Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spiegelreflex ombouwen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • spiegelreflex ombouwen

    Hallo,

    een tijdje terug heb ik in een of ander magazine gelezen dat het mogelijk is om een spiegelreflex om te bouwen naar een digitaal toestel.
    Hierbij werd gesproken van een of andere lichtcel die geplaatst wordt in de ruimte voor het filmpje. Een opslagmedium werd in dezelfde ruimte voorzien.
    Ik kan hier nergens geen info meer omtrent vinden. Ook niet met de zoekfunctie op dit forum.
    Het kan natuurlijk ook te wijten zijn aan het feit dat ik gewoonweg de naam niet weet van de technologie of het systeem.

    Bestaat dit systeem nog of is dit een stille dood gestorven?

    Ikzelf heb een Nikon F50 waar ik maar geen afscheid kan van nemen. Maar soms is het handig om snel foto's te hebben en dan zo'n systeempje welgekomen zijn.
    De grote droom is voor mij een D70s maar dat wordt nog een beetje sparen.
    Alvast bedankt voor de mogelijke reacties!

  • #2
    Re: spiegelreflex ombouwen

    Ik ken het niet, maar als ik het zo lees lijkt het me heel erg moeilijk om daaruit een fatsoenlijke kwaliteit te krijgen. En of je er veel me bespaart, die componentjes zoals een CCD zullen ook niet bepaald goedkoop zijn en het resultaat van een echte DSLR zul je er nooit mee halen.
    Maargoed, het kan natuurlijk ook gewoon leuk zijn om zoiets in elkaar te zetten

    Edit: Of je moet het over een hasselblad hebben, geloof dat die inderdaad zo systeem hebben, maar dan kan je toch beter gaan sparen voor een D70s denk ik
    Last edited by BartZ; 31 oktober 2006, 18:00.

    Comment


    • #3
      Re: spiegelreflex ombouwen

      Oorspronkelijk geplaatst door BartZ Bekijk bericht
      Of je moet het over een hasselblad hebben, geloof dat die inderdaad zo systeem hebben, maar dat kan je toch beter gaan sparen voor een D70s denk ik
      Zou inderdaad Hasselblad kunnen zijn; hier kan een digitale rug op bevestigd worden....... tegen de nodige €€€€€€€€ uiteraard!

      Comment


      • #4
        Re: spiegelreflex ombouwen

        hoeveel D70s zou je hiervoor krijgen...

        http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=16747

        Smt.
        Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

        Comment


        • #5
          Re: spiegelreflex ombouwen

          Deze digitale ruggen zijn er inderdaad geweest, ik denk voor Pentax, maar ben het niet meer zeker, ze waren heel duur, zeer beperkt en even snel weer van de markt als ze erop gekomen waren.
          In ieder geval niet voor Nikon Steve.

          Comment


          • #6
            Re: spiegelreflex ombouwen

            Zou inderdaad Hasselblad kunnen zijn; hier kan een digitale rug op bevestigd worden....... tegen de nodige €€€€€€€€ uiteraard!
            Leaf zie onderstaande link.

            Comment


            • #7
              Re: spiegelreflex ombouwen

              Bedankt voor de reacties.
              Dit zijn jammer genoeg niet de reacties waarop ik gehoopt had

              Dat wordt dus doorsparen

              Nu dat ik weet dat je zoiets een digitale rug noemt heb ik wel gevonden dat Leica zoiets aanbiedt met zijn Digital Modul R maar natuurlijk uitsluitend voor hun toestellen.

              Comment


              • #8
                Re: spiegelreflex ombouwen

                Leica, Hasselblad....ik denk dat je sneller aan nieuwe D70s/D80 zult zijn
                @Demeyereg : 160 tot 200MB per foto en ik dacht net dat ik met mijn 4GB Transcend kaartje nu effe uit de opslagproblemen was
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: spiegelreflex ombouwen

                  Ik denk dat jullie het hebben over een project waarbij in de analoge 35mm camera een ding zou kunne gelegd worden vergelijkbaar met de vroegere instamatic-cassettes. In het midden zat de CCD en de electronica zat dan op de plaats van het filmrolletje. Dat was in de 1MP periode, ergens midden jaren 90. Is toen veel over geschreven in de fototijdschriften, maar dat is nooit uit het prototypestadium gekomen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: spiegelreflex ombouwen

                    Je bedoelt denk ik "Silicon Film". Of het nu een hoax was of dat het een serieuze ontwikkeling was is nooit duidelijk geworden. Hier is overigens een PDF met informatie over het ding.

                    Er was sprake indertijd van 1,3 MPixel, maar slechts 24 opnames per lading en dat schoot natuurlijk ook niet op. De sensor was klein (cropfactor 2,85) en de gevoeligheid was gefixeerd op 100 ISO.

                    We spreken dan overigens over de jaren 1998 - 2002. Alles werd afgeblazen in 2001 omdat het ding niet door de FCC keuring gekomen zou zijn. Allemaal hoogst twijfelachtig.

                    Anyway, het ding - vaporware of niet - is nu historie.

                    Comment


                    • #11
                      Re: spiegelreflex ombouwen

                      Yep, dat is het dingetje. En dat was zeker geen hoax, ik heb toendertijd foto's van een prototype gezien in het nu ter ziele gegaan tijdschrift "Foto".

                      Comment


                      • #12
                        Re: spiegelreflex ombouwen

                        Ik heb lang lang lang geleden eens iets gelezen over "digitale backs" voor verschillende analoge cameras. Het ging hier echter niet over doorsnee Nikon/Canon body's maar over echte high-end top professioneel materiaal. De kost van dit onderdeel was dan ook navenant (verschillende D70's).

                        In uw geval lijkt me het goedkoper/beter/slimmer om een D50, D70(s) of D80 te kopen; eventueel tweedehands.

                        Michiel
                        Last edited by MichielBrugge; 1 november 2006, 11:05.
                        Canon R | Leica Q
                        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                        [/COLOR]

                        Comment


                        • #13
                          Re: spiegelreflex ombouwen

                          Hartelijk dank voor de antwoorden.

                          Comment

                          Working...
                          X