Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Testje onscherpte micro Nikkor 60mm.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Testje onscherpte micro Nikkor 60mm.

    Ik heb eens de test gedaan, hoe een 60mm micro Nikkor de onscherpe delen van een foto weergeeft
    Daar deze lens eigenlijk is gemaakt voor macrofotografie, verandert tijdens het scherpstellen ook de velengingsfactor, net of je met tussenringen zou werken, dat versterkt volgens mij de onscherptewerking, zelfs bij kleinere diafragmawaarden, deze lens is uitstekend bruikbaar als portretlens, Volgens mij is deze een stuk beter dan de 50mm 1.4, bovendien heb je op digitaal een 90mm, wat ook een prima brandpunt oplevert om portretten te maken
    Bijgaande foto werd gemaakt op diafragma f5

    Exif:
    Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D200)
    Lens Focal Length: 60,00 mm F2,8
    Shutter Speed: 1/100 sec
    F-Number: F5,0
    ISO: 100



    Ongeveer dezelfde, maar dan scherpgestelt op de achtergrond.

    Exif:
    Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D200)
    Lens Focal Length: 60,00 mm F2,8
    Shutter Speed: 1/100 sec
    F-Number: F5,0
    ISO: 100

    Last edited by Guest42; 16 oktober 2006, 16:31. Reden: Vergelijking

  • #2
    Re: Testje onscherpte micro Nikkor 60mm.

    Ik weet niet wat je zelf van je resultaat vind, maar ik vind dit aardig goed.



    Sven

    Comment


    • #3
      Re: Testje onscherpte micro Nikkor 60mm.

      Ik weet niet wat je zelf van je resultaat vind, maar ik vind dit aardig goed.
      Alleen de diafragmavlekken storen mij wat, daar mocht een 9 lamellen diafragma met een wat rondere vorm ingezeten hebben, zodat die scherpe lichten een wat rondere vorm kregen beeldkwalliteit vind ik prima, veel beter dan mijn 50mm 1.4

      Comment


      • #4
        Re: Testje onscherpte micro Nikkor 60mm.

        Lap, dit doet me weer enrorm twijfelen over de aanschaf van de 60mm micro of de 50 mm 1.4 , ik zou ze 70% portret en 30% macro gebruiken.
        Iemand raad ?

        Badankt
        Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

        https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

        Comment


        • #5
          Re: Testje onscherpte micro Nikkor 60mm.

          Doet zijn werk prima als portretlens
          Enige mogelijke nadeel hierbij : onverbiddelijk scherp
          Een voorbeeldje vind je verderop dit topic

          @MDY Als je niet persé F1.4 tot F 2 nodig hebt zou ik zeker voor dit lensje kiezen
          Last edited by mexicano; 25 oktober 2006, 10:20.
          Canikon 40D - D200, D300

          Comment


          • #6
            Re: Testje onscherpte micro Nikkor 60mm.

            Enige mogelijke nadeel hierbij : onverbiddelijk scherp
            Omgekeerd ware slechter geweest, scherpte kan je altijd wat gaan soften, als je echter onscherpte veroorzaakt door een lens moet opscherpen, is dat heel wat moeilijker
            Voor mij kan een lens niet scherp genoeg zijn , als je een bril koopt is dat toch ook de eerste vereiste dacht ik

            Comment


            • #7
              Re: Testje onscherpte micro Nikkor 60mm.

              Is er iemand die mij een portretfoto van groot formaat (min. 1600x1200 pixels) gemaakt met de micro-nikkor 60 mm kan toezenden? Ik heb het hier over een close-up. Ik twijfel heel sterk tussen de 50 1.4 en de 60 2.8. Bjorn Rorslett vindt de micro-nikkor maar so so en dat doet me twijfelen.
              "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
              Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
              Uit: Apocrief

              Comment


              • #8
                Re: Testje onscherpte micro Nikkor 60mm.

                Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht
                Is er iemand die mij een portretfoto van groot formaat (min. 1600x1200 pixels) gemaakt met de micro-nikkor 60 mm kan toezenden? Ik heb het hier over een close-up. Ik twijfel heel sterk tussen de 50 1.4 en de 60 2.8. Bjorn Rorslett vindt de micro-nikkor maar so so en dat doet me twijfelen.

                Als deze je interesseert wil ik je hem wel op full-size doorsturen



                Laat maar weten
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: Testje onscherpte micro Nikkor 60mm.

                  Heel scherpe foto's, voor mij niks mis mee.
                  Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                  Web-Albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Testje onscherpte micro Nikkor 60mm.

                    Gracias Mexicano, ziet er patente lens uit!!!!
                    "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                    Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                    Uit: Apocrief

                    Comment

                    Working...
                    X