Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Al je foto's bewaren op dvd.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Al je foto's bewaren op dvd.

    Hallo,

    Mijn harde schijven van de pc staan momenteel zo goed als vol.
    Oa. 30 gig aan foto's.

    Nu zit ik met het plan om al mijn foto's op dvd te branden, zodat mijn hard-disk nietmeer vol is en dat ik mijn foto's blijf bewaren. Isdit volgens jullie een goede keuze of zijn er mensen die mij afraden om de foto's op dvd te bewaren.


    groeten,
    Stijn.
    Canon EOS 1D mkIII / EOS 5D mkII +grip |EF 16-35 f2.8 L|EF 24-70 f2.8 L | EF 50 f1.4|EF 70-200 f2.8 L IS USM II | EF 300mm f2.8 L IS USM | 4x Speedlite 580EX II |Sigma 15mm fish
    een hoop sunbounce & strobist stuff

  • #2
    Re: Al je foto's bewaren op dvd.

    Mijn foto's bewaar ik op 2 afzonderlijke externe HD's. Daarenboven staan de foto's van het lopende jaar ook nog eens op mijn interne HD. Volgens mij is dat het beste en makkelijkst toegankelijke manier.

    Comment


    • #3
      Re: Al je foto's bewaren op dvd.

      Sinds ik ooit eens een volledige spindle cd-roms heb kunnen weggooien wegens loslaten van de zilveren laag, betrouw ik die dingen voor geen haar meer. Op een kleine 16 jaar heb ik nog nooit problemen gehad met harde schijven - en die dingen kosten echt geen geld meer. Dus zet ik alles op externe harddisks.
      flickr.com/wernerwattenbergh
      flickr.com/vdpsportfotograaf
      http://voetbalfotografie.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: Al je foto's bewaren op dvd.

        DVD en cd - rot, zoek maar eens in google...

        Ik zet ze op een externe HD die enkel gebruikt wordt voor foto's en brand ze nog eens op DVD. Liever een dubbele back-up maken dan later de confrontatie te moeten aangaan met teleurstellingen...
        Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

        Gratis kijkplezier Coming soon

        Comment


        • #5
          Re: Al je foto's bewaren op dvd.

          Bij mij staat een backup nemen nog op mijn todo lijstje, maar ik ben niet van plan om dat op DVD te doen.

          De prijs van een harde schijf is een fractie van de prijs van de teleurstelling als je al je fotos kwijt bent... en van de tientallen dvd's die ik al geschreven heb zijn er toch al enkele niet meer leesbaar.

          Mijn situatie is 'living on the edge', maar alles enkel op dvd bewaren is voorzeker 'over the edge'.
          _______________________________________
          Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

          Comment


          • #6
            Re: Al je foto's bewaren op dvd.

            Als je toch meer zekerheid wil, zet dan de foto's op verschillende dragers. Een harde schijf kan ook wel eens stuk gaan. Ik heb hier ooit problemen gehad met een externe harde schijf waarvan plots geen enkel bestand meer kon geopend worden, na formatteren werkt die schijf wel terug, maar ik kan niet garanderen dat er nooit iets mis zal gaan.

            Ik heb in mijn pc een tweede harde schijf gestoken, die dient alleen voor fotobestanden. Dezelfde foto's komen ook op de externe harde schijf, en de belangrijkere foto's brand ik ook op CD. Ik heb zelf nog niet veel onleesbare cd's gehad, misschien omdat ik ze nooit op de maximale snelheid brand.
            Trager branden is dus beter voor de levensduur.

            En op mijn laptop heb ik ook nog een groot deel van de foto's staan, dat geeft nog meer zekerheid.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Al je foto's bewaren op dvd.

              Ik doe het ook met (externe) harde schijven, want de eerste CD's die ik
              vroeger (zo een 6 à 7 jaar geleden) maakte zijn nu niet meer leesbaar.
              David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

              Comment


              • #8
                Re: Al je foto's bewaren op dvd.

                Ik heb ooit mijn foto's verloren en zorg er nu voor (kost wat kost) dat dit zeker niet meer kan gebeuren...vandaar...al mijn foto's staan op een NAS (zo kan ik er overal aan) waarop ook nog eens als backup een harddisk staat, dus als er eentje kapot gaat heb ik mijn foto's nog steeds
                Dvd's en dergelijke vind ik gewoonweg niet practisch
                Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                Comment


                • #9
                  Re: Al je foto's bewaren op dvd.

                  en welke NAS neem je daarvoor (merk / type), ben er ook juist naar beginnen zoeken... Lacie? Maxtor?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Al je foto's bewaren op dvd.

                    Ik gebruik een Maxtor OneTouch III 300 Gb.
                    Synchroniseert dagelijks automatisch met de interne schijf, of maakt volledige back-up of synchroniseert op vraag met één druk op de knop.
                    Bijzonder handig vind ik.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Al je foto's bewaren op dvd.

                      Ik heb de plextor PX-EH25L
                      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Al je foto's bewaren op dvd.

                        Goede raad -> koop geen goedkope cd/dvd's als je ze voor langere periode wil bewaren. Zoals eerder gezegd hebben de goedkopere versies maar een dun laagje dat los laat na een tijdje. De duurderen/betere merken hebben een laag die van hogere kwaliteit is.
                        Verder gebruik ik ook een Maxtor externe ethernet disk. Deze schijf 'hangt' dus gewoon in mijn netwerk en is overal toegankelijk.
                        www.YourConcertShots.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Al je foto's bewaren op dvd.

                          Andere tip voor cd/dvd's, leg ze in je wijnkelder, koel en donker. Anders als ze regelmatig in de zon liggen

                          Vraagje over die harde schijven: als je bvb maar 1x per 1/3/6 maand synchroniseerd, gaan ze dan langer/minder lang mee dan als je ze "constant" laat op staan. 'k Bedoel eigenlijk, kunnen ze niet komen vast te zitten door ze te weinig te gebruiken? (food for thought)
                          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                          MySite - All your base are belong to us - What you say

                          Comment


                          • #14
                            Re: Al je foto's bewaren op dvd.

                            Nog eentje voor over na te denken:

                            - is het wel veilig een 2de schijf in je pc te bouwen : kortsluiting en alles kaputt

                            - is het veilig je externe harde schijven in het zelfde stopcontact te steken (zi e 1e punt)

                            - is het veilig backups thuis te bewaren: kortsluiting -> brand -> diefstal

                            Kortom: wat is veilig en tot hoever wil je gaan... Alles kan maar is volgens mij rechtstreeks evenredig met het prijskaartje dat er aan vast hangt.
                            flickr.com/wernerwattenbergh
                            flickr.com/vdpsportfotograaf
                            http://voetbalfotografie.wordpress.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Al je foto's bewaren op dvd.

                              Oorspronkelijk geplaatst door wernwatt Bekijk bericht
                              Nog eentje voor over na te denken:

                              - is het wel veilig een 2de schijf in je pc te bouwen : kortsluiting en alles kaputt

                              - is het veilig je externe harde schijven in het zelfde stopcontact te steken (zi e 1e punt)
                              Dit lijken mij eerder fabeltjes naar mijn ondervinding, heb hier een pc staan bouwjaar 1994 en die heeft ondertussen al een 10-tal verschillende HD te slikken gekregen. Ik heb er zelfs eens 4 aangehangen met zelfgeknustelde voedingskabels maar nooit een kortsluiting meegemaakt.... Het bakje leeft nog steeds en doet dienst als lokale server...
                              Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

                              Gratis kijkplezier Coming soon

                              Comment

                              Working...
                              X