Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Marcolens voor D70?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Marcolens voor D70?

    Weer zo'n 'help mij' vraag...:

    Ik ben driftig op zoek naar een macrolens voor op mijn Nikon D70. Ik heb volgens mij elke review en test wel gelezen, voor zover dat wat zegt.

    Mijn conclusies zijn voor alsnog als volgt:
    - Nikkor 60mm AF 2.8 - mooie scherpe lens, maar beperkte werkafstand en vrij brede hoek, nieuw erg duur, 2dehands rond 300 euro
    - Nikkor 105mm AF 2.5 (als dan niet VR) - mooie scherpe lens met goede werkafstand, behoorlijk duur, ook 2dehands
    - Sigma 105mm, doet me niets
    - Tamron 90mm AF Di - mooie scherpe lens, optisch erg goed, goede prijs (389 euro), bouwkwaliteit blijft wat achter bij concurrenten, off-brand (restwaarde)
    - Tokina AT-X 100mm AF Pro - nieuwe lens, minder bekend, goede bouwkwaliteit, relatief veel last van chromatic abberation (zie voorbeeld foto's http://www.nnplus.de/macro/Tokina/TokinaE.html.

    Ik twijfel eigenlijk tussen de Tamron en de Tokina. Heeft er iemand doorslaggevend advies om één van de beide lenzen te kopen (of juist niet)?

    Ik neig enerzijds naar de Tokina, maar ben bang spijt te krijgen als ik vaak CA moet gaan corrigeren. Dat treed volgens mij voornamelijk op bij harde overgangen... ga ik daar last van krijgen in macro?

    Anderszijds is de Tamron optisch erg goed maar als die wat gammel is... is dat zo?

    Photozone en NNPlus neigen naar de nieuwe Tokina.

    Meningen en advies welkom

  • #2
    Re: Marcolens voor D70?

    Ik heb de Tamron en ik ben daar toch wel zeer tevreden van, maar ik heb wel geen ervaringen met de andere.

    Maar wat betreft de bouwkwaliteit van de tamron; gammel kan je die toch niet echt noemen, ik denk zelfs dat ze bij de betere van tamron is. Misschien iets meer plastiek (wel van een hoge kwaliteit) dan bij de tokina die waarschijnlijk nog iets degelijker is, maar welke van de twee je ook kiest, het zijn alletwee goede lenzen, dus een verkeerde keuze zal je niet maken.

    Waarschijnlijk zal dit het kiezen nog altijd niet gemakkelijker maken
    Nice pen, bet you write good stories with it.
    Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

    Comment


    • #3
      Re: Marcolens voor D70?

      Je idee over de Sigma 105mm F2.8 mss wat bijstellen ?
      Robuust gebouwde lens, trage focusser zoals de meeste macrolenzen maar met een focus limiter die je je bereik laat kiezen. Als portretlens uitstekend te gebruiken en ook als macrolens levert ze haarscherpe beelden. Enig nadeel kan de wat korte werkafstand zijn voor vluchtschuwe insecten maar dat geldt voor alle door jou opgenoemde lenzen. Stevig pluspunt is de vergelijking prijs/kwaliteit. 't Is tenslotte EX glas.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Marcolens voor D70?

        Ik heb ook mijn hoofd gebroken over dezelfde vraag. Nikon is super maar veel te duur, verder vind ik de nieuwe 105mm te zwaar:

        Afgelopen week heb ik besloten de Tokina 100mm te kopen inplaats van de Tamron. Beiden zijn aan elkaar gewaagd en doen qua scherpte bijna niet voor elkaar onder. De chromatic abberation zie je eigenlijk alleen bij teleopnames en dan moet de lichtsituatie (bijvoorbeeld donkere voorgrond tegen lichte achtergrond) er ook nog naar zijn, bij Macro en potretopnames zie je dit niet snel terug. Er zijn Nikon lenzen die meer last hebben van ca dan deze Tokina.

        De goede mechanische kwaliteit tenopzichte van de tamron gaf voor mij de doorslag om voor Tokina te gaan, verder was de Tokina ook nog 50 euro goedkoper. Ik ben erg tevreden met mijn nieuwe aankoop. In het Nederlandse fotoblad Focus van april dit jaar kreeg de Tokina een Focus predikaat super en ook in de duitse fotobladen kwam hij heel goed uit te test.

        Maar eigenlijk kun je aan beide lenzen geen buil vallen, want de Tamron is ook erg goed. Succes met je beslissing.
        Last edited by Tintin; 30 oktober 2006, 12:40.

        Comment


        • #5
          Re: Marcolens voor D70?

          Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
          Je idee over de Sigma 105mm F2.8 mss wat bijstellen ?
          Robuust gebouwde lens, trage focusser zoals de meeste macrolenzen maar met een focus limiter die je je bereik laat kiezen. Als portretlens uitstekend te gebruiken en ook als macrolens levert ze haarscherpe beelden. Enig nadeel kan de wat korte werkafstand zijn voor vluchtschuwe insecten maar dat geldt voor alle door jou opgenoemde lenzen. Stevig pluspunt is de vergelijking prijs/kwaliteit. 't Is tenslotte EX glas.
          Kan ik alleen maar beamen. Stevig gebouwde lens en zeer scherp.
          AF kan idd traag zijn als je switcht van closeup naar verderaf (of omgekeerd), maar bij macro werk gebruik ik toch altijd MF.
          Als de Nikon versie van de Sigma 105 even goed als de Canon versie, moet je niet twijfelen.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Marcolens voor D70?

            De conclusie is geloof ik dat zowel de Tamron als de Tokina als de Sigma (als de Nikkor en Canon) goede macrolenzen zijn.

            Allemaal bedankt voor de reacties.

            Ik neigde en neig naar de Tokina vanwege de bouwkwaliteit, maar twijfel(de) vanwege de testresultaten op het gebied van CA. Over de Tokina is minder te vinden dan over de Tamrons, waarover overigens ook iedereen zeer positief is.

            Ik peins nog even verder, maar het maakt geloof ik niet uit...

            Comment


            • #7
              Re: Marcolens voor D70?

              Misschien heb je hier iets aan om je bij je keuze te helpen:
              http://orchideen-kartierung.de/Macro100E.html

              Vergelijking is weliswaar met Canon, maar geeft wel een indruk hoe de vreemdmerk lenzen presteren.
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

              Comment


              • #8
                Re: Marcolens voor D70?

                M'n complimenten voor je huiswerk. Waarschijnlijk zul je dus voor Nikon moeten gaan sparen. Tweedehands is het er ook wel, maar dat spul vliegt weg.

                Als een Nikon aanschaft, dan blijft dat ding behoorlijk zijn waarde houden. De meeste objectieven die ik nu gebruik zijn ook al bijna 15 tot 20 jaar oud. Nikon dus.
                Zou ik nu een vreemd merk aanschaffen, dan moet ik ontzettend veel afschrijven, vraag me af wat er na 5 jaar van over is en weet altijd zeker dat de kwaliteit van de Nikkors beter is.

                Op m'n site nog wel een verhaal over "macro met Nikon", maar waarschijnlijk heb je dat ook al gelezen.
                Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                Comment


                • #9
                  Re: Marcolens voor D70?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                  M'n complimenten voor je huiswerk. Waarschijnlijk zul je dus voor Nikon moeten gaan sparen. Tweedehands is het er ook wel, maar dat spul vliegt weg.

                  Als een Nikon aanschaft, dan blijft dat ding behoorlijk zijn waarde houden. De meeste objectieven die ik nu gebruik zijn ook al bijna 15 tot 20 jaar oud. Nikon dus.
                  Zou ik nu een vreemd merk aanschaffen, dan moet ik ontzettend veel afschrijven, vraag me af wat er na 5 jaar van over is en weet altijd zeker dat de kwaliteit van de Nikkors beter is.

                  Op m'n site nog wel een verhaal over "macro met Nikon", maar waarschijnlijk heb je dat ook al gelezen.
                  Mooi verhaal op je site, ik had het nog niet gelezen...
                  Bedankt voor de tips, ik peins nog even verder.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Marcolens voor D70?

                    Ik heb zelf de Sigma 105 2.8 en naar scherpte en kleurrendering is dit toch mijn beste glas, heeft ook helemaal geen last van CA. (toch niet dat ik zelf al ervaren heb)
                    Ik heb ook een Tokina (wel een 12-24 f4 en geen macro) en het is inderdaad zo dat ze zo stevig aanvoelen dat je er een spijker mee in de muur zou kunnen slaan.

                    Smt.
                    Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

                    Comment

                    Working...
                    X