Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorzetlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voorzetlens

    Dit artikel staat in de nieuwe Zoom: "Veel detail voor weinig geld"
    Het gaat over de voorzet macro lenzen van Raynox, de DCR 150 en de DCR 250. Volgens het artikel zijn deze lensjes heel geschikt voor amateurs die volop van alles aan het uit proberen zijn (ik onderandere). Vooraleer over te gaan tot de aankoop van een dure macrolens lijkt dit, volgens hen, een goed lensje om macro uit te proberen. Ze kosten amper een 30€.
    De beroeps onder jullie zie ik al maar jullie zijn vast en zeker ook "klein" begonnen. Dus: brengt Zoom een geloofwaardig artikel of maken ze goedgelovig zielen iets wijs?

  • #2
    Re: Voorzetlens

    Met een macrovoorzetlens kan je dichter bij het onderwerp scherpstellen, en krijg je dus meer details in beeld. Dat is helemaal juist, en die voorzetlensjes zijn niet zo heel duur, en wel handig als je maar eens af toe een macrofoto wil maken.
    Als je verschillende lenzen hebt met dezelfde filterschroefdraad, dan kan je ze ook op andere lenzen gebruiken (met verloopringen kan je ze ook laten passen op andere lenzen).

    Maar, met die voorzetlensjes krijg je nooit dezelfde resultaten als met een echte macrolens en de werkafstand is ook erg beperkt.

    Ik heb zelf eerst een Canon 500D macro-voorzetlens gekocht, en die heb ik bijna meteen weer verkocht om daarna de Sigma 150mm macrolens te kopen.

    Als je dus echt geregeld macro's wil maken, dan spaar je best wat langer zodat je niet eerst geld verliest aan de voorzetlens die je dan toch snel beu zal zijn.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Voorzetlens

      Linda, misschien even peilen naar de ervaringen van Xarder? Die werkt nogal eens met zo'n Raynox DCR geloof ik.

      Comment


      • #4
        Re: Voorzetlens

        Oorspronkelijk geplaatst door pcwiet Bekijk bericht
        Linda, misschien even peilen naar de ervaringen van Xarder? Die werkt nogal eens met zo'n Raynox DCR geloof ik.

        Hopelijk leest hij dit topic. Zo niet, dan stuur ik hem wel een berichtje.

        Comment


        • #5
          Re: Voorzetlens

          Oorspronkelijk geplaatst door linda Bekijk bericht
          Hopelijk leest hij dit topic. Zo niet, dan stuur ik hem wel een berichtje.
          'Hij' is een 'zij' - en nog een verdomd sympathieke ook
          Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment


          • #6
            Re: Voorzetlens

            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
            'Hij' is een 'zij' - en nog een verdomd sympathieke ook
            Greetz, Kariboe
            Just my opinion.....
            [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

            Comment


            • #7
              Re: Voorzetlens

              onderwerp van Linda geldt ook voor mij: pas de sony alpha aangeschaft met externe flitser en nu dus een beetje budgetair aan de lage kant. dus dacht ook aan de voorzetlensjes in afwachting van en macro........

              benieuwd.....
              Sony RX10 Mark IV
              nog een fijne dag verder!
              Guido

              Comment


              • #8
                Re: Voorzetlens

                Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                'Hij' is een 'zij' - en nog een verdomd sympathieke ook
                Greetz, Kariboe
                Oorspronkelijk geplaatst door patrickL Bekijk bericht
                Just my opinion.....
                tnx

                Hoi Linda,

                Ja ik werk idd af en toe met zo een ding. Het heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat hij op iedere lens past tot een diameter van 67mm (bv de 70-200 F4L). De scherpte KAN heel goed zijn maar dan komen we direct bij de nadelen:

                Je moet een supervaste hand hebben of een statief gebruiken. De scherpstelafstand is ongveer een 10cm en het scherpstelgebied maar enkele mm! Dat betekent als je maar iets je camera naar voor of achter beweegt het onderwerp alweer OOF is. Daarbij heb je op een FL van 200mm met F32 nog bijna geen DOF meer over. Hier vind je een voorbeeld van een foto welke ik met dat lensje heb gemaakt. Deze foto heb ik uit de hand genomen en de flash gebruikt om tot een sluitertijd van 1/250 te komen. Je ziet wat een betrekkelijk lage DOF je overhoudt. Uiteraard is de DOF op bv 100mm een stukje groter. Echter je scherpstelgebied blijft maar enkele mm. Tevens hangt de te bereiken scherpte natuurlijk ook af van de lens welke je gebruikt. Met mijn kitlens bv haal ik lang deze resultaten niet.
                Overigens heb ik deze lens ook op mijn Panasonic FZ20 gebruikt maar niet vaak genoeg om daarmee tot goede resultaten te komen.

                Momenteel heb ik trouwens een andere soort lens in bruikleen om te testen en hier haal ik ook uitzonderlijk goede resultaten mee en is een stuk makkelijker om mee te werken omdat je scherpstelgebied een stuk groter is. Dit is de Marumi 3x voorzetlens. Dit is een lens die je op je eigen lens schroeft net zoals een filter. Nadeel van dit lensje is natuurlijk dat het een vaste diameter heeft en 2x zo duur als de Raynox. Deze foto heb ik met die lens genomen. Je werkafstand is ook iets verder weg dan de Raynox wat natuurlijk erg prettig is met insecten

                Mocht je nog vragen hebben lees ik het wel

                Gr. X.

                P.s. als je echt geïnteresseerd bent wil ik wel morgen een paar foto's maken met de panasonic en de voorzetlens

                Comment


                • #9
                  Re: Voorzetlens

                  @xarder

                  Ik ben ook zeer geinteresseerd naar de resultaten met de dcr 250 icm de panasonic.
                  Ik heb nu enkele filters met verschillende dioptrieen en ben benieuwd wat hiervan de resultaten zijn.
                  Canon 300D, Canon EFS 18-55 IS en een Tamron MACRO 1:2 AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD
                  wishlist 430 EX :)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voorzetlens

                    ok als ik de cam tot mijn beschikking heb ga ik er mee aan de slag morgen
                    Ik heb al meer dan een jaar niet met die camera gefotografeerd dus ik ben zelf ook heel erg benieuwd naar de resultaten

                    Gr. X.

                    N.b. toevallig ben ik van de week wel het verloopstuk tegengekomen gelukkig dus ik weet waar dat ligt

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voorzetlens

                      Xarder (welke verdomd sympathieke "zij" noemt nu zo? klinkt echt héél mannelijk ) heel erg bedankt voor de verstaanbare uitleg. De foto's die je toont mogen gezien worden maar...... tussen jou en mij zit waarschijnlijk een hemelsbreed verschil dus ik verwacht niet dat ik tot zulke resultaten kan komen. Misschien toch maar best verder sparen vor een"echte" macro? Natuurlijk graag nog meer van dat moois.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voorzetlens

                        Oorspronkelijk geplaatst door linda Bekijk bericht
                        Xarder (welke verdomd sympathieke "zij" noemt nu zo? klinkt echt héél mannelijk ) heel erg bedankt voor de verstaanbare uitleg. De foto's die je toont mogen gezien worden maar...... tussen jou en mij zit waarschijnlijk een hemelsbreed verschil dus ik verwacht niet dat ik tot zulke resultaten kan komen. Misschien toch maar best verder sparen vor een"echte" macro? Natuurlijk graag nog meer van dat moois.
                        Xarder komt nergens anders vandaan dan van de steen Sarder . En hoeveel verschil er tussen jou en mij zit weet ik niet. Ik denk niet zo heel veel eerlijk gezegd. Ik ben nu net een jaar bezig met fotografie en de foto van het salamandertje is van afgelopen zomer en toen had ik net iets meer dan een 1/2 jaar mijn DSLR. Die foto van die roos is is wel recent. En geloof me, het heeft mij ook heel wat clicks gekost om wat vaker tot betere resultaten te komen .
                        Nog geen kans gehad overigens om met de panasonic een foto te nemen omdat iemand hier in huis zo leuk is om die camera op zijn werk te laten liggen Maar goed morgen zou hij hem mee nemen alleen ben ik er dan niet dus het wordt niet eerder dan woensdag .

                        Groetjes Marion

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voorzetlens

                          Ook ik heb zo'n voorzetlens, één van 16 euro van Hoya geloof ik. Werkt op zich prima, maar je hebt maar een heel klein werkveld. Je moet al heel snel de camera verplaatsen (en/of zoomen).

                          Het is zeker een uitstekende manier om macro te proberen en het is makkelijker meenemen op vakantie dan een zware macro lens.

                          Deze foto is met Nikkor 70-210D en voorzetlens genomen. Bij foto's met hoger contrast krijg je wel wat kleurvertekeningen (zie hier), maar de betere kwaliteit voorzetlensjes (Nikon 5T en 6T en de Canon 250 en 500) zouden dat niet moeten hebben... ik heb er geen dus kan het niet beamen.

                          Na lang twijfelen heb ik overigens besloten om een macrolens te gaan aanschaffen zodat ik meer licht over hou en altijd kan focussen, ongeacht hoe ver mijn camera van het object is.

                          Comment

                          Working...
                          X