Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor alledag?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens voor alledag?

    Hoi,
    Voor mijn landschapsfoto's heb ik intussen een goed breedhoeklensje. Voor de losse kiekjes tussendoor zoek ik nu een niet te dure 2dehands all-round zoomlens (budget 150 euro). Intussen spaar ik verder voor een goeie portretlens en later dan nog eens een lens met iets meer tele.

    Ik twijfel voor mijn dag-dagelijkse lens tussen:

    De kitlens Nikon AF-S 55-200mm 1: 4-5,6
    OF
    Tamron 28-200 1:3.8-5.6 Macro AF Aspherical XR (IF)

    Die laatste draagt mijn voorkeur weg. Correcte keuze?

    Ik wil graag tot 200mm zoom zodat ik eventueel ook wat kiekjes kan trekken van voorbij rijdende wielertoeristen.

    Alvast bedankt voor de tips.
    Dieter

  • #2
    Re: welke lens voor alledag?

    Optisch is het 55-200 lensje echt een stuk beter, bovendien is het erg licht om mee te nemen.
    Maar zonder idee welk breedboeklensje je hebt is het toch een beetje moeilijk adviseren.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: welke lens voor alledag?

      Bedankt voor de respons!

      Hoezo de 55-200 is beter? Minder vervorming (in het breedhoek of in het tele gebied of in beide?)? Sneller (behoudt lagere f-waarde) bij sterke zoom?

      Op die "aspherical" + macro functie van de tamron moet ik me dus niet blind staren?

      Ik heb een Nikor 20mm f/2.8 (momenteel mijn eerste en enige lens) op een 2dehands D70s.
      Ik wil nog graag sparen voor een aantal primes, zoals een Nikon 50mm f/1.8 en een Nikon 105mm f/2.8 macro

      Maar voor momenten waar ik minder tijd/zin heb om een lenzen te vervangen (familie uitstappen, fietsritten, sport) zoek ik nu een lens die een beetje all round is. Zo'n Nikor 80-200 f/2.8 is natuurlijk wel een aanrader, maar dan moet ik wel bijsparen en de primes uitstellen. Daarom dat ik even uitkijk naar deze twee types om me uit de slag te trekken (want momenteel heb ik maar die ene breedhoek lens) of is dat een slechte optie?

      mvg,
      Dieter

      Comment


      • #4
        Re: welke lens voor alledag?

        Oorspronkelijk geplaatst door Diddeka Bekijk bericht
        Maar voor momenten waar ik minder tijd/zin heb om een lenzen te vervangen (familie uitstappen, fietsritten, sport) zoek ik nu een lens die een beetje all round is. Zo'n Nikor 80-200 f/2.8 is natuurlijk wel een aanrader, maar dan moet ik wel bijsparen en de primes uitstellen. Daarom dat ik even uitkijk naar deze twee types om me uit de slag te trekken (want momenteel heb ik maar die ene breedhoek lens) of is dat een slechte optie?

        mvg,
        Dieter
        Als allround lens lijkt me een 55-200 of een 80-200 toch te weinig groothoek. Deze lenzen zijn toch al lichte telelenzen, zeker digitaal. Als je echt iets allround zoekt, voor momenten waarop je niet van lenzen kan wisselen, zou ik eerder gaan voor een Sigma of Tamron 18-200, eventueel een 28-200. De optische kwaliteiten van zo'n superzoom zijn wel wat minder, maar de veelzijdigheid van dat zoombereik zou bij mij toch zwaarder doorwegen, zeker als je betere optiek hebt voor de momenten dat je wel kan wisselen.

        Comment


        • #5
          Re: welke lens voor alledag?

          Vermits je toch al over een 20mm beschikt voor groothoek dacht ik aan een Nikkor 28-105mm 3.5-4.5
          (er staat hier op BD momenteel ééntje in aanbod)
          Prima lensje in zijn soort en geeft je ook al een voorsmaakje op macro (semi-macro tot 2:1) in afwachting van de 105mm 2.8
          Ga je het 200mm bereik missen ? Nu, bij mij is datin elk geval niet zo
          Last edited by mexicano; 16 oktober 2006, 10:31.
          Canikon 40D - D200, D300

          Comment


          • #6
            Re: welke lens voor alledag?

            Ga ik tele missen? Niet onmiddellijk, maar tegen volgende zomer zou ik toch willen uitkijken voor eentje.

            Ofwel sla ik mijn primes (tijdelijk?) over en ga voor deze 2dehands bij onze lokale fotograaf:
            Nikor 35-70 F2.8 € 515

            Daar kom ik ook al een eind mee weg. De sterke(re) tele is dan voor volgende zomer en de primes zal ik misschien niet eens / minder missen door deze lens te kopen in plaats van een goedkopere zoomlens?

            Dat is net mijn twijfel.
            OFwel koop ik een goedkope all-round voor de familiekiekjes en investeer ik in trager tempo in goeie primes. Inboeten aan kwaliteit voor een heel breed bereik druist ergens in tegen het principe van een DSLR; dan kan ik evengoed mijn Coolpix 4500 blijven gebruiken.
            OFwel koop ik een kwalitatieve all-round, met beperkter zoombereik en dan is niet meteen ruimte voor nog een prime, maar moet ik sparen voor meer tele. De primes kunnen dan eventueel over een paar jaar, en met iets meer fotografie ervaring, aangeschaft worden.

            De kwestie is dus eigenlijk in te schatten hoe teleurgesteld ik zou zijn met een goedkopere all-round of heb je echt al een arendsoog nodig om de vervormingen, minder kwaliteit op te merken?

            Comment


            • #7
              Re: welke lens voor alledag?

              Oorspronkelijk geplaatst door Diddeka Bekijk bericht
              ... Voor de losse kiekjes tussendoor zoek ik nu een niet te dure 2dehands all-round zoomlens (budget 150 euro).

              De kitlens Nikon AF-S 55-200mm 1: 4-5,6
              OF
              Tamron 28-200 1:3.8-5.6 Macro AF Aspherical XR (IF)

              Die laatste draagt mijn voorkeur weg. Correcte keuze?
              De Tamron 28-200 is eigenlijk een lens die een vrij goede kwaliteit combineert met een superlage prijs, zeker tweedehands. Je zou ze voor rond de €100 wel moeten kunnen vinden. Als je echt een budgetlens van vrij goede kwaliteit wil, dan kan je daarmee eigenlijk nooit een foute deal doen . De AF gaat vrij snel en precies, en de vervormingen blijven beperkt. Helemaal open kan de scherpte wel iets beter, maar technisch dé perfecte lens vinden voor €100 is natuurlijk onmogelijk.

              Wat bereik betreft, is een 18-200 natuurlijk nog handiger, maar beeldkwaliteit ga je er niet mee winnen, en je betaalt er ook wel een €150 à 200 meer voor.

              Ook handig is bv. de Tamron 24-135... Deze is minder courant en dus ook minder gemakkelijk te vinden in tweedehands, maar schijnt heel goed te zijn. Deze voor €150 vinden, zal echter niet zo gemakkelijk zijn, vrees ik.

              Bottomline: ik zou zonder twijfel voor die Tamron 28-200 gaan. Vrij gemakkelijk tweedehands te vinden en aan €100 kan je ook nauwelijks iets verliezen als je ze later weer zou willen verkopen. Zorg wel dat je een XR-versie hebt, want dat maakt toch wel wat verschil in kwaliteit (en ook minder groot en zwaar).
              Last edited by K-2; 16 oktober 2006, 12:21.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: welke lens voor alledag?

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Zorg wel dat je een XR-versie hebt, want dat maakt toch wel wat verschil in kwaliteit (en ook minder groot en zwaar).
                Klopt helemaal dit verhaal. Ik ben (weliswaar op een Pentax ist DL) overgestapt van een Tamron 28-200 f/3,8-5,6 Aspherical IF LD naar dezelfde woordenbrij, maar dan eindigend op XR gegaan. Het objectief is alleen al 141 gr lichter !! Ook zien de foto's er net wat beter uit. Dit objectief moet tweedehands voor zo'n 75 tot 100 euro uit te halen zijn. Ik heb mijn XR gekocht voor € 75,- (de LD zelfs voor slechts € 40,-).

                Om nu het voordeel van de 18-200 tov de 28-200 te bekijken: Ik gebruik het 18-55 kitlensje bijna nooit meer. Enerzijds omdat ik die 10mm groothoek niet mis en anderszijds omdat de Tamron bijna even lichtsterk (lichtsterk???) is dan de kitlens. Deze gebruik ik alleen nog maar als ik bijvoorbeeld naar een autoshow ga waar de afstand tot de auto's redelijk klein is. Om het verschil tussen 18mm en 28mm te kunnen bepalen zou je 2x het volgende kunnen doen: Zet je toestel op een statief en maak een foto op 18mm en een op 28mm. Dit doe je zowel binnen als buiten (waar je meer van je af kunt kijken). Als je dit gedaan hebt, heb je een beter idee of je die 10mm gaat missen. Ik mis ze in elk geval bijna nooit.

                Ik wens je in ieder geval veel succes bij je keuze.
                Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

                Comment

                Working...
                X