Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief D50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectief D50

    heb een body van Nikon D50 gekocht. vraag me nu af welke lens ik het beste kan aanschaffen. zou vooral portretfotografie en/of mensen in het algemeen willen fotograferen. weet dat Nikor lenzen heel goed zijn maar dat merk je ook aan de prijs

  • #2
    Re: objectief D50

    Als ik met m'n D50 mensen wil fotograferen, neem ik altijd m'n NIKKOR 50mm F1.8. Goed, lichtsterk objectiefje en helemaal niet duur (dikke 100 euro betaald).

    Misschien iets voor jou?

    Comment


    • #3
      Re: objectief D50

      De AFS 24-120 f/3.5-5.6G VR is een goede all-rounder om mee te beginnen.
      Niet zo goedkoop maar een objectief waar je veel plezier aan zal beleven.

      Groetjes
      Spogy
      Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

      Comment


      • #4
        Re: objectief D50

        Om mensen te fotograferen gebruik ik meestal de Tamron 28-75 f/2.8.

        Comment


        • #5
          Re: objectief D50

          Nikkor 85mm 1.8 en Micro 60mm 2.8 zijn hiervoor schitterende lensjes
          Canikon 40D - D200, D300

          Comment


          • #6
            Re: objectief D50

            Oorspronkelijk geplaatst door grijzewolf Bekijk bericht
            heb een body van Nikon D50 gekocht. vraag me nu af welke lens ik het beste kan aanschaffen. zou vooral portretfotografie en/of mensen in het algemeen willen fotograferen. weet dat Nikor lenzen heel goed zijn maar dat merk je ook aan de prijs
            Voor portretfotografie is een lichtsterke lens (f:1.8 of 2.8) aan te raden om scherpe onderwerpen met mooie, wazige achtergronden te verkrijgen.

            Als betaalbare prime is een Nikkor 50mm/1.8 zeker aan te bevelen (ca. 100 Euro). Met deze aankoop kan je niks verkeerd doen.

            Voor de lichtsterke zoomlenzen ga je bij Nikon zeer veel betalen. Gelukkig zijn er ook goede alternatieven bij Tamron en Sigma. Als Tamron gebruiker kan ik de de Tamron 28-75/2.8 of 17-50/2.8 aanraden. Prijzen rond de 400 Euro als ik me goed herinner.

            Groetjes, Wim
            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

            Comment


            • #7
              Re: objectief D50

              Volgens mij heeft de topicstarter nog helemaal geen lenzen, omdat hij zegt dat hij alleen een body heeft aangekocht.
              Volgens mij kan hij het beste beginnen met een aardige standaardzoom. Ik ga even uit van een beperkt budget (want D50 en geeft zelf al aan Nikonlenzen duur zijn) en dan ligt de Nikon 18-70/3.5-4.5 het meest voor de hand. Zoals al vaker gezegd: mooi lensje, handig bereik, vlotte focus, niet heel lichtsterk, maar voor het geld zeker een mooie beginnerslens. De Sigma-equivalent is de 17-70, die het wel aardig schijnt te doen, maar daar kan ik verder niets uit ervaring over zeggen. Nikon heeft verder nog een 24-85/3.5-4.5, die het ook erg goed doet, maar misschien net wat te weinig groothoek heeft. Ik heb bezit beide Nikons die ik hier noem, maar heb nog niet de tijd gehad om ze grondig te vergelijken. Ze geven in ieder geval allebei hele aardige resultaten.
              Verder heeft Nikon nog:
              - 24-120/3.5-5.6 VR: leuk bereik, misschien weinig groothoek, tweedehands ong. 350-400 euro, ervaringen gemengd positief/negatief;
              - 18-135/3.5-5.6: net nieuw, handig bereik voor digitaal. Mij verder niet veel over bekend. Kosten: zo'n 400 euro (niet zeker)
              - 18-200/3.5-5.6 VR: vrij recent, groot bereik, veel mensen zijn razend enthousiast, anderen willen niets weten van een 11x zoom (waaronder ik). Kosten: ong. 750 euro, maar vaak slecht leverbaar.

              Nog meer opties?
              - Sigma 18-50/2.8 EX: schijnt veel last te hebben van CA, 400 euro
              - Tamron 17-50/2.8: schijnt wel goed te zijn, 400 euro
              - Tokina 16-50/2.8: voorlopig niet leverbaar

              Dat is, in mijn ogen, een opsommigen van serieuze kandidaten als standaardlens voor een D50. de Nikon 17-55/2.8 laat ik vanuit prijstechnisch oogpunt (1300 euro ofzo) even buiten beschouwing.
              D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

              Comment


              • #8
                Re: objectief D50

                lees op m'n site het objectief advies.
                Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                Comment


                • #9
                  Re: objectief D50

                  Oorspronkelijk geplaatst door fantastisch Bekijk bericht
                  - 18-200/3.5-5.6 VR: vrij recent, groot bereik, veel mensen zijn razend enthousiast.
                  Goede uitleg heb je gegeven Fantastich.

                  De quote die ik hierboven aanhaal:
                  Dat enthousiasme komt omdat dit meestal om beginners gaat.
                  Heel begrijpelijk trouwens.
                  Naarmate de tijd verstrekt komen ze erachter dat er toch wel beperkingen aan deze lens zitten.

                  Gr kees
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                  Comment


                  • #10
                    Re: objectief D50

                    ik kan de 50mm 1.8 heel sterk aanbevelen, goed lichtsterk en superscherp al kan je misschien wel ook denken aan de 85mm 1.8 (zoals ik...) maar die is alweer iets duurder natuurlijk

                    veel plezier met het kiezen, vriendelijke groeten, dimidub
                    ik ben een nikon-mens met sigma-neigingen
                    http://www.flickr.com/photos/dimidub/

                    Comment


                    • #11
                      Re: objectief D50

                      Begin bij het begin: een goede kitlens. Waarmee ik de 18/70 f3.5-4.5 bedoel. En leer er de stiel (lees hobby) mee.
                      De rest komt later wel.

                      Comment

                      Working...
                      X