PDA

Volledige versie bekijken : Verzegeling

MichielBrugge
26 oktober 2006, 12:21
Ik lees dat mensen wanneer ze een probleem (front/backfocus, minder scherp exemplaar) hebben met een pas aangekochte lens/body hem vaak gaan inruilen in de winkel. Sturen ze die dan onmiddelijk terug naar de leverancier of proberen ze die te verkopen aan een volgende klant (als nieuw) ?

Ik veronderstel dat alle toestellen verzegeld (stickertje) in een doos toekomen? Kan het dan dat ik 'eis' bij een bestelling dat alle dozen ongeopend/verzegeld zijn? Het gaat om een instap-body en twee pro-lenzen (en wat accesoires, maar dat is niet belangrijk).

Omdat ik onvoldoende ervaring heb ben ik bang dat ik het probleem niet snel genoeg zou opmerken en niet meer kunnen inruilen. Bovendien is het toch ook een eind rijden tot de winkel waar ik van plan ben te kopen en ik vermijd toch liever die rit dan. :)

mvg,
Michiel

PS: Ik weet dat het een vreemde vraag is..

keejoz
26 oktober 2006, 12:26
In mijn ervaring tot nu toe, zijn alle verkregen lenzen + body verzegeld geweest. ik heb bij de fotohandel zelf alles opengedaan en nagekeken, geen enkel probleem. Heb ook rustig mijn tijd genomen. ... (top-foto) :G :G
Ik zou dit zelfs eisen. Het zou in ieder geval een vraag zijn waarom de verzegeling eraf is.

VerSeg
26 oktober 2006, 13:10
Ik heb in het verleden al twee keer een toestel gehad waar ze de doos nemen en heel snel openen om het toestel eens te laten zien alvorens je de kans hebt om de zegels te zien. Reden ken ik ondertussen al ... was dus één keer een teruggebracht exemplaar waar dus ook iets aan scheelde en één keer het exemplaar waar ze alle klanten eens een testje mee lieten doen.
Zo'n testtoestel is ook tof ... of moet ik stof zeggen?
Ik wil geen doos meer dat niet verzegeld is want normaal is dat niet.

MichielBrugge
26 oktober 2006, 13:21
Bedankt voor de reacties. Het is dus aangeraden om bij een bestelling te eisen dat de zegels intact zijn en ongeopend. Ik ga er dan ook wel persoonlijk om en controleer dan wel alles ter plaatse.

thx voor de reacties.
wou gewoon geen ongewone-eisen stellen aan de winkel.

Michiel

VerSeg
26 oktober 2006, 14:26
Het is dus aangeraden om bij een bestelling te eisen dat de zegels intact zijn en ongeopend.
...
wou gewoon geen ongewone-eisen stellen aan de winkel.Eisen zij dan niet dat je tot de laatste cent betaalt? Waarom zou het dan veeleisend zijn te willen bekomen waarvoor je betaalt? Nieuw is nieuw en verzegeld is daar een bewijs van.
Nu zijn er bij sommige zaken ook wel heel wat verpakkingen waarbij er geen zegel is ... iets vervelender dus.

Jazzaddict
26 oktober 2006, 19:43
Om alles ongeopend te eisen vind ik toch wel overdreven. :B Tenzij je natuurlijk eerst betaalt en dan pas je lens bekijkt en/of uittest. :D :D
Als het werkelijk een showroom exemplaar is, bieden ze die in een ernstige fotozaak na verloop van tijd 2de hands aan. :G

Corrado
1 november 2006, 09:52
De vraag is natuurlijk of je met een paar testfoto's een mogelijk probleem kan detecteren als minder ervarene. Je kan de foto's ook moeilijk beoordelen op je lcd-schermpje.

MichielBrugge
1 november 2006, 11:07
De vraag is natuurlijk of je met een paar testfoto's een mogelijk probleem kan detecteren als minder ervarene. Je kan de foto's ook moeilijk beoordelen op je lcd-schermpje.

Mijn laptop gaat mee bij aankopen van lenzen/body's :)
Ik heb trouwens net iets besteld en heb in een opmerking bijgevoegd dat ik alle verpakking ongeopend & verzegeld wil. Ik koop dan natuurlijk ook alles wat ik besteld heb.. dus ik denk niet dat dit een "onredelijke" eis is.

Michiel

Jazzaddict
1 november 2006, 19:33
Mijn laptop gaat mee bij aankopen van lenzen/body's :)
Ik heb trouwens net iets besteld en heb in een opmerking bijgevoegd dat ik alle verpakking ongeopend & verzegeld wil. Ik koop dan natuurlijk ook alles wat ik besteld heb.. dus ik denk niet dat dit een "onredelijke" eis is.

Michiel

En als je het dan na die test niet koopt ? Wat moet die zaak dan doen met die lenzen....in de vuilbak gooien omdat de verzegeling werd geopend en ze die aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen ?

scalll
1 november 2006, 19:38
Naar mijn ervaring test Corné & Topfoto nieuwe lenzen op front/backfocus (wat een mooie service is)..
Tenzij je ze zelf gaat afhalen + testen, moeten de dozen dus wel geopend worden...

MichielBrugge
2 november 2006, 10:20
En als je het dan na die test niet koopt ? Wat moet die zaak dan doen met die lenzen....in de vuilbak gooien omdat de verzegeling werd geopend en ze die aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen ?

Ik zeg toch net dat ik alles koop die ik besteld heb?..

Het is niet zo dat ik verschillende lenzen "bestel" en daar dan één uit kies na alle lenzen te hebben getest. Indien het dan blijkt dat op mijn exemplaar een grote back/front focus zit dan gaat die volgens mij rechtstreeks naar de leverancier?

Is het dan niet rechtvaardig om een ongeopend exemplaar te vragen? Als je hem koopt?

Michiel

Otto Knap
2 november 2006, 10:39
Alle goederen die we ontvangen worden direct gecontroleerd. DOA's dienen namelijk binnen een bepaalde termijn te worden aangemeld, anders krijgen we geen credit-nota of een nieuw exemplaar.

Het heeft weinig zin om een lens welke niet werkt, of die in-compleet is, of een toestel welke gebreken heeft om dat te laten vaststellen door de klant.

Jazzaddict
2 november 2006, 11:53
Ik zeg toch net dat ik alles koop die ik besteld heb?..

Het is niet zo dat ik verschillende lenzen "bestel" en daar dan één uit kies na alle lenzen te hebben getest. Indien het dan blijkt dat op mijn exemplaar een grote back/front focus zit dan gaat die volgens mij rechtstreeks naar de leverancier?

Is het dan niet rechtvaardig om een ongeopend exemplaar te vragen? Als je hem koopt?

Michiel

Je kunt hem openen als je hem betaald hebt. Als dan blijkt dat er een back/front focus op zit, dan gaat hij onder garantie naar de leverancier. Zo heb je toch je zin. Dat is toch ook rechtvaardig.

Otto Knap
2 november 2006, 11:56
Je kunt hem openen als je hem betaald hebt. Als dan blijkt dat er een back/front focus op zit, dan gaat hij onder garantie naar de leverancier. Zo heb je toch je zin. Dat is toch ook rechtvaardig.

Dan zit je wel een tijdje zonder lens.

VerSeg
2 november 2006, 14:23
Je kunt hem openen als je hem betaald hebt. Als dan blijkt dat er een back/front focus op zit, dan gaat hij onder garantie naar de leverancier. Zo heb je toch je zin. Dat is toch ook rechtvaardig.Canon biedt minstens 7 (of 10) dagen "omruilgarantie".
Alles wat je nieuw koopt en binnen die periode defekt is moet normaal door een nieuw exemplaar vervangen worden.

Jazzaddict
2 november 2006, 14:38
Canon biedt minstens 7 (of 10) dagen "omruilgarantie".
Alles wat je nieuw koopt en binnen die periode defekt is moet normaal door een nieuw exemplaar vervangen worden.

Dan moet Canon die maar omruilen. Zoals je zelf zegt, heeft de handelaar iets verkocht, en Canon verzorgt de garantie. Je zit dan wel een tijdje zonder lens. Lijkt me een normale gang van zaken, tenzij je er geen probleem van maakt om een reeds geopende doos aan te schaffen. Dan kun je testen zoveel je wilt, vooraleer te betalen :D

VerSeg
2 november 2006, 23:21
Dan moet Canon die maar omruilen. Zoals je zelf zegt, heeft de handelaar iets verkocht, en Canon verzorgt de garantie. Je zit dan wel een tijdje zonder lens.Je koopt in een winkel ... spul is defect ... winkel dient het nodige te doen om u zo snel mogelijk een nieuw te geven ... zo is de regel.
Pech als de winkel geen stock meer heeft maar dat is idem als de winkel het zogezegd voor u zou testen ... kan je ook wachten tot die er een nieuwe heeft alvorens te kunnen leveren.

Niet Canon zorgt voor de garantie, de verkoper moet u die service bieden en dit bij Canon aankaarten. Het gedeelte tussen Canon en de dealer, daar moet u zelf niets voor regelen, dat gebeurt achteraf wel.

Toen ik mijn 10D gekocht heb was er ook iets fout met het toestel ... toch had ik het bij aanschaf getest maar de fout pas thuis opgemerkt.
Ik belde naar de winkel en daar kreeg ik ook te horen dat Canon het moest herstellen onder garantie.
Heb toen gebeld met Canon en duidelijk gemaakt dat ik niet tevreden was dat een pas aangekocht toestel met een defect moest hersteld worden.
Héél snel kreeg ik het antwoord dat dit ook niet nodig was en dat de winkel het nodige moest doen om mij zo snel mogelijk een nieuw exemplaar te bezorgen. Omruiling bij Canon zelf moet de winkel regelen volgens procedures die tussen hen afgesproken zijn. In de winkel kreeg ik te horen dat het niet zomaar ging ... maar na een tweede telefoontje had ik zeer snel mijn nieuw toestel ... met een dossiernummer van Canon en de huidige stockvoorraad van de winkel piepte die al iets anders ... zekers nadat Canon hem ook eens contacteerde met de vraag de "voorziene service" te bieden.

Een winkel kan niet alleen de centen binnen halen als alles goed verloopt, ook als er eens iets fout loopt moeten ze er voor instaan ... da's de minder plezante kant van zaken doen natuurlijk.

VerSeg
2 november 2006, 23:43
En als je het dan na die test niet koopt ? Wat moet die zaak dan doen met die lenzen....in de vuilbak gooien omdat de verzegeling werd geopend en ze die aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen ?De meeste zaken (niet enkel fotografie) die ik ken stellen gewoon de vraag of het stoort dat je een geopend exemplaar krijgt of je liever een gesloten doos hebt. Ik spreek specifiek over "verzegelde" dozen hé ...