Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Locatie gezocht in Ardennen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Locatie gezocht in Ardennen

    Goeienavond mensen, ik hou me voornamelijk bezig met natuur fotografie, en heb besloten om dit weekend naar de ardennen te trekken, nou kom ik zelf niet uit belgien, maar kan iemand vertellen wat het mooiste plekje is van de ardennen ( het liefst met wat water riviertjes, beekjes ) en veeeeel bos

    dank u

  • #2
    Re: Locatie gezocht in Ardennen

    Oorspronkelijk geplaatst door flash55 Bekijk bericht
    Goeienavond mensen, ik hou me voornamelijk bezig met natuur fotografie, en heb besloten om dit weekend naar de ardennen te trekken, nou kom ik zelf niet uit belgien, maar kan iemand vertellen wat het mooiste plekje is van de ardennen ( het liefst met wat water riviertjes, beekjes ) en veeeeel bos

    dank u
    De volledige loop van de Semois. Prachtige dorpjes, prachtig reliëf, schitterende en authentieke streek...
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

    Comment


    • #3
      Re: Locatie gezocht in Ardennen

      Heel de "Ardennen" bestaan uit riviertjes en beekjes en veel bos en pittoreske dorpjes
      Zoek je iets specifieks? Ruïnes, steden, afgelegen gebieden?...

      Enfin, alles wat onder de franstalige taalgrens valt is mooi. Tegenwoordig is men in Wallonië echt wel aan het werken op toerisme...
      Zoek je een wandelpad, bekijk dan eens de GR-paden... of: vanuit elk dorp heb je wel een stuk of wat wandelpaden.
      Zoek je een autoroute, vanuit elk dorp zijn er genoeg autoroutes...
      Zoek eens op internet, per provincie zijn er een pak (meestal gratis) publicaties met wandeltochten etc... vaak in pdf te downloaden.

      Ik ga nogal frequent die kanten uit, en elke week denk ik dat ik weer het mooiste stukje van België gevonden heb, en de week daarna vind ik nog iets veel mooier.

      Eén van de meest ongerepte gebieden zijn de Hoge Venen... Ook zeker de moeite.

      Eender welke rivier je volgt in de Walen of de Ardennen, je komt toch altijd schilderachtige plekjes tegen; of je nu de Maas, de Lesse, de Oure... volgt... altijd weer vind je mooie landschappen.

      En voor die verdomde vlaams-separatisten: als je eist dat wallonië even geïndustrialiseerd wordt als vlaanderen wordt het net zo lelijk, en als je eist dat vlaanderen van de Walen gesplitst wordt hebben we het lelijkste land van west-europa...

      Comment


      • #4
        Re: Locatie gezocht in Ardennen

        Voor een prachtige wandeling, enkel water en bossen, moet je eens kijken op

        This website is for sale! walters-gps-wandelingen.be is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, walters-gps-wandelingen.be has it all. We hope you find what you are searching for!


        Je moet echt geen GPS gebruiken, ze is perfect aangeduid.
        groeten

        Comment


        • #5
          Re: Locatie gezocht in Ardennen

          Ahh geweldig !!! vooral die link met die verschillende routes,

          Even ter aanvulling, ik hou wel van de ongerepte natuur beekjes zijn geweldig ! het liefst wat loof bos, en ja oude dorpjes. ruines allemaal goed

          Comment


          • #6
            Re: Locatie gezocht in Ardennen



            dit is ook in gedrukte vorm gratis te vinden in de toeristische diensten.

            Comment


            • #7
              Re: Locatie gezocht in Ardennen

              @Van sluycken : Is er ook misschien een nederlands/vlaamse vertaling van? Mijn frans is net zo goed als me Arabische aint gona work.

              In iedergeval bedankt

              Comment


              • #8
                Re: Locatie gezocht in Ardennen

                In 't Vlaams heb ik dat foldertje nog niet gezien, sorry. Bijna elke route is wel op één of andere manier aangegeven, dat vind je in de tekst. Rectangle = rechthoek, triangle = driehoek, bleu = blauw
                De rest bestaat vnl uit een beschrijving van de route, maar ik moet zeggen dat de bewegwijzering meestal goed in orde is.
                Een boek in 't Nederlands is "Wandelen door de mooiste landschappen van België" (100 wandelingen), momenteel (als 't er nog is) voor 10€ in Boekenvoordeel, en anders met harde kaft voor iets meer geld in de Standaard Boekhandels. Wandelingen van 5 à 10km, over heel België verdeeld, met wat uitleg bij... Ik ben er zeer tevreden over (en nee ik heb er gene percent op ).
                Ik heb het altijd bij me, omdat je, eender waar je bent, toch vaak een wandeling in de buurt vindt.

                Mooie ruïnes zijn Villers-La-Ville (vlak onder Brussel, dus geen Ardennen, eerder open landbouwlandschappen in de buurt, maar wel één van de indrukwekkendste abdijruïnes in België), Aulne (vanaan de abdij vertrekken 3 redelijk mooie wandeltochten, een deel door open vlaktes, een deel door 't bos, ook met een mooi beekje) Die ruïnes zijn niet altijd toegankelijk (een gerestaureerd of herbouwd deel wordt gebruikt als rustoord).
                Dicht bij Dinant heb je de ruïnes van crêvecoeur, in Bouvignes. Niet zo imposant maar wel continu toegankelijk ('t staat daar gewoon op die heuvel), leuk om nachtfoto's van Dinant te trekken... Die zijn Dinant is ook een leuk stadje waar de zondag altijd toch beweging is... Koop ook een couque de dinant, en breek er je tanden niet op... Persoonlijk vind ik Dinant leuker dan Namen. Zoek ook eens naar de oude stadswallen van Dinant ("ancien remparts"), je kan die bereiken via een trapje tussen twee huizen door, in een straatje achter de abdij van Leffe... prachtig zicht over de stad. Van de muren zelf schiet niet veel meer over, maar 't zicht is de moeite waard. En eens je onder Dinant zit, heb je een hele hoop prachtige landschappen. (Daarvoor ook al hoor). Vanaf de plaats waar de E411 vier vakken wordt omdat de camions met veel moeite op de helling geraken, kan je niet meer missen. Ook leuk, een beetje onder Dinant in een meander van de maas: Hastière. Ik weet daar een zeer leuk hotelletje ook, niet zo goedkoop maar wel heel aangenaam.
                Eén zaak is me tegengevallen, dat is het genootschap "les plus beaux villages de la wallonie" o.i.d. (= de mooiste dorpjes van wallonië), helaas zijn dat niet de schilderachtigste dorpjes... Fagnolles hoort daarbij, heeft ruïnes van een vlaktekasteel, maar het dorp zelf vind ik wat verwaarloosd. Wéris is wel mooi en huist een paar megalieten, o.a. een grafkelder van onze oudste voorouders.

                't Is een beetje "op goed geluk" soms... maar je komt zelden bedrogen uit. Je zal ook merken dat de walen echt wel hun best doen om je in 't nederlands te helpen, vooral in de toeristische steden. Soms is 't wat behelpen als je geen frans spreekt - ikzelf ben serieus mijn frans gaan opfrissen toen ik wat vaker naar de walen begon te gaan in 't weekend.

                Eén streek in 't walenland vind ik een beetje te mijden (de meeste toeristische gidsen mijden dat ook), de noordwestkant van Henegouwen, niet te ver onder de taalgrens, regio Charleroi en zo, is eerder een lelijke industriestreek met af en toe wel eens een iets mooier dorpje... maar als geheel vind ik het vaak deprimerend. Mons is 't schijnt wel mooi maar dat moet ik toch nog met eigen ogen zien.

                Ik weet niet of je alleen of met het gezin en voor één of meerdere dagen wil gaan, maar moest je alleen gaan kunnen we gerust eens afspreken dat je tot in Waasmunster (tussen Gent en A'pen) komt en dan rijden we samen eens ergens heen... Ik ga op zondag toch vaak naar 't Walenland.

                Oh ja, als 't eerder de bedoeling is van een afwisselende vakantie te hebben, bestaat er (in het nederlands ook) een folder "escapades", een aantal 3-daagse arrangementen samengesteld door de toeristische diensten, waarin het hotel, eten en een aantal uitstappen, bezoeken, of activiteiten inbegrepen zijn.
                Ook het Landal park in Coo (domaine long pré) is me goed meegevallen (mijn toenmalige vriendin hield nogal van center parcs toestanden, maar long pré is eerder zo 'n "echt" bungalowpark met als parkwinkeltje een paar schappen tegen de muur met grote pakken boter en veel pakken chips ). Coo zou ik in mijn opsomming bijna vergeten maar is ook de moeite, niet te ver van Stavelot (leuk dorpje, met race-auto-museum in de abdij)... In Long Pré is de Gourmet ons heel goed meegevallen toen 't Is maar een tip.

                Nog een aanrader zijn de boeken van Julien van Remoortere (o.a. Ippa's weekendgids, Ippa's gids van het ongewone, en diverse wandelboeken), deze mens (ik ken hem niet persoonlijk) kent België en vooral het zuidelijk gedeelte op zijn duimpje, weet alle leuke plaatsjes zijn en wijkt soms eens af van de al te gekende paden.

                (En nu moet ik helaas weer aan 't werk )
                Last edited by vanslycken; 26 oktober 2006, 14:33.

                Comment


                • #9
                  Re: Locatie gezocht in Ardennen

                  Van Slycken geweldige info bedankt ! nog meer mensen die mooi locaties weten laat ze komen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Locatie gezocht in Ardennen

                    Er zijn ook nog wat wandelingen in de Ardennen te vinden op www.wandelenarco.be

                    In het gamma wandelgidsen van Lannoo zitten er ook een paar Ardennen-gidsen bij.
                    BD1094BE - Canon 40D en nog één en ander.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Locatie gezocht in Ardennen

                      Niet toevallig ook door Julien Van Remoortere geschreven
                      Ook in de toeristische diensten kan je terecht voor wandelkaarten en zo... de toeristische dienst is in 't frans "Syndicat d'initiative" ('k hoop dat ik het juist schrijf), dus als je dat ergens ziet staan ben je aan 't juiste adres. Wat ik me ook bedacht: van waar ben je? De Hoge Venen en het Luikse liggen dichter tegen (zowel Belgisch als Nederlands) Limburg dan de echte "diepe" Ardennen...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Locatie gezocht in Ardennen

                        Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                        Niet toevallig ook door Julien Van Remoortere geschreven
                        Uiteraard! Denk dat Julien zo ongeveer in elk uitgegeven wandelgids van goede kwaliteit aan bod komt!
                        BD1094BE - Canon 40D en nog één en ander.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Locatie gezocht in Ardennen

                          allez, nog enen, dan stop ik met zagen:



                          alle downloadbare brochures, in het nederlands alstubelieft

                          Oh ja, ook indrukwekkend (voor liefhebbers van wereldoorlog II) en zeer goed verscholen: Brûly-de-pesche. In dit dorpje sloeg Hitler zijn hoofdkwartier op in '41 toen hij grote successen boekte in Frankrijk en wat dichter bij 't front wou zitten. De bunker (die nooit gebruikt is) is nog intact, de beierse chalets (die na de oorlog vernietigd werden) zijn opnieuw opgebouwd en doen dienst als museum, en de zitbank, de waterpartij, en de omgeving zijn nauwelijks aangetast door de tand des tijds. Je kan reproducties van oude foto's kopen in het museum (postkaartformaat) waarop je Hitler, Göring en Morell voorbij de oude kerk ziet lopen, en je kan nu nog altijd net hetzelfde standpunt innemen en vanuit identiek dezelfde positie als de fotograaf toen een foto nemen. Ook aan de luchtfoto uit '45 die je daar als postkaart kan kopen merk je dat er aan het "dorp" praktisch niks veranderd is: een kerk, een pastorij, een huis, een herberg (vroeger een school geloof ik); enkel een soortement jeugdherberg of zoiets is erbij gekomen, maar dat stoort niet.
                          Het is ook een prachtige streek, je zit maar op een boogworp (= een steenscheut) van Couvin (gekend om de rare "openluchtgrotten" tot 18m diep, zoek o.a. op "fondry des chiens") en dergelijke. Dit gebied is de "viroinval" (vallei van de Viroin).
                          Er zijn zoveel dingen te zien...
                          Je vraag komt eigenlijk een beetje overeen met "Is er daar in Nederland ergens een mooi vlak weidelandschap te vinden"

                          Nog een tip: de topografische kaartenmap van België, kost 50 Euro (een dikke groene map), er staan ongeveer 1500 toeristisch interessante plaatsen aangeduid, en hij is redelijk goed geschikt voor het plannen van wandelingen (zij het op 't randje van te klein). Ik ga nergens heen zonder.
                          A propos, voor de eigenaars van de topografische kaarten van België: bij de toeristische info staan ook een pak foto's, ik schat dat minstens een derde van de hand van Julien is Hij is dan ook een idool van mij...

                          P.S. Vertrek je morgen of is 't voor één van de komende weekends?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Locatie gezocht in Ardennen

                            Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                            P.S. Vertrek je morgen of is 't voor één van de komende weekends?
                            Heu Vanslycken, ik denk dat ie al vertrokken is - gejaagd door jouw enthousiasme en volgehouden promotie. Ik zit zelf al te wriemelen op mijn stoel...

                            Bedankt voor de laatste link - staat bij mijn favorieten nu
                            Greetz, Kariboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Locatie gezocht in Ardennen

                              sorry zelle
                              Tja, sinds ik zelf 't Walenland ben beginnen verkennen (sinds begin dit jaar) ben ik zéér enthousiast.
                              Het G.H. Luxemburg is ook de moeite! Daar vind je kastelen en ruïnes tot ze je strot uitkomen

                              Comment

                              Working...
                              X