Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

heb hem nu al een weekje.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • heb hem nu al een weekje.

    hallo,

    ik ben al sinds een weekje eigenaar van een nikon cp 5700. maar heb er nog enkele vraagjes omtrend. Ik ben nog niet geheel door de handleiding omdat hij in het engels is en ik nog niet tot geheel geen verstand heb van fotografie. maar het zal binnen een paar maanden al geheel wat beter gaan.

    nu de vragen. je heb de instellingen voor de fotokwal. raw, hi, fine, normal, basic. in welke instelling trekken jullie de meeste foto's, bij hi krijg je er weinig op, ik trek nu voorlopig altijd in fine, volledige grote (2560x1920).
    de andere vraag is voor een beschermende filter voor op mijn lens te zetten, is het nodig, want ik wil dat deze kamera toch wel een lange tijd in mijn bezit gaat zijn.
    en welk boek zou nu het beste zijn om mij goed op weg te helpen met de instellingen zoals sluitertijd, diafragma, iso enz...

    alvast bedankt voor de reactie.

    stofke
    D70 kit met 18-70 + tamron 28-300 3.5-6.3 macro

  • #2
    ik kan u alleen maar antwoorden op uw laatse vraag.
    Ik zou er mij niet direct een boek over kopen, maar gewoon veel veel veel proberen, zo leer je je camera het best kennen, iet iedere camera is hetzelfde.
    ier alvast een paar basisregels.
    -hoe groter je f-getal is hoe kleiner je diagfragma dus meer dieptescherpe(en omgekeerd natuurlijk), maar dan heb je als nadeel dat je iets langer zal moeten belichten, dus langere openingstijd, je kunt ook je iso waarde vehogen maar hoe hoger je isowaarde hoe meer ruis je zal krijgen wat ook niet de bedoeling is.
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      Hoi Stofke,
      Ja, de CP5700 is nu niet direkt de gemakkelijkste camera om te bedienen als je verder wilt gaan dan de automatische instellingen.
      Ik ben er bijlange ook nog niet wijs uit maar stapje per stapje geraken we er wel. Het is een prachtcamera, gewoon veel oefenen !
      Ik neem meestal mijn foto's in Fine. Dan verkrijg je JPG foto's met lage compressie, zeker goed genoeg om verder te bewerken. Met HI krijg je ongecomprimeerde TIF foto's. Het voordeel is natuurlijk dat je foto's hebt zonder enig gegevensverlies maar ze zijn enorm groot, dus plaatsrovend op ons soms veel te kleine CF'kes en het kan toch enige seconden duren voor je je volgende foto kan nemen. Met RAW kan je je foto nog het best nabewerken zoals de witbalans aanpassen en dergelijke, maar daarvoor heb je weeral aangepaste software voor nodig zoals Nikon Capture.
      Filters en andere passen niet rechtstreeks om de CP5700. Daarvoor heeft Nikon de UR-E8 adapter of moet je eens kijken bij Nextphoto http://members.rogers.com/nextphoto/order5700.htm. Daar vind je adapters voor filters met verschillende diameters.
      Last but not least het boek is natuurlijk dat van onze BD'er Erik Mansvelders ! Doe maar eens een search, dan zul je genoeg info vinden over Erik zijn boek.
      Groetjes,
      Sjim
      Nikon D70

      Comment


      • #4
        alvast bedankt voor de antwoorden, denk wel dat ik het boek eens ga aanschaffen als ik het zie liggen in een winkel.
        Zet iedereen zo'n filter om zijn lens te beschermen, of is het niet aangeraden, ik ben bang dat ik binnen twee jaar mss een lens heb met krassen enzo, zodat de kwal. achteruit zal gaan.
        D70 kit met 18-70 + tamron 28-300 3.5-6.3 macro

        Comment


        • #5
          een beschermende filter is niet zo'n goed idee. Zorgt nl altijd voor kwaliteitsverlies of extra fouten. Ook heeft de CP5700 geen schroefdraad op het objectief zodat je geen filter rechtstreeks op het objectief kan schroeven. Je kan ntuurlijk die buis van Bernie gebruiken ( ik heb die ook voor accasioneel gebruik ) maar dat lijkt me toch niet aangewezen om altijd erop te laten
          Kortom ... het enige wat je kan doen is opletten en voorzichtig zijn

          btw : wat boeken over algemene fotografie (kleinbeeld of digitaal) zijn nooit verloren. Het is zeer belangrijk te begrijpen wat sluitersnelheid, diafragma, tele, zoom, autofocus, scherptediepte enz zijn om te weten wat je instellingen als effect gaan hebben.
          HTH
          ---
          darix
          afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
          D70s

          Comment


          • #6
            Ik gebruik meestal Fine of RAW
            Bij de Fine kwaliteit kies ik Full

            mvgr
            Jo(han)
            Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

            Comment


            • #7
              Altijd Full en Fine

              bij mij staat de variabele adaptor van Bernie er altijd op
              dient als zonnekap en bescherming
              en kan er een pola-filter opzetten (62mm)
              moet die wel nog es uittesten
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

              Comment

              Working...
              X