Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sneeuw te wit

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sneeuw te wit

    Beste forumleden,

    Ik volg het forum, maar post niet zo vaak. Mag ik me toch een vraagje veroorloven?
    Voor het eerst ernstige sneeuw sinds ik een digitale camera heb,trok ik een aantal foto's met de adviezen over belichting indachtig. Kinderen in de sneeuw, dus, exposure value + 1. Helaas, ook de flash bleef (automatisch) actief en de foto bleef wit (met adobe kon ik er enige contouren uithalen). Alles op automatisch en EV op 0, kreeg ik best aardige foto's. Foto's werden genomen om ongeveer 3 uur in de namiddag terwijl het sneeuwde.
    Heb ik het verkeerd begrepen of zijn de automatische instellingen zo goed dat ik me nergens meer druk moet over maken.
    Sony F707

  • #2
    Je hebt niet misbegrepen.

    1 of 2 stoppen overbelichten kan nodig zijn in de sneeuw: dit zal echter enkel noodzakelijk zijn als op de foto praktisch niets anders dan sneeuw bevat (landschap) en bovendien de zon op de sneeuw schijnt.
    Als er bijna geen sneeuw in beeld komt (of dit niet het hoofdthema is) en de zon schijnt niet, dan zal weinig of geen compensatie noodzakelijk zijn.

    Naar ik uit uw vraag meen op te maken, zijn uw kinderen het belangrijkste in de foto en staan ze dus waarschijnlijk in het midden van de foto. De camera zal de (automatische) belichting daarop instellen. Bovendien sneeuwde het, dus de kans dat de zon scheen is ook gering.
    Dus zou het enkel nog afhangen van het gedeelte sneeuw op de foto of er moest overbelicht worden of niet. 1 stop lijkt me dan in ieder geval veel, eerder 1/3 stop of, zoals je zei, helemaal geen

    Comment


    • #3
      Dank voor uw reactie. Uw antwoord was verhelderend.

      Comment

      Working...
      X