Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke monitor splitter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke monitor splitter?

    Ik heb gisteren gratis en voor niets 2 17" CRT-schermen gekregen!
    Samen met mijn 17" TFT komt dat dus op een totaal van 3 monitoren.
    Nu heb ik dus een monitor splitter nodig..... maar daar ken ik dus evenveel van als van de paringsdans van de Zuid-Oostafrikaanse onderwaterparkiet: niks dus.
    Ik weet niet of er verschillende soorten van monitorkabels bestaan, maar mijn schermen hebben in ieder geval alle 3 een zelfde VGA-kabel.

    Wie kan me helpen? Wat is goed, wat is slecht?


    (PS: Vooraleer de discussie op gang komt; ik ben nog steeds een onvoorwaardelijke fan van een CRT-scherm. Ik wil best geloven dat een Eizo tft-topmonitor zeker even goed is, maar volgens mij is er toch een substantieel verschil tussen 2x € 2.000 en 2x € 0... )

  • #2
    Re: Welke monitor splitter?

    Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
    Ik heb gisteren gratis en voor niets 2 17" CRT-schermen gekregen!
    Samen met mijn 17" TFT komt dat dus op een totaal van 3 monitoren.
    Nu heb ik dus een monitor splitter nodig..... maar daar ken ik dus evenveel van als van de paringsdans van de Zuid-Oostafrikaanse onderwaterparkiet: niks dus.
    Ik weet niet of er verschillende soorten van monitorkabels bestaan, maar mijn schermen hebben in ieder geval alle 3 een zelfde VGA-kabel.

    Wie kan me helpen? Wat is goed, wat is slecht?


    (PS: Vooraleer de discussie op gang komt; ik ben nog steeds een onvoorwaardelijke fan van een CRT-scherm. Ik wil best geloven dat een Eizo tft-topmonitor zeker even goed is, maar volgens mij is er toch een substantieel verschil tussen 2x € 2.000 en 2x € 0... )
    Eerst en vooral een videokaart hebben die dat ondersteunt. Denk niet dat je een vga output kan splitsen naar 2 monitors. Een dvi uitgang daarmee kan je dat wel.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: Welke monitor splitter?

      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
      Eerst en vooral een videokaart hebben die dat ondersteunt. Denk niet dat je een vga output kan splitsen naar 2 monitors. Een dvi uitgang daarmee kan je dat wel.
      Hoe lossen ze dat dan op in sommige computerwinkels, daar zie je soms wel 20 monitoren die hetzelfde beeld weergeven, en dat was ook al zo toen er nog nog geen dvi bestond.

      Er zal dus wel een manier zijn om hetzelfde (analoge) signaal naar meer monitors tegelijk te sturen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke monitor splitter?

        Er bestaan inderdaad convertors, die een VGA signaal "uitsplitsen" naar meerdere VGA monitoren. Leverancier hiervan is bijvoorbeeld Blackbox. (www.blackbox.be). Ik gebruik deze -op het werk- om een VGA signaal naar 4 monitors te sturen. Reken er wel op dat dit prof materiaal is met een prof prijskaartje.
        https://waltertalboom.be-
        Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

        Comment


        • #5
          Re: Welke monitor splitter?

          Net even gekeken: mijn grafische kaart is een NVIDIA GeForce 6600.

          Comment


          • #6
            Re: Welke monitor splitter?

            Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
            Net even gekeken: mijn grafische kaart is een NVIDIA GeForce 6600.
            Dat is de chipset die op de grafische kaart gebruikt wordt. Deze chipset ondersteunt 2 beeldschermen plus een TV-out (SVHS).

            Mijn Asus kaart gebruikt ook de nvidia geforce 6600 en brengt deze 3 uitgangen naar buiten: 1 onder de vorm van VGA en 1 onder de vorm van DVI. Er was wel een convertor van DVI naar VGA bijgeleverd. En dan natuurlijk nog een super vhs uitgang.

            Als het de bedoeling is om een VGA-signaal gewoon te splitsen zie ik er het nut niet echt van in. Dan zie je op beide beeldschermen gewoon hetzelfde.
            _______________________________________
            Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

            Comment


            • #7
              Re: Welke monitor splitter?

              Oorspronkelijk geplaatst door top Bekijk bericht
              Als het de bedoeling is om een VGA-signaal gewoon te splitsen zie ik er het nut niet echt van in. Dan zie je op beide beeldschermen gewoon hetzelfde.
              Nee, het is de bedoeling dat ik op de 3 monitoren 3 verschillende schermen kan zien.

              Comment


              • #8
                Re: Welke monitor splitter?

                Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                Nee, het is de bedoeling dat ik op de 3 monitoren 3 verschillende schermen kan zien.
                Dan moet ge niet zoeken naar ne splitter of een of ander extern boxske. Dan moet je zien of je grafische kaart het ondersteunt. Kijk eens achteraan aan je computer of je nog wat VGA uitgangen of DVI uitgangen vindt. Voor een DVI uitgang bestaan er namelijk convertors om naar VGA om te zetten.

                Nu de meeste kaarten ondersteunen 2 monitors en een TV. Je zal waarschijnlijk een extra grafische kaart moeten kopen.
                _______________________________________
                Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

                Comment


                • #9
                  Re: Welke monitor splitter?

                  Oorspronkelijk geplaatst door top Bekijk bericht
                  Dan moet ge niet zoeken naar ne splitter of een of ander extern boxske. Dan moet je zien of je grafische kaart het ondersteunt. Kijk eens achteraan aan je computer of je nog wat VGA uitgangen of DVI uitgangen vindt. Voor een DVI uitgang bestaan er namelijk convertors om naar VGA om te zetten.

                  Nu de meeste kaarten ondersteunen 2 monitors en een TV. Je zal waarschijnlijk een extra grafische kaart moeten kopen.


                  Ik kan dit antwoord alleen maar bijtreden. 2 monitors op je huidige, en op pci nog een grafische kaart bijsteken, of het zou moeten zijn dat je mb al 2* pci-express sloten heeft
                  To make your dreams come true, wake up

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke monitor splitter?

                    Welke videokaart heb je?

                    De nieuwere videokaarten kunnen normaal allemaal 2 schermen aansturen. Indien je er 3 wilt, heb je volgens mij twee mogelijkheden.

                    1. Een 2de videokaart.. dit is zeker niet de eenvoudigste/vanzelfsprekendste mogelijkheid. De manier waarop je dit kan doen is volledig afhankelijk van je huidige computer hardware.

                    2. Indien je twee/drie identieke (resolutie) schermen hebt, dan kun je een soort splitter kopen. Je computer zal dan denken dat er één scherm is aangesloten ipv 2 of 3 (niet 2/3x hetzelfde beeld). De resolutie van dat ene scherm is dan 2/3x zo breed als één van uw schermen.

                    Meer info over die splitters:
                    voor 2 !
                    voor 3 !

                    PS: Dit zijn dus wel "externe bakskes" en die doen dit best goed hoor! Maar uiteraard is een 2x videokaart ook een goeie oplossing, best eens opzoeken welke mogelijkheid het goedkoopst is.
                    Canon R | Leica Q
                    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                    [/COLOR]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke monitor splitter?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Hoe lossen ze dat dan op in sommige computerwinkels, daar zie je soms wel 20 monitoren die hetzelfde beeld weergeven, en dat was ook al zo toen er nog nog geen dvi bestond.

                      Er zal dus wel een manier zijn om hetzelfde (analoge) signaal naar meer monitors tegelijk te sturen.
                      20 monitors met allemaal hetzelfde beeld op. Dat is natuurlijk niet zo moeilijk.
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke monitor splitter?

                        Hallo,


                        kijk eens op deze sites:




                        groeten

                        Jos
                        http://www.josaviation.net/

                        EOS 60D,EOS 5D,Canon EF 35-350,EF 100-300,EF28-105,100-400

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke monitor splitter?

                          Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                          Welke videokaart heb je?

                          De nieuwere videokaarten kunnen normaal allemaal 2 schermen aansturen. Indien je er 3 wilt, heb je volgens mij twee mogelijkheden.

                          1. Een 2de videokaart.. dit is zeker niet de eenvoudigste/vanzelfsprekendste mogelijkheid. De manier waarop je dit kan doen is volledig afhankelijk van je huidige computer hardware.

                          2. Indien je twee/drie identieke (resolutie) schermen hebt, dan kun je een soort splitter kopen. Je computer zal dan denken dat er één scherm is aangesloten ipv 2 of 3 (niet 2/3x hetzelfde beeld). De resolutie van dat ene scherm is dan 2/3x zo breed als één van uw schermen.

                          Meer info over die splitters:
                          voor 2 !
                          voor 3 !

                          PS: Dit zijn dus wel "externe bakskes" en die doen dit best goed hoor! Maar uiteraard is een 2x videokaart ook een goeie oplossing, best eens opzoeken welke mogelijkheid het goedkoopst is.
                          Alvast bedankt (ook de anderen héél erg bedankt)!

                          Ik lees hier onder IDE ATA/ATAPI-controllers: 2 keer NVIDIA nForce 4 ADMA controller en 1 keer NVIDIA nForce 4 Parallel ATA Controller. Kan het zijn dat dit mijn videokaart is??? (Sorry hoor, op gebied van hardware ben ik een echte kluns ). Aan de uitgangen te zien, lijkt het mij in ieder geval dat die 2 schermen kan ondersteunen; 1x VGA en 1x DVI...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke monitor splitter?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                            Alvast bedankt (ook de anderen héél erg bedankt)!

                            Ik lees hier onder IDE ATA/ATAPI-controllers: 2 keer NVIDIA nForce 4 ADMA controller en 1 keer NVIDIA nForce 4 Parallel ATA Controller. Kan het zijn dat dit mijn videokaart is??? (Sorry hoor, op gebied van hardware ben ik een echte kluns ). Aan de uitgangen te zien, lijkt het mij in ieder geval dat die 2 schermen kan ondersteunen; 1x VGA en 1x DVI...
                            Dat zijn uw harde schijf controllers. Koop een DVI-VGA conversie stekker (enkele euros) en koppel een tweede scherm aan.

                            Ik dat ge nog wel wat trial-and-error voor de boeg hebt
                            _______________________________________
                            Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke monitor splitter?

                              Graag gedaan.

                              Twee schermen zijn geen probleem. Alle videokaarten van de laatste 2-3 jaar ondersteunenn twee schermen. Normaal zat er bij die videokaart een "plug" die je op die DVI uitgang steekt zodat het een VGA is. Dan kan je alvast twee schermen aansturen.

                              Drie kan niet met de meeste doorsnee videokaarten. Dan heb je er ofwel twee nodig, ofwel een van die "bakskes" waar ik links naar gelegd heb (reviews met wat meer uitleg & bevindingen). In die review staan ook links naar de website van de fabrikant.

                              Ik werk al enkele jaren met twee schermen en zou nooit meer terug willen. Vroeger was dit een 17" TFT en 17" CRT.. daarna 17" TFT & 20" Breedbeeld TFT en nu mijn 12" laptop met die 20" breedbeeld TFT.

                              Veel succes,
                              Volgens mij zal uw grafische kaart wel dat "bakske" ondersteunen. Je kan dus vb die 2 CRT's aansluiten op dat bakske en uw TFT op de andere uitgang van uw videokaart.

                              mvg,
                              Michiel
                              Canon R | Leica Q
                              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                              [/COLOR]

                              Comment

                              Working...
                              X