Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretfotgrafie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portretfotgrafie

    Ik zou graag wat willen gaan oefenen met portretfotografie. Welke lens zou ik het beste gebruiken? Ik ben in het bezit van een canon 350d. Zijn er misschien ook winkels in de buurt van Aken waar je fotomateriaal kan kopen? In Duitsland zou alles toch beterkoop zijn!?

  • #2
    Re: portretfotgrafie

    Persoonlijk gebruik ik Canon EF 50mm 1.8 MK1 & EF 85 1.8 USM.
    2 pareltjes voor portret én betaalbaar...

    Grts JVG
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

    Comment


    • #3
      Re: portretfotgrafie

      Koop je voor portret minimum een 105 mm, ik werk altijd met een 70-200 en dat is nog veel intressanter, anders sta je veel te kort bij het model.
      Greetz, Rudi

      Comment


      • #4
        Re: portretfotgrafie

        Oorspronkelijk geplaatst door FREEBIE Bekijk bericht
        Koop je voor portret minimum een 105 mm, ik werk altijd met een 70-200 en dat is nog veel intressanter, anders sta je veel te kort bij het model.
        Greetz, Rudi
        Als je echt scherpte wil kan je beter geen zoomlens gebruiken. Niet dat die perse slecht zijn, maar een vaste brandpuntafstand is nu eenmaal veel eenvoudiger in goede kwaliteit te fabriceren.

        De Canon EF 50mm 1.8 II heb ik ook, en ben daar zeer tevreden over. Kost bij Konijneberg in Turnhout nu 88 €.

        Hou er rekening mee dat de EOS350D een cropfactor heeft van 1.6, zodat een 50 mm lens in praktijk werkt als een 80 mm lens.

        Een grotere brandpuntsafstand is altijd interessant omdat je verder van je model kan afstaan. Sommige mensen voelen zich namelijk ongemakkelijk als je ze een camera vlak onder hun neus houdt.
        Last edited by tmh; 19 oktober 2006, 14:01.
        Beauty need only be a whisper
        Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

        Comment


        • #5
          Re: portretfotgrafie

          Bij mij de Canon 50 mm f/1.8 of de Tamron 28-75 f/2.8 ("maar" een zoomlens, maar verdikke scherp!). De 75-300 gebruik ik ook soms hoor ("maar" een consumentenzoom, maar zo slecht is dat nu allemaal ook weer niet).

          O ja, en de uitdrukking "beterkoop" is zooooo aaaantwaaarps (en staat niet in Van Dale)
          Groeten, David

          Comment


          • #6
            Re: portretfotgrafie

            In 35mm normen zijn lengte's tussen 85 en 135mm heel populair voor portretfotografie. Een 350D heeft echter een 1.6x crop sensor en dan moet je dus op zoek naar lenge's tussen 50 en 90mm.

            Voor portretfotografie wil je een scherpe lens, liefst met een lage F-stop om een mooie backgroundblur te krijgen. Zooms met deze eigenschappen zijn vaak heel duur, dus dan kijk je beter naar een prime. Deze zijn heel scherp, snel en lichtsterk.

            Enkele portret-lenzen waar ik nu aan denk:
            - EF 50mm F1.8 (90euro)
            - EF 50mm F1.4 (320euro)
            - EF 50mm F2.5 Macro (250euro)
            - EF-s 60mm F2.8 Macro (360euro)
            - EF 85mm F1.8 (360euro)

            Die in het vet zijn volgens mij de beste keuzes voor portretfotografie. Indien je een kleiner budget hebt, ga dan zonder twijfelen alvast voor de 50mm F1.8! Echt een pracht lensje voor geen geld!

            Als je echt wel een zoom-lens wilt, dan zou ik nog even wachten op de Sigma 50-150 F2.8 EX. Dit is op een 1.6x crop een heel goed bereik hiervoor. En deze zal minder dan 600euro gaan kosten. Hij zal normaal dit jaar nog leverbaar zijn.

            Michiel
            Canon R | Leica Q
            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
            [/COLOR]

            Comment


            • #7
              Re: portretfotgrafie

              Tegenwoordig gaat mijn Micro 60mm 2.8 bijna niet meer van mijn D70-body. Blijkt nog een goed portetlensje te zijn ook
              Canon heeft ook wel zoiets dergelijks
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #8
                Re: portretfotgrafie

                Ik vind de 50 mm te kort om goed te dienen als portretlens.
                Iemand een lens in z'n neus steken is niet zo goed om een geslaagd portretje te schieten.

                Ik zou sowieso pas beginnen bij een lengte van 85 mm.
                Dus de 85f1.8 (en de 1.2 ) is zeker goed.
                Mijn voorkeur gaat echter uit naar de 100f2. Zeer snel en haarscherp.
                Fuji X - Less became more

                Comment


                • #9
                  Re: portretfotgrafie

                  In de buurt van Aken (Düren) ligt top-foto.
                  Ik was heel tevreden met de service en het was toch wel wat goedkoper dan hier in België.
                  Ze hebben ook een site www.topfoto.de

                  veel succes met je zoektocht

                  White

                  Comment


                  • #10
                    Re: portretfotgrafie

                    kleine bedenking:eerst een bom duiten uitgeven aan een lichtsterke lens (1.4-2.8),kan in feite niet scherp genoeg zijn,en dan in ps zitten blurren om onzuiverheden in het gelaat weg te werken !een wereld van tegenovergestelden!
                    grts; M

                    Comment


                    • #11
                      Re: portretfotgrafie

                      Oorspronkelijk geplaatst door meuwi Bekijk bericht
                      kleine bedenking:eerst een bom duiten uitgeven aan een lichtsterke lens (1.4-2.8),kan in feite niet scherp genoeg zijn,en dan in ps zitten blurren om onzuiverheden in het gelaat weg te werken !een wereld van tegenovergestelden!

                      Toch niet hoor, je kan het best beginne van een keischerpe opname om dan de soften waar jezelf wenst te soften, dan kan je niet in omgekeerde zin van een onscherp opname gaan opscherpen waar je wenst.
                      Daarom is optiek nog steeds het meest belangrijke in de verhouding Body-Lens.

                      MVG, Jeff
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: portretfotgrafie

                        Iedereen alvast bedankt voor de reacties! Nu kan ik wel verder!!
                        Groetjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: portretfotgrafie

                          Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                          In 35mm normen zijn lengte's tussen 85 en 135mm heel populair voor portretfotografie. Een 350D heeft echter een 1.6x crop sensor en dan moet je dus op zoek naar lenge's tussen 50 en 90mm.

                          Voor portretfotografie wil je een scherpe lens, liefst met een lage F-stop om een mooie backgroundblur te krijgen. Zooms met deze eigenschappen zijn vaak heel duur, dus dan kijk je beter naar een prime. Deze zijn heel scherp, snel en lichtsterk.

                          Enkele portret-lenzen waar ik nu aan denk:
                          - EF 50mm F1.8 (90euro)
                          - EF 50mm F1.4 (320euro)
                          - EF 50mm F2.5 Macro (250euro)
                          - EF-s 60mm F2.8 Macro (360euro)
                          - EF 85mm F1.8 (360euro)

                          Die in het vet zijn volgens mij de beste keuzes voor portretfotografie. Indien je een kleiner budget hebt, ga dan zonder twijfelen alvast voor de 50mm F1.8! Echt een pracht lensje voor geen geld!

                          Als je echt wel een zoom-lens wilt, dan zou ik nog even wachten op de Sigma 50-150 F2.8 EX. Dit is op een 1.6x crop een heel goed bereik hiervoor. En deze zal minder dan 600euro gaan kosten. Hij zal normaal dit jaar nog leverbaar zijn.

                          Michiel
                          waar vind ge de nikon 50 1.8 voor 90 euro??
                          bij konijnenberg bvb staat ze aan 133 en die zijn toch vrij goedkoop meestal
                          www.kemizz.com
                          Brand new Blog
                          kemizzdotcomonflickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: portretfotgrafie

                            Oorspronkelijk geplaatst door kemizz Bekijk bericht
                            waar vind ge de nikon 50 1.8 voor 90 euro??
                            bij konijnenberg bvb staat ze aan 133 en die zijn toch vrij goedkoop meestal
                            Ik vermoed dat het om de canon variant gaat EF 50 MKII 1.8...

                            Mvg JVG
                            Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

                            Comment


                            • #15
                              Re: portretfotgrafie

                              Oorspronkelijk geplaatst door kemizz Bekijk bericht
                              waar vind ge de nikon 50 1.8 voor 90 euro??
                              bij konijnenberg bvb staat ze aan 133 en die zijn toch vrij goedkoop meestal
                              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                              Comment

                              Working...
                              X