PDA

Volledige versie bekijken : Vergoeding voor modellen

Godi
24 oktober 2006, 15:28
Yep,

nu ik mijn DSLR redelijk onder controle begin te krijgen, is de volgende stap mij op het glad ijs te begeven van geënsceneerde modellen shoots.

Mijn hierop aansluitende vraag gaat dan ook over modellenvergoeding. Ik heb hierover al enkele fotografen aangesproken en krijg de meest uiteenlopende antwoorden: de één bezorgt 4 foto's op 18x18, de ander levert een cdrom met een 30-tal afbeeldingen maar vraagt vergoeding voor onkosten, nog een ander vraagt 50€ aan het model plus 25€ per foto afdruk....weinig éénduidend dus.

De vraag hierbij is dus: welke leidraad moet ik hanteren bij modelshooting? Het lijkt me vrij logisch dat er voor beiden een win-win situatie moet zijn...(de foto's die ik ga maken zijn voor een persoonlijk portofolio, voorlopig geen commerciële opzet.)

Wat zijn dus jullie bevindingen op dit vlak?

Mvg,

GoDi.

mm
24 oktober 2006, 15:52
in't begin zal je vooral leergeld betalen (cash of natura).
dit geldt natuurlijk wederzijds: beginnend model.

veel hangt af van wie vragende partij is:
als jij model contacteert zul jij moeten betalen
(onkosten/uurloon/time for pictures, ...)
als een model jou vraagt voor een shoot draaien de rollen om.
dan kun jij hem/haar vergoeding vragen.

mm

MichielBrugge
24 oktober 2006, 17:37
Zoals ik het begrijp hanteren veel "amaterus":
TFCD : Time For Cd-rom
TFP : Time For Prints

Je bezorgt uw model dus prints/cd-rom voor haar tijd. Eenmaal het "professioneler" is, dan hangt het er vanaf wie de vragende partij is. (vragende partij = betaalt).

Michiel

bouk
25 oktober 2006, 06:20
heb je al een website??.
grt,bouk.

Godi
25 oktober 2006, 11:22
heb je al een website??.
grt,bouk.

Zie de relevantie niet echt.... verklaar je nader aub.

@mm & Michiel: thx voor de reacties

GrtZZZZ.

bouk
25 oktober 2006, 11:28
Zie de relevantie niet echt.... verklaar je nader aub.

@mm & Michiel: thx voor de reacties

GrtZZZZ.

dan kan je de modellen laten zien wat je zelf zo al te bieden hebt, met voorbeelden bv.
meestal stellen de modellen dat wel op prijs.
grt,bouk.

Cookie
27 oktober 2006, 14:13
Yep,

nu ik mijn DSLR redelijk onder controle begin te krijgen, is de volgende stap mij op het glad ijs te begeven van geënsceneerde modellen shoots.

Mijn hierop aansluitende vraag gaat dan ook over modellenvergoeding. Ik heb hierover al enkele fotografen aangesproken en krijg de meest uiteenlopende antwoorden: de één bezorgt 4 foto's op 18x18, de ander levert een cdrom met een 30-tal afbeeldingen maar vraagt vergoeding voor onkosten, nog een ander vraagt 50€ aan het model plus 25€ per foto afdruk....weinig éénduidend dus.

De vraag hierbij is dus: welke leidraad moet ik hanteren bij modelshooting? Het lijkt me vrij logisch dat er voor beiden een win-win situatie moet zijn...(de foto's die ik ga maken zijn voor een persoonlijk portofolio, voorlopig geen commerciële opzet.)

Wat zijn dus jullie bevindingen op dit vlak?

Mvg,

GoDi.

Zoals voorgangers reeds hebben gezegd: in het begin zal je er geen cash kunnen uithalen. Je kan moeilijk verwachten dat een model je betaald voor iets waar je nog geen ervaring in hebt en je dus ook nog niet in bewezen hebt.
Eerst je portfolio aanpakken en uitbreiden, dan pas kan je beginnen met voorzichtig enkele euro's te vragen zodat je uit je kosten komt.
Mijn idee: vraag jij een model om te poseren, dan kan je haar niet doen betalen (eerder de omgekeerde stelling zal dan opgaan). Vraagt iemand jou om foto's te maken, dan kan je wel doen betalen. Idem wat de aankoop van specifieke accessoires voor een bepaalde shoot betreft.

hvr_oosterzele
27 oktober 2006, 14:33
in't begin zal je vooral leergeld betalen (cash of natura).

Mmmhh... zou ik me dan toch eens aan wat modellen werk wagen? :clown::p

dekoningg
27 oktober 2006, 14:39
leergeld in nature , interessant ... :o Als je wat modellen moest teveel
hebben ...

[QUOTE=mm;1155668]in't begin zal je vooral leergeld betalen (cash of natura).

sugar
27 oktober 2006, 14:53

Hey je bent me voor met die reactie:clown:

sugar

mm
27 oktober 2006, 16:07

leergeld in nature , interessant ... :o
Als je wat modellen moest teveel hebben ...

Hey je bent me voor met die reactie:clown:

crooked minds ... tss tss tss ...
in de vorm van printjes/pintjes hé!

of een schijfke :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

m;)m

Godi
27 oktober 2006, 17:46
Doeme.... zag het nogthans al heel goed zitten...

;)

Cookie
27 oktober 2006, 18:31
Doeme.... zag het nogthans al heel goed zitten...

;)

Nu plots niet meer? ;)

Mijn man noemt fotografen altijd pietzakken (lucky bastards, gelukzakken, hoe je het ook wil noemen) : Volgens hem zijn wij de enige mensen die naar mooie vrouwen/mannen mogen "gluren" zonder een lap rond ons oren te krijgen :p

Gelukkig is het natuurlijk iets totaal anders dan gluren ;)

sugar
27 oktober 2006, 19:52
Nu plots niet meer? ;)

Mijn man noemt fotografen altijd pietzakken (lucky bastards, gelukzakken, hoe je het ook wil noemen) : Volgens hem zijn wij de enige mensen die naar mooie vrouwen/mannen mogen "gluren" zonder een lap rond ons oren te krijgen :p

Gelukkig is het natuurlijk iets totaal anders dan gluren ;)

Chips, en ik beperk me altijd tot gluren door de zoeker ;)

sugar

TedereTijger
28 oktober 2006, 12:06
crooked minds ... tss tss tss ...
in de vorm van printjes/pintjes hé!

Hoe meer pintjes hoe "meer fotos" je kan maken ? :clown: