Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk objectief voor Nikon D50?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk objectief voor Nikon D50?

    Ik kon helaas geen treffender titel geven

    Ik heb momenteel de nikon d50 met kitlens 18-50mm en kitlens 55-200mm.

    Ik bemerk nu dat die tweede lens het meest gebruik en dat ik eigenlijk nog een beetje meer vertebereik zou mogen hebben.
    Verder wil ik ook graag op de volgende hengstenkeuring nette, scherpe foto's kunnen maken. Die vindt plaats in een grote binnenpiste (matig verlicht) en dus zou ook daar het extra bereik handig zijn...

    Welke lens zou ik best kopen?
    Ik ben slechts hobbymatig fotograaf, dus ik ben niet bereid pakweg 500 euro en meer uit te geven voor één lens

    Ikzelf had aan een 70-300 lens gedacht. Nu zag ik ook dat daar een macro-functie opzit, hoe staat het daarmee???

    En dan nog een basicvraagje: wat speelt er allemaal mee in het verkrijgen van scherpe actiefoto's? Dan bedoel ik buiten een goede body en de juiste instellingen... hangt het bijvoorbeeld af van de snelheid van de sdkaart? En ivm met de lens: hangt het af van snelheid, kwaliteit, prijs,... Wordt bv ook door een of andere code op de lens aangegeven of deze geschikt is voor sport/actiefoto's?

  • #2
    Re: Welk objectief voor Nikon D50?

    Je wil méér bereik dan je huidige 200mm, je wil een lichtsterke lens en die snel en scherp is bovendien, maar ze mag geen 500 € kosten.
    Awel, als je die gevonden hebt moet je me een PM sturen want die wil ik ook
    Probeer te regelen of je in de piste mag bij de hengsten keuring en gebruik een 50mm 1.8
    Lukt dat niet moet je sowieso naar een 70-200 2.8, maar die beginnen maar rond de 900 €.
    Een lichtsterke, snelle 300mm gaat je al een pak meer kosten, de Sigma 120-300 2.8 bv. niet onder de 2000€
    Last edited by elsan; 1 november 2006, 22:32.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Welk objectief voor Nikon D50?

      ik ben echt maar een beginnertje en heb er dus geen ballen verstand van... dat weet ik zelf ook, vandaar dat ik hier raad zou willen krijgen

      Comment


      • #4
        Re: Welk objectief voor Nikon D50?

        De nieuwste 70-300 heeft VR wat er voor zou moeten zorgen dat je onder slechte lichtomstandigheden toch nog redelijke sluitertijden zou moeten kunnen halen, of toch 2 tot 3 stops beter in ieder geval.

        Ik weet niet wat die kost.

        Mocht je een goedkopere lens gebruiken met meer bereik dan kan je misschien investeren in en monopod. Een goede van Manfrotto kost nog geen 50 euro.

        Comment


        • #5
          Re: Welk objectief voor Nikon D50?

          Begin eens met de f1,8 50mm AF van Nikon. Kost iets meer dan 100 euro. Heerlijk scherp en behoorlijk lichtgevoeliger dan je zoom objectieven.

          De nieuwe 70-300 VR is nog niet door iemand getest. Zelf heb ik de oude 70-300, en dat ding was destijds ook iets meer dan 100 euro nieuw. En de kwaliteit van dat ding is er dan ook naar.

          Kijk ook eens naar een f1,8 85 mm Nikor AF. Ook handig bij portretten.

          Op m'n site een verhaal met de titel "objectief advies", kijk daar eens.
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

          Comment


          • #6
            Re: Welk objectief voor Nikon D50?

            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
            Begin eens met de f1,8 50mm AF van Nikon. Kost iets meer dan 100 euro. Heerlijk scherp en behoorlijk lichtgevoeliger dan je zoom objectieven.

            De nieuwe 70-300 VR is nog niet door iemand getest. Zelf heb ik de oude 70-300, en dat ding was destijds ook iets meer dan 100 euro nieuw. En de kwaliteit van dat ding is er dan ook naar.

            Kijk ook eens naar een f1,8 85 mm Nikor AF. Ook handig bij portretten.

            Op m'n site een verhaal met de titel "objectief advies", kijk daar eens.
            Ik heb die 70-300G ook gehad... en weer verkocht, erg trage focus en onder vrijwel alle omstandigheden soft. Verkocht voor een oude 70-210D, duurder (ondanks de leeftijd) maar veel beter.
            Alleen haal je daarmee je onderwerp niet mee dichterbij dan met de 55-200 die je hebt.

            Comment


            • #7
              Re: Welk objectief voor Nikon D50?

              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
              Begin eens met de f1,8 50mm AF van Nikon. Kost iets meer dan 100 euro. Heerlijk scherp en behoorlijk lichtgevoeliger dan je zoom objectieven.

              De nieuwe 70-300 VR is nog niet door iemand getest. Zelf heb ik de oude 70-300, en dat ding was destijds ook iets meer dan 100 euro nieuw. En de kwaliteit van dat ding is er dan ook naar.

              Kijk ook eens naar een f1,8 85 mm Nikor AF. Ook handig bij portretten.
              Da's dus ook mijn idee. Ik ga er vanuit dat de interesse TS bij de paardensport ligt en dan ben je met de 50 en 85 mm primes behoorlijk gesteld voor binnenopnames, al zal er nog wat cropwerk aan te pas komen als je op een tribune moet gaan zitten.Voordeel van beide primes is tevens dat je er prachtige portretten mee kunt maken. Een budget 70-300 lijkt een alternatief voor buiten, maar ik vrees dat je die na een paar shoots aan de kant legt omwille van de kwaliteit. Een alternatief zou dus de Sigma 70-200 EX kunnen zijn, eventueel buiten te combineren met een EX converter 1.4 die je nagenoeg geen kwaliteitsverlies kost en in elk geval scherper blijft én sneller dan een budget 70-300. Ik zou starten met die primes en doorsparen voor de 70-200, 't is nu toch winter en dan is er buiten niet echt veel te fotograferen in het paardenwereldje
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: Welk objectief voor Nikon D50?

                Ik ga reactie per reactie nagaan, want na alles te hebben doorgelezen, snap ik er al niet veel meer van

                Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                De nieuwste 70-300 heeft VR wat er voor zou moeten zorgen dat je onder slechte lichtomstandigheden toch nog redelijke sluitertijden zou moeten kunnen halen, of toch 2 tot 3 stops beter in ieder geval.

                Ik weet niet wat die kost.

                Mocht je een goedkopere lens gebruiken met meer bereik dan kan je misschien investeren in en monopod. Een goede van Manfrotto kost nog geen 50 euro.
                Ik vind volgende 70-300 lenzen bij Pixmania

                1) SIGMA Objectif 70-300mm F4-5,6 Macro Super II (157 euro)
                Uitleg: Dit prijsgunstige tele-zoomobjectief maakt macrofotografie mogelijk met een vergrotingsmaatstaf van 1:2 bij een brandpuntsafstand van 300mm. Door gebruik te maken van een "Special Low Dispersion" lensdeel wordt de chromatische aberratie gecompenseerd. De minimum instelafstand bij normaal gebruik is 1,5 m. Het objectief is zo geconstrueerd dat de verandering in aberratie welke veroorzaakt wordt door de scherpstelling, volledig wordt gecorrigeerd en is veelzijdig inzetbaar voor zowel sport-, portret- en landschapfotografie.
                => dit kan ik vinden via accesoires voor nikon, maar bij de lens zelf staat dat ze voor Minolta is

                2) SIGMA Objectief AF 70-300mm F4-5,6 APO Macro Super II (232 €)
                Uitleg: Macrofotografie bij een brandpuntsafstand van 300mm = reproductiemaatstaf 1:2 (helft van de werkelijke grootte). Dit zoomobjectief beslaat een brandpuntsafstand van 70 tot 300mm, ideaal voor zowel portret-, landschap- als ook sportfotografie. Twee " Special Low Dispersion" (SLD) lensdelen in de eerste lensgroep en één achteraan minimaliseren de chromatische aberratie die inherent is aan de meeste telezoomobjectieven. Het resultaat is dat elk object in het volledig zoombereik scherp en contrastrijk gefotografeerd kan worden.
                => hier staat expliciet bij de beschrijving voor nikdon d-series

                3) NIKON AF lens 70-300 F/4-5.6 G (zwart 264€)
                Uitleg: Ultra krachtige telelens van het G type. 1. Circulair diafragma met 9 lamellen. 2. Geeft informatio op afstand door aan AF Nikon camera's.
                Niet echt veel uitleg dus

                Ik zie nergens iets van VR staan... of bedoel je een heel recente lens die hier dus nog niet bijstaat???

                Deze lens vind ik overigens ook:

                SIGMA Objectief 28-300mm DG F3,5-6,3 MACRO (298€)
                Uitleg: Dit objectief stelt u in staat om een uitgebreid scala van onderwerpen te fotograferen en wanneer zich een voor u speciaal moment voordoet kunt u er zeker van zijn dat dit objectief u ook dan niet in de steek zal laten. Een zeer compact ontwerp met een lengte van slechts 90 mm geeft dit objectief een nog grotere bewegingsvrijheid. Naast het gebruik van SLD (Special Low Dispersion) glas zijn 2 asferische lenselementen toegevoegd voor een nog beter optisch resultaat. Het interne scherpstelsysteem zorgt ervoor dat de frontlens niet meedraait tijdens het scherpstellen wat het gebruik van truc-of polarisatiefilters vereenvoudigt en het is tevens mogelijk de speciale bloemvormige zonnekap te gebruiken.
                => Is ook voor de D-serie van nikon...

                Enne... wat is een monopod???

                Comment


                • #9
                  Re: Welk objectief voor Nikon D50?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                  Begin eens met de f1,8 50mm AF van Nikon. Kost iets meer dan 100 euro. Heerlijk scherp en behoorlijk lichtgevoeliger dan je zoom objectieven.

                  De nieuwe 70-300 VR is nog niet door iemand getest. Zelf heb ik de oude 70-300, en dat ding was destijds ook iets meer dan 100 euro nieuw. En de kwaliteit van dat ding is er dan ook naar.

                  Kijk ook eens naar een f1,8 85 mm Nikor AF. Ook handig bij portretten.

                  Op m'n site een verhaal met de titel "objectief advies", kijk daar eens.
                  Die tweede is dat deze?


                  Die eerste is wellicht deze:

                  met heerlijk veel uitleg bij

                  ga ook dadelijk eens op je site kijken

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk objectief voor Nikon D50?

                    Probeer eens te kijken bij een fotozaak zoals www.fotokonijnenberg.nl, www.kamera-express.nl of www.cameranu.nl.

                    Over het algemeen zit er tot op de letter verschil in een lens: de Nikon 70-300 ED is niet hetzelfde als de 70-300 G. Beiden zijn weer niet hetzelfde als de nieuwste 70-300 met VR.

                    Op Internet kan je op meerdere plaatsen informatie vinden over deze lenzen, gewoon even googelen. Kijk ook op www.fredmiranda.com, www.bythom.com (bij Nikon), www.photozone.de, www.photodo.com enzovoort, enzovoort. En kijk eens bij Hans Braakhuis!

                    Zelfde geldt voor een monopod, zie http://www.manfrotto.com. Een monopod is een statief met één poot waardoor je camera steunt en trillingen opvangt (je kan hem niet loslaten ).

                    Succes met je keuzes.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk objectief voor Nikon D50?

                      Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                      Da's dus ook mijn idee. Ik ga er vanuit dat de interesse TS bij de paardensport ligt en dan ben je met de 50 en 85 mm primes behoorlijk gesteld voor binnenopnames, al zal er nog wat cropwerk aan te pas komen als je op een tribune moet gaan zitten.Voordeel van beide primes is tevens dat je er prachtige portretten mee kunt maken. Een budget 70-300 lijkt een alternatief voor buiten, maar ik vrees dat je die na een paar shoots aan de kant legt omwille van de kwaliteit. Een alternatief zou dus de Sigma 70-200 EX kunnen zijn, eventueel buiten te combineren met een EX converter 1.4 die je nagenoeg geen kwaliteitsverlies kost en in elk geval scherper blijft én sneller dan een budget 70-300. Ik zou starten met die primes en doorsparen voor de 70-200, 't is nu toch winter en dan is er buiten niet echt veel te fotograferen in het paardenwereldje
                      Interesse ligt idd bij de paardensport al zie ik het woordje "sport" dan heel erg ruim. Ben geen wedstrijdloper in die zin...

                      Ik heb even zitten slikken op je post, want er staat nogal wat in wat ik in eerste instantie niet begreep
                      "prime" bijvoorbeeld: maar heb nu uiteindelijk door dat je daarmee die twee bovenstaande lenzen bedoelt.
                      Als ik het goed begrijp, zijn die beide lenzen dus het meest geschikt voor binnen en niet zozeer voor buiten? Of heb ik het nu weer helemaal mis?
                      En is een 70-300 beter voor buiten, maar ook dan niet danig schitterend?
                      Moest even slikken toen ik de 70-200 opzocht... Denk dat ik dan alvast maar heel stiekem moet gaan sparen Fotografie wordt binnen mijn gezin niet erg begrepen en toen ik de prijs zei die ik voor nikon d50 + twee kitlenzen betaald heb, werd ik al scheef aangekeken, laat staan dat ik nog eens meer zou gaan geven voor 1 lens
                      Maar je hebt dan natuurlijk wel wat...

                      Rest mij de hamvraag: wat is een EX converter 1.4 en waarvoor dient die???
                      Waarom "eventueel" combineren met de 70-200?

                      *zucht* als je nu maar één keuze had hé, was het veel makkelijker kiezen...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk objectief voor Nikon D50?

                        1.4 converter verlengt de telelens
                        dus de 70-200 wordt 98-280 (ik heb een rekenmachine gebruikt)

                        je D50 heeft een cropfactor van 1,5 dus met de combinatie kom je al behoorlijk dicht bij

                        de teleconverter zorgt wel voor lichtverlies, dus heb je 2x zo snelle sluitertijd nodig (1/250 ipv 1/250 bijvoorbeeld)
                        en dan nog 1/lengte om hem stil te kunnen houden

                        resumerend:
                        200+teleconverter=280
                        cropfactor D50 wordt de lens 420mm
                        om dat fatsoenlijk stil te kunnen houden moet je bijvoorkeur fotografen op een sluitertijd van zo'n 1/400 of sneller

                        of een monopod of statief gebruiken

                        of een lens met image stabilisatie (VR of IS) aanschaffen
                        maar die zijn nog duurder

                        kan je beter geld uitgeven aan een kaartje op de eerste rij

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk objectief voor Nikon D50?

                          Met die primes kun je buiten prima opnames maken, geen probleem, sluitertijd verhogen, ISo zo laag mogelijk, diafragma toeknijpen, MAAR : de pistes buiten zijn veel groter dan binnen dus je komt er niet met je bereik.
                          Daarom dat ik hier spreek van de 70-200 2.8 EX. Is ook binnen nog best bruikbaar, maar is niet zo lichtsterk dan de primes. Met heel goede binnenverlichting valt er wel mee te werken. (Ik spreek hier nu duidelijk over de zandpistes binnen in een manège, sporthallen e.d. is een andere zaak, da's een stuk makkelijker dan een zandpiste) Die 70-200 gecombineerd met een Sigma 1.4 EX convertor geeft je een kleine 300mm (op camera met cropfactor 1.5 dus 450 mm) en daar zit je buiten wel mee goed. Je mag je niet blindstaren op het bereik van een lens alleen. Heel belangrijk is ook de snelheid van een lens. Ze moet voldoende snel kunnen focussen om met succes een snelle sport te fotograferen. De budget 70-300 lenzen kunnen dat in veel mindere mate dan een Sigma 70-200 EX waarbij de EX staat voor de kwaliteit van glas die Sigma hier gebruikt. Daarom zal je gauw in zo'n lens teleurgesteld zijn als het in je bedoeling ligt paardesport te fotograferen. Dressuur zou nog net te doen zijn, maar actie op een jumping wordt al een stuk moeilijker. In veel geval kom je met je 200mm buiten toe.
                          Je kan met die 70-200 trouwens nog heel wat meer hoor : portretten, candidjes op afstand, close ups van bloemetjes,...
                          Kijk zo'n budget 70-300 is best leuk voor mee te nemen op reis en voor wat occasioneel telewerk, maar als je een beetje fier wil zijn van je foto's en er komt actie bij kijken vallen die lenzen gewoon door de mand.
                          fotosite

                          Comment

                          Working...
                          X