Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ontwikkelmateriaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ontwikkelmateriaal

    Hallo,

    Ik zou voor de avondschool nog producten voor ontwikkeling (ontwikkelaar, stopproduct, fixeer) moeten hebben.
    Ook fotopapier moet ik nog aanschaffen.
    Kan ik die gewoon bij de fotohandelaar vinden? Waar kan ik ze anders vinden?
    Zijn er andere locaties waar ik dergelijk materiaal kan vinden?


    p.s.: tips (of dingen waar ik op moet letten) voor de eerste ontwikkelbeurt zijn ook welkom
    Canon 30d + 28-135mm IS USM

  • #2
    Re: Ontwikkelmateriaal

    p.s. nr. 2 : ik ben van regio Tienen - Leuven - Diest, dus locaties in deze omgeving zou uiteraard het beste zijn.
    Canon 30d + 28-135mm IS USM

    Comment


    • #3
      Re: Ontwikkelmateriaal

      Oorspronkelijk geplaatst door Rocca Bekijk bericht
      Hallo,

      Ik zou voor de avondschool nog producten voor ontwikkeling (ontwikkelaar, stopproduct, fixeer) moeten hebben.
      Ook fotopapier moet ik nog aanschaffen.
      Kan ik die gewoon bij de fotohandelaar vinden? Waar kan ik ze anders vinden?
      Zijn er andere locaties waar ik dergelijk materiaal kan vinden?


      p.s.: tips (of dingen waar ik op moet letten) voor de eerste ontwikkelbeurt zijn ook welkom

      Bij de betere fotozaak.
      Om een idee te geven wat ik gebruikte :

      Filmontwikkelaar : T-Max

      Papierontwikkeling :

      Ontwikkelaar (developer) Agfa Neutol Neutraal
      Stopbad : Ilfostop
      Fixeer : Agefix

      Papier : Ilford Multigrade Pearl



      Papier heb je normaal in 2 soorten wat materiaal betreft:

      Bariet
      PE

      Beide in glanzend, parel of mat.

      Wat contrast betreft :

      Vast contrast (0,1,2....)

      Multigrade (variabel met filters)


      Van waar ben je ongeveer ?

      Comment


      • #4
        Re: Ontwikkelmateriaal

        Oorspronkelijk geplaatst door Rocca Bekijk bericht
        p.s. nr. 2 : ik ben van regio Tienen - Leuven - Diest, dus locaties in deze omgeving zou uiteraard het beste zijn.

        Ok, je vindt in Leuven veel bij FOTOKAR (ook al geniet hij meer faam dan naam, hij heeft veel in stock)
        In Diest vroeger bij Studio 73, maar weet niet dat dat nog zo is...

        Comment


        • #5
          Re: Ontwikkelmateriaal

          Oke picasso... das al een hele hulp. Bedankt !
          Canon 30d + 28-135mm IS USM

          Comment


          • #6
            Re: Ontwikkelmateriaal

            kent niemand een online winkel waar ze dat gedoe goedkoper aanbieden??
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: Ontwikkelmateriaal

              Misschien nog even dit : let goed op vervaldatum, dit materiaal gaat niet zo vlot meer over de toonbank.
              Vooral bij ontwikkelaar kan je dat ook aan de kleur zien, kleurloos tot lichtbruin ok, te donker bruin Neem een bus die wat verder naar achter staat
              Stopbad kan je trouwens door gewone azijn vervangen indien niets anders bij de hand
              Fixeren is het belangrijker dan stoppen.

              Comment


              • #8
                Re: Ontwikkelmateriaal

                Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                kent niemand een online winkel waar ze dat gedoe goedkoper aanbieden??
                Probeer eens bij Grobet ???

                Comment


                • #9
                  Re: Ontwikkelmateriaal

                  Nogmaals Thanx Picasso
                  Canon 30d + 28-135mm IS USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ontwikkelmateriaal

                    Informeer anders eens bij Meurs (Hasseltsestraat Diest). Daar kon je vroeger alle producten en papier kopen, inclusief Ilford film op 30-meter rollen en goedkope Oost-duitse produkten. (Sla me dood, maar ik weet van die laatste zelfs de merken niet meer). Ik gebruikte zelf vooral Ilford: ID-11, Perceptol en Microphen als filmontwikkelaars. Hypam als film-fixeer. Ik werkte vooral met FP4 en HP5 films. Voor papierontwikeling werkte ik meestal met Bromophen, maar ook af en toe met Agfa-materiaal (maar daarvoor zal ik nog dieper in mijn geheugen moeten graven) Maar ja, aangezien ik al zo'n 10 jaar geleden gestopt ben met zelf ontwikkelen, weet ik niet of hij nog stock heeft. Want misschien is ie ook al volop de digitale toer op.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ontwikkelmateriaal

                      Weet zelfs niet dat Meurs er uberhaupt nog is
                      Is dat merk niet TETANOL ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ontwikkelmateriaal

                        Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                        Weet zelfs niet dat Meurs er uberhaupt nog is
                        Is dat merk niet TETANOL ?
                        Die was er tot enkele maanden geleden toch zeker nog (ik kom nog zelden in de Diestse binnenstad): Meurs Guy foto Bvba Hasseltsetraat 6 013 33 70 13. Tetenal is idd ook een naam van ontwikkel-chemicaliën die bij me een belletje doet rinkelen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ontwikkelmateriaal

                          Als het niet te ver is...bij Bartok in Hasselt...en deze hanteert ook nog redelijke prijzen. Wij hebben er met de avondles al ons materiaal gehaald.
                          Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ontwikkelmateriaal

                            Koop je producten in poeder dat je moet aanlengen met water, zo blijft het langer vers.
                            En als je niks vindt kun je nog altijd bij de drogist de ingredienten apart kopen en zelf mengen. Zo deed m'n vader het vroeger met puike resultaten. Recepten vind je wel op internet, zelfs van de klassieke Kodak-chemicaliën. Heb trouwens nog een boek met recepten in.
                            Last edited by pol parasol; 7 november 2006, 22:07.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ontwikkelmateriaal

                              Goh ... hier komen echt leuke reacties op...
                              Waar is de tijd toch heen eigenlijk hè, als je dit allemaal leest. Tegenwoordig is het maar knopje drukken, kijken of 't goed is en eventueel aanpassen

                              Vind het wel leuk dat we met avondschool nog ontwikkelen. Zit nu reeds een hele week verdomd ongeduldig te wachten naar het resultaat van mijn opdracht... Het heeft wel iets zo... die spanning... zolang de resultaten dan maar zullen meevallen, is het geen probleem.

                              In elk geval allen bedankt voor de hulp. Zal zeker morgen een aantal winkels contacteren met de gekregen informatie.
                              Canon 30d + 28-135mm IS USM

                              Comment

                              Working...
                              X