Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro/portretlens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro/portretlens?

    Veel van lenzen begrijp ik nog niet, ik heb nu de 350D met kitlens 18-55 & 55-200. Ik ben voornamelijk geintresseerd in portretfotografie dus dacht ik om deze lens aan te schaffen, is deze goed of stellen jullie iets anders voor?

    Canon EF 50mm f1.8 II (€98)

    Zou ik voor macro een aparte lens kopen of zou ik deze nemen die voor portret als macro kan dienen?

    Canon EF 50mm f2.5 Compact Macro (€268)

    Graag jullie gedacht hieromtrent,
    Kevin

  • #2
    Re: Macro/portretlens?

    Je zou ook kunnen denken aan de Sigma MACRO 70mm F2.8 EX DG.

    Deze is te vergelijken met een 105mm op kleinbeeld, ideaal dus voor potretten met een mooie onscherpe achtergrond. Verder kun je er 1:1 macro's mee maken.

    Comment


    • #3
      Re: Macro/portretlens?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tintin Bekijk bericht
      Je zou ook kunnen denken aan de Sigma MACRO 70mm F2.8 EX DG.

      Deze is te vergelijken met een 105mm op kleinbeeld, ideaal dus voor potretten met een mooie onscherpe achtergrond. Verder kun je er 1:1 macro's mee maken.
      Ik heb juist even zitten googlen op deze lens, ziet er mij nog een goede uit(voor zover ik er iets van weet ) maar ik vind niet direct iets over die "dg", waarvoor staat "dg" namelijk?
      Qua prijs valt deze ook nog mee, 349€ in cornevaniperen.nl...

      En is die sigma even scherp als de canon 50mm f1:8 voor portretfotografie? Niet dat ik er al ervaring mee heb maar ik lees hier op dit forum dat de canon 50mm een "niet te missen" lens is...(plastic fantastique ofzo meen ik mij ergens gelezen te hebben )
      Of raad je aan eventueel deze 2 lenzen samen te kopen? (is maar een gedacht, zal zien hoe het er financiëel voor staat )

      Alvast bedankt,
      Kevin

      Comment


      • #4
        Re: Macro/portretlens?

        Sigma Corporation of America is a subsidiary of the Sigma Corporation, a Japanese based family owned manufacturer of DSLR cameras, camera lenses and camera accessories. Founded in 1961, Sigma Corporation prides itself on high quality and innovative photographic equipment.


        DG staat voor Digital...
        de rest kan je lezen op bovenstaande link.
        square lens produces round picture. or was it ...

        KeeJoZ

        Comment


        • #5
          Re: Macro/portretlens?

          Je kan ook de Canon EF-S 60mm USM overwegen zowel als portret als macrolens zeer scherp!!!
          FUJI XT2

          Comment


          • #6
            Re: Macro/portretlens?

            canon ef 100mm f2.8 macro!

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: Macro/portretlens?

              de canon ef 100mm f2.8 macro vind ik beetje te duur, dus houd ik het bij de 60mm usm(kan 50€ cashback gebruiken) en de sigma... beiden voor 350€ dus.

              Hoe kun je nu beslissen wat het beste voor je is? Testen is namelijk geen mogelijkheid
              En voor zover ik lees zijn het beide goede lenzen, dus ik kan niet uitmaken wat er nu beter is van de 2...

              Alvast bedankt,
              Kevin

              Comment


              • #8
                Re: Macro/portretlens?

                Oorspronkelijk geplaatst door sergoor Bekijk bericht
                Je kan ook de Canon EF-S 60mm USM overwegen zowel als portret als macrolens zeer scherp!!!

                Ik heb de Nikon-tegenhanger hiervan en vind dit een prachtlensje
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: Macro/portretlens?

                  Alle genoemde objectieven zijn scherp, zeker macro lenzen, ze doen je bijna pijn aan de ogen. Het verschil met je huidige kitlenzen is enorm.

                  Als je voor naast portretten ook macro wilt maken zou ik kiezen tussen de Sigma 70mm of de Canon 60mm. Nadeel van de canon vind ik dat je deze alleen kunt gebruiken met camera's met ef-s bajonet. De sigma kun je ook gebruiken op een full-frame camera, zoals de 5d of 1Ds MkII of een analoge camera. Verder is de vignettering van de canon erg hoog bij een open diagfragma. Wel heeft de canon een USM motor,is compacter en is sneller met scherpstellen. Allebei zijn goede lenzen, je moet voor jezelf bepalen welke argumenten voor jou het belangrijkste zijn.
                  De Sigma lens is net nieuw dus er zijn nog niet veel testen, maar de andere macros van Sigma scoren heel goed, deze zal er dan ook niet voor onderdoen. Een mooie site voor testen is www.photozone.de kijk bij reviews. Een 100mm is minder geschikt ivm de verlengingsfactor.
                  Last edited by Tintin; 30 oktober 2006, 14:28.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro/portretlens?

                    Volgens wat ik hier lees zijn het beide goede lenzen, maar ik zal nog even wachten voor ik mijn beslissing maak, ik hoop dat hier nog reacties komen omtrent deze 2 lenzen (de canon 60mm & de sigma 70mm).

                    Bedankt voor alle hulp alvast.

                    Groetjes,
                    Kevin

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro/portretlens?

                      Heb zelf de EF 50 1.8 en de 85 1.8 USM, beiden super! Als je wilt mag je ze in Gent altijd even testen!
                      De 50 1.8 ga ik op termijn door de 1.4 vervangen, die is sneller met zijn USM en nag wat lichtsterker, etc...

                      Grts JVG
                      Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro/portretlens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht
                        Heb zelf de EF 50 1.8 en de 85 1.8 USM, beiden super! Als je wilt mag je ze in Gent altijd even testen!
                        De 50 1.8 ga ik op termijn door de 1.4 vervangen, die is sneller met zijn USM en nag wat lichtsterker, etc...

                        Grts JVG
                        Als je verder gelezen hebt jan kom je tot de conclusie dat ik ook macro wil doen en dat de EF 50 (&85) al afgevallen zijn

                        Toch bedankt voor het aanbod en de reactie!

                        Groetjes,
                        Kevin

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro/portretlens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door KevinDu Bekijk bericht
                          Als je verder gelezen hebt jan kom je tot de conclusie dat ik ook macro wil doen en dat de EF 50 (&85) al afgevallen zijn

                          Toch bedankt voor het aanbod en de reactie!

                          Groetjes,
                          Kevin
                          Oops, wel dan zou ik ook even kijken naar de tamron 90 mm macro
                          http://www.photozone.de/8Reviews/len...0_28/index.htm
                          Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro/portretlens?

                            Ik gebruik de Sigma 105 mm 2.8, meestal voor macro opnames. Een uitstekende lens en heel erg scherp.
                            Ook is deze lens zeer geschikt als portretlens. Zoals hier op deze site al eerder is geschreven, is deze lens byzonder scherp en je kunt er een mooie DOF mee maken.
                            Met deze 105 mm zul je wat verder van je onderwerp moeten gaan staan (met je voeten focussen) dan bij een 60 of 70 mm, maar waarom zou dat bezwaarlijk zijn.
                            AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro/portretlens?

                              Voor zover ik lees heeft de tamron een hele trage AF...dus die valt al af, de sigma 105mm vind ik beetje te duur (had mij voorgenome +-350 te kosten) en vind deze beetje te 'lang', ben nog aan het twijfelen tussen de canon 60mm of de sigma 70mm lijken mij beide goede lenzen (wel spijtig dat er geen echte revieuws zijn van de sigma) maar ze hebben beide hun goede en minder goede kante maar met deze info kan ik nog niet kiezen...zal misschien lotje trekken en zien welkeen ik koop

                              Mochten er nog mensen zijn met info hieromtrent, je mag het nog altijd hier posten.

                              Bedankt voor de reacties,
                              Kevin

                              Comment

                              Working...
                              X