Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hermelijn (Mustela erminea)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hermelijn (Mustela erminea)

    Dieren fotograferen in de vrije natuur, het is niets minder dan een uitdaging.

    Dit is mijn eerste post op BD sinds enkele jaren (vroeger had ik een andere login). In juni heb ik van forummember Koendd tweedehands een spiegelreflex en een zoomlens gekocht en sindsdien begin ik me te verdiepen in de natuurfotografie.

    Gisteren (29 oktober) kwam ik tijdens het vogelkijken deze hermelijn tegen in de Haag van Heist; haar slachtoffer: een konijn. Dit vrouwtje voedt zich door bloed te zuigen uit de nek van haar slachtoffer. Normaalgezien doen ze dit vooral tijdens de voortplatingsperiode om enkele essentiële voedingsstoffen op te nemen. (dank aan prof. L. Lens voor de uitleg)
    Het was tegelijk een opwindende en lugubere ontmoeting.

    De foto's zijn technisch verre van perfect, maar als de eerste foto's van mij op BD kunnen ze jullie hopelijk wel vermaken.

    Alle comments welkom.

    1.


    2.


    Onscherpte meer door mijn trillende handen (adrenaline ) dan door beweging van het dier. Foto op 1/640 sluitertijd bij vrij weinig licht waardoor originele foto's wat donker zijn. Deze zijn crops (50% van origineel) waar ik wat met de lichtcurve speelde.

    PS: hopelijk is alles volgens de forumregels
    Birdwatching ... it's a way of life!

    http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

  • #2
    Re: Hermelijn (Mustela erminea)

    Wat een prachtige waarneming, nog wat werken aan de technische kant (en/of trillende handjes) en je gaat zeker veel plezier aan je toestel beleven
    Nog iets anders gezien in de haag?

    Comment


    • #3
      Re: Hermelijn (Mustela erminea)

      Idd,een mooie waarneming,en daar begint het mee.Als je het niet ziet kan je het niet vastleggen.De rest komt wel.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Hermelijn (Mustela erminea)

        De foto's mogen dan technisch geen hoogstandjes zijn, de waarneming is er wel één die telt. De paar keren dat ik een hermelijn of een bunzing in het veld gezien heb had ik nauwelijks de tijd om goed te zien wat er liep, laat staan om een foto te nemen.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Hermelijn (Mustela erminea)

          Bedankt voor de commentaren.

          Enja, de waarneming kan inderdaad wel tellen natuurlijk. Om zo'n schouwspel vanop zo'n 10 meter afstand te kunnen bekijken... man, dat is gewoon fantastisch. Dat verklaart misschien ook wat beter waarom mijn handen zo trilden door de adrenaline bij het nemen van de foto's
          Birdwatching ... it's a way of life!

          http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

          Comment


          • #6
            Re: Hermelijn (Mustela erminea)

            Oorspronkelijk geplaatst door WouterVS Bekijk bericht
            Dat verklaart misschien ook wat beter waarom mijn handen zo trilden door de adrenaline bij het nemen van de foto's
            Daarvoor kan een (éénbeen)statief wonderen doen...

            Jij hebt tenminste al een hermelijn gezien...
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

            Comment


            • #7
              Re: Hermelijn (Mustela erminea)

              Wat een schitterende Come-back!
              Kan me je trillende handjes helemaal voorstellen...
              Groetjes Edwin
              Mijn Foto's

              Comment


              • #8
                Re: Hermelijn (Mustela erminea)

                Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
                Wat een schitterende Come-back!
                Kan me je trillende handjes helemaal voorstellen...
                Groetjes Edwin
                dacht net hetzelfde! Knappe waarneming, nu nog wat perfectioneren, maar goed begonnen is al half gewonnen!

                Comment


                • #9
                  Re: Hermelijn (Mustela erminea)

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  De foto's mogen dan technisch geen hoogstandjes zijn, de waarneming is er wel één die telt. De paar keren dat ik een hermelijn of een bunzing in het veld gezien heb had ik nauwelijks de tijd om goed te zien wat er liep, laat staan om een foto te nemen.

                  Yep! 100 % mee eens!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hermelijn (Mustela erminea)

                    zo te zien is het wel een ziek konijntje dus eigenlijk goed dat deze kleine jager zijn/haar kans grijpt om verspreiding van ziektes te voorkomen.

                    Foto2 is natuurlijk prachtig om eens mee te maken, dat kan niet iedereen zeggen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hermelijn (Mustela erminea)

                      Het was inderdaad een ziek konijn (myxomatose). Er zijn er zo nogal wat te vinden aan de Oostkust.

                      Weet er trouwens iemand of deze ziekte overdraagbaar is aan predatoren?
                      Birdwatching ... it's a way of life!

                      http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hermelijn (Mustela erminea)

                        Oorspronkelijk geplaatst door WouterVS Bekijk bericht
                        Het was inderdaad een ziek konijn (myxomatose). Er zijn er zo nogal wat te vinden aan de Oostkust.

                        Weet er trouwens iemand of deze ziekte overdraagbaar is aan predatoren?
                        Myxomatose is niet overdraagbaar aan predatoren, ook niet aan de mens, hoewel geen haar op mijn hoofd er zou aan denken om een ziek konijn te gaan verorberen
                        Leverbot bij de hazen is echter wel overdraagbaar en uiterst gevaarlijk voor mens en dier. Is slechts te herkennen aan de lever zelf die abnormaal groot is.
                        Laatste jaren schijnt er een variante van leverbot op te treden bij de konijnenpopulaties waarbij de konijnen lusteloos en traag worden en uiteindelijk doodgaan, echter zonder de kenmerken van myxomatose, dus geen kapotte ogen en uitgemergelde lijven, maar ogenschijnlijk perfect gezonde dieren die zomaar doodvallen.
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hermelijn (Mustela erminea)

                          Bedankt voor de info elsan.

                          Volgens een collega-vogelkijker zou er de laatste jaren een Australische ziekte serieus huishouden in de konijnenpopulatie. Misschien gaat het wel over die variant op de 'normale' leverbotziekte.
                          Last edited by WouterVS; 31 oktober 2006, 08:46.
                          Birdwatching ... it's a way of life!

                          http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hermelijn (Mustela erminea)

                            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                            De foto's mogen dan technisch geen hoogstandjes zijn, de waarneming is er wel één die telt. De paar keren dat ik een hermelijn of een bunzing in het veld gezien heb had ik nauwelijks de tijd om goed te zien wat er liep, laat staan om een foto te nemen.
                            inderdaad
                            [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hermelijn (Mustela erminea)

                              Trillende handjes : koop een Pentax K110D of K10D !!
                              Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

                              Comment

                              Working...
                              X