die van Bowens - er passen dus Bowens accesoires op (of omgekeerd, de LinkStar accesoires passen ook op Bowens ). Als het je gaat om "zolderkamer studiogebruik" is 300 Ws voldoende, anders is het wel raadzaam om een paar stappen verder te gaan (de 750Ws monoblocks zijn super!). Bedenk wel dat het vermogen teruggeregeld kan worden tot max. 1/32; in een kleine studioruimte is het daarmee niet verstandig te zwaar te gaan.

            Comment


            • #7
              Re: flitsset voor beginners

              Ja mijn bedoeling is het om in kleine ruimtes te gebruiken, zo'n 4x4m.
              Is dit te doen? is dit werkbaar.

              ./steven

              Comment


              • #8
                Re: flitsset voor beginners

                Oorspronkelijk geplaatst door iSacAt Bekijk bericht
                Ja mijn bedoeling is het om in kleine ruimtes te gebruiken, zo'n 4x4m.
                Is dit te doen? is dit werkbaar.
                4x4 is echt te klein om behoorlijk in te kunnen werken. Alleen voor headshots zou je daar nog wat mee kunnen experimenteren. Vooral qua diepte heb je echt meer nodig.

                Comment


                • #9
                  Re: flitsset voor beginners

                  Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                  4x4 is echt te klein om behoorlijk in te kunnen werken. Alleen voor headshots zou je daar nog wat mee kunnen experimenteren. Vooral qua diepte heb je echt meer nodig.
                  ook met een breedhoek lens?
                  wat is de ideale afmeting voor een standaard studio/

                  ./steven

                  Comment


                  • #10
                    Re: flitsset voor beginners

                    Oorspronkelijk geplaatst door iSacAt Bekijk bericht
                    ook met een breedhoek lens?
                    wat is de ideale afmeting voor een standaard studio/
                    Met een echte groothoeklens krijg je rare perspectivische verschijnselen: alles dat dicht bij is lijkt meteen super-groot. Ergo, grote neuzen, grote hoofden, een hand die vooruitsteekt wordt enorm etc.

                    Qua afmetingen geldt eigenlijk: hoe groter hoe beter. Maar om het enigzins te behappen schat ik dat je met 4 x 10 meter in een hoge ruimte (>3 meter) goed uit de voeten kan. Mijn studioruimte is op het smalle stuk net geen 3 meter en hij is een dikke 8 meter diep. Dat is krap an, maar voor eenvoudige bodyshots voldoet het. Note: ik schiet full-frame... idealiter op brandpuntsafstanden van 80mm of langer.

                    Comment

                    Working...
                    X