Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studiotje in elkaar steken...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studiotje in elkaar steken...

    hoi,

    Ik heb nog geen enkele ervaring met studio fotografie, maar ik krijg regelmatig wel eens de vraag of ik dat niet doe. Nu vind ik mezelf wel klaar om hiermee te beginnen. Ook nu het winter wordt denk ik dat het ideaal is om even binnen te gaan experimenteren met dit soort fotografie.

    Ik ben nog steeds student, en wil graag alles met een beperkt budget gaan uitvoeren. Ik had eerst gedacht om wat bouwlampen te halen, maar ik hou niet zo van prutsen, ik heb daar een hekel aan. Daarom.
    Mijn oog is een beetje gevallen op de Falcon Eyes DE-150 flitsset , dit is echt wel het maximum die ik er momenteel wil aan uitgeven, want er komen nog kosten bij. Na alle voor en tegens die ik op het forum tegengekomen ben, denk ik wel dat ik mezelf hiermee ga amuseren.
    Ik weet niet wat het effect is als ik daar zelf gewone lampen ga aan toevoegen, maar daarmee kan ik nog altijd experimenteren naar de resultaten.

    Wat achtergronden en zo betreft heb ik zoveel nog niet tegengekomen. Ik had gedacht om zelf een soort statief daarvoor samen te knutselen. Als achtergronden had ik gedacht om eens een stoffenwinkel of zo binnen te gaan en een rode/blauwe/zware en witte vierkante meters mee te brengen. Ik weet niet of ik daar goed aan doe, maar misschien kunnen jullie je ervaringen eens medelen. Andere voorstellen zijn ook welkom, maar het mag niet te veel gaan kosten.

    Ik ga ook eens uitkijken naar reflectieschermen, daar ik denk dat deze ook een beetje onmisbaar zijn. De prijzen daarvan vallen nog goed mee.

    En als er nog wat budget over schiet zou ik misschien voor een 85mm lens gaan...
    Momenteel heb ik een 50mm 1.8 en een 135mm 2.8, maar deze zijn volledig manueel (20 jaar oud of zo)

    Ik weet niet of ik nog iets vergeet wat ik zeker nog zal nodig hebben.
    Ik zou het leuk vinden als jullie wat ervaringen meedelen als jullie zelf zo een soort studio gebouwd hebben. alle tips en tricks zijn welkom, alvast bedankt.
    Last edited by littlewan; 31 oktober 2006, 22:35.

  • #2
    Re: Studiotje in elkaar steken...

    @modjes: deze mag misschien beter in Algemeen aangezien het niet om 1 accessoire gaat, maar een algemener geheel van werkomstandigheden+gebruikte accessoires.

    Comment


    • #3
      Re: Studiotje in elkaar steken...

      Inderdaad beter in Algemeen

      mod Jo(han)
      Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

      Comment


      • #4
        Re: Studiotje in elkaar steken...

        Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
        hoi,

        Ik heb nog geen enkele ervaring met studio fotografie, maar ik krijg regelmatig wel eens de vraag of ik dat niet doe. Nu vind ik mezelf wel klaar om hiermee te beginnen. Ook nu het winter wordt denk ik dat het ideaal is om even binnen te gaan experimenteren met dit soort fotografie.

        Ik ben nog steeds student, en wil graag alles met een beperkt budget gaan uitvoeren. Ik had eerst gedacht om wat bouwlampen te halen, maar ik hou niet zo van prutsen, ik heb daar een hekel aan. Daarom.
        Mijn oog is een beetje gevallen op de Falcon Eyes DE-150 flitsset , dit is echt wel het maximum die ik er momenteel wil aan uitgeven, want er komen nog kosten bij. Na alle voor en tegens die ik op het forum tegengekomen ben, denk ik wel dat ik mezelf hiermee ga amuseren.
        Ik weet niet wat het effect is als ik daar zelf gewone lampen ga aan toevoegen, maar daarmee kan ik nog altijd experimenteren naar de resultaten.

        Wat achtergronden en zo betreft heb ik zoveel nog niet tegengekomen. Ik had gedacht om zelf een soort statief daarvoor samen te knutselen. Als achtergronden had ik gedacht om eens een stoffenwinkel of zo binnen te gaan en een rode/blauwe/zware en witte vierkante meters mee te brengen. Ik weet niet of ik daar goed aan doe, maar misschien kunnen jullie je ervaringen eens medelen. Andere voorstellen zijn ook welkom, maar het mag niet te veel gaan kosten.

        Ik ga ook eens uitkijken naar reflectieschermen, daar ik denk dat deze ook een beetje onmisbaar zijn. De prijzen daarvan vallen nog goed mee.

        En als er nog wat budget over schiet zou ik misschien voor een 85mm lens gaan...
        Momenteel heb ik een 50mm 1.8 en een 135mm 2.8, maar deze zijn volledig manueel (20 jaar oud of zo)

        Ik weet niet of ik nog iets vergeet wat ik zeker nog zal nodig hebben.
        Ik zou het leuk vinden als jullie wat ervaringen meedelen als jullie zelf zo een soort studio gebouwd hebben. alle tips en tricks zijn welkom, alvast bedankt.
        Falcon Eyes -150 strobes hebben hun beperkingen: plastic behuizing, oververhitting, trage restart... Mijn eerste exemplaar is gesmolten na 10 opnamen. Bij het tweede smolt de kleurfilter na drie opnamen. Toch heb ik er nog twee die ik sporadisch als bijlicht gebruik.

        Reflectiescherm: een vierkante meter polystyreenplaat (isomo) kost 50 cent bij Brico en werkt uitstekend.

        Backdrop: ik gebruik rolgordijn Decosol in het grootste formaat. Zeer handig (afrolsnoer), vervangen in twee seconden en in 7 kleuren leverbaar. Bovendien kleurecht en afwasbaar. Ongeveer 80€ per rol. Gaat een leven lang mee. Papierrollen zijn duurder en dienen snel vervangen te worden. Nadeel: ze lopen niet door op de vloer.

        Lenzen: denk zeker ook aan tweedehands. Fotografie hoeft niet zo duur te zijn als velen denken, zeker niet bij het opstarten. Ik heb in anderhalf jaar heel langzaam mijn studio opgebouwd. En in het begin was het behelpen, maar de foto's worden niet beter, alleen het gebruiksgemak.
        Fullator
        Fotostudio Candela Zone
        website: http://www.chronax.be
        website: http://www.marquisemodels.eu

        Comment


        • #5
          Re: Studiotje in elkaar steken...

          Falcon Eyes -150 strobes hebben hun beperkingen: plastic behuizing, oververhitting, trage restart... Mijn eerste exemplaar is gesmolten na 10 opnamen. Bij het tweede smolt de kleurfilter na drie opnamen. Toch heb ik er nog twee die ik sporadisch als bijlicht gebruik.
          van de oververhitting is het de eerste keer dat ik er over lees. maar ze worden meestal toch niet op volle output gebruikt?!

          maar zijn ze voor de rest hun geld waard?? ik wil/kan er echt niet meer geld aan uitgeven...

          Comment


          • #6
            Re: Studiotje in elkaar steken...

            Ik denk dat je eerst moet uitmaken wat het doel is : sporadisch eens een sessie of gaat het echt de hoofdtak van je werken worden.

            Als het om sporadisch werk gaat is een dergelijke set (niet noodzakelijk die bepaalde set) volgens mij ruim voldoende.
            Als je dagdagelijks ermee gaat werken dan zal ze te beperkt zijn.
            Ook hangt het wat af van de ruimte die je ter beschikking zal hebben. Een kleine ruimte behoeft minder sterke flitsen dan een grote ruimte.

            Niet enkel lenzen kan je 2dehands kopen, ook studiomateriaal zie je geregeld te koop staan. Misschien de moeite waard dit even uit te zoeken gezien je misschien betere sets kan aanschaffen aan het bedrag dat jij had vooropgesteld.

            Achtergronden van vierkante meters (die je waarschijnlijk aan elkaar zal later naaien) zou ik niet aanraden. Je zou er van schrikken hoe sterk je die naden ziet.

            Zoals hierboven reeds aangehaald kan je reflectieschermen gemakkelijk vervangen door platen piepschuim. Dit werkt gewoon perfect.

            Vergeet niet een flitsmeter aan je lijstje toe te voegen. Anders kan je niet secuur uitmeten welk diafragma/sluitertijd je moet instellen op je toestel en kan je ook niet echt goed je verschillende flitsen op elkaar gaan afstemmen zodat alles correct uitgelicht is.
            Last edited by Cookie; 1 november 2006, 19:04.
            En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

            Comment


            • #7
              Re: Studiotje in elkaar steken...

              Ok, het zou vooral sporadisch zijn, maar ik weet niet wat de toekomst zal geven, maar dat zien we dan wel.

              over die vierkante meters, dat was figuurlijk bedoeld. Ik zal dan een rol of zo kopen hé.

              Wat is zo aan te raden als flitsmeter? kun je eens enkele goedkope modellen geven?

              bedankt

              Comment


              • #8
                Re: Studiotje in elkaar steken...

                Minolta heeft er goeie, Gossen ook. Ik heb een Gossen flits-lichtmeter op de kop kunnen tikken in 2dehands die het perfect doet. Wel digitaal ding.

                Schuim echt die 2dehandssites af, zoek info op het internet, wik en weeg, stel hier op het forum vragen als je twijfelt.
                Maar ik kan je garanderen dat je je ganse uitzet in 2dehandsmateriaal kan vinden.

                Ik heb een ganse (verplaatsbare) studio, volledige doka, 1 digitale body, 2 analoge bodies en een 7tal objectieven, licht/flitsmeter enz... en het enige daarvan wat ik nieuw heb gekocht is mijn digitale body.

                Het loont echt de moeite hoor om even wat rond te neuzen op die sites
                En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

                Comment


                • #9
                  Re: Studiotje in elkaar steken...

                  Cookie, kun je me wat tips geven over waar ik het beste zoek? ik heb enkele tweedehands websites afgelopen maar kom bitter weinig studiomateriaal tegen (zeker niet in mijn budget range).
                  Liefst benelux, ik zie het niet hard zitten zoiets in het buitenland te gaan zoeken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Studiotje in elkaar steken...

                    Anders moet je nog even geduld hebben tot 15 december , dan is er bij Konijn een DEMODAG Studio- & flitsfotografie.

                    Link naar site van konijn
                    Nikon Z9 - Nikon D5
                    NIKON 14-24MM F/2.8G ED - 24-70MM VR F/2.8E ED - 70-200MM F/2.8E FL ED VR - 50MM F/1.8 - NIKON 500MM F5.6 PF - NIKON AF-S 200-500MM F/5.6E ED VR - SIGMA 85MM F/1.4 ART

                    Comment

                    Working...
                    X