Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compressie

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • compressie

    Hoe pas ik compressie toe.
    Ik ben een nieuwkomer op digfotogebied.
    Hagies


  • #2
    Hagies,
    Welkom op dit forum en Belgium Digital.

    Ik ben geen superdeskundige, dat zul straks wel merken, als de echte "kanonnen" gaan reageren. Maar zoals ik het zie, heeft compressie te maken met het feit hoe je het bestand opslaat. Indien je een foto met zo min mogelijk kb's wilt opslaan zul je bijv. gebruik moeten maken van het JPEG-formaat, dit kun je kiezen als je foto gaat opslaan; je krijgt "bestandsnaam" en "bestandsformaat".
    Binnen "bestandsformaat" kies je vervolgens JPEG. Wanneer je vervolgens kiest voor "save" wijst de procedure zich dan vanzelf; je krijgt dan o.a. vragen die te maken hebben met de mate van compressie (hoog/laag wat resulteert in resp. een betere of mindere beeldkwaliteit).

    Ik hoop dat je dit iets meer duidelijkheid heeft verschaft.

    Vriendelijke groet,

    Jan

    You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Hallo Jan,
      Hartelijk dank voor je respons.
      Ik bedoel eigelijk het volgende:
      Ik schiet met Kodak3900 het shot met
      3.1 MP, res. 2160 x 1440 pixels, 960 KB.
      Nu wil ik de grootte terugbrengen naar bijv.
      800 x 600.
      Hoe?

      Hagies

      Comment


      • #4
        Ahaa bedoel je dat!

        Wel ik ken de kodak persoonlijk niet, maar je hebt toch hoop ik wel een handleiding bij de camera? Normaal gesproken staan dit soort zaken daarin goed aangegeven.

        In principe is het zo dat de fabrikant al heeft bepaald in welke formaten je de foto's kunt maken. Dit is per merk/type verschillend. De laagste resolutie voor de DX3900 is 1080 x 750! Zie www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?cameras=kodak_dx3900&method=sideb yside .
        Voor het instellen van de resolutie nogmaals zie handleiding; in principe kun je e.e.a. kiezen in een menu onder noemer "image-size" je zult dan keuzes zien in de feitelijke resolutie (bijv. 1080x750) of als "fine - normal - low" (benaming verschillend en afhankelijk van de fabrikant!) of als combinatie! In dat laatste geval heb je dus gekozen voor een bepaalde resolutie en bepaalt de keuze uit "fine-normal-low" de mate van compressie (fine= minste compres./hoogste kwal. en low=meeste compres./laagste kwal.).

        Verder kan ik je niet helpen, want heb en ken de camera niet.

        Groet,

        Jan





        Edited by - jamonadap on 16 February 2002 11:39:24
        You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Jan,

          Dank voor je goede informatie.

          Met hartelijke groet,

          Hagies

          Comment


          • #6
            Hallo hagies,

            Nog wat aanvullende info mbt het verkleinen van het formaat van de foto's.

            Als je achteraf de uitsnede zo willen kunnen aanpassen, is het wellicht raadzaam toch in de hoogste resolutie te schieten, in jouw geval dus de aangegeven 2160x1440 pixels. Je moet dan wel een programma gebruiken om achteraf te kunnen bijsnijden en verkleinen. Dit kan een ingewikkeld programma als Photoshop zijn, maar als beginner kun je beter eerst eens kijken naar eenvoudigere en zelfs gratis programmaatjes zoals bv IrfanView of goedkope shareware zoals Paint Sho Pro. Deze twee titels zijn slechts een voorbeeld, er zijn er in beide categorien legio te vinden.

            Bij het maken van de uitsnede, in de meeste engelstalige programma's crop genaamd, kun je met een vierkant/rechthoekig selectiekader slepen om het gebied dat je wilt bewaren. Daarna kies je Crop om alles buiten het gesleepte gebied weg te knippen.

            Ook als je niets wilt uitsnijden, moet je oppassen bij het verkleinen naar 800x600 aangezien 2160x1440 een andere verhouding is dan 800x600. Als je alleen naar 800x600 wilt verkleinen (bv omdat je een foto naar dit forum wilt sturen en je dus binnen de aangegeven grenzen van 800x600 wilt blijven), is dat geen probleem. Als je de opties Resizing of Resamping van de verschillende pakketten kiest, kun je de waarde 2160 wijzigen in 800. De hoogte verandert dan automatisch naar 533. Daarmee blijf je binnen de aangegeven grenzen, maar de foto wordt dus niet 800x600.

            Wil je om een andere reden 800x600 hebben, bijvoorbeeld omdat je de foto als desktopbehang wilt gebruiken, moet je wel snijden (doe je dat niet, zal de foto vervormen). Je kunt dan het beste eerst de hoogte terugbrengen tot 600 pixels. De breedte verandert dan van 2160 naar 900. Bij het slepen van een kader wordt de grootte in de meeste programma's in bv de statusbalk weergegeven. Je kunt dan een kader van 800 pixels breed zelf plaatsen. Vaak kun je ook de canvasgrootte instellen. Kies je dan 800, kun je vaak bepalen of je dit uit het midden wilt snijden (dus 50 pixels aan beide zijden wegsnijden) of bv aan één kant 100 pixels. Het is iets lastiger als je er bv 20 links en 80 rechts wilt weghalen. Dan werk je in twee stappen. Stel dan bv eerst breedte 880 in en snijdt de 20 links weg. Daarna 800 en snijdt er 80 rechts weg.

            Voor het plaatsen van foto's op dit forum hoef je dus niet perse te snijden, maar je moet er nog wel voor zorgen dat de bestandsgrootte onder 200 kB blijft. Dit kun je doen door de compressie te wijzigen. Als je een foto in de hoogste kwaliteit hebt genomen en vervolgens verkleint en opslaat, wordt door veel programma's de oorspronkelijke compressie gekozen. De kans bestaat dan, afhankelijk van de foto, dat deze groter is dan 200 kB. Is dat het geval, kies dan een hogere compressie. Controleer daarbij hoe het programma werkt; bij sommige programma's betekent een hoger getal voor JPEG-compressie méér compressie (en dus een kleiner bestand), bij andere is een hoger getal een hogere kwaliteit (dus een groter bestand).

            Erik

            Comment


            • #7
              je vraag is eigenlijk al beantwoord, maar ivm compressie wil ik nog dit zeggen: compresseer zo sterk mogelijk zonder dat je foto er lelijk gaat uitzien.. vind het evenwicht.

              tenzij je aan bepaalde limieten (zoals de 200kb hier) moet voldoen.

              ToM.
              ToM.___ //Fuji s602.
              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
              It goes to 11 you know? 1 louder.

              Comment


              • #8
                Hallo Erik,

                Heel hartelijk bedankt voor je fantastische
                uitleg, ik heb je raad opgevolgd en het werkt
                uit de kunst. Binnenkort zal ik proberen mijn eerste stappen op digfotogebied op dez fantastisch site te zetten.

                Met hartelijke groet,

                Hagies

                Comment

                Working...
                X