Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 70-200 2.8 contra Nikon 300 mm 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 70-200 2.8 contra Nikon 300 mm 2.8

    Ik zit te dubben om een tele prime te kopen van 300 mm 2.8.
    Eigenlijk wilden ik de 400 mm 2.8 maar die prijs is te achtelijk voor woorden en dan niet eens VR.
    Op dat gebied heb ik wel eens spijt dat ik dat andere merk niet heb, daar kost de 400 mm 2.8 met IS gewoon een vermogen minder.
    Ik heb een 70-200 2.8 vr die ik gebruik voor sport, in de winter in de hallen.
    Nu word deze lens pas ECHT scherp vanaf F 4 , maar heb echt F 2.8 nodig in verband met weinig licht s`winters in de hallen.
    Nu mijn vraag aan mensen die bijde lenzen hebben of gehad hebben, is de
    prime al op 2.8 scherp of zou ik daar weinig mee op schieten.
    Ook vraag ik me af of de prime AF ook sneller is dan de zoom.
    Misschien nog meer voor/na delen.

    Gr. John
    www.sportactiefoto.nl

  • #2
    Re: Waarom geen 200/2VR?

    Oorspronkelijk geplaatst door marbico Bekijk bericht
    Ik zit te dubben om een tele prime te kopen van 300 mm 2.8.
    Eigenlijk wilden ik de 400 mm 2.8 maar die prijs is te achtelijk voor woorden en dan niet eens VR.
    Op dat gebied heb ik wel eens spijt dat ik dat andere merk niet heb, daar kost de 400 mm 2.8 met IS gewoon een vermogen minder.
    Ik heb een 70-200 2.8 vr die ik gebruik voor sport, in de winter in de hallen.
    Nu word deze lens pas ECHT scherp vanaf F 4 , maar heb echt F 2.8 nodig in verband met weinig licht s`winters in de hallen.
    Nu mijn vraag aan mensen die bijde lenzen hebben of gehad hebben, is de
    prime al op 2.8 scherp of zou ik daar weinig mee op schieten.
    Ook vraag ik me af of de prime AF ook sneller is dan de zoom.
    Misschien nog meer voor/na delen.

    Gr. John
    De 300mm f2.8 in alle versies is zeer scherp op f2.8 en de AF is supersnel op alle AFS modellen.

    Maar waarom dan geen AFS VR 200mm f2G? Als je camera juist staat afgesteld geeft die 200mm loeischerpe en zeer contrastrijke beelden op f2, maar wel bij een haarfijne DOF, zodat je focus altijd exact op je onderwerp moet liggen.

    MVG,

    Comment


    • #3
      Re: Waarom geen 200/2VR?

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      De 300mm f2.8 in alle versies is zeer scherp op f2.8 en de AF is supersnel op alle AFS modellen.
      Klopt,

      ...MAAR...

      Met een 70-200 kan je nog normaal rondlopen.
      Met een 300 f/2.8 moet je al een monopod meenemen (tenzij dit geen bezwaar voor je is)

      Lens is echt een aanrader

      Sven

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 70-200 2.8 contra Nikon 300 mm 2.8

        Ik snap trouwens niet dat jouw 70-200 pas bij 4.0 scherp is. heb jij misschien een exemplarisch mindere uitvoering ??
        Website : www.alextimmermans.com
        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 70-200 2.8 contra Nikon 300 mm 2.8

          Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
          Ik snap trouwens niet dat jouw 70-200 pas bij 4.0 scherp is.
          Vroeg ik mij ook al af

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 70-200 2.8 contra Nikon 300 mm 2.8

            Hij is absoluut scherper op F4 dan op F 2.8, niet alleen bij mij maar bij meerdere die deze lens hebben.
            www.sportactiefoto.nl

            Comment


            • #7
              Re: Waarom geen 200/2VR?

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              De 300mm f2.8 in alle versies is zeer scherp op f2.8 en de AF is supersnel op alle AFS modellen.

              Maar waarom dan geen AFS VR 200mm f2G? Als je camera juist staat afgesteld geeft die 200mm loeischerpe en zeer contrastrijke beelden op f2, maar wel bij een haarfijne DOF, zodat je focus altijd exact op je onderwerp moet liggen.

              MVG,
              Dat is eigenlijk de lens die ik het liefst wil hebben maar al lang nergens te krijgen !!!!
              www.sportactiefoto.nl

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 70-200 2.8 contra Nikon 300 mm 2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door marbico Bekijk bericht
                Hij is absoluut scherper op F4 dan op F 2.8, niet alleen bij mij maar bij meerdere die deze lens hebben.
                Idd mijn 70-200 is scherp op 2.8 maar scherper op 4.0, kan dit alleen maar beamen. Dit is wel meer het geval met 2.8 zooms à la 70-200 of 120-300. Alles hangt een beetje af van de definitie van "scherp".

                Heeft er iemand de vergelijking gemaakt voor 300 2.8 versies nl scherpte op 2.8, 4.0, 5.6. Ik heb geen tele prime en dit zou naast extra reach een reden kunnen zijn er een aan te schaffen.

                Groeten

                Romulus
                We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 70-200 2.8 contra Nikon 300 mm 2.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door romulus Bekijk bericht
                  Heeft er iemand de vergelijking gemaakt voor 300 2.8 versies nl scherpte op 2.8, 4.0, 5.6. Ik heb geen tele prime en dit zou naast extra reach een reden kunnen zijn er een aan te schaffen.

                  Groeten

                  Romulus
                  Ik kan hier wel wat clicks aan spenderen, maar ik heb enkel een ouwe AF 80-200 f2.8ED om mee te vergelijken. Wat precies zou je willen zien?

                  MVG,

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 70-200 2.8 contra Nikon 300 mm 2.8

                    Hier eentje genomen met de 300mm 2.8 met de 1.7 convertor ertussen en op high speed crop In feite 700mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 70-200 2.8 contra Nikon 300 mm 2.8

                      Mooi! En aan 1/25s

                      Aan welk diafragma vind je de AFS 300mm f2.8 +TC-17EII kritisch scherp en zie je daarna nog verbetering?

                      MVG,

                      Frank

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 70-200 2.8 contra Nikon 300 mm 2.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
                        Hier eentje genomen met de 300mm 2.8 met de 1.7 convertor ertussen en op high speed crop In feite 700mm
                        vergeet je je 2x crop nu niet te tellen? mooi resultaat btw!

                        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 70-200 2.8 contra Nikon 300 mm 2.8

                          Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
                          Hier eentje genomen met de 300mm 2.8 met de 1.7 convertor ertussen en op high speed crop In feite 700mm
                          De dag dat ik zo een foto maak spring ik een gat in de lucht
                          Wat ik me eigenlijk afvraag Erik is of je ooit al een vergelijking hebt kunnen maken D2x met D200 van hetzelfde onderwerp. Ik vraag me namelijk af of het resultaat hetzelfde zou zijn ?? Ik heb namelijk den "indruk" dat de D2x nog een stuk beter presteert kwa kleuren dan de D200

                          Erwin
                          Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                          http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 70-200 2.8 contra Nikon 300 mm 2.8

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Mooi! En aan 1/25s

                            Aan welk diafragma vind je de AFS 300mm f2.8 +TC-17EII kritisch scherp en zie je daarna nog verbetering?

                            MVG,

                            Frank
                            Wel op e goe statiefke hoor En volgens mij heb je met de 1.7 reeds een kritische scherpte vanaf 5.6 en zal misschien nog iets beteren als je rond de 8 komt maar verbetering zien Ik denk dat die lens gewoon top is over gans de lijn zelfs met gebruik van convertors.Ben er in ieder geval zeer tevreden over.Een aanrader

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 70-200 2.8 contra Nikon 300 mm 2.8

                              Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                              vergeet je je 2x crop nu niet te tellen? mooi resultaat btw!
                              Wat die crop betreft ben ik eens verder op zoek gegaan in andere fora, de HSC van de D2X maakt dat de normale 1.5x crop een 2x wordt, een 300 mm wordt dan 600 mm analoog, zet daar een 2.0 converter op en je krijgt 1200 mm, tenminste da's de uitleg die ik kreeg op verschillende zusterfora.
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X