Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over macro met Sigma 150mm:

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over macro met Sigma 150mm:

    Onderstaande foto is genomen met de Sigma 150mm.
    Wat ik nu steeds tegenkom is dat het scherptegebied te klein is.
    M.a.w. de ogen van de vlieg zijn wel degelijk scherp, maar de rest van het lichaam niet. Kan ik via 1:1 toch het ganse lichaam scherp krijgen?
    Een kleiner/groter diafragma? Op 1:2 beter ?
    Bedoeling is: 1:1 macrofotografie van het ganse onderwerp?
    Kan dit eventueel ook beter via een converter, bv x1.4 van Sigma?
    Misschien is dit een domme vraag voor jullie, maar ik ben ook maar een beginnelingske, dus...
    Enige andere tips/truks ?



    EXIF:
    ExposureTime - 1/500 seconds
    FNumber - 5.60
    MaxApertureValue - F 2.83
    FocalLength - 150.00 mm
    ISO Setting - 200
    Le talent n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir l’envie de faire quelque chose (Jaques Brel).

  • #2
    Re: Vraagje over macro met Sigma 150mm:

    Het lijkt mij dat er groot gedeelte voor de vlieg ook scherp is, dus dat naar achteren doen levert al wat meer scherpe vlieg op.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje over macro met Sigma 150mm:

      op 5.6 ga je 'm niet helemaal scherp krijgen nee. Volgende keer een hoger diafragma nemen.

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje over macro met Sigma 150mm:

        Op f5,6 zal je een insect nooit volledig scherp krijgen als je een foto maakt op die korte afstand. Je hebt dan veel te weinig scherptediepte op f5,6.

        Het diafragma zal dus verder dicht moeten, maar dan moet je wel opletten dat de sluitertijd nog kort genoeg is om weer geen bewegingsonscherpte te krijgen. Of je moet een flitser gebruiken.

        Bij sommige insecten (bijvoorbeeld vlinders) kan je de zijkant fotograferen, en dan kan je wel op f5,6 of zelf f4 werken.

        Macrofotografie is niet zo heel gemakkelijk, je zal nog wel een tijdje moeten oefenen om alles te leren.

        Er is dus niets mis met je Sigma 150mm .
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje over macro met Sigma 150mm:

          Een drie-dimensioneel onderwerp in de 1:1 range volledig scherp afbeelden is idd. geen sinecure.

          Neem liever wat afstand en diafragmeer... Het moet ook niet altijd 1:1 zijn.

          Je kan de vlieg ook platkloppen, dan wordt ze twee-dimensioneel (en minder beweeglijk), wat heel wat gemakkelijker werken is!...

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje over macro met Sigma 150mm:

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Op f5,6 zal je een insect nooit volledig scherp krijgen als je een foto maakt op die korte afstand.
            Het kan wel op f5,6 en zelfs lager.
            De truuk bestaat er in om jezelf in een zo danige positie te zetten (of soms leggen) dat je sensor volledig evenwijdig staat met je onderwerp.
            Niet gemakkelijk hoor, maar door te oefenen kom je er wel.

            Kijk eens naar deze foto

            Dit was de setup

            D70 + Nikkor 60 Micro + SB 800
            1/100; f/4.2; ISO 250

            Maar ik lag plat op mijn buik in het bos en heb eerst gezorgd voor die perfecte evenwijdigheid alvorens af te drukken. De foto is uit de losse hand gemaakt met een klein beetje invulflits.
            Last edited by pendragon; 21 oktober 2006, 15:21.
            Meer foto's op mijn website

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje over macro met Sigma 150mm:

              Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
              Het kan wel op f5,6 en zelfs lager.
              De truuk bestaat er in om jezelf in een zo danige positie te zetten (of soms leggen) dat je sensor volledig evenwijdig staat met je onderwerp.
              Niet gemakkelijk hoor, maar door te oefenen kom je er wel.

              Kijk eens naar deze foto

              Dit was de setup

              D70 + Nikkor 60 Micro + SB 800
              1/100; f/4.2; ISO 250

              Maar ik lag plat op mijn buik in het bos en heb eerst gezorgd voor die perfecte evenwijdigheid alvorens af te drukken. De foto is uit de losse hand gemaakt met een klein beetje invulflits.
              Dat wordt met een 150mm al heel wat moeilijker dan met een 60mm. Als je zo dichtbij komt als wat DIDE wil, dan zal het diafragma toch zeker verder dicht moeten om de vlieg volledig scherp in beeld te krijgen, anders zal het zelfs niet lukken met je 60mm.

              Maar ik had er toch al bijgezet dat je in soms toch wel op f5,6 of zelfs f4 kunt werken?

              De volledige uitleg heb jij er wel bijgezet .
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje over macro met Sigma 150mm:

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Dat wordt met een 150mm al heel wat moeilijker dan met een 60mm. Als je zo dichtbij komt als wat DIDE wil, dan zal het diafragma toch zeker verder dicht moeten om de vlieg volledig scherp in beeld te krijgen, anders zal het zelfs niet lukken met je 60mm.

                Maar ik had er toch al bijgezet dat je in soms toch wel op f5,6 of zelfs f4 kunt werken?

                De volledige uitleg heb jij er wel bijgezet .
                Het wordt idd moeilijker met meer milimeters. Maar moeilijk gaat ook hé . Ik pas net dezelfde techniek toe met mijn Tamron 180 macro als met mijn Nikkor 60. En met die 180 ga ik ook voor een zo laag mogelijke dof. Voordeel met meer mm is dat je dof 3xkleiner is dan met de 60 mm. Je kunt makkelijker je lens meer dichtknijpen en toch een cleane achtergrond verkrijgen.
                Meer foto's op mijn website

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje over macro met Sigma 150mm:

                  Probeer eens f/8 f/11 of f/16 het onderwerp zal dan wel scherp zijn, veel plezier verder.
                  Zo objectief als mijn objectieven.....
                  bd 616 be MVG Jan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje over macro met Sigma 150mm:

                    f 16 om een vlieg scherp te krijgen? Dan krijg je problemen met je sluitertijd.

                    Gewoon f5.6 of f8 nemen, zoveel mogelijk je sensor evenwijdig brengen en door de afstand tot de vlieg te

                    vergroten of te verkleinen veranderd de DOF ook. Korterbij= DOF minder. Verderaf=DOF groter.

                    Een simpele manier om bij lichtmoeilijkheden toch nog je DOF te kunnen regelen.

                    Gewoon met je diafragma zorgen dat je een goede sluitertijd hebt en de rest met de "voetzoom".

                    Nadien in PS een beetje croppen om de gewenste uitsnede te krijgen.
                    Groetjes
                    ----JO

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje over macro met Sigma 150mm:

                      Of gewoon een statief gebruiken. Vliegen blijven over het algemeen
                      prima zitten.
                      Van alles...

                      Comment

                      Working...
                      X