Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Dx : Wat na de AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Dx : Wat na de AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED

    Hallo ,

    Graag zou ik van iemand willen weten wat ik kan doen aan 't volgend probleem.Ik gebruik nu de AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED die in een pakket zat samen met mijn nikon D50 en de AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6G ED.

    Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar natuurfotgrafie en merk nu wel dat ik soms wat tekort kom met de 55-200 qua dieren en voorwerpen korterbij halen , de afstand is soms te groot om een duidelijke foto te trekken.

    Wat kan je nu het best doen als je een beetje kijkt naar prijs/qualiteit , de 55-200 van de hand doen en op zoek gaan naar een lens met meer zoombereik of overgaan tot de aanschaf van een teleconverter , dan ook mss beter die van nikon zelf kopen , x 2 voor 435 € of wat zouden jullie doen ?

    Ik vraag het hier maar even omdat mensen vaak spijt krijgen achteraf van hun aankoop en daarom vraag ik de raad aan mensen met meer ervaring

    Mvg Snipes

  • #2
    Re: Nikon Dx : Wat na de AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED

    Ik zou gaan voor een ander objectief (en zal ik ook doen. Ik heb ook een 55-200 en wil er graag een grotere tele bijkopen).

    De 55-200 is al niet lichtsterk, en met een teleconvertor zal het er niet op verbeteren. Ook, die teleconvertor is dubbel zo duur als je objectief. Ik vind het ergens niet logisch .

    Wat is het budget dat je aan een nieuw objectief wilt geven?

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Dx : Wat na de AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED

      Zou toch niet ver boven de 750 euro mogen komen...

      Mss tweedehands degelijkere lenzen voor minder geld ?

      Mvg Snipes

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Dx : Wat na de AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED

        zoek wat rond, met wat geduld vind je 2ehands wel iets... ben ik ook aan het doen, en vandaag viel plots een mini trekker uit de lucht van bij iemand die 8km van mij vandaan woont...
        Geduld is dus de boodschap...
        ik ben zelf ook aan het kijken naar een 100-300 of een bigma...
        One life, live it!
        vernieuwde site: natuurbeeld

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Dx : Wat na de AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED

          Zou zeker ook geen TC kopen voor je lens, dat is weggesmeten geld.

          Opties zijn:
          Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR (nog niet te verkrijgen)
          --> Beeldstabilisatie kan belangrijk zijn, tele mogelijks te weinig.

          Sigma 100-300mm F/4.0 EX DG APO samen met een Sigma 1.4x TC (te duur ?)
          Sigma 135-400mm F/4.5-5.6 DG APO
          Sigma 170-500mm F/5-6.3 DG APO (te duur?, zwaar en vervangt uw 55-200 niet)

          Als goedkope oplossing zijn er diverse 70-300 lenzen, maar mogelijks kom je hiermee te kort voor het fotograferen van dieren. (Dit dient toch min. 600mm te zijn in kleinbeeld, dus 400mm bij digitaal)

          Een teleconverter (TC) is enkel te gebruiken met snelle lenzen. Het totale diafragma dient < f5.6. Dus f4 + 1.4x = 5.6 of 2.8 + 2x = 5.6.

          Verder heb je vrij veel kwaliteitsverlies met een 2x TC. (eigen ervaring in dit uit tests). De 1.4x TC van Nikon, Canon en Sigma zijn uitstekend. (Heb zelf de 1.4x en 2x APO TC van Sigma).
          Te veel lenzen en te weinig tijd.
          http://pentaxlenstest.blogspot.com/

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Dx : Wat na de AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED

            Lees het objectief advies op m'n Nikon site !
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment


            • #7
              Re: Nikon Dx : Wat na de AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED

              Heel cheap alternatief: een tweedehands Sigma 400/5.6. Vaak al te krijgen voro 200 euro. Heeft een enorm bereik. Over de prestaties weet ik helaas niets.
              Of anders een tweedehands Nikon 300/4. Te krijgen voor ongeveer 450 euro.
              D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

              Comment


              • #8
                Re: Nikon Dx : Wat na de AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED

                Denk dat ik zou moeten gaan toch voor 400 mm digitaal , vraag me wel af hoe het komt dat hier veel over sigma altijd terugkomt , zijn deze lenzen beter dan de nikkor lenzen of ligt het verschil in de prijs ?

                Geen ervaring met Sigma vandaar mijn vraag , weet alleen dat je met mijn huidige lens niet kort genoeg kunt komen voor een degelijke shot dus zal toch moeten uitkijken voor een andere , misschien hier ergens bij aangeboden iets tussen .

                Alvast bedankt voor jullie hulp

                Mvg Snipes

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon Dx : Wat na de AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED

                  Oorspronkelijk geplaatst door Snipes Bekijk bericht
                  Zou toch niet ver boven de 750 euro mogen komen...

                  Mss tweedehands degelijkere lenzen voor minder geld ?

                  Mvg Snipes
                  Een heel goed begin is de Sigma 70-200 f/2,8 + 1.4 teleconvertor. Met deze
                  combinatie kom je uit op 280 mm f/4.

                  Dit objectief is snel, stil, van goede kwalitiet (zowel optisch als qua bouw)
                  en nog betaalbaar. 2° hands zijn ze te vinden om en bij de 600 euro. De 1.4
                  convertor kost nieuw rond de 200 euro.

                  Die convertor is dan ook nog goed bruikbaar als je later de grotere (en
                  duurdere) Sigma 120-300 f/2,8 wil kopen (komt dan op 420 f/4).


                  Nog even dit : 200mm is niet altijd 200mm. Er is ooit een test geweest van
                  de 18-200 (welk merk weet ik niet meer) en die kwam met zijn 200mm
                  toch beduidend korter dan de andere 200mm zoom waarmee vergeleken
                  werd.

                  Hoe dan ook : 200 mm is zelfs nog te kort voor zoo-fotografie, laat staan
                  voor echte wild-life fotografie. Daar is het minimum een 400mm
                  objectief voor nodig.

                  Mvg,
                  TravelToy
                  www.christian-bailleul.be | Blog

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon Dx : Wat na de AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED

                    Sigma komt hier vaak terug omdat deze relatief goede lenzen maken voor diverse merken welke aanzienlijk goedkoper zijn dan de merklenzen. De toplenzen en fabrikagekwaliteit van de merklenzen is meestal wel beter. Er zijn ook nog ander merken zoals Tamron welke uitsteken profesionele lenzen maakt (SP serie) en de budgetmerken zoals Vivitar en Soligor. En hierbij was ik bijna Tokina vergeten welke hele degelijke lenzen maakt met redelijke beeldkwaliteit.

                    Keuze te over dus.

                    Zo'n Sigma 400/5.6 is misschien geen slechte keuze zoals hier is aangehaald, echter koop wel een APO versie (of APO macro).

                    Zelf heb ik lenzen van Pentax, Tamron, Tokina en Sigma.
                    Te veel lenzen en te weinig tijd.
                    http://pentaxlenstest.blogspot.com/

                    Comment

                    Working...
                    X