Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans bepalen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witbalans bepalen

    Hallo,

    Net gelezen in Foto-Video,
    Dit lijkt mij een ideale manier te zijn om uw witbalans te bepalen ( niet goedkoop).
    Kent iemand dit of gebruikt er al iemand dit ?



    Groeten

    Erwin
    Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
    http://album.zoom.nl/user/lindberg/

  • #2
    Re: Witbalans bepalen

    The ExpoDisc v3 Professional White Balance Filter is a fast, easy-to-use tool to set an accurate custom white balance. Every ExpoDisc is assembled and tested in the USA.


    Ik heb zaterdag fotograf gesproken die deze tool gebruikte en er zeer tevreden over is.

    Witbalans op 'pre' zetten, filter voor de lens houden en het licht meten van het onderwerp dat je wil fotograferen (of van het helderste object in de scene). Daarna de gemeten witbalanswaarde gebruiken voor de foto.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Witbalans bepalen

      Heb er een. Eenvoudig en efficient zeker als je JPEG fotografeert. In Raw gebruik ik het minder.
      https://www.behance.net/Lynx1966

      Comment


      • #4
        Re: Witbalans bepalen

        grijskaart? goedkoper denk ik

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #5
          Re: Witbalans bepalen

          Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
          grijskaart? goedkoper denk ik
          Inderdaad, maar ik kocht de mijne 2e hands
          https://www.behance.net/Lynx1966

          Comment


          • #6
            Re: Witbalans bepalen

            Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
            grijskaart? goedkoper denk ik
            Bij gebruik van een grijskaart moet je wel opletten bij gemengd licht. Meestal is het lastig om je hulpstuk zo te positioneren dat het gemengde licht er ook goed op valt.
            Door de expo disk te gebruiken zet je een wit matglas voor de lens waarna je de witbalans perfect kunt instellen.
            (passage uit Foto-video )

            Erwin
            Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
            http://album.zoom.nl/user/lindberg/

            Comment


            • #7
              Re: Witbalans bepalen

              Kan deze "expodisc" niet gefopt worden door bv. een object tegen een volledig rode achtergrond/wand te fotograferen?
              Er zal dan toch te veel van het rode spectrum mee gemeten worden?

              Dan lijkt me een grijskaart ter hoogte van het object een betere oplossing (die bovendien veel goedkoper is ).
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

              Comment


              • #8
                Re: Witbalans bepalen

                Een goede grijskaart is het beste.
                De expodisc is leuk maar ik schiet erg veel fashion en glamour op zowel lokatie als studio en zodra je menglicht gebruikt is de grijskaart gewoon ideaal, gebruik een kaart zoals bv de kaarten van Dynatech die hebben een gladde en ruwe kant, gebruik dan de ruwe kant en kantel deze richting de lichtbron die je neutraal wilt hebben, daarna kun je in PS of welk ander pakket dan ook de foto met de grijskaart als referentie gebruiken en je bent klaar.

                Voor 22.00 de goedkoopste oplossing en werkt altijd.

                MvrGr.
                Frank
                http://www.frankdoorhof.com

                Comment


                • #9
                  Re: Witbalans bepalen

                  Werkt het beter dan een Pringles-deksel?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Witbalans bepalen

                    Ligt eraan welke smaak je gebruikt ?

                    De paprika heeft iets teveel rood in het uiteindelijke beeld.
                    De hotchilli is iets te heet (of te groen als je hem eerst helemaal leeg eet )

                    Zonder gekheid.
                    Iets wits moet je nooit gebruiken met digitale fotografie.
                    Je kan er bijna zeker van zijn dat je altijd wel een kleurkanaal iets uitblaast bij wit, dus krijg je nooit goede metingen.

                    Witte muren/kleding werkt ook niet.
                    Echt wit bestaat namelijk niet meer, het is allemaal wit met iets.
                    En bij kleding word bij de wasmiddelen vaak blauwsel gebruikt dus word de kleding ook anders van kleur.

                    En daarbij, bij wit blaas je dus makkelijk iets uit wat de correctie onmogelijk maakt.

                    MvrGr.
                    Frank
                    http://www.frankdoorhof.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Witbalans bepalen

                      Een vraag die ik me al langer stel : hoe bepaal je de witbalans als je met een +400mm super-tele een foto wil maken van één of ander dier op grotere afstand ?

                      Mvg,
                      TravelToy.
                      www.christian-bailleul.be | Blog

                      Comment


                      • #12
                        Re: Witbalans bepalen

                        Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                        Een vraag die ik me al langer stel : hoe bepaal je de witbalans als je met een +400mm super-tele een foto wil maken van één of ander dier op grotere afstand ?

                        Mvg,
                        TravelToy.
                        Buiten heb ik nog nooit problemen gehad met mijn witbalans eigenlijk. Zet het meestal op bewolkt, geeft iets warmere kleuren. Als het echt zonnig is, schakel ik natuurlijk daarop over... maar in ons landje is bewolkt een goeie setting.

                        Je kan ook natuurlijk wel een assistent meenemen om de grijskaart vast te houden of misschien aan een passerende eekhoorn vragen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Witbalans bepalen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
                          Werkt het beter dan een Pringles-deksel?
                          Ja hoor, heb de vergelijking gedaan
                          https://www.behance.net/Lynx1966

                          Comment


                          • #14
                            Re: Witbalans bepalen

                            Hoi,

                            Ik heb mijzelf zo'n expodisc gegund op de Photokina. Nadat de verkoper een demo gaf ( met zijn D200 ) was ik verkocht. Ik vindt het makkelijker werken dan met een grijskaart. Zit vnl op automeeting of bij circuits ( zolder/zandvoort/ring)
                            En ik heb de disc nu al meer gebruikt dan die grijskaart die al een jaar in mijn fototas zit

                            Mvg

                            Bryan
                            Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

                            Comment


                            • #15
                              Re: Witbalans bepalen

                              Oorspronkelijk geplaatst door FrankD Bekijk bericht
                              Een goede grijskaart is het beste.
                              De expodisc is leuk maar ik schiet erg veel fashion en glamour op zowel lokatie als studio en zodra je menglicht gebruikt is de grijskaart gewoon ideaal, gebruik een kaart zoals bv de kaarten van Dynatech die hebben een gladde en ruwe kant, gebruik dan de ruwe kant en kantel deze richting de lichtbron die je neutraal wilt hebben, daarna kun je in PS of welk ander pakket dan ook de foto met de grijskaart als referentie gebruiken en je bent klaar.

                              Voor 22.00 de goedkoopste oplossing en werkt altijd.

                              MvrGr.
                              Frank
                              Voordelen grijskaart: je meet de kleurtemperatuur van het invallend licht, wat toch het belangrijkste is, niet?
                              Daarnaast kan je het gebruiken als lichtmeter, ook weer voor invallend licht in plaats van het gereflecteerde licht, wat voor modelfotografen toch een conditio sine qua non is. De expodisc kan je ook wel gebruiken als lichtmeter, maar dan voor het gereflecteerde licht, wat nu net identiek is aan de lichtmeter van je body. Ik zie dus meer voordelen aan een grijskaart, en dat aan een lagere prijs.


                              Het enige voordeel aan een expodisc dat ik zie, is voor een juiste witbalans op verre onbereikbare afstand, wat B-man eigenlijk komt te zeggen en Traveltoy zich afvraagt. Maar dan zit je wel in snel wijzigende lichtomstandigheden (vrije natuur), en dat zou dan betekenen dat je telkens je witbalans moet meten, en wie doet dat? Dus voordelen van expodisc???? You tell me...

                              You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                              Comment

                              Working...
                              X