Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wide zoom op 10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wide zoom op 10D

    Heb m'n oog laten vallen op
    Sigma 18-50mm F2.8 EX DC
    Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD Aspherical [IF]

    Maar ik kan nergens vinden of die 100% EF-compatible zijn.
    (de 10D moet geen EF-s)

    Toch maar voor
    Canon EF 16-35mm f/2.8L USM
    of
    Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
    (deze laatste zou ondanks EF-S toch op 10D werken?!)

    doorsparen???

    Bij Nelissen zitten ze in volle verhuis, daar kan ik dus niet terecht, verkopers van konijn en geheugenkaart geven tegenstrijdige info :-(

    Een ervaringsdeskundige hier???
    >> tot dit weekend meende ik met een 28mm-xxx toe te komen... Niet zo dus
    Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

  • #2
    Re: Wide zoom op 10D

    zie hieronder in kleur:

    Oorspronkelijk geplaatst door OneyedK Bekijk bericht
    Heb m'n oog laten vallen op
    Sigma 18-50mm F2.8 EX DC
    Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD Aspherical [IF]

    Deze zijn EF-lenzen, dus 100% compatibel op een 10D. Het zijn wel crop-lenzen, dwz dat je ze niet op een full-frame kan gebruiken. Fysiek passen ze er wel op, en je kan ze gebruiken, maar ze gaan zeer zwaar vignetteren.

    Maar ik kan nergens vinden of die 100% EF-compatible zijn.
    (de 10D moet geen EF-s)

    Toch maar voor
    Canon EF 16-35mm f/2.8L USM
    of
    Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
    (deze laatste zou ondanks EF-S toch op 10D werken?!)

    De EF-S gaat NIET werken op een 10D, de lensmount is fysiek verschillend.

    doorsparen???

    Bij Nelissen zitten ze in volle verhuis, daar kan ik dus niet terecht, verkopers van konijn en geheugenkaart geven tegenstrijdige info :-(

    Een ervaringsdeskundige hier???
    >> tot dit weekend meende ik met een 28mm-xxx toe te komen... Niet zo dus
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

    Comment


    • #3
      Re: Wide zoom op 10D

      Bedankt voor het duidelijke antwoord...

      Blijft over:
      Sigma 18-50mm F2.8 EX DC
      Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD Aspherical [IF]
      Canon EF 16-35mm f/2.8L USM

      Money IS an issue, maar beter één keer het juiste uitgeven dan twee keer ewat minder hé...

      Welke lens is verkieslijk (en waarom?)...
      Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

      Comment


      • #4
        Re: Wide zoom op 10D

        vergeet ook de canon 17-35f2.8L niet (voorloper van de 16-35)
        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Wide zoom op 10D

          Ik begrijp uit je post dat je breedste lens tot hiertoe 28mm
          is en dat je de mm van de 28 naar de 50mm eigenlijk niet nodig hebt ?
          Waarom dan niet eens zien naar de Tokina 12-24 ATX PRO.
          Betaalbaar en een pracht van een lens.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Wide zoom op 10D

            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
            Ik begrijp uit je post dat je breedste lens tot hiertoe 28mm
            is en dat je de mm van de 28 naar de 50mm eigenlijk niet nodig hebt ?
            Heb me wss niet helemaal correct uitgedrukt, gebruik momenteel Tamron 28-200 en uiteraard is het aan de 28-kant dat ik te weinig heb...
            (en wijd open mocht nog wat scherper ook)

            Of ik met een Tokina 12-24 ATX PRO zou toekomen weet ik niet, maar als ik de kans krijg, ga ik ze wel even proberen...
            bedankt voor de suggestie.

            @mm: ken de geschiedenis van canon lenzen niet, dus de 17-35 f/2.8 hou ik dan ook in het oog... zal mss ergens voor een vriendelijkere prijs te vinden zijn...
            Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

            Comment


            • #7
              Re: Wide zoom op 10D

              Klein voorbeeldje van de tokina

              Eerste foto's met de Tokina 12-24, ik moet zeggen dat die lens me wel bevalt. Sint Amands aan de Schelde, genomen vanaf de andere oever te Moerzeke. (http://imageshack.us) (http://imageshack.us)
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: Wide zoom op 10D

                wow, dat ziet er echt wel goed uit...

                Ook nog voorbeelden bij mindere lichtomstandigheden?
                Want da's uiteindelijk waar ze het meest voor gebruikt zal worden...
                Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

                Comment


                • #9
                  Re: Wide zoom op 10D

                  Normaal zouden de EF-S lenzen niet passen op een 10D.
                  Of de nieuwe EF-S 17-55 f2,8 IS zal passen, daar ben ik niet zeker van.


                  De Sigma 18-50 f2,8 EX DC (= voor camera's die geen full-frame sensor hebben) past wel degelijk op een 10D. Die heb ik ooit uitgeleend aan iemand met een 10D.

                  Als het een f4-lens mag zijn, kijk dan ook eens naar de 17-40 f4 L, die is heel goed, en ook heel wat goedkoper dan de EF-S 17-55 f2,8.
                  Last edited by Black B@ndit; 31 oktober 2006, 16:51.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wide zoom op 10D

                    Oorspronkelijk geplaatst door OneyedK Bekijk bericht
                    wow, dat ziet er echt wel goed uit...

                    Ook nog voorbeelden bij mindere lichtomstandigheden?
                    Want da's uiteindelijk waar ze het meest voor gebruikt zal worden...
                    De tokina is een F4 lens over het hele bereik. De lens is hoofdzakelijk inzetbaar als landschapslens. Als je een echt lichtsterke lens wilt zal je toch eerder naar een 2.8 lens of nog wijder moeten. Mss leg je beter eens uit wat je eigenlijke bedoelingen zijn. Een echte breedhoeklens als deze Tokina of een Sigma 10-20 of zo ga je toch zelden binnenskamers gebruiken ? Een lichtsterkte van F2.8 of nog wijder diafragma lijkt me overkill voor een landschapslens, en indien ze al zou bestaan zal er allicht een prijskaartje aanhangen.
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wide zoom op 10D

                      Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                      Een echte breedhoeklens als deze Tokina of een Sigma 10-20 of zo ga je toch zelden binnenskamers gebruiken ?
                      concertfotografie met de kleine c, wille zeggen, klein tot middelgroot podium waar je bij wijze van spreken bijna bij op staat...
                      Vandaar dat ik het in m'n beginpost over een 18-50 en 17-50 had, de canon 16-35 (of 17-35) zou ik in overweging nemen als dat moest volstaan...
                      Vanavond noodgedwongen weer met de 28-200 op pad in het donkere Nijlen, es zien wat het geeft... Neat Image alvast gedowned, 't zal nodig zijn vrees ik...
                      Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wide zoom op 10D

                        Oorspronkelijk geplaatst door OneyedK Bekijk bericht
                        concertfotografie met de kleine c, wille zeggen, klein tot middelgroot podium waar je bij wijze van spreken bijna bij op staat...
                        Vandaar dat ik het in m'n beginpost over een 18-50 en 17-50 had, de canon 16-35 (of 17-35) zou ik in overweging nemen als dat moest volstaan...
                        Vanavond noodgedwongen weer met de 28-200 op pad in het donkere Nijlen, es zien wat het geeft... Neat Image alvast gedowned, 't zal nodig zijn vrees ik...
                        Tja vergeet dan die Tokina tenzij je mee op het podium staat, ze is bovendien niet lichtsterk genoeg daarvoor. Ga veel liever voor een 50mm 1.8.
                        Heb vorige week een show gedaan waarbij ik vlak voor het podium stond, maximale afstand dat ik achteruit van het podium weg kon was 2 meter en af en toe was ik er zelfs eens opgekropen ( op 't podium, hé) :

                        zonder flits, gemiddeld op ISO 800 en diafragma van 2.0 tot 2.2
                        eventueel kun je eens uitzien naar een lichtsterke 35mm lens ?
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wide zoom op 10D

                          Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                          eventueel kun je eens uitzien naar een lichtsterke 35mm lens ?
                          Da's inderdaad een optie... De 35mm f/2...

                          Dinsdagavond ferm afgezien, er was letterlijk "geen" licht...
                          Of ja, een beetje, maar zo weinig op de gezichten dat je ze met het blote oog haast niet kon onderscheiden... Met een andere lens had ik het ook niet gered... Nu dus wel wat foto's, ruis a gogo... Neat Image kan er niet veel aan doen... Photoshoppen en naar zwartwit is de enige oplossing vrees ik...

                          Wel gemerkt dat ik met een wide zoom niet veel zou kunnen winnen, teveel rommel op het podium (om wat groothoekiger te werken) en te weinig standpunten (links en rechts van podium ene vierkante meter en in 't midden wat tussen 't publiek wringen)...
                          27-70 dan maar?!

                          Kiezen is hell, vooral omdat ik een tijdje ga vastzitten aan die keuze
                          Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wide zoom op 10D

                            Ik zou, op basis van uw reactie, gaan voor de SIGMA 18-50 F/2.8. Je hebt die F/2.8 echt wel nodig, en de 16-35L is ruim 3 keer zo duur. Je hebt dan wel 2mm minder aan de korte kant, maar je hebt ook wat overschot aan de lange kant. Dat scheelt volgens mij wel, omdat je anders misschien wat veel gaat moeten wisselen van lens als je naast overzichtsfoto's ook al eens een close-up wil doen, tijdens zo'n concert.

                            De SIGMA past op je 10D, omdat hij fysiek op full-frame past. Ik heb zo'n 10-20 DC en die past op een oude EOS 650, met stevige vignetting tot gevolg natuurlijk.

                            Ik denk niet dat de 17-55 zou passen, zelfs indien je de mount zou bijwerken tot hij past. Die heeft namelijk een redelijk stuk lens dat tot in de camera komt, waardoor je met de spiegel misschien wel eens een ongelukje zou kunnen hebben.

                            Dave
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wide zoom op 10D

                              Hartelijk bedankt voor alle reacties!

                              'k heb voorlopig de Sigma 24-70mm F2.8 EX DG MACRO besteld,
                              als later blijkt dat die niet zou voldoen kan je ze vinden in de
                              sectie "aangeboden"

                              thx!
                              Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

                              Comment

                              Working...
                              X