Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

starten met productfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • starten met productfotografie

    Hoi,

    Ik zou graag wat experimenteren met productfotografie. Heeft er iemand soms tips om dit zonder al te veel aanvullingen aan m'n huidig materiaal te doen?

    bedankt,

    Wouter.
    Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

  • #2
    Re: starten met productfotografie

    Met je huidige lenzen zit je goed. Hoewel macro ook heel handig is af en toe.
    Wat je wel nodig hebt is materiaal om aan productfotografie te doen; Lampen, lichttent, opname tafel, achtergronden, ondergronden, reflectiepanelen,... enz...
    Wil wel niet zeggen dat je dat MOET kopen om aan productfotografie te doen, er is veel wat je zelf kan bouwen. Als je de zoekfunctie gebruikt vind je veel hoor

    Comment


    • #3
      Re: starten met productfotografie

      een statief is ook altijd handig ... en macro idd ook ! ...
      Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
      Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

      Comment


      • #4
        Re: starten met productfotografie

        De enige "investering" die me nodig lijkt is een statief, als je die dan al niet hebt. Je kan dan gewoon wat witte vellen papier (geen A4'kes) nemen en daarmee en hoek vormen. Dan enkele witte bureaulampen richten op uw product en voila..

        Indien je een iets groter budget hebt kun je een soort box kopen voor productfotografie. Echt duur zijn die niet. Je kan dan natuurlijk nog verder gaan met refleciteschermen, speciale lampen, etc.. maar daar weet ik eigenlijk niet veel van

        Michiel
        Canon R | Leica Q
        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
        [/COLOR]

        Comment


        • #5
          Re: starten met productfotografie

          Heel veel zal afhangen van welk product je foto's gaat maken. Windturbines bijvoorbeeld zijn ook producten maar niet zo snel in een lichttentje te proppen.
          Misschien de vraag wat nauwkeuriger stellen?
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Re: starten met productfotografie

            Alvast bedankt voor de antwoorden.

            Een statief heb ik. Een Macrolens niet en wil er me momenteel ook geen kopen. Ik heb nog maar net een nieuwe body gekocht... Een setje tussenringen kan er echter wel nog af.

            Nu, het soort producten dat ik in eerste instantie wil fotograferen zijn juwelen, parfumflesjes, edelstenen en dergelijke... Dus geen zeer grote zaken...

            Nu wat licht betreft. Waar moet ik specifiek op letten? En hoe pak ik het best aan. Het lijkt me bijvoorbeeld niet gemakkelijk om de juiste schittering in edelstenen te krijgen. En hoe kan ik reflecties op glaasjes van uurwerken vermijden.

            Wouter.
            Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

            Comment


            • #7
              Re: starten met productfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door wouterdhoye Bekijk bericht
              Nu, het soort producten dat ik in eerste instantie wil fotograferen zijn juwelen, parfumflesjes, edelstenen en dergelijke... Dus geen zeer grote zaken...

              Nu wat licht betreft. Waar moet ik specifiek op letten? En hoe pak ik het best aan. Het lijkt me bijvoorbeeld niet gemakkelijk om de juiste schittering in edelstenen te krijgen. En hoe kan ik reflecties op glaasjes van uurwerken vermijden.

              Wouter.
              Een studioflits is dus perfect en denk niet dat er iets is wat dat echt kan vervangen. De kleurtemperatuur van een gewone lamp is te laag, hoewel je dat met de witbalans wel redelijk goed kan krijgen.
              Een daglichtlamp zou in dit geval beter zijn.

              Echter blijft het nadeliger met lampen te werken omdat deze ten eerste helemaal niet zo'n mooi verspreid en difuus licht kunnen geven en op de tweede plaats omdat deze veel te weinig licht produceren.
              Als je 3 difussors gebruikt tussen de lamp en het product heb je al héél veel lichtverlies. Laat staan dat je met reflectieschermen wil werken. Dan ga je nooit op hoge diafragma's kunnen werken en zit je altijd met langere sluitertijden. Is niet aangenaam om te werken.

              Ik zeg niet dat het onmogelijk is zonder studioflitsers, er zijn vele manieren.
              Met ZO een kit is het wel aangenaam om met lampen te werken, maar hier betaal je al rap 800€ voor. Hier kan je wel veel met het licht omdat je zo kort op het onderwerp zit. Het nadeel is wel dat er enkel kleinere producten op passen.

              Wil jij het goedkoop oplossen bouw dan zelf zo iets. Papier, plexiglas, lampen voor de opstelling en kalkpapier voor de softboxen moet voldoen. Wel altijd zorgen dat je goed kortbij zit met je licht anders ga je toch een lichttentje moeten bouwen om reflecties te vermijden.
              Last edited by Maarten_T; 8 november 2006, 23:24.

              Comment


              • #8
                Re: starten met productfotografie

                Zoals al eerder vermeld een macro is wel handig, verder kan je met wat fantasie veel zelf in elkaar knutselen. door de kleine objecten die je wil fotograferen dien je geen grote studio uitrusting te bezitten.
                Je werkt digitaal dus je kan perfect sterke waar gewone lampen gebruiken en door middel van een grijskaart de WB aanpassen.
                Een goed boek over productfotografie vind je in de reeks van pro lightning.
                met aanvullende info over hoe bepaalde opnames tot stand kwamen en welke voorbereidingen getroffen werden om het product zo te kunnen fotograferen
                Vriendelijke groeten,Raf

                www.rafvandenbogaert.be

                Comment


                • #9
                  Re: starten met productfotografie

                  misschien dat je hier iets aan hebt:

                  Comment


                  • #10
                    Re: starten met productfotografie

                    Enkele leuke links, sommige commercieel, maar met info :

                    tabletopstudio.com

                    zelfbouw light_box_light_tent

                    strobist zelfbouw

                    Voor kleine voorwerpen kan je nog lampen gebruiken. Liefst daglichtlampen met een hoge CRI, zie ook de pagina bij marc-en-ciel.be : licht. Je zal dan - best - wel een statief moeten gebruiken. Dat statief staat dan wel in optimale omstandigheden : binnen (zonder wind) en op een vlakke ondergrond, m.a.w. het moet geen super duur statief te zijn.

                    Alain

                    Comment


                    • #11
                      Re: starten met productfotografie

                      Hartelijk bedankt voor al de tips!

                      Ik denk dat ik snel zal beginnen knutselen en experimenteren. Ook bedankt voor de nuttige links. Heb reeds heel wat bijgeleerd.

                      Heb ondertussen ook al een setje tussenringen dus er zullen snel ook wel wat bescheiden resultaten komen.

                      groetjes,

                      Wouter.
                      Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

                      Comment

                      Working...
                      X