Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk statief + kop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk statief + kop

    Hoi, ik ga een dezer dagen een nieuw statief aanschaffen omdat de oude ( hama star 61 ) wel erg zwak is met mijn lenzen.
    Nu ben ik er bijna uit( na wat speurwerk hier op het forum) , ik wil de Manfrotto 055PROB met als kop de Manfrotto 488RC2 .
    Nu heb ik hier 3 vragen over:
    1. is deze set stevig genoeg voor mijn 350D + 70-200L / sigma 150mm macro.
    2. is dit een fijne combinatie voor o.a macrofotografie ?
    3. ik zie dat ik ook de 488RC4 kan bestellen, wat is het verschil of voordeel/nadeel ten opzichte van de rc2 ( ik heb hier niet echt iets over gevonden) ?

    alvast bedankt
    Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
    http://marcelmol.smugmug.com/

  • #2
    Re: welk statief + kop

    1. Dit is inderdaad stevig genoeg voor een 70-200 F4 L
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

    Comment


    • #3
      Re: welk statief + kop

      Manfrotto - Quality photography & video camera tripods, heads, lighting, iPhone camera accessories and bags. Shop Manfrotto Today!


      Onder de support sectie staat een leuke "Tripod + Head Chooser" ... Handig gewoonweg ...

      Greets,
      DVdB
      Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...

      Comment


      • #4
        Re: welk statief + kop

        Oorspronkelijk geplaatst door DVdB Bekijk bericht
        www.manfrotto.com

        Onder de support sectie staat een leuke "Tripod + Head Chooser" ... Handig gewoonweg ...

        Greets,
        DVdB
        thx , maar daar kan ik niet vinden wat het verschil is tussen de rc2 en de rc4
        Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
        http://marcelmol.smugmug.com/

        Comment


        • #5
          Re: welk statief + kop

          Oorspronkelijk geplaatst door pasjoo Bekijk bericht
          thx , maar daar kan ik niet vinden wat het verschil is tussen de rc2 en de rc4
          De RC2 of RC4 geven het type snelkoppelplaat aan. De RC2 is een rechthoekige plaat die prima onder je 350D gaat passen. De RC4 is een monster van een zeshoek, die steekt er onderuit.

          Ik heb dezelfde selectie doorlopen en ben op exact dezelfde combinatie uitgekomen voor mijn Nikon D70 en lenzenset.

          Voor mij is dit een prima combinatie, best zwaar, maar uitstekende prijskwaliteit verhouding. Een carbon versie is redelijk wat duurder.

          OK, je vragen:

          1. Deze set is sterk genoeg voor van alles, max. load is 2 kg. Misschien even uitproberen in een winkel? Ik ben langs Corné van Iperen gegaan en heb daar de set uit mogen proberen (en meegenomen),

          2. Het is zeker een fijne combinatie. Het statief laat toe dat je de middenzuil onder een hoek van 90 graden plaatst (ja, extra instabieliteit, maar wel extra mogelijkheden). De kop vertoont zeker wat 'creep' (kruip?) wat wil zeggen dat na vastdraaien de kop een klein beetje verschuift.
          Dit is niet fijn met macro, je moet steeds iets hoger instellen.

          Als je dit niet wil zal je op zoek moeten naar een andere kop, als je dan bij een balhoofd wil blijven zal je een paar honderd euro meer moeten uigeven voor een degelijke ArcaSwiss, RRS of Markins o.i.d. (die kosten meer dan de combo samen).

          3. Zie boven.

          Comment


          • #6
            Re: welk statief + kop

            Bedankt , dat is duidelijke taal. Ik ga dus de 488RC2 bestellen
            Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
            http://marcelmol.smugmug.com/

            Comment


            • #7
              Re: welk statief + kop

              Oorspronkelijk geplaatst door pasjoo Bekijk bericht
              Bedankt , dat is duidelijke taal. Ik ga dus de 488RC2 bestellen
              Kleine correctie. De RC4 is niet de zeskantige, dat is de RC0. RC4 is een grote rechthoek. Ideaal voor een kleinere camera is toch de RC2.

              Veel plezier ermee!

              Comment


              • #8
                Re: welk statief + kop

                Hartelijk bedankt, ik heb de combinatie Manfrotto 055PROB en Manfrotto 488RC2 zojuist bij Corne besteld
                Ik laat mijn bevindingen nog weten
                Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
                http://marcelmol.smugmug.com/

                Comment


                • #9
                  Re: welk statief + kop

                  en de bevindingen zijn?
                  Fotogallery
                  My Pictureblog

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk statief + kop

                    Ben ook benieuwd want sta op het punt om dezelfde combinatie te bestellen.

                    bv72, waar haal je dat de max. load 2 kg is? Is dat je eigen ondervinding? Want volgens de specs is de max. load voor de 055prob 7kg en voor de 488RC2 8kg.
                    Theoretisch zou dit voldoende moeten zijn om een dslr met grip en een 300mm 2.8 te kunnen dragen.

                    Loes

                    Comment


                    • #11
                      Re: welk statief + kop

                      @Loes: je hebt gelijk. Ik was denk ik in de war met mijn Manfrotto ministatief.
                      Bedankt voor het opmerken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: welk statief + kop

                        Oorspronkelijk geplaatst door Loesje Bekijk bericht
                        Ben ook benieuwd want sta op het punt om dezelfde combinatie te bestellen.

                        bv72, waar haal je dat de max. load 2 kg is? Is dat je eigen ondervinding? Want volgens de specs is de max. load voor de 055prob 7kg en voor de 488RC2 8kg.
                        Theoretisch zou dit voldoende moeten zijn om een dslr met grip en een 300mm 2.8 te kunnen dragen.

                        Loes
                        Loes, ik heb dit statief ook gehad maar dit is absoluut ongeschikt voor een 300 2.8 te dragen hoor... ik heb een tijd geleden ook deze lens gekocht om uiteindelijk vast te stellen dat mijn statief echt veel te licht was voor zo'n lens. Ik heb me dan maar een zware Gitzo aangeschaft ( 1505 denk ik ) en het resultaat is echt een wereld van verschil hoor ! grt
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • #13
                          Re: welk statief + kop

                          Bedankt voor de info RDB.
                          Heb je ook ervaring met een 70-200 2.8 op een 055prob? Dit is toch de lens die het meest zou gebruikt worden maar het was mooi meegenomen als het statief ook een 300 2.8 kon houden.
                          Ik ga ook eens bij Gitzo kijken.

                          Loes

                          Comment


                          • #14
                            Re: welk statief + kop

                            Kijk hier eens: http://www.fotoshopaalten.nl/index.p...b0b8bd8758cabe
                            de helft van de prijs van gitzo en net zo goed. Snelle levering, indien op voorraad en 100% service.
                            Mvg, drh

                            "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

                            Comment


                            • #15
                              Re: welk statief + kop

                              Die manfrotto heeft een volledige kop in kunststof en dat heeft nu eenmaal ook zijn nadelen, als ik eerlijk mag zijn dan zou ik zelfs voor gebruik met een 70-200 naar iets anders gaan kijken. Een echt goed statief geeft onmiddellijk een heel groot verschil hoor, dat merk je pas als je overschakeld naar zo eentje. De gitzo die ikzelf heb is wel vrij zwaar en gebruik ik bijna alleen voor de 300 2.8. Mijn 70-200 is een IS versie en zodoende gebruik ik deze meestal uit de hand of op monopod.
                              De nieuwe Gitzo's heb je ook in carbonuitvoering, deze zijn dan een pak lichter maar ik heb er geen ervaring mee. Voor grote tele's heb ik liever een zwaar statief met wat massa.
                              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                              Comment

                              Working...
                              X