Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

    Hallo mede BD-ers,

    Ik wil zo langzamerhand een serieuzer objectief gaan aanschaffen om mijn 28-200 te gaan ondersteunen in minder lichtgunstige omstandigheden. Ook verwacht ik betere, vooral scherpere foto's te krijgen door over te stappen naar een f/2.8 objectief. Er is veel in te krijgen, heb ik al gezien, maar welke is aan te bevelen?

    Tamron 28-75 f/2.8
    Sigma 28-75 f/2.8
    Tokina 28-70 f/2.8

    Andere aanbevelingen zijn natuurlijk van harte welkom. Aangezien ik wil putten uit een beperkt budget, wil ik proberen een gebruikt objectief aan te schaffen.

    Wellicht dat er hier zelfs mensen zijn die deze objectieven eens head-to-head hebben kunnen testen?

    Bij voorbaat dank,
    Mischa
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

  • #2
    Re: Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

    Ik ben zelf zeer gelukkig met de Tamron 28-75 f/2.8. Dit is een zeer goed objectief voor zijn prijs. Voor ik die kocht, las ik in een paar reviews dat er nu en dan een minder exemplaar tussen zit. Wat daar nu van klopt weet ik niet, maar best toch eens even proberen te testen, voor je een exemplaar koopt (trouwens dat raad ik altijd aan).

    Met de Sigma of Tokina heb ik geen ervaring, mogelijk ook goed, weet het niet.

    Comment


    • #3
      Re: Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

      Oorspronkelijk geplaatst door mischa Bekijk bericht
      Hallo mede BD-ers,

      Ik wil zo langzamerhand een serieuzer objectief gaan aanschaffen om mijn 28-200 te gaan ondersteunen in minder lichtgunstige omstandigheden. Ook verwacht ik betere, vooral scherpere foto's te krijgen door over te stappen naar een f/2.8 objectief. Er is veel in te krijgen, heb ik al gezien, maar welke is aan te bevelen?

      Tamron 28-75 f/2.8
      Sigma 28-75 f/2.8
      Tokina 28-70 f/2.8

      Andere aanbevelingen zijn natuurlijk van harte welkom. Aangezien ik wil putten uit een beperkt budget, wil ik proberen een gebruikt objectief aan te schaffen.

      Wellicht dat er hier zelfs mensen zijn die deze objectieven eens head-to-head hebben kunnen testen?

      Bij voorbaat dank,
      Mischa


      in dit rijtje kies ik zeker voor Tamron, maar wel je exemplaar testen bij aankoop, want niet elk exemplaar is even goed.

      De Tamron en de sigma heb ik al naast elkaar kunnen testen op dezelfde body .. en de sigma kan me moeilijk bekoren. De Tamron heb ik zelf aangekocht, en ik ben er tevreden van.

      De Tokina ken ik in dit bereik enkel van "hearsay" De Tokina 12-24 die ik zelf heb is super, maar van veel andere lenzen bij Tokina is het minder fraai .. zonder grondige test zou ik de tokina dus niet durven kopen.

      Als je deze lenzen vergelijkt met de merklenzen met zelfde specs zal je bij deze goedkopere varianten wel meer inboeten aan bouwkwaliteit dan aan optische kwaliteit. Je zal voorzichtiger moeten zijn met regen, stof, vuil en ze met meer zachtheid behandelen .. maar voor het prijsverschil zal dat velen niet onoverkomelijk klinken

      Comment


      • #4
        Re: Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

        Ik heb ook de Tamron 28-75/2.8 en kan deze sterk aanbevelen. Veel kwaliteit voor een aanvaardbaar budget!

        Moest ik nu opnieuw voor de aankoop staan, zou ik kiezen voor de Tamron 17-50/2.8 vanwege iets meer groothoek. Dit mis ik nu soms bij binnenopnames.

        Groetjes, Wim
        Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
        Fujifilm X100V - Sony RX100M3

        Comment


        • #5
          Re: Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

          Waarom wil je naast een zoomlens nog een zoomlens aanschaffen? Juist bij Pentax heb je de optie om voor een schappelijke prijs een aantal primes aan te schaffen die lichtsterker zijn dan 2.8. Een 1.4/50 is wel heel wat lichtsterker dan 2.8.

          Comment


          • #6
            Re: Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

            Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
            Een 1.4/50 is wel heel wat lichtsterker dan 2.8.
            Klopt! ik heb een Pentax-A 50mm f/1.7, maar voor het snellere werk werk ik liever met een AF-objectief. Verder, als je naar primes toe gaat, zit je al heel snel aan f/2.8 of 3.5. Ik heb nog een vaste 135mm f/2.8 en een 200mm f/3.5. In het onderste zoombereik wil ik echter meer gevoeligheid als ik bijvoorbeeld met mijn kleine meid het bos in ga. Ik heb met de 28-200 gemerkt dat die dan te weinig licht doorlaat. Hierdoor wil de camera de flits erbij hebben of kiest deze voor een langere sluitertijd.

            Het zal waarschijnlijk de Sigma 28-75 f/2.8 worden. Waarom? Omdat ik die jong (2 jaar) aangeboden heb gekregen voor een redelijke prijs.

            Bedankt voor de info. We zullen zien hoe ie bevalt.
            Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

            Comment


            • #7
              Re: Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

              Waarom geen SMC-FA 35 f/2,0 AL ? De 35mm lens is haarscherp zelfs bij volle opening, en heeft zowat dezelfde beeldhoek op DSLR als de 50mm op analoge camera's. Het objectief is ook nog betaalbaar (minder dan 300 EURO).
              PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

              Comment


              • #8
                Re: Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

                Oorspronkelijk geplaatst door Chip Bekijk bericht
                Waarom geen SMC-FA 35 f/2,0 AL ? De 35mm lens is haarscherp zelfs bij volle opening, en heeft zowat dezelfde beeldhoek op DSLR als de 50mm op analoge camera's. Het objectief is ook nog betaalbaar (minder dan 300 EURO).
                Omdat ik graag een zoom wil. Dit geeft als voordeel dat ik niet als een objectiefjockey niks anders aan het doen ben als objectieven wisselen. Ik heb nog niet zoveel ervaring dat ik van tevoren kan inschatten welk objectief ik in welke situatie nodig hebt, dus als ik wat speelruimte heb, is dat alleen maar meegenomen.
                Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

                Comment


                • #9
                  Re: Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

                  Opletten met de Sigma!! I hoorde van erg veel mensen dat die niet nauwkeurig scherpstelt op de Pentax bodies. Sigma kloonde immers de Pentax KAF vatting en deed dit met wisselend succes. Vooral op EX28-75/2.8 zijn er aan de breedhoekkant velen die storende back focus melden. Zelf geen ervaring mee.

                  Ik zou daarom eerder voor de Tamron gaan... Of een beetje sparen een op zoek gaan naar een tweedehandse Pentax FA*28-70/2.8, daar kunnen die anderen niet aan tippen...

                  Je kan ook ff wachten en voor de nieuwe DA* zooms gaan. Die worden verwacht in maart 2007. Er is een DA*16-50/2.8 en een DA*50-135/2.8 voorzien. Het zijn dezelfde als de aangekondigde Tokina's, maar dan met de Pentax SMC coating en weather sealed en met ultrasone scherpstelmotor. Die laatste werkt enkel met de K10D, maar de objectieven zullen wel nog de koppeling voor normale Pentax autofocus bevatten, dus ook op alle andere Pentax DSLRs werken.

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

                    Oorspronkelijk geplaatst door mischa Bekijk bericht
                    Klopt! ik heb een Pentax-A 50mm f/1.7, maar voor het snellere werk werk ik liever met een AF-objectief. Verder, als je naar primes toe gaat, zit je al heel snel aan f/2.8 of 3.5. Ik heb nog een vaste 135mm f/2.8 en een 200mm f/3.5. In het onderste zoombereik wil ik echter meer gevoeligheid als ik bijvoorbeeld met mijn kleine meid het bos in ga. Ik heb met de 28-200 gemerkt dat die dan te weinig licht doorlaat. Hierdoor wil de camera de flits erbij hebben of kiest deze voor een langere sluitertijd.
                    Vaste brandpunten heb je ook stukker lichtsterker hoor. Van de huidige generatie is er overigens maar eentje trager dan f/2.8 en dat is de DA21/3.2 limited, maar die is breed genoeg om tragere sluitertijden toe te laten. 't Zelfde geldt voor de FA generatie.

                    Overigens, lichtsterke (lichtgevoelig is geen term voor objectieven) objectieven zijn heel fijn voor low light, maar veel mensen vergeten dat je bij volopen gebruik scherptediepte inboet. Op je DL kan je m.i. zonder probleem op ISO800 fotograferen. Zelfs ISO1600 is aanvaarbaar als je een half stopje overbelicht en dit in PP rechttrekt. Zie http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=131431
                    Ik zou eerder een stapje hoger in de ISO gaan dan een lichtsterk objectief volledig open te trekken.

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                      Vaste brandpunten heb je ook stukker lichtsterker hoor. Van de huidige generatie is er overigens maar eentje trager dan f/2.8 en dat is de DA21/3.2 limited, maar die is breed genoeg om tragere sluitertijden toe te laten. 't Zelfde geldt voor de FA generatie.

                      Overigens, lichtsterke (lichtgevoelig is geen term voor objectieven) objectieven zijn heel fijn voor low light, maar veel mensen vergeten dat je bij volopen gebruik scherptediepte inboet. Op je DL kan je m.i. zonder probleem op ISO800 fotograferen. Zelfs ISO1600 is aanvaarbaar als je een half stopje overbelicht en dit in PP rechttrekt. Zie http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=131431
                      Ik zou eerder een stapje hoger in de ISO gaan dan een lichtsterk objectief volledig open te trekken.

                      Wim
                      Ik zit nog wel eens in situatie's waar ik 1.2 nodig heb in combinatie van ISO 3200 (concerten). Ik heb er dan ook helemaal geen probleem mee om volledig open te fotograferen, een flinterdunne scherptediepte bevalt me ook.
                      Om terug te komen op de 144/50, da's een FA, dus met autofocus.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                        Ik zit nog wel eens in situatie's waar ik 1.2 nodig heb in combinatie van ISO 3200 (concerten). Ik heb er dan ook helemaal geen probleem mee om volledig open te fotograferen, een flinterdunne scherptediepte bevalt me ook.
                        'tuurlijk, maar 't is een keuze, en daarbij moet scherptediepte een rol spelen.

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                          Ik heb ook de Tamron 28-75/2.8 en kan deze sterk aanbevelen. Veel kwaliteit voor een aanvaardbaar budget!

                          Moest ik nu opnieuw voor de aankoop staan, zou ik kiezen voor de Tamron 17-50/2.8 vanwege iets meer groothoek. Dit mis ik nu soms bij binnenopnames.

                          Groetjes, Wim
                          Ik heb zelf ook zo een Tamron, maar ben minder tevreden.
                          Vanaf 5,6 is die heel scherp en echt heel goed.
                          Echter tussen 2,8 en 4,5 is ze echt soft....

                          Heb ik dan een slecht exemplaar of hebben jullie dat ook...?
                          Graag feedback

                          groetjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

                            Oorspronkelijk geplaatst door John Wayne Bekijk bericht
                            Ik heb zelf ook zo een Tamron, maar ben minder tevreden.
                            Vanaf 5,6 is die heel scherp en echt heel goed.
                            Echter tussen 2,8 en 4,5 is ze echt soft....

                            Heb ik dan een slecht exemplaar of hebben jullie dat ook...?
                            Dan zal je toch misschien beter een voorbeeld posten, al dan niet in dit topic, want nu is het enigszins moeilijk te beoordelen wat je soft noemt, misschien is jouw standaard veel hoger dan voor sommigen hier.
                            Voor mij zijn de resultaten tussen 2.8 en 4.5 toch scherp te noemen, zeker goed bruikbaar, natuurlijk rekening houdend met een kleinere scherpte-diepte, maar dat is op zich iets anders dan een softe of scherpe lens.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke 28-75 f/2.8 voor mijn Pentax?

                              Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                              Opletten met de Sigma!! I hoorde van erg veel mensen dat die niet nauwkeurig scherpstelt op de Pentax bodies. Sigma kloonde immers de Pentax KAF vatting en deed dit met wisselend succes. Vooral op EX28-75/2.8 zijn er aan de breedhoekkant velen die storende back focus melden. Zelf geen ervaring mee.
                              Wim
                              Kan ik dit zien als ik een foto maak die ik bekijk op het scherm van de camera?

                              Veel info, zoals ik het graag wil. Bedankt vast. Ik heb geen moeite met voorbeeldfoto's van softe of harde foto's in dit topic, dus laat maar komen!

                              Mischa
                              Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

                              Comment

                              Working...
                              X