Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

    Hallo
    Waarschijnlijk koop ik me een NIKON d80 body, maar nu mijn lensprobleem: buiten het grote verschil van prijs en de lensgrootte van de twee volgende lenzen: de Nikkor 18-135mm (kitlens) en de Nikkor 18-200mm (VR). wat zijn nu de grote verschillen? (kwaliteit, gewicht, omvang, bedieningen enz...) Bij de 18-200mm is er VR (Vibration Reduction System) bestaat dat niet bij de 18-135mm en wat is dat eigenlijk?
    Tweede vraag: de sensorcleaner is niet bij de Nikon 80. kan dat een bezwaar zijn van toch nog te twijfelen en een Canon 400d te kopen waar de cleaner wel aanwezig is?
    Dank bij voorbaat

  • #2
    Re: Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

    VR beweegt lenselement mee, zodat je minder last hebt van trillingen, die je ongewild zelf met de camera maakt. Hierdoor zijn sluitertijden tot ongeveer 3 stops minder mogelijk (8x zo kort).

    De sensorcleaning van de 400D zou voor mij geen reden zijn om ervoor te kiezen. Het is natuurlijk een leuke feature (als het werkt), maar stof op je sensor zie je bijna alleen maar bij grote diafragma (vanaf f/8) en die gebruik ik zelf weinig. Het schoonmaken stelt ook niet al te veel voor.
    D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

      je haalt hier nu twee merken door elkaar nikon en canon.
      het verschil in de lenzen zit hem ongetwijfeld in de kwaliteit die ze leveren.
      zoals je al aangeeft de ene heeft VR de andere niet.
      zoek even op de nikon site naar wat nu precies VR is, hoewel het hierboven al min of meer staat.

      dan die sensorcleaning. Dit is toch iets van canon en niet nikon?
      dus ik snap deze vraag niet icm deze twee lenzen.

      Probeer eerst de zoekfunctie op dit forum want alles wat je vraagt staat al op het forum.
      Eerst zoeken en dan posten.
      Met vriendelijke groeten,
      Ronald
      www.konings.biz

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

        Oorspronkelijk geplaatst door rkonings Bekijk bericht
        ...
        dan die sensorcleaning. Dit is toch iets van canon en niet nikon?
        dus ik snap deze vraag niet icm deze twee lenzen ...
        Dat is dan ook de 2° vraag van TS. Hij vraagt zich af of dit canon-feature
        voldoende argument zou zijn om een canon te kopen ipv een nikon.

        Wat die sensor-cleaning betreft, daar weet ik niets van.

        Wat de objectieven betreft; als ik moest kiezen tussen beide objectieven,
        dan zou ik gaan voor de 18-200 VR. Hoewel het (volgens sommigen) geen
        top-lens is (lees geen f/2,8 en +10 maal zoom) heeft ze haar deugdelijkheid
        toch al bewezen. De 18-135 is fonkelnieuw en ... dat is dan afwachten.

        Mvg,
        TravelToy.
        www.christian-bailleul.be | Blog

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

          volgens mij is de eerste zin:
          "Waarschijnlijk koop ik me een NIKON d80 body"

          maar ik heb die 18-200 ook een weekje te leen gehad en de vignetting is enorm. het is ook zowieso geen 200mm lens maar eerder een 190mm

          wel een handige allroundlens maar geen topper zoals hierboven al wordt aangegeven.
          Met vriendelijke groeten,
          Ronald
          www.konings.biz

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

            Oorspronkelijk geplaatst door rkonings Bekijk bericht
            volgens mij is de eerste zin:
            "Waarschijnlijk koop ik me een NIKON d80 body"

            maar ik heb die 18-200 ook een weekje te leen gehad en de vignetting is enorm. het is ook zowieso geen 200mm lens maar eerder een 190mm

            wel een handige allroundlens maar geen topper zoals hierboven al wordt aangegeven.

            Maar de vraag die we ons moeten stellen, wil iedereen die absolute top? of is gebruiksgemak en budget voor sommigen belangrijker?

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

              daar ben ik het mee eens.... maar de vignetting is echt niet om aan te zien
              en ik heb ook niet allemaal toplenzen.

              Wat me alleen de laatste tijd er opvalt, is dat mensen een goedkope dslr kopen met 1 lens zoals een 18-200 of een 28-200 oid.
              dan vraag ik me toch af, ofdat je niet beter een goed uitgeruste compact kan kopen zoals een canon pro1 goedkoper en waarschijnlijk beter beeld kwaliteit.
              Met vriendelijke groeten,
              Ronald
              www.konings.biz

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

                Oorspronkelijk geplaatst door rkonings Bekijk bericht
                daar ben ik het mee eens.... maar de vignetting is echt niet om aan te zien
                en ik heb ook niet allemaal toplenzen.

                Wat me alleen de laatste tijd er opvalt, is dat mensen een goedkope dslr kopen met 1 lens zoals een 18-200 of een 28-200 oid.
                dan vraag ik me toch af, ofdat je niet beter een goed uitgeruste compact kan kopen zoals een canon pro1 goedkoper en waarschijnlijk beter beeld kwaliteit.
                Misschien wel, maar ... ikzelf ben ook zo begonnen omdat ik wel wist dat ik me wat meer met fotografie wilde bezig houden, maar nog niet wist met welke soort fotografie (tele, groothoek, macro).

                Dan is zo'n superzoom (18-200 of 28-300) wel interessant. Je kan dan zonder veel moeite alle stijlen eens kan uitproberen.

                Met goede "prosumers" kan dat ook, maar als je dan je stijl gevonden hebt, dan moet je weer een nieuwe body+lens kopen en ben je meer geld kwijt. Daarbij komt dan nog dat je weer een (weliswaar kortere) leercurve doormoet om met die body en lens te leren werken.

                Daarna komt het "upgraden", iets waar volgens mij de meeste topics hier op BD over handelen.

                Verder kan budget ook een reden zijn om met "goedkoop/minder goed" materiaal te beginnen en dan stilaan "duurder/minder slecht" materiaal te kopen.

                Mvg,
                TravelToy
                www.christian-bailleul.be | Blog

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

                  Meer zoom bereik is vrijwel altijd slechter in kwaliteit.
                  Tevens de reden waarom er geen 10-500 mm zoom is.

                  Nikon heeft een schitterend anti stof systeem op oa de D80. Dat heet de referentie opname. En daarnaast moet je af en toe je sensor schoonmaken.

                  Als je een camera op het oog hebt met een ingebouwde schoonmaak miep, bedenk dan wel dat zoiets maar beperkt werkt. Het meeste stof haal je er niet mee af.

                  Bij de wasmiddelen noemen ze zoiets NIEUW, en iedereen koopt het.

                  Ik heb m´n Nikon wel eens met de spiegel en sluiter open, omgekeerd op de werkende centrifuge gezet. Maar het helpt geen moer.
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                    Ik heb m´n Nikon wel eens met de spiegel en sluiter open, omgekeerd op de werkende centrifuge gezet. Maar het helpt geen moer.
                    IEP! Dit had ik toch zeker niet van jou verwacht Hans!
                    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                    MySite - All your base are belong to us - What you say

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

                      Oorspronkelijk geplaatst door fantastisch Bekijk bericht
                      3 stops minder mogelijk (8x zo kort).
                      Zou 8x zo lang niet iets effectiever zijn.......
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

                        Ik heb net mijn 18-200mm VR opgehaald voor mijn D80 Ik zelf vind het een hele fijne lens om mee te werken, tot nu toe heb ik die van mijn man geleend Het is om die lens dat ik de stap heb gemaakt naar een spiegelreflex anders was ik bij de CP gebleven. Met de CP 8800 vond ik het heerlijk dat je van het ene moment b.v een bloem kon fotograferen en een seconde later de tele kon gebruiken, daar heb ik veel gebruik van gemaakt. Hier kan je foto's vinden die ik met de 18-200mm heb gemaakt http://www.flickr.com/photos/roosjeh/tags/18200mmvr/ Ik heb ook de Canon 500D close-up lens/filter erbij gekocht die je op de 18-200 kan schroeven.
                        Last edited by Roosje; 10 november 2006, 16:11.
                        Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                        Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

                          Oorspronkelijk geplaatst door rkonings Bekijk bericht
                          Wat me alleen de laatste tijd er opvalt, is dat mensen een goedkope dslr kopen met 1 lens zoals een 18-200 of een 28-200 oid.
                          dan vraag ik me toch af, ofdat je niet beter een goed uitgeruste compact kan kopen zoals een canon pro1 goedkoper en waarschijnlijk beter beeld kwaliteit.
                          Nee, je krijgt een betere beeld kwaliteit met een Spiegelreflex en een 18-200mm VR dan met een prosumer. Ik kom van een CP 8800
                          Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                          Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

                            Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
                            Hier kan je foto's vinden die ik met de 18-200mm heb gemaakt http://www.flickr.com/photos/roosjeh/tags/18200mmvr/
                            Zijn dit allemaal foto's (pagina 1 & 2) die genomen zijn met de D80 in combinatie met de 18-200mm? (en dus niet met één van de andere lensjes die je in je bezit hebt?)
                            Zo'n scherpe foto's heb ik nog niet kunnen maken met m'n 18-135mm kitlens hoor.

                            Hiervoor stonden reeds reacties dat het geen toplens was en dat er enorme vignettering optrad...
                            Nou aan jouw foto's merk je daar niet veel van...
                            Ook op www.pbase.com staan hele goeie foto's die genomen zijn met de 18-200mm.

                            Dan is er m.a.w. een heel goede reden om voor de 18-200mm te kiezen i.p.v. voor de 18-135mm kitlens?


                            Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de twee lenzen en die een duidelijk verschil in kwaliteit zien?
                            Momenteel geen fototoestel meer!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 18-135 contra Nikkor 18-200mm en sensor cleaner

                              Oorspronkelijk geplaatst door streetbiker1977 Bekijk bericht
                              Zijn dit allemaal foto's (pagina 1 & 2) die genomen zijn met de D80 in combinatie met de 18-200mm? (en dus niet met één van de andere lensjes die je in je bezit hebt?)
                              Zo'n scherpe foto's heb ik nog niet kunnen maken met m'n 18-135mm kitlens hoor.

                              Hiervoor stonden reeds reacties dat het geen toplens was en dat er enorme vignettering optrad...
                              Nou aan jouw foto's merk je daar niet veel van...
                              Ook op www.pbase.com staan hele goeie foto's die genomen zijn met de 18-200mm.
                              Alle foto's op die twee pagina's zijn genomen met de 18-200mm VR. De meeste in combinatie met de D80, de laatste 11 is een combinatie D200/18-200mm. Op Flickr kan je ook foto's bekijken die met de 18-200mm VR zijn genomen http://www.flickr.com/groups/72604026@N00/pool/
                              Last edited by Roosje; 11 november 2006, 10:30.
                              Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                              Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                              Comment

                              Working...
                              X