Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nacht wandeling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nacht wandeling

    Ik weet niet of ik in het goede forum onderdeel zit eigelijk...

    Hoe dan ook, hier men vraag:
    Ik ga morgen hier in het dierenpark, een avond wandeling doen in halloween stijl.
    Aangezien het om +- 20h is, zal het donker zijn. Ik verwacht me ook aan fakkels enzo (vlammen dus).

    Ik ben nu al een beetje aan het spelen met instellingen, in een slecht verlicht kamertje :d
    Ik zou willen proberen zonder flits enkele dingen te proberen; dan gaat de sfeer het minst verloren denk ik.

    Hoe doen jullie zo iets?

  • #2
    Re: Nacht wandeling

    Wat voor lenzen heb je ter beschikking?
    One day, I would like to make nice pictures :-)
    www.lucaskoijen.nl

    Comment


    • #3
      Re: Nacht wandeling

      Voorlopig de standaard kit, eos 350d + 18-55
      Geen andere lens, geen andere flitser (voorlopig)...

      Comment


      • #4
        Re: Nacht wandeling

        Oorspronkelijk geplaatst door jumper Bekijk bericht
        Voorlopig de standaard kit, eos 350d + 18-55
        Geen andere lens, geen andere flitser (voorlopig)...
        Bij een nachtwandeling zal het zo donker zijn, dat je niets anders kan dan de flits gebruiken. Zelfs een 1.8 lens zal daar niks aan veranderen.
        Je kan toch moeilijk vragen of ze 5 seconden willen blijven stilstaan en een statief meezeulen ?
        Je kan natuurlijk wel zoveel mogelijk de beschikbare lichtbronnen gebruiken.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Nacht wandeling

          Een EF 50mm F1.0 zou hier wel voor van pas komen. Maar die zijn nogal zeldzaam en belachelijk duur. Ik denk dat je in dergelijke lichtomstandigheden, of liever gebrek aan lichtomstandigheden, niet verder kan dan een flits te gebruiken.

          Michiel
          Last edited by MichielBrugge; 27 oktober 2006, 22:16. Reden: foutje
          Canon R | Leica Q
          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
          [/COLOR]

          Comment


          • #6
            Re: Nacht wandeling

            ga van 1.8 naar 2.8 en je verliest de helft van je licht. dan van 2.8 naar 4 verlies je weer de helft van je licht.

            zo begrijp je mss waarom een kitlens mss niet de beste oplossing is.
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: Nacht wandeling

              Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
              ga van 1.8 naar 2.8 en je verliest de helft van je licht. dan van 2.8 naar 4 verlies je weer de helft van je licht.

              zo begrijp je mss waarom een kitlens mss niet de beste oplossing is.
              En zelfs een 1.8 zal niet voldoen voor een nachtwandeling, tenzij de fakkels wel heel veel licht geven en/of er bijzonder veel maanlicht is .

              Ik zou de flits maar meenemen...
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Nacht wandeling

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                En zelfs een 1.8 zal niet voldoen voor een nachtwandeling, tenzij de fakkels wel heel veel licht geven en/of er bijzonder veel maanlicht is .

                Ik zou de flits maar meenemen...
                1.8 en 30 of 50 mm

                daar maak je mooie beelden mee. natuurlijk geen enorme scherpte diepte.. kwestie van focusvlak te kiezen!

                1/60 en 1.8 is gelijk aan 1/30 en 2.8 (om het idee weer te geven)
                close ups van fakkeldragers lijken me haalbaar
                Last edited by parakiet; 28 oktober 2006, 12:12.
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: Nacht wandeling

                  Ofwel de flits, ofwel bvb een foto van gezichten die door de fakkels voldoende verlicht worden... ofwel een statief en lange sluitertijd zodat je de lichtslierten van de fakkels krijgt... Maar 't zal inderdaad niet gemakkelijk zijn.
                  Misschien op voorhand al eens proberen tot welke ISO-waarde je het resultaat aanvaardbaar vindt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nacht wandeling

                    mm, bedankt voor de reacties.
                    Moest er iets goed bijzitten, hoor je het wel :-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nacht wandeling

                      Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                      1.8 en 30 of 50 mm

                      daar maak je mooie beelden mee. natuurlijk geen enorme scherpte diepte.. kwestie van focusvlak te kiezen!

                      1/30 en 1.8 is gelijk aan 1/60 en 2.8 (om het idee weer te geven)
                      close ups van fakkeldragers lijken me haalbaar
                      Ja, dat is juist. Als ze niet te snel lopen, kan het te doen zijn.
                      Als er spelende kinderen tussen zitten, zullen die er waarschijnlijk niet al te scherp op staan...
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nacht wandeling

                        Dat is inderdaad nogal moeilijk, maar des te leuker om te doen. Heb ik ongeveer een jaar geleden gedaan.

                        Enkele tips:

                        - flits is waardeloos: je veegt er letterlijk alle sfeer mee weg in 1/1000 van een seconde
                        - Bewegingsonscherpte maakt een foto waardeloos... maw: sluitertijd voldoende kort houden. Zet je toestel op minstens iso800, bij voorkeur iso1600 (beetje afhankelijk van wat de ruis is van je toestel op die hoge iso) en laat neat image achteraf op al je fotos los.
                        - heel veel fotos trekken... reken erop dat max 1 op 20 redelijk zal zijn.
                        - een monopoot kan helpen. het meerendeel van de bewegingsonscherpte komt omdat jezelf het toestel niet stil houdt.
                        - heb geen te hoge verwachtingen.
                        - je kan wel degelijk iemand vragen even stil te zitten. Het resultaat is echt de moeite.

                        Hier enkele voorbeelden. De exif steekt erin:
                        http://users.skynet.be/fb522964/fakkel1.jpg
                        http://users.skynet.be/fb522964/fakkel2.jpg
                        http://users.skynet.be/fb522964/fakkel3.jpg
                        http://users.skynet.be/fb522964/fakkel4.jpg
                        http://users.skynet.be/fb522964/fakkel5.jpg
                        _______________________________________
                        Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nacht wandeling

                          1/30 en 1.8 is gelijk aan 1/60 en 2.8 (om het idee weer te geven)
                          close ups van fakkeldragers lijken me haalbaar
                          Mmm is het niet omgedraaid, f1.8 is toch een grotere opening, dus heeft die minder licht nodig dus 1/60. En f2.8 langer belichten dus 1/30 seconde, niet?

                          -M-
                          Mijn site...
                          vandaelefotografie.be
                          * BD0916BE *

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nacht wandeling

                            Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                            Mmm is het niet omgedraaid, f1.8 is toch een grotere opening, dus heeft die minder licht nodig dus 1/60. En f2.8 langer belichten dus 1/30 seconde, niet?
                            Inderdaad.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nacht wandeling

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                              Mmm is het niet omgedraaid, f1.8 is toch een grotere opening, dus heeft die minder licht nodig dus 1/60. En f2.8 langer belichten dus 1/30 seconde, niet?

                              -M-
                              yep snel snel nog een posting wille doen
                              foto als spiegel of als venster?

                              Comment

                              Working...
                              X