Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hdr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hdr

    Ik wil me wat verdiepen in HDR foto maken maar ik zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen. Heb al op verschillende sites gezocht maar die zijn allemaal in het engels. KAn iemand mij vertellen hoe je een HDR foto kunt maken in Photoshop CS? In CS2 zit er een handeling in om automatisch HDR foto's te maken. Of weet er iemand een nederlandstalige site waar het word uitgelegd

    Alvast bedankt allemaal
    Canon EOS 650D, Canon EFS 18-55mm IS 3,5-5,6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Tamron 28-75/2,8 Macro, Tamron 75-300mm, Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro, speedlite 430EX

  • #2
    Re: Hdr

    hdr staat voor high dynamic range. Aan de basis van een hdr opname, liggen meestal een 5-tal opnames, waarbij bij elke opname bijv.1 stop belichtingscompensatie verschil wordt ingesteld. De eerste foto bijv -2 EV, dan -1 EV, 0 EV, +1 EV en bij de laatste opname +2EV. Je kan het ook met bijv 3 opnames doen, dan zal je telkens 2 stops verschil instellen: -2EV, 0 en +2. Bij onderbelichten hou je dan nog detail in zones die overbelicht zouden zijn. Wanneer je overbelicht zullen de anders onderbelichte partijen meer detail bevatten. Wanneer men deze beelden gaat combineren volgens een bepaald algoritme zal het resulterende beeld de details in donkere partijen combineren met deze uit de heldere partijen, waardoor een egaal belichte opname ontstaat, met een hoog dynamisch bereik, oftwel een HDR opname.

    Via bijv. www.hrdsoft.com kan je een software pakket aanschaffen die dit alles voor jou kan doen. Uiteraard kan je in photoshop ook combine to HDR ofzo uitvoeren (de details ken ik niet). Wanneer je daarnaast ook nog een ToneMapping gaat toepassen (via de software van www.hdrsoft.com) krijg je nog een krachtiger effect. Deze laatste is eveneens beschikbaar als plugin voor photoshop.

    Hopelijk heb je hiermee voldoende info.

    Comment

    Working...
    X