PDA

Volledige versie bekijken : Calibratie scherm of PS oplossing

Mordred
15 oktober 2006, 10:10
Goededag,

Ik dacht eerst dat mijn scherm totaal verkeerd gecalibreerd stond. Nu ben ik wel vrij zeker dat dat niet zo is .
Mijn probleem was dat de fotos die ik naar kruidvat doorstuurde altijd minder fel waren van kleuren en doffer van algemeen aanzicht.
Nu had ik op een site van foto.com een profile gevonden , en dit toegepast op mijn fotos in PS en..............yep ik kreeg perfect het uitzicht van de geprinte kruidvat foto.

Dus de oplossing van mijn probleem is gewoon simpelweg de foto nemen dan in PS naar 'assign colorprofile' (fujifilm profile) en dan je foto aanpassen zoals je hem werkelijk afgeprint wil en hij wordt dan ook zo afgeprint.

Dit is uiteraard GEEN schermcalibratie, maar ik dnek dat veel mensen met dit onnozel probleem van afgedrukte fotos zitten.
Je neemt nu eenmaal meestal rgb als colorprofile en geen fujifilm als je een foto neemt......

hoop dat jullie er wat aan hebben .

-M-

linda16093
15 oktober 2006, 11:38
ga dat eens van dicht bekijken:)

Mordred
15 oktober 2006, 11:43
ga dat eens van dicht bekijken:)

Zeker doen, je zal versteld staan.
Ik heb de profile naar mijn webspace gezet, je kan hem hier 'grijpen' :
Fujifilm color profile voor oa PS (http://home.scarlet.be/mordred1/BelgiumDigital/FF_Frontier_Print_PD_V1.0.icc)

-M-

MichielBrugge
15 oktober 2006, 11:51
Een afdruk is altijd anders dan wat je op je scherm ziet. Minder fel en doffer heeft vooral te maken van de methode van kleurweergave (RGB Addititef vs CMYK subtractief). Het kleurengamut van je scherm is in bepaalde tinten aanzienlijk groter dan dat bij afdrukken.

Het is dus aangewezen dat je op z'n minst een kleurenprofiel gebruikt die aangepast is aan de uitvoer die je gaat gebruiken. De betere afdruk-centrale hebben inderdaad een profiel speciaal voor hun machines en het is dan ook aangewezen dat je dat gebruikt.

Anders krijg je inderdaad:
- minder krachtig/felle kleuren
- doffere kleuren
- kleurzweem op je foto's

Goed van je om andere mensen daarvan op de hoogte te brengen! Spijtig dat niet alle afdrukcentrales dit duidelijk maken wanneer je foto's doorstuurt.

Michiel

lieven lens
15 oktober 2006, 17:00
Bij foto;com bewerken ze je foto toch nog ?
Ik had het icc profiel geinstaleerd en iedere foto die ik doorgestuurd heb heb ik in PS geconverteerd naar dat ICC profiel van Foto.com.
Als ik mijn foto's bekijk dan zit er nog steeds een kleurzweem op ( geel ).

Sommige foto's zijn goed, andere zijn slecht. Met hetzelfde kleurprofiel, met hetzelfde toestel, en allemaal van bij Foto.com.

k'snap er niks meer van :(

de.lesse.be
15 oktober 2006, 17:04
volgens mij zijn de afdrukcentrales niet wat het moet zijn.... Er staan verschillende machienes ginder, dus kan andere resultaten geven... time=money..

-> zelf printer kopen... dan heb je alles zelf onder controle....

MichielBrugge
15 oktober 2006, 17:07
Theorie en praktijk blijven een groot verschil. Het zou interessant zijn als iemand eens de bekendste afdrukcentrales vergeleek en beoordeelde. Door middel van een test-chart en enkele foto's om kleurzwemen te ontdekken.

Misschien iets voor IT-tijdschriften..

Michiel

de.lesse.be
15 oktober 2006, 17:11
Theorie en praktijk blijven een groot verschil. Het zou interessant zijn als iemand eens de bekendste afdrukcentrales vergeleek en beoordeelde. Door middel van een test-chart en enkele foto's om kleurzwemen te ontdekken.

Michiel... en bij sommige afdrukcentrales zullen de resulaten de week erna er anders uitzien als je ze nog eens laat afdrukken... :B (dus dan heeft testen geen zin)

Visio
15 oktober 2006, 19:38
bij bert verlinden (Leuven) werkt het profiel keer op keer perfect, en heb je voor iets meer geld dan online een perfecte afdruk in minder dan één uur tijd

bij photobox.ie werkt het profiel ook perfect, maar gemiddeld 3 dagen wachten .. voor een fractie van de prijs van m'n lokaal labo (Bert Verlinden)

meeste fotolabo's negeren het iccprofiel. soms moet je converteren, het profiel insluiten, soms moet je converteren, profiel weggooien, soms moet je converteren en dan assign sRGB doen .. ik ben intussen zo tevreden van Bert Verlinden en Photobox dat ik niet meer gok .. als ik geen tijd heb om naar leuven te rijden, dan moet mijn fotoprinter maar de foto's afdrukken

de vraag is natuurlijk ook hoe dat profiel van Photo.com is gemaakt. Mijn profielen van Photobox en Bert Verlinden haalde ik bij www.marc-en-ciel.be

alainD
15 oktober 2006, 20:33

Michiel

Marc heeft het gedaan en je kunt bij hem nog een icc-profiel downloaden voor de labo's ook : marc-en-ciel labotests (http://www.marc-en-ciel.be/labotests.html)

De rest van zijn site is trouwens ook meer dan de moeite waard.

Alain

MichielBrugge
15 oktober 2006, 21:29
Thx daarvoor Alain!

Oli4
16 oktober 2006, 17:37
Je moet inderdaad het juiste kleurenprofiel installeren om waarheidsgetrouwe kleurcorrectie te kunnen zien en uit te brengen.
De meeste (gerespecteerde) kleurenlabo's bieden zo'n profiel wel online aan.

Visio
16 oktober 2006, 22:38
oh ja?

Bert verlinden wist aanvankelijk niet dat er een profiel van hem bestond, Photobox denk ik ook niet .. en het profiel van photo.com dat ze aanbieden is dan blijkbaar niet perfect

welke services bieden icc profielen aan?

drd
22 oktober 2006, 20:23
Maar je hebt in principe toch niets aan een ICC profiel van de afdrukservice als je scherm niet gecalibreerd is?

alainD
22 oktober 2006, 20:39
Maar je hebt in principe toch niets aan een ICC profiel van de afdrukservice als je scherm niet gecalibreerd is?

Ja en nee. Je kunt in de meeste programma's ook een kleurbereikwaarschuwing opzetten en dat kan wel nuttig zijn.

Nu foto's bewerken op een scherm zonder calibratie... Hoe kan je dan zien of wat je doet goed is?

Alain

Mordred
23 oktober 2006, 14:57
Dat is juist..... maar als ik het profiel naar fotos overzet kom ik echt wel dicht bij de afdrukfotos die ik heb van bv kruidvat.
Dan neem ik aan dat mijn scherm toch niet zo verkeerd staat.
(zonder profiel is het verschil wel groter)

-M-

Mordred
4 december 2006, 17:56
Ik ben erachter gekomen dat dat onnozel profiel dus GEEN felrood enzovoort ondersteunt.
Weet iemand een afdrukcentrale die in RGB of Fel rood enzo WEL kan afdrukken??

mvg
-M-

CarlDB
9 december 2006, 16:24
Waar kan je het profiel van photobox.ie downloaden.

http://www.marc-en-ciel.be/afhalen.html

Hier staat het er niet tussen.

alainD
9 december 2006, 16:51
Waar kan je het profiel van photobox.ie downloaden.

http://www.marc-en-ciel.be/afhalen.html

Hier staat het er niet tussen.

Bij zijn labotests...

marc-en-ciel labotest2006 photobox (http://www.marc-en-ciel.be/labotest2006.section/pages/labtest06c15519f4106.html)

Mordred
12 december 2006, 13:20
Ksnap er hoelanger hoe minder van, ik dacht dat mijn kleuren op mijn scherm totaal fout waren, maar als ik nu een foto zelf print is die EXACT hetzelfde als op mijn scherm, maar dan ook exact.(niks van calibratie tussen mijn pc en printer, alles gewoon zoals geinstalleerd uit de doos)

Hoe komt het dan dat ik in foto.com of het kruidvat dan nooit krijg wat ik bestel, na toepassen van hun printerprofiel (heb ook al zonder printerprofiel van hun gewerkt, zelfde resultaat)

-M-