Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

    Naar aanleiding van enkele mussenfoto's gemaakt in eigen tuin kreeg ik heel wat PM's van andere BD-ers die wilden weten hoe je dit juist aanpakt.

    Vandaar dit topic met mijn tips & truuks. Gezien ik absoluut niet pretendeer alle wijsheid in pacht te hebben nodig ik graag anderen uit om hun ervaringen en tips hier bij te schrijven. Zo kunnen we allemaal iets bijleren.

    1. De omgeving
    Al te veel tuinen bestaan uit een groot grasveld dat afgebakend is met een kortgeschoren haag. Dit ziet er groen uit maar is eigenlijk een soort woestijn die onaantrekkelijk is voor zowel insekten als vogels. Als je er de plaats voor hebt is het aanplanten van bessendragende struiken zeker een aanrader. Het is hier een plezier om zien hoe merels, lijsters, koperwieken, kramsvogels, spreeuwen en andere vruchtenetende vogels smullen van de bessen in de hulst. Een andere topper bij de vogels in het voorjaar is de Mahonia. Ook de bottels van hondsroos zijn populair. Onder de appelbomen laat ik ook steeds wat late valappels liggen. Interessante hapjes voor de vogels en zelfs in november af en toe voor de laatste Atalanta vlinders.

    2. De voedertafel
    Plaats je voedertafel niet in the middle of nowhere. Ze mag vrij staan maar niet te ver van omringende struiken en bomen. Veel vogels kijken (soms letterlijk) de kat uit de boom alvorens te komen eten. Vaak zie ik groepen vogels wachten tot de mezen beginnen te smullen om voorzichtig dichterbij te komen. Om dan even snel weer weg te vliegen als de hooligan van de voedertafel (het roodborstje !) weer de baas komt spelen. Eenmaal de vogels gewend zijn aan de voedertafel komen ze makkelijk dichterbij. En de ene soort trekt de andere aan. En opvallend is dat grote vogels (kauw, spreeuw, gaai, ekster) véél schuwer zijn dan de kleintjes.

    De voedertafel heb ik gemaakt van oude boomstronken vol gaten. Het leuke is dat je het voer in die gaten kunt stoppen. De vogeltjes hebben even tijd nodig om de zaak te bestuderen (dan krijg jij de tijd om goed te focussen) en je krijgt geen storende zaden en pinda's op je foto. Ik heb de stronken ook laten overgroeien met wat klimop. Het maakt de zaak nog natuurlijker voor de vogels en geeft wat extra's aan de foto. Mos kan ook maar dat blijft meestal niet lang liggen.

    Boven de voedertafel hang ik een paar mezenbollen. Maar veel belangrijker zijn pinda's. Sijsjes bijvoorbeeld zijn totaal niet geïnteresseerd in wat er op de voedertafel ligt maar wel in de netjes met pinda's. Als er veel zitten landen ze wel op de boomstronk om vandaar hun plaatsje te veroveren op het netje.

    Achter de voedertafel heb ik een open ruimte van zo'n 5 meter diep. Gegarandeerd mooie achtergronden wanneer je de lens openzet. Ik fotografeer richting noord-oost. Bij opkomende zon krijg ik een warm tegenlicht en later op de dag profiteer ik van een mooi belichte voedertafel met de zon uit het zuiden. Ik stel wel vast dat er altijd meer vogels zitten bij bewolkte lucht en bij regen of sneeuw dan bij zonnig weer. Ik weet niet waarom.

    Voer: Ik koop bij de lokale AVEVE winkel altijd een grote zak strooivoer wat ik meng met een zaadmengeling voor zangvogels en patékorrels voor vruchtenetende vogels. En natuurlijk de onvermijdelijke ongebrande pinda's. Het helpt zelfs om een onzichtbaar deel van de stronk in te smeren met wat pindakaas. Vorig jaar kwam er steeds opnieuw een bonte specht smullen van het goedje.

    Als je de voedertafel in het weekend bouwt kan je de hele week lang zorgen dat er steeds voer aanwezig is voor de vogels. Zet je schuilplaats ook lang op voorhand klaar. In het volgend weekend kan je dan genieten van je voorbereidend werk, de vogeltjes zijn het al gewoon.

    (even een snelle foto gemaakt in het donker ter illustratie)





    3. De schuilplaats.

    Ik werk met een schuiltentje dat ontworpen is voor de jacht. Er bestaan heel wat meer soorten.In den beginne werkte ik met een driepikkel van sjorhout met een camouflagedoek over. Werkt even goed maar is onhandig om mee te nemen. Het tentje staat op ongeveer 4,20 meter afstand van de voedertafel.
    Zorg voor een degelijke stoel want het wachten kan soms lang duren. Fototoestel op statief, lens door een opening en voor de rest je hoofd binnenhouden. Het grote voordeel van het tentje dat ik gebruik is dat het binnenin een soort coating kreeg waardoor je zelfs bij openstaand 'raam' bijna niet ziet dat er iemand inzit.
    Sommigen raden aan de lens te camoufleren. Ik weet niet waarom want tijdens het fotograferen gebeurt het meer dan eens dat vogeltjes op de lens komen zitten om de voedertafel te bestuderen. Echt leuk om zo'n beestje vanop 30 cm te bekijken vanuit je tentje. Wel belangrijk is het om je lens niet te bruusk te bewegen. Meestal heb je toch voldoende tijd om je compo te maken, ook als je alles rustig doet. Da's trouwens een onbetaalbare anti-stress oefening.

    4. Ambetanterikken

    De enige storende factor zijn rondzwervende katten die natuurlijk afkomen op al die lekkere vogeltjes. In volle winter heb ik ook soms bezoek van een sperwer of een buizerd. Dan zijn de kleintjes natuurlijk weg en het duurt wel een tijdje eer ze terugkomen. O ja, ook tortelduiven kunnen je fotomoment verbrodden.

    Misschien boeiend om te vermelden dat mijn tuin (die best wel groot is) niet in het bos ligt maar onder de kerktoren. Een stadstuin hoeft zeker geen belemmering te zijn om al dat moois te kunnen zien. Mijn persoonlijke smaak is dat je best die kitcherige voederhuisjes vermijdt en zorgt voor een natuurlijk uitziende voedertafel. Het levert veel mooiere foto's op.

    5. Gebruik de zoekfunctie

    Er zitten op BD heel wat fotografen die véél meer ervaring hebben met vogelfotografie dan ikzelf. Heel wat dingen heb ik dan ook van hen geleerd. Gebruik de zoekfunctie op BD om pakken boeiende info te vinden.

    Voila, ik hoop jullie hier mee van dienst te zijn geweest. Veel plezier!
    Last edited by pendragon; 6 november 2006, 20:39.
    Meer foto's op mijn website

  • #2
    Re: Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

    Dat heet dan: info en ervaring delen met anderen.
    Heel, heel erg bedankt.

    Comment


    • #3
      Re: Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

      Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
      Dat heet dan: info en ervaring delen met anderen.
      Heel, heel erg bedankt.
      Da's graag gedaan en 't is veel minder werk dan 40 PM's te beantwoorden
      Meer foto's op mijn website

      Comment


      • #4
        Re: Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

        Hey, bedankt voor al deze handige tips... met de winter in aantocht gaan deze zeker van pas komen on de lange saaie weekends te vullen
        meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

        Comment


        • #5
          Re: Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

          Interessant, Jan! Bedankt voor de info.
          Dergelijke artikels mag men ook steeds (eerst) naar de redactie sturen voor publicatie op de BD-website, BTW.

          Willy
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Re: Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

            Strooivoer en pinda's zijn in mijn ervaring ook veruit het meest werkzaam gebleken. De mezenbollen hang ik niet meer, stom zicht en ze komen net zo goed aan het strooivoer aanzitten; Trouwens de koolmezen en vooral de pimpels zijn al brutaal genoeg zo. Met strooivoer lok je bovendien vinken, sijsjes en verschillende zeldzamere doortrekkers die je aan de bollen niet krijgt. Enig nadeel zijn de bosduiven : op een kwartiertje maken die heel je voederplek schoon. De pinda's leg ik gedeeltelijk los en gedeeltelijk in een metaalgaas cilinder. Ik krijg daar namelijk heel de winter door Vlaamse gaaien op en die nylon netjes houden het gewoon niet. De merels en de lijsters krijg je idd op rottende appels, ook natuurlijk op verschillende zaaddragende struiken.
            Wat ik ook wel doe als het naar het vriezen toe gaat, is gewone noten die ik meebreng uit het veld met schelp en al kapotslaan met de hamer en die mengeling strooien, ze pikken dan de nootresten ervantussen en daar hebben ze effe hun bezigheid aan.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Interessant, Jan! Bedankt voor de info.
              Dergelijke artikels mag men ook steeds (eerst) naar de redactie sturen voor publicatie op de BD-website, BTW.

              Willy
              Ok, maar dan ik ze niet meer aanpassen. Er zijn nog wel dingen die ik ga toevoegen maar die me nu (terwijl ik eigenlijk bezig ben met nota's voor het werk) niet te binnen schieten.

              Maar als je de tekst wil publiceren op BD dan doe je maar. Wacht wel nog een paar dagen.

              Cheers,

              Jan
              Meer foto's op mijn website

              Comment


              • #8
                Re: Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

                Inderdaad enorm bedankt Pendragon !!! Onze tuin wacht ook vol liefde op de komst van de vogeltjes... En wij erbij
                Hilde

                Comment


                • #9
                  Re: Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

                  Jan, bedankt voor deze nuttige info.
                  Heel tof dat je deze ervaringen met ons wil delen.
                  Groetjes
                  Valere

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

                    Op onze wenken bediend! Bedankt Jan.
                    Mijn foto´s zijn hier te bekijken: http://www.pbase.com/marga_dd
                    en hier http://www.als-kat-en-hond.nl
                    Ik fotografeer met Olympus E3 en E 510

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

                      inderdaad, zeer duidelijke en goede uitleg,

                      alles gaat dit weekend in gereedheid gebracht worden,
                      dan rest er mij nog 1 ding;

                      de lens.

                      Ik lees dat je met een Sigma 400 mm apo schiet,

                      nu ik ben op zoek naar een prime,
                      een 300 f4 of een 400 f5.6

                      Is die laatste die van jou?
                      maar ik vind die niet van Sigma...
                      Fotogallery
                      My Pictureblog

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

                        Praktisch vraagje: hoe hoog is je voedertafel dan ongeveer ? 1m ? 1,5m ?
                        Ik veronderstel dat je de camera even hoog opstelt als de vogeltjes op de voedertafel ?
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

                          dit is erg boeiend en leerrijk om te lezen, bedankt om dat hier met ons te delen
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                            Praktisch vraagje: hoe hoog is je voedertafel dan ongeveer ? 1m ? 1,5m ?
                            Ik veronderstel dat je de camera even hoog opstelt als de vogeltjes op de voedertafel ?
                            Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                            Voor het maken van de foto's heb ik een soort voedertafel gebouwd (ong. 1 meter boven de grond) van oude, vermolmde stronken en stammen.
                            aub
                            [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het "hoe fotografeer ik vogeltjes in eigen tuin' topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
                              aub
                              Auw Te snel gelezen zeker
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X