Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon - rode cijfertjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon - rode cijfertjes

    Ik heb me recent een canon 28-135 aangekocht en heb nog een vraag over de lens zelf. Boven de focusafstandsmeter (macro tot oneindig) staan een stel rode cijfertjes van 28 tot 135. Logisch dat het ergens met mijn focuslengte te maken heeft, maar verder zijn ze voor mijn part versiering.
    Voor wie mijn uitleg cryptisch vindt: op deze foto kan je vanonder, onder de focusring, de cijfers duidelijk zien.
    Kan iemand me vertellen wat die dingen daar doen?
    http://peliculiar.lalunerouge.net

  • #2
    Re: Canon - rode cijfertjes

    Geen idee. Heeft dit iets met infra ROOD te maken

    Jan.

    Comment


    • #3
      Re: Canon - rode cijfertjes

      Dit zijn inderdaad infrarood afstandsschalen. Maar hoe je ze gebruikt, daar kan ik ook geen antwoord op geven.
      Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

      Comment


      • #4
        Re: Canon - rode cijfertjes

        Ik meende eerst dat dit een hulpmiddeltje is voor scherpte-diepte, maar eigenlijk weet ik niet waarvoor of hoe je die rode cijfertjes gebruikt? Ik ben dan ook zeer nieuwsgierig wat het eigenlijk is?
        Last edited by Wim 76; 31 oktober 2006, 11:45.

        Comment


        • #5
          Re: Canon - rode cijfertjes

          ummm als da een foto van uwe 28-135 is.... ga er dan maar mee terug , ze hebben je 30 mm te weinig gegeven

          Volges mij geeft dit de focal distance weer op de corresponderende focale lengtes
          www.Klikkerdeklik.be
          Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

          Comment


          • #6
            Re: Canon - rode cijfertjes

            Deze rode lijntjes geven aan wat je kunt verwachten welke afstand je foto's nog zullen scherp zijn. Omdat het een zoomlens is zijn deze waardes verschillend volgens de zoomwaarde en hebben ze een aantal referentiewaardes getekend. Bij een bepaalde zoominstelling kun je de scherpstelzone aflezen tusszn de centrale witte lijn en de rode lijn volgens de zoomwaarde. merkop dat hetzelfde beeld eigenlijk ook links voorkomt hoewel het hier niet getekend is. Maar je kunt dezelfde lijn inschatten links opmerkende dat gezien je schaal je minder afstandsverschil bekomt.

            Door deze rode lijnen te gebruiken bekom je een goed idee van je dieptescherpte. Deze waarden gelden voor je hoogste Fwaarde op de lens.

            Bij sommige prime lenzen plaatsen ze die rode streepjes ook maar daar geven ze dan Fwaardes bij. De verste lijntjes komen in dat geval overeen met de hoogste Fwaarde.

            Frans.

            Comment


            • #7
              Re: Canon - rode cijfertjes

              Nee hoor, geen scherptediepteschaal (daar horen f-stops op te staan en bovendien staan die langs beide kanten van het scherpstelpunt, zoomobjectieven zoals deze hebben dat niet), wel infrarood indicatoren, die variëren wel naargelang brandpuntsafstand.

              Hoe gebruik je die? Bij infrarood film met infraroodfilter buigen de lichtstralen immers anders dan normaal licht waardoor de scherpstelling met normaal licht niet klopt voor het infrarode licht. De scherpstelring moet ter correctie manueel worden verdraaid, waarbij het punt waarop op de normale manier is scherpgesteld op het aangeduide IR-punt moet worden geplaatst.

              hth, Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: Canon - rode cijfertjes

                Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                Nee hoor, geen scherptediepteschaal (daar horen f-stops op te staan en bovendien staan die langs beide kanten van het scherpstelpunt, zoomobjectieven zoals deze hebben dat niet), wel infrarood indicatoren, die variëren wel naargelang brandpuntsafstand.
                Dan moet ik het eerste gedeelte van mijn uitleg herzien! Bedankt voor de uitleg. Bij mijn 2de gedeelte, daar waar zoals bij de nikkor lenzen de witte ( ipv rode) streepjes staan moet dit wel kloppen maar het zijn dan witte streepjes!
                Zo weer iets bijgeleerd

                Frans.

                Comment

                Working...
                X