Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

minolta IV lichtmeter met DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • minolta IV lichtmeter met DSLR

    Hallo,

    Is er nog nut om een minolta auto IV te gebruiken voor een DSLR (20D)
    of zijn er andere lichtmeters voor DSLR?

    mvg
    1D MARK3...5Dmk2 ...40D...20D... 70-200 L 2.8 IS... [B]16-35L 2.8 II... 85mm 1.8... 24LL1.4 II...400 f5.6L...[B]50mm 1.4...15mm fisheye[B]... 3x EX580 II... Pocket wizards http://www.tompalmaers.be

  • #2
    Re: minolta IV lichtmeter met DSLR

    een lichtmeter is en blijft een lichtmeter. Zelfs de goeie ouwe Lunasix 3 blijft het perfect doen in het digitale tijdvak.
    Wel even ijken op een grijskaart of zo.

    Comment


    • #3
      Re: minolta IV lichtmeter met DSLR

      ok, alvast bedankt voor je reactie,

      Ik heb een grijskaart, maar hoe ijk ik deze met de lichtmeter af?

      mvg
      1D MARK3...5Dmk2 ...40D...20D... 70-200 L 2.8 IS... [B]16-35L 2.8 II... 85mm 1.8... 24LL1.4 II...400 f5.6L...[B]50mm 1.4...15mm fisheye[B]... 3x EX580 II... Pocket wizards http://www.tompalmaers.be

      Comment


      • #4
        Re: minolta IV lichtmeter met DSLR

        Eerst meten met de lichtmeter, en dan hetzelfde doen met je camera. Als ze dezelfde waarden aangeven is het OK. Indien niet ISO-instelling van lichtmeter ofwel van camera aanpassen.

        Comment


        • #5
          Re: minolta IV lichtmeter met DSLR

          Ik heb pas een minolta IV occasie aangekocht.. en een engelse Manual ervan gedownload.. maar dan kom ik er nog niet altijd uit..
          *welke instellingen zijn er voor gereflecteerd licht te meten en welke voor invallend licht?
          *welke is beste vor een meting in zon met hoog lichten en schaduwen.
          *wat word nu bedoelt met de waarde langs het berekend diafragma (kleiner getal langs het f nr.?)

          alvast bedankt
          1D MARK3...5Dmk2 ...40D...20D... 70-200 L 2.8 IS... [B]16-35L 2.8 II... 85mm 1.8... 24LL1.4 II...400 f5.6L...[B]50mm 1.4...15mm fisheye[B]... 3x EX580 II... Pocket wizards http://www.tompalmaers.be

          Comment


          • #6
            Re: minolta IV lichtmeter met DSLR

            Opvallend licht meet je met het witte bolletje gericht naar je camera van op de plaats waar je onderwerp zich bevind.
            Gereflecteerd licht meet je vanaf je camerastandpunt naar het onderwerp toe, met het witte bolletje weggeschoven (dus met open sensor).

            Comment


            • #7
              Re: minolta IV lichtmeter met DSLR

              Oorspronkelijk geplaatst door Tomppa Bekijk bericht
              Hallo,

              Is er nog nut om een minolta auto IV te gebruiken voor een DSLR (20D)
              of zijn er andere lichtmeters voor DSLR?

              mvg
              Lukt wel, maar goed uitkijken...De ISO-waarden die door de cameraproducenten worden voorgesteld zijn helemaal niet zo correct, hangt sterk af van merk tot merk en het zou mij niet verbazen van camera tot camera.
              Zoals hoger al uitgelegd, eerste de ISO schaal van je lichtmeter ijken tov de ISO instellingen van je camera, zeker voor een Canon en Nikon DSLR

              sugar
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

              http://supermasj.zenfolio.com

              Comment


              • #8
                Re: minolta IV lichtmeter met DSLR

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                Opvallend licht meet je met het witte bolletje gericht naar je camera van op de plaats waar je onderwerp zich bevind.
                Gereflecteerd licht meet je vanaf je camerastandpunt naar het onderwerp toe, met het witte bolletje weggeschoven (dus met open sensor).
                Gereflecteerd licht meten doet je camera heel goed dus daar zou ik geen externe meter voor kopen, tenzij het een echte spotmeter is. Opvallend licht meten (in mijn ogen een superieure methode) kan een externe meter wel en een ingebouwde meter niet.

                Comment

                Working...
                X